De Kracht van Coachend Leiderschap

Bij sommige bedrijven is coachend leiderschap de standaard, bij anderen niet.
Leiders die niet coachen, zijn niet perse slechte leiders.

Ze maken alleen geen gebruik van een effectief middel om talent te ontwikkelen, betrokkenheid te vergroten en prestaties te verbeteren.

Het is net als soep eten met een vork. 
Het lukt wel, maar je laat zeker wat liggen.

Zit je in een leidinggevende positie of werk je nauw samen met andere teamleden? Ontdek het ‘4V Model’, de ‘Ladder van Invloed’ en hoe coachend leiderschap zowel de prestaties als de werkvreugde kan verbeteren.

Wat is coachend leiderschap?

De prestaties van je onderneming of team worden bepaald door het gedrag van je medewerkers. Het is dan ook zeer effectief om je medewerkers te helpen groeien en ontwikkelen door coachend leiderschap.

In plaats van zelf beslissingen te nemen en te delegeren. Zorg je ervoor dat je team zich gaat ontwikkelen. De competenties van medewerkers benutten, verder te ontwikkelen en het team maximaal te laten presteren.

Dat doe je door coachend leiderschap.

Plan 1-op-1 sessies in met je medewerkers en stel meer- en betere vragen.

Groepsverband = scheelt tijd, maar minder diepgang met de werknemer.
1-op-1 sessies = kost meer tijd, maar de diepgang per werknemer (en ook de resultaten) zijn vele malen hoger.

Een fantastische leidinggevende kan medewerkers over drempels heen krijgen door simpelweg de juiste vragen te stellen.

In plaats van ze taken en opdrachten te geven en vervolgens hun resultaten te bekritiseren, stel je vragen die ze helpen de juiste weg te vervolgen.

 

Van controleren en corrigeren naar inspireren en faciliteren.

coachend-leiderschap
Zolang je dit vierkant blijft doorlopen, blijft het gesprek óók lopen.

Goede vragen:

  • Zijn zonder oordeel
  • Zorgen dat jij de ander begrijpt
  • Zorgen dat de ander zich begrepen voelt
  • Zorgen dat de ander nieuwe inzichten over zichzelf krijgt.
  • Zorgen dat de ander meer betrokken raakt
  • Zorgen dat de ander zelf ook meer goede vragen begint te stellen

Stappen in coachend leidinggeven

Coachend leiderschap stap 1: Vraag

Simpel. Alles begint met vragen. Waar loop je tegenaan? Wat zou er in jouw ogen beter kunnen? Stel vragen die passen bij de werktaken en -doelen van de medewerker en waar hij of zij niet een directe ‘ja’ of ‘nee’ op kan antwoorden.

Coachend leiderschap stap 2: Verplaats in de ander

Empathie: de kunst of vaardigheid om zich in te leven in de situatie en gevoelens van anderen.
Vrouwen zijn hier fantastisch in.

Het ding is: in 2018 waren er in Nederland 2.5x zo veel mannelijke managers als dat er vrouwelijke managers waren.

Bij de verhouding man/vrouw onder CEO’s is dit verschil nog groter: grofweg 90% is man en een kleine 10% vrouw.
Dus vooral voor de mannen: leef je in.

Door je in te leven probeer je er niet alleen achter te komen hoe de ander zich voelt (of voelde als hij/zij over een gebeurtenis uit het verleden praat), je probeert het daadwerkelijk zélf te voelen.

Zonder te oordelen.

Coachend leiderschap stap 3: Verbind

Menselijke verbinding is dat wat ons onderscheidt van robots. De vaardigheid van verbinden wordt in een wereld van schermpjes elk jaar zeldzamer.

En daarom is ‘ie zo belangrijk.

Kijk eens waarop jij en je werknemer matchen. Wat zijn jullie gezamenlijke belangen en principes? Zowel zakelijk als in jullie persoonlijke leven.

