Gesprekstechnieken met Tibor

Waarom gesprekstechnieken je helpen om je doelen te halen

Twee oren en één mond. De kanalen die je nodig hebt om een gesprek te voeren.

Daar bestaat vaak wat onduidelijkheid over. Er zijn namelijk een handvol mensen (veel ondernemers) op deze wereld die alleen hun mond lijken te gebruiken. Ze vinden zichzelf zo interessant dat ze vooral bezig zijn met dom lullen dan naar de ander te luisteren.

Verbaal sterk zijn betekent niet automatisch dat je ook goed kunt communiceren. Als je niet luistert, praat je namelijk volledig langs de ander heen. Wij brengen je graag wat extra gesprekstechnieken bij.

Gesprekstechnieken heb ik toch niet nodig?

Ik kan lullen als brugman, dus ik heb geen extra gesprekstechnieken nodig.

Fout. Dat je kunt praten als de beste maakt jou nog geen meester in communiceren. Kijk nog eens goed naar de kanalen om te communiceren:

Twee oren en één mond.

Je hebt twee oren. Dat betekent dat je dus twee keer zoveel moet luisteren dan dat je spreekt. En nee. Luisteren betekent niet je ene oor in je andere oor uit, om vervolgens weer zelf het gesprek over te nemen.

Zoeken we de betekenis op van het woord ‘luisteren’, dan krijgen we het volgende: “Met aandacht, gericht horen zodat iets tot je doordringt.”

Het sleutelwoord: aandacht. Je luistert dus niet om alleen te horen, maar vooral om te begrijpen. Je wilt snappen wat de ander zegt. En dat betekent vaak: zonder meteen een weerwoord klaar te hebben staan.

Communication is key

Gesprekstechnieken heb je dus wel nodig. Wil jij succes behalen als ondernemer, dan kom je niet onder goede gesprekstechnieken uit. Het helpt je om betrokkenheid te vergroten. Prestaties te verbeteren.

Bij een communicatietraining leren wij jou motiverende gesprekstechnieken waardoor je leert om effectief te communiceren. Wat die gesprekstechnieken zijn? We geven je een tipje van de sluier.

Gebruik LSD

Nee. We hebben het hier niet over drugs. LSD staat voor luisteren, samenvatten en doorvragen. Eén van de winnende gesprekstechnieken als je het ons vraagt.

Concreet:

Je luistert naar wat de ander zegt.

Je probeert samen te vatten wat je hebt begrepen.

Je vraagt door ter verduidelijking.

Met andere woorden: je luistert om de ander te begrijpen. Stelt vervolgens vragen om het verhaal van de ander samen te vatten. “Dus je bedoelt dat..” Meteen een test voor jezelf of je goed geluisterd hebt.

Vervolgens reageer je niet op de ander, maar vraag je door. Zo geef je de ander de ruimte om zichzelf te verduidelijken en geef je hem of haar als ondernemer het gevoel dat je degene echt wilt begrijpen.

Gesprekstechnieken en NIVEA

NIVEA. Perfect voor lichaamsverzorging en helpt je ook nog eens om beter te communiceren. Alleen hebben we het nu niet over de verzorgingsproducten, maar over Niet Invullen Voor Een Ander. Let maar eens op hoe vaak je dit zelf indirect doet. Je denkt altijd te weten waar de ander het over heeft of wat de ander op doelt.

Stop hiermee. Je geeft door de ander in te vullen namelijk meteen sturing aan het gesprek en voorkomt dat de ander de kans heeft om zich te verduidelijken.

Check bij de ander of jouw aanname klopt. “Klopt het dat..”, “Dus je wilt zeggen dat..” Zo maak je het gesprek effectiever en weet je dat de boodschap goed overkomt. Precies jouw taal als ondernemer.

De kracht van non-verbale communicatie

Eén ding blijft nog onbenoemd: de essentie van non-verbale communicatie. Soms zeg je misschien het één, maar straalt je lichaam een totaal andere boodschap uit.

Je lichaam spreekt boekdelen. Zorg dus dat je één taal spreekt. Met lichaamstaal zet jij jouw boodschap meer kracht bij.

Ben je je zelf niet altijd bewust van je eigen lichaamstaal? In een cursus gesprekstechnieken wijzen wij je op je valkuilen en houden we je als het ware een spiegel voor. Met als doel dat jouw communicatie nóg beter overkomt.

Kijk in de spiegel met een training gesprekstechnieken

Communiceren kan je leren. Ga het dus gewoon doen. Spiegel nodig? Begin dan aan een training gesprekstechnieken. Winnende principes die je zowel zakelijk als privé veel winst opleveren. Wil je deze gesprekstechnieken combineren met een aangescherpte strategie voor jouw onderneming? Schrijf je dan in voor onze tactische meeting. Voor ondernemers die willen winnen.

Schrijf je eerst in voor onze nieuwsbrief:

Of kies direct voor coaching door Tibor.nl:

BOEK WINST OP ALLE FRONTEN_

"Mijn team en vrienden denken dat ik super slim ben (ben ik niet). Dat komt door de emails van tibor (en ze hebben geen idee dat die bestaan)."
- Een subscriber van tibor.nl

*Je kunt je op elk moment uitschrijven met 1 klik als het je allemaal te veel wordt Powered by ConvertKit

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *