VIRALE POSTS
24 Shares

Pas de principes uit dit artikel toe en je schrijft voortaan LinkedIn posts die likes, comments en sales opleveren. Je geeft je zichtbaarheid een boost. Je bouwt een trouw en betrokken publiek op. Waardoor je exact weet wat je moet aanbieden en verkopen veel makkelijk gaat.

Ik zie steeds meer ondernemers posten op LinkedIn.
Met nul tot weinig resultaat.

Zonde, want als je een paar kernprincipes in acht neemt, is het niet moeilijk om posts te publiceren die voor interactie en sales zorgen.

Ik ben mijn LinkedIn archief ingedoken en ben gaan zoeken naar een rode draad bij de best presterende posts. Die heb ik gevonden en die ga ik met je delen. Ik heb mijn eigen praktijkvoorbeelden aangevuld met een aantal voorbeelden uit mijn netwerk.

Ook geef ik voorbeelden van minder goede posts, zodat je snapt welke valkuilen je moet vermijden.

De omgekeerde wereld

De meest gemaakte fout in ondernemersland is eerst een product of dienst ontwikkelen, en vervolgens op zoek te gaan naar mensen die dat product willen kopen.

Het is dé manier om heel veel tijd en geld te verspillen aan iets waar uiteindelijk vrij weinig mensen op zitten te wachten.

Hoewel The Lean Start-Up een internationaal bestseller is geworden, passen maar bizar weinig ondernemers dat principe toe: Zo snel mogelijk feedback verzamelen van de markt en op basis daarvan je product ontwikkelen.

Dit zie je aan het getrek en geleur aan potentiële klanten op bijvoorbeeld sociale media, of de moeite die het kost om tijdens een verkoopgesprek de ander te overtuigen.

De massa maakt eerst het product en gaat dan op zoek naar een geschikt publiek. Wij adviseren exact het tegenovergestelde. Bouw nou eerst een goede relatie met een groot publiek. Kijk en luister naar ze. En maak dan het product dat ze nodig hebben.

Eerst het publiek.
Dan het product.

Het is ook de eerste stap van onze methodiek Tactische Bedrijfsvoering:

goede linkedin post schrijven

Je bouwt een bedrijf op 5 pijlers:

  1. Publiek
  2. Product (eco-systeem)
  3. Pitch
  4. Positie
  5. Partners

De boel borg je vervolgens met 4 principes uit de special forces:

  1. Eenvoud
  2. Procedures
  3. Zichtbaarheid
  4. Ritme

Zodat je uiteindelijk 3 prioriteiten op orde krijgt:

  1. Relevantie
  2. Superioriteit
  3. Aanwezigheid

Dit artikel zal je helpen met alledrie de prioriteiten, door middel van de eerste pijler te versterken: Publiek.

Hoe creëer je een enthousiast publiek dat dol is op wat jij te bieden hebt?

Simpel: door te delen wat je te bieden hebt.

Hoe krijgt een gitarist publiek op straat?
Niet door daar te staan en een beetje serieus te kijken met zijn gitaar.
Niemand zal hem zien. Iedereen zal hem voorbij lopen. Ook de mensen die wellicht zijn muziek zouden willen kopen of naar een van zijn optredens zouden willen komen.

Maar door te gaan spelen gebeurt er iets magisch.
De mensen die niks hebben met zijn muziek, zullen nog steeds gewoon doorlopen.
Maar de mensen die zijn type muziek tof vinden, zullen blijven staan.

Publiek!

Nou zijn de straten langzamerhand vervangen door sociale platformen.
En is ‘jouw muziek’ de inhoud die je deelt.

En veel van jullie, staan daar maar een beetje te kijken.
Wachtend tot de massa naar je toe komt rennen.

Dat gaat dus niet gebeuren zoals je wellicht al hebt gemerkt.
Je moet muziek maken.

Wat maakt een slechte LinkedIn post waar niemand op reageert?

Een slechte LinkedIn post herken je vrij makkelijk:

  • Weinig views
  • Weinig likes
  • Weinig comments
  • Geen privé berichten ontvangen nav je post

Wat ik hier mis zie gaan is dat mensen denken dat als je maar vaak genoeg post, je er vanzelf de vruchten van zult plukken.

Nee.

Verrassing: Vaak shit posten gaat je geen enthousiast publiek opleveren.

