[astra_woo_mini_cart]
thumbnail-coachend-leiderschap
0 Shares

Coachend Leiderschap: Haal het beste uit jezelf & je team

Bij sommige bedrijven is coachend leiderschap de standaard, bij anderen niet.
Leiders die niet coachen, zijn niet perse slechte leiders.

Ze maken alleen geen gebruik van een effectief middel om talent te ontwikkelen, betrokkenheid te vergroten en prestaties te verbeteren.

Het is net als soep eten met een vork.
Het lukt wel, maar je laat zeker wat liggen.


Zit je in een leidinggevende positie of werk je nauw samen met andere teamleden? Ontdek het ‘4V Model’, de ‘Ladder van Invloed’ en hoe coachend leiderschap zowel de prestaties als de werkvreugde kan verbeteren.

Verbeter je persoonlijk leiderschap prestaties

De prestaties van je onderneming of team worden bepaald door het gedrag van je medewerkers. Het is dan ook zeer effectief om je medewerkers te helpen groeien en ontwikkelen.

Dat doe je door coachend leiderschap.

Plan 1-op-1 sessies in met je medewerkers en stel meer- en betere vragen.

Neem maandelijks of wekelijks je medewerkers apart in minimaal 15-minuten intervallen.

In 1-op-1 sessies kun je veel dieper en persoonlijker in gesprek gaan met je medewerker dan dat je met groepsverband kunt bereiken.

Groepsverband = scheelt tijd, maar minder diepgang met de werknemer.
1-op-1 sessies = kost meer tijd, maar de diepgang per werknemer (en ook de resultaten) zijn vele malen hoger.

Een fantastische leidinggevende kan medewerkers over drempels heen krijgen door simpelweg de juiste vragen te stellen.

In plaats van ze taken en opdrachten te geven en vervolgens hun resultaten te bekritiseren, stel je vragen die ze helpen de juiste weg te vervolgen.

Van controleren en corrigeren naar inspireren en faciliteren.


Zolang je dit vierkant blijft doorlopen, blijft het gesprek óók lopen.



Stap 1: Vraag
Simpel. Alles begint met vragen. Waar loop je tegenaan? Wat zou er in jouw ogen beter kunnen? Stel vragen die passen bij de werktaken en -doelen van de medewerker en waar hij of zij niet een directe ‘ja’ of ‘nee’ op kan antwoorden.

Stap 2: Verplaats in de ander
Empathie: de kunst of vaardigheid om zich in te leven in de situatie en gevoelens van anderen.
Vrouwen zijn hier fantastisch in.

Het ding is: in 2018 waren er in Nederland 2.5x zo veel mannelijke managers als dat er vrouwelijke managers waren.

Bij de verhouding man/vrouw onder CEO’s is dit verschil nog groter: grofweg 90% is man en een kleine 10% vrouw.
Dus vooral voor de mannen: leef je in.

Door je in te leven probeer je er niet alleen achter te komen hoe de ander zich voelt (of voelde als hij/zij over een gebeurtenis uit het verleden praat), je probeert het daadwerkelijk zélf te voelen.

Zonder te oordelen.

Stap 3: Verbind

Menselijke verbinding is dat wat ons onderscheidt van robots. De vaardigheid van verbinden wordt in een wereld van schermpjes elk jaar zeldzamer.

En daarom is ‘ie zo belangrijk.

Kijk eens waarop jij en je werknemer matchen. Wat zijn jullie gezamenlijke belangen en principes? Zowel zakelijk als in jullie persoonlijke leven.

Stap 4: Verdiep
Ga als laatste inhoudelijk verder de diepte in op de vragen uit stap 1.

Wat zijn de vereiste veranderingen?
Welke nieuwe mogelijkheden zijn er?
Welke meetbare stappen kunnen we vandaag direct nemen?

Check vervolgens een maand later met elkaar in om te kijken wat de vooruitgang is.

Goede vragen:

  • Zijn zonder oordeel
  • Zorgen dat jij de ander begrijpt
  • Zorgen dat de ander zich begrepen voelt
  • Zorgen dat de ander nieuwe inzichten over zichzelf krijgt
  • Zorgen dat de ander meer betrokken raakt
  • Zorgen dat de ander zelf ook meer goede vragen begint te stellen

Situationeel Leiderschap

Situationeel leiderschap is een prachtig effectieve leiderschapsstijl.
Maar dan moet je wel goed zijn in het voeren van coachende gesprekken.

Je leiderschapsstijl moet niet alleen per medewerker verschillen, maar ook per taak!

Situationeel leiderschap valt of staat namelijk met de vaardigheid van de leidinggevende om zijn medewerkers te begrijpen en verbinding met ze te maken.

(en laten we eerlijk zijn, we kennen allemaal die baas die vást ergens goed in is, maar in ieder geval niet in het maken van verbinding met zijn personeel…)

Een effectieve leidinggevende is nieuwsgierig naar de wereld van zijn medewerkers en investeert met liefde in verbinding. Vanwege het menselijke aspect én het zakelijke aspect.

Tip: maak een bestand aan voor jezelf als leider waarin je bij alle werknemers zet hoeveel sturing en ondersteuning zij per persoon nodig hebben.
Ook kun je hier hun persoonlijkheidstype inzetten en andere extra info.


Recht op je doel afgaan is kansloos. Doorloop eerst de ladder van invloed.


Luisteren > inleven > verbinden > invloed > doel.

Sla er één over en je resultaten met je werknemers zullen direct afnemen.

Met deze trap ontdek je niet alleen wat er bij ze speelt en waar ze behoefte aan hebben, je komt er ook achter welke leiderschapsstijl het beste op hun persoonlijkheid aansluit.

Coachend Leiderschap in 1 minuut

Jouw doel is zorgen dat je medewerkers zichzelf niet afremmen en dat ze de bedrijfsdoelstellingen kunnen koppelen aan hun eigen principes en belangen.

Hierdoor krijgen ze toegang tot hun eigen energie om die doelen te bereiken, in plaats van dat jij ze er heen moet duwen.

Vertrouwen op duwen en trekken als leiderschapsstijl is niet alleen heel vermoeiend voor jou als leidinggevende, het betekent ook dat je medewerkers alleen bewegen als jij in de buurt bent.

Het mooiste resultaat is dan ook dat je medewerkers hun eigen drijfveren aanboren, jij kan stoppen met duw- en trekwerk en je kunt focussen op groei en ontwikkeling van het bedrijf.

Goede gesprekken leveren zoveel meer op dan alleen de uitgewisselde ideeën.

Het kost tijd en energie, maar de voordelen voor jou, je medewerkers en de onderneming zijn enorm.

Tenslotte hoef je geen professionele coach te worden om goed coachend leiding te geven.

Er is een overschot aan informatie en een schaarste aan inzicht.

Het belangrijkste is dan ook dat je het hoofdprincipe van coaching begrijpt en toepast:
Je hoeft mensen niet alle antwoorden of extra informatie te geven.
Je moet ze de juiste vragen stellen waardoor ze inzicht krijgen.

Meer informatie over coaching en onze coaching trajecten? Kijk dan op onze pagina: Coaching.

Ken je leidinggevenden die zichzelf uitputten met het duwen en trekken aan hun medewerkers?
Deel dit artikel en red een leidinggevende (en zijn/haar team)!

Jeff Jeroense

Mentee Tibor.nl.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0 Shares
Share
Share