Je wil wel vaak posten, maar je wil continu bijsturen op basis van de feedback.
En als mensen niet reageren op je post, is dat oorverdovende feedback.

Er zijn verschillende veel voorkomende fouten die tot slechte LinkedIn posts leiden.

Denk aan:

  • Me monster: gaat alleen maar over de auteur zelf
  • Geen toelichting: er wordt een artikel gedeeld zonder toelichting
  • Geen inhoud: Een plaatje met een quote delen werkt misschien nog voor bepaald Instagram publiek. Op LinkedIn wordt inhoud verwacht.
  • 100% sales: “Boek nu je sessie”, “Bestel nu mijn boek”.

Maar eigenlijk komt het maar op één ding aan:
Kun jij de lezer van je posts iets anders laten denken dan “Nou en?!”

Veel posters lukt dat niet. En het is wel de dominante gedachte van jouw scrollende doelgroep.

Post: We zijn verhuisd naar een nieuw pand!
-Nou en!?

Post: Mijn boek is eindelijk verkrijgbaar!
-Nou en!?

Post: Je kunt je hier inschrijven voor mijn nieuwsbrief!
-Nou en!?

Of je nou iemand wil laten stilstaan op straat of laten stoppen op zijn tijdlijn; dat lukt je alleen als je binnen 2 seconden hun nieuwsgierigheid en/of verlangen aanwakkert.

Zonder die ingrediënten geen aandacht.
Zonder aandacht geen publiek.
Zonder publiek geen business.

Hoe maak je een LinkedIn post waar mensen op reageren (en die voor sales kan zorgen)?

Er zijn drie manieren waar je uit kunt kiezen.
Die deel ik hieronder met je.

Maar er is één vereiste die altijd aanwezig moet zijn: je wil zo snel mogelijk de nieuwsgierigheid of het verlangen van de lezer triggeren.

Nieuwsgierigheid wek je op door te openen met een woord of een zin die verrast.
Fris. Anders. Zo niet wordt ook niemand nieuwsgierig.

“Ik ga je pakken” hoorde ik hem zeggen..

 

Nu ben je nieuwsgierig naar de rest.

Verlangen trigger je door te openen met een ‘bijdehante belofte’: wat gaat het lezen van de post of het bekijken van de video voor  de lezer betekenen?

Een goede bijdehante belofte zorgt er voor dat de lezen niet na 2 seconden “Nou en!?” roept.

Goed, openen met nieuwsgierigheid en/of verlangen dus.

Daarna zijn er 3 dingen waar je op kunt focussen als je wil dat een post voor interactie zorgt:

  1. Positie innemen
  2. Polariseren
  3. Concrete acties/raamwerken

Laten we aan de hand van wat praktijkvoorbeelden de 3 opties doorlopen.

Voorbeelden van een slechte post

Voordat we voorbeelden pakken van dat wat werkt, eerst wat voorbeelden van hoe het niet moet.
Nogmaals: scroll simpelweg door je tijdlijn (of kijk naar je eigen posts..) voor legio voorbeelden van hoe het niet moet. Waarschijnlijk herken je onderstaande punten bij de posts die nauwelijks likes, comments en views opleveren.

Terwijl het artikel zelf meer dan 200 keer werd gedeeld en mensen ook veel reageerden onder het artikel, deed deze post op LinkedIn het heel slecht: 234 views en 6 likes.

Wat slecht is aan deze post:
1. De opening maakt niet nieuwsgierig en belooft ook niks (ik dacht grappig te zijn maar zoals gewoonlijk was ik de enige die moest lachen. Waarschijnlijk kwam het Me Monsterig over op lezers)
2. Ik neem geen positie in
3. Ik polariseer niet.
4. Ik kom niet met een concreet raamwerk: Ik beloof weliswaar een exact stappenplan, maar ik benoem niet hoeveel stappen waardoor de boel niet concreet wordt.

Zo zie je dat zelfs wanneer je inhoud goed is, een post toch kan floppen als je ‘m niet goed schrijft.

Thijs heeft ook op LinkedIn veel enthousiaste volgers, maar ook hij slaat soms de plank mis.

Wat slecht is aan deze post:

Hij komt niet voorbij de “Nou en!?” test.
Geen bijdehante belofte. Geen nieuwsgierigheid.
En omdat er verder geen inhoud is, kan de boel daarmee ook niet worden rechtgetrokken.

Vergelijk de resultaten maar met een andere post van Thijs hieronder bij de voorbeelden van posts die positie innemen. Daar houdt hij zich wel aan de principes en dat zie je direct.

Hier een mooi voorbeeld van een minder goede post van een andere vriend van me, Richard de Leth van Oersterk

NOU EN RICHARD!

Geen nieuwsgierigheid en geen bijdehante belofte.

Dan moet de inhoud sterk positie innemen, polariserend zijn of een concreet plan beloven, maar dat is er ook niet.
(sorry Rich, verderop een van de vele goede posts van je. Ik moest natuurlijk verschrikkelijk zoeken naar een wat mindere 😉

Nou en?!

490 likes en 20 comments lijkt misschien heel goed, maar als je zoals Simon 2.5 miljoen volgers hebt, zijn dat geen beste cijfers. Zijn gemiddelde posts zitten op het tienvoudige van deze post, met regelmatig nog veel extremere uitschieters naar boven (waarvan bij positie innemen een prachtig voorbeeld).

Wat slecht is aan deze post:

  1. Komt niet voorbij de “Nou en!?” test”: Geen nieuwsgierigheid. Geen bijdehante belofte.
  2. De inhoud neemt geen positie in, is niet polariserend en biedt geen concreet stappenplan

Met 5.5 duizend volgers en meerdere bestsellers zijn 10 likes en 0 comments niet de resultaten die je zou verwachten.

Wat slecht is aan deze post:

  1. Niet duidelijk wat dit is
  2. Geen belofte
  3. Geen nieuwsgierigheid

Laten we nu kijken naar posts die het bovengemiddeld goed deden, en inzoomen op het waarom achter dat succes zodat jij het kunt modelleren in je volgende LinkedIn post.

1. Positie Innemen

Positie innemen trekt aan.
Positie innemen stoot af.

Zodra je op de juiste manier positie inneemt (want je kunt het ook verkeerd doen), trek je de juiste mensen aan, en stoot je de juiste mensen af. Wat ik met dat laatste bedoel, is dat je de mensen afstoot die je ook wíl afstoten. Een goede zaak dus.

De universele behoefte om door iedereen aardig gevonden te worden zorgt er voor dat maar zo weinig mensen positie innemen: ze zijn bang om af te stoten. Met als gevolg dat ze ook niemand aantrekken.

60% van de mensen vindt het totaal niet interessant wat jij doet.
20% van de mensen vindt het best interessant wat jij doet.
15% vind het geweldig wat jij doet.
5% vind het verschrikkelijk wat jij doet.

Accepteer dat.

Zodat je die 15% kunt verbluffen met wat je te bieden hebt, en een deel van die 20% enthousiast kunt maken.

Nou is er een hele grote valkuil: je positie aanpassen aan dat wat je denkt dat gewenst is.

Nu heb je twee dingen voor elkaar gekregen:

  1. De bovenstaande percentages zijn exact hetzelfde, alleen zijn het nu andere mensen geworden
  2. Jij bent niet meer jezelf

Werkelijk positie innemen, is niks anders dan volledig jezelf zijn in je uitingen.
(oké, misschien moet je die aller-raarste gedachten van je maar voor je houden…)

Als jij écht gaat delen wat je denkt over je industrie, over de markt, over je concurrenten; dan neem je vanzelf positie in. Dan zal je vanzelf de juiste mensen aantrekken en de juiste mensen afstoten. Want mensen kunnen zich alleen aangetrokken voelen tot een duidelijke positie, niet tot een wazig, algemeen en politiek correct verhaal.

Positie innemen in een notendop: Iets vinden van iets dat je ziet gebeuren. En dat delen.

Voorbeelden:

Wat goed is aan deze post:

  1. Een sterke opening die voor nieuwsgierigheid zorgt
  2. Een stukje copy dat positie inneemt (mindset = stemmetjes in je kop)
  3. Een video een praktijkvoorbeeld (concreet)

Wat goed is aan deze post:

  1. Een sterke opening die flink binnenkomt en voor nieuwsgierigheid zorgt.
  2. Een bijdehante belofte: de oplossing is simpel
  3. Krachtig positie innemen: Leefstijl is het antwoord

Zie hier de kracht van EIGEN positie innemen. Geen foto. Geen video. Geen lang verhaal. Maar wel krachtig positie innemen rondom een thema dat voor veel mensen relevant is. Vergelijk deze cijfers met de cijfers van zijn post bij de slechte voorbeelden.

Verwar dit voorbeeld van Simon niet met het delen van een inspirerende quote. Deze twee zinnen zijn van Simon zelf. Hij heeft ze verzonnen. Hij durft positie in te nemen op een veel besproken onderwerp als leiderschap.

veel reacties

Wat goed is aan deze post:
1. Een verschrikkelijk sterke titel die duidelijk positie inneemt.
2. Bonus: autoriteit door NRC te noemen. Maar punt 1 heeft voor de likes en comments gezorgd.

Met 13K views en redelijk wat interactie deed deze post het beter dan gemiddeld.
Wat extra opvallend is, gezien het feit het een ‘call to action post’ is: ik vraag indirect om een sale.

Wat goed is aan deze post:
1. De opening maakt nieuwsgierig (“Kansloos.”)
2. De inhoud neemt stevig positie in (met groot denken en werken aan je mindset kom je er niet)

Als ik aan het einde weer terug was gekomen op de positie, had deze post waarschijnlijk ook veel meer comments opgeleverd. Door te eindigen met een indirecte sale, heb ik dat doodgeslagen. Les voor mezelf.

Volgende voorbeeld van positie innemen:

Wat goed is aan deze post:
Eigenlijk niet zo veel. Geen bijdehante belofte. Geen concrete oplossing. Maar door positie in te nemen (Google heeft de belangrijkste factor verkeerd geïnterpreteerd) toch 8K views en een hele bende interactie.

Ook de video zelf is niet professioneel te noemen. Slecht licht, ongeschoren en een rommelige achtergrond. Zo zie je hoe onbelangrijk die zaken zijn als je de grote lijnen op orde hebt: sterk positie innemen in dit geval.

Met liefde voeg ik deze post toe aan dit artikel. Met inmiddels bijna 5.000 likes en maar liefst 337.000 views een ‘virale post’ volgens alle standaarden.

Wat goed is aan deze post:
Jan neemt positie in rondom een thema dat veel van ons aan het hart ligt: zorg voor onze ouderen.
Dat ‘ie dat doet door letterlijk te laten zien wat hij bedoelt, en dat heeft er – naast dat dit gewoon een fantastisch project is – aan bijgedragen dat deze post zo viraal is gegaan. Laten zien waar je voor staat. Waar je in gelooft. We zien niks liever.

2. Polariseren

Polariseren gaat een stapje verder dan positie innemen.
Door mensen als Geert Wilders heeft het woord ‘polariseren’ in de media een negatieve bijsmaak gekregen.
Terwijl de hele wereld niet alleen bestaat uit tegenpolen, de wereld draait dankzij de synergie van tegenpolen.

Dag en nacht.
Man en vrouw.
Positief en negatief.
Hard en zacht.
Warm en koud.

Zonder tegenpolen letterlijk geen stroming (natuurkunde).

Waarschijnlijk weet jij heel goed welke thema’s in jouw industrie voor twee kampen zullen zorgen.

Vaak als ik polariteit gebruik in mijn posts, combineer ik dat met humor.
Je haalt het harde randje er van af, terwijl de echte boodschap misschien juist daardoor nog harder binnenkomt.


Een zeer succesvolle post: 25K views, héél veel reacties en veel nieuwe connecties en gesprekken.

Wat goed is aan deze post:
1. De opening maakt direct nieuwsgierig (is dit écht!?)
2. De inhoud was grappig voor de meeste mensen
3. De inhoud is behoorlijk polariserend. Er zijn de afgelopen paar jaar duidelijk twee kampen ontstaan: hen die weglopen mét, en hen die wegrennen ván de nieuwe generatie high-end coaches.

 

social media

Met ‘maar’ 2900 views, en toch 198 likes en 91 comments kan vaak maar één ding betekenen: een polariserend onderwerp.

Wat goed is aan deze post:
1. De titel maakt heel nieuwsgierig.
2. De inhoud is humoristisch (hoewel sommigen reaguurders ook boos werden)
3. De inhoud is sterk polariserend (moeten we onderscheid maken op basis van uiterlijke kenmerken)

Wat goed is aan deze post:
1. De titel maakt nieuwsgierig.
2. De inhoud is sterk polariserend (Veel mensen worden direct boos als je termen als ‘zwakke mensen’ gebruikt)
3. Ik beloof een concreet raamwerk van 3 verschuivingen om te floreren als de bubbel klapt.

goede post social media

Tamara schrok zich de klote toen haar korte artikel mega viraal ging met 4000+ likes, 200+ comments en 483 shares.

Het onderwerp bleek behoorlijk polariserend én de hoofdboodschap was sowieso al een stevige positie: Harde werkers laten je organisatie zinken.

Belangrijk: Tamara stond achter wat ze schreef. Ze schreef het niet omdat ze zocht naar likes, ze schreef het omdat ze het vond.

3. Concrete Acties

Wij mensen zijn dol op concrete stappenplannen.
Geef die dan ook!

We worden overspoeld met mooie inzichten en prachtige inspiratie.
Waar het vaak aan ontbreekt is het antwoord op de vraag: “Oké, maar wat moet ik nu dan doen?”

Laten we wat voorbeelden bekijken waarbij ik gebruik maakte van de menselijke behoefte aan duidelijkheid.

Wat goed is aan deze post:
1. De openingszin maakt nieuwsgierig.
2. De inhoud geeft een heel concreet raamwerk: 3 soorten vragen die je voortaan moet stellen tijdens salesgesprekken.
3. Een bijdehante belofte: meer sales, dates en overeenkomsten.

Wat goed is aan deze post:
1. Opent met een bijdehante belofte.
2. De inhoud geeft een heel concreet raamwerk: 7 vragen voor meer strategische overwinningen

Wat goed is aan deze post:
1. Misschien wel de meest bijdehante belofte die er bestaat: hoe je krijgt wat je wil
2. Irritant marketing trucje: “Wat zou er gebeuren als we alleen maar stap 2 van de 7 stappen zouden uitvoeren?” zorgt er voor dat je nu perse wil weten wat stap 2 is.
3. Concreet raamwerk: 7 stappen om te krijgen wat je wil

LinkedIn posts die voor interactie en sales zorgen

Samenvattend:

  1. Start sterk met nieuwsgierigheid of een bijdehante belofte.
  2. Zorg vervolgens dat je post positie inneemt, polariserend is of een concreet stappenplan bevat.
  3. Check altijd of je post de ‘Nou en!?’ test doorstaat: is duidelijk voor de lezer wat hij er aan heeft?

Nu is het gevaar dat jij gaat werken aan ‘de perfecte LinkedIn post’.
Dit is het tegenovergestelde van wat ik je gun.

Gebruik dit artikel om nu direct een LinkedIn post eruit te rammen en te posten.
Kijk wat er gebeurt. Leer. En over 2 dagen weer. Kijken, leren, bijsturen, posten.

Maar voortaan met de principes uit dit artikel.

Als je dat echt doet, zal je onvermijdelijk een grote groei zien in niet alleen het succes van je posts, maar ook in de kwaliteit van je netwerk.

24 Shares

Je groei versnellen? Neem deel aan een van onze operaties of coachingtrajecten.

Geplaatst in:

Tibor Olgers

Ex-teamleider speciale eenheid. Schrijver. Spreker. 11 jaar ervaring als coach.

2 gedachtes op “Hoe schrijf je goede LinkedIn posts voor meer reacties, conversaties en sales”

  1. Ha Tibor,

    Ik las vorige week dit artikel en zat tegelijk met een onderwerp in mn hoofd waar ik graag iets over wilde delen. Ik ben nogal overdonderd door het resultaat en wil vooral twee belangrijke lessen delen:

    1. Maakt iets wat recht uit je hart komt, dan voelen mensen dat het echt is.
    2. Durf de stelling in te nemen, voor mij was dit heel lang een uitdaging en dit is volgens mij de eerste x dat ik het online doe.

    Dit is de post die ik vorige week deelde: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:article:7969155397355575134/

    Thanks & het beste,

    Frank

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top

Vanavond zonder schuldgevoel naar bed?

Hemera Productiviteit Protocol


Je kunt niet alles afkrijgen. Maar met het Hemera Productiviteit Protocol wel die paar dingen die er toe doen. En dat voelt beter. Ervaren?

arrow-circle-o-down