Zorg voor tactvolle reacties richting medewerkers en collega’s en zorg voor een veilige werkomgeving en klimaat.

Dat zorgt ervoor dat je elkaar scherp houdt, feedback kunt geven en feedback kunt ontvangen.

Coachend leiderschap stap 4: Verdiep

Ga als laatste inhoudelijk verder de diepte in op de vragen uit stap 1.

Wat zijn de vereiste veranderingen?
Welke nieuwe mogelijkheden zijn er?
Welke meetbare stappen kunnen we vandaag direct nemen?

Check vervolgens een maand later met elkaar in om te kijken wat de vooruitgang is. Geef elkaar hier ook weer feedback om het coachend leidinggeven proces te verbeteren en de juiste voortgang te behouden.

Goede vragen:

  • Zijn zonder oordeel
  • Zorgen dat jij de ander begrijpt
  • Zorgen dat de ander zich begrepen voelt
  • Zorgen dat de ander nieuwe inzichten over zichzelf krijgt
  • Zorgen dat de ander meer betrokken raakt
  • Zorgen dat de ander zelf ook meer goede vragen begint te stellen

Situationeel Leiderschap

Situationeel leiderschap is een prachtig effectieve leiderschapsstijl.
Maar dan moet je wel goed zijn in het voeren van coachende gesprekken.

(zoek de term ‘situationeel leiderschap’ in Google, en je kan verduidelijkende afbeeldingen vinden).

Situationeel leiderschap valt of staat namelijk met de vaardigheid van de leidinggevende om zijn medewerkers te begrijpen en verbinding met ze te maken.

(en laten we eerlijk zijn, we kennen allemaal die baas die vást ergens goed in is, maar in ieder geval niet in het maken van verbinding met zijn personeel…)

Een effectieve leidinggevende is nieuwsgierig naar de wereld van zijn medewerkers en investeert met liefde in verbinding. Vanwege het menselijke aspect én het zakelijke aspect.

Tip: maak een bestand aan voor jezelf als leider waarin je bij alle werknemers zet hoeveel sturing en ondersteuning zij per persoon nodig hebben.
Ook kun je hier hun persoonlijkheidstype inzetten en andere extra info.

coachend-leiderschap
Recht op je doel afgaan is kansloos. Doorloop eerst de ladder van invloed.

Je ontdekt niet alleen wat er bij ze speelt en waar ze behoefte aan hebben, je komt er ook achter welke leiderschapsstijl het beste op hun persoonlijkheid aansluit. Andere leiderschapsstijlen zijn: coachend leiderschap, transactioneel leiderschap en persoonlijk leiderschap.

Luisteren > inleven > verbinden > invloed > doel.

Sla er één over en je resultaten met je werknemers zullen direct afnemen. Als je direct invloed wilt uitoefenen, vergeet je wat het daadwerkelijke probleem is en los je niets op.

Met deze trap ontdek je niet alleen wat er bij ze speelt en waar ze behoefte aan hebben, je komt er ook achter welke leiderschapsstijl het beste op hun persoonlijkheid aansluit.

 

Coachend Leidinggeven in 1 minuut

Jouw doel is zorgen dat je medewerkers zichzelf niet afremmen en dat ze de bedrijfsdoelstellingen en bedrijfsstrategie kunnen koppelen aan hun eigen principes en belangen.

Hierdoor krijgen ze toegang tot hun eigen energie om die doelen te bereiken, in plaats van dat jij ze er heen moet duwen.

Vertrouwen op duwen en trekken als leiderschapsstijl is niet alleen heel vermoeiend voor jou als leidinggevende, het betekent ook dat je medewerkers alleen bewegen als jij in de buurt bent.

Het mooiste resultaat is dan ook dat je medewerkers hun eigen drijfveren aanboren, jij kan stoppen met duw- en trekwerk en je kunt focussen op groei en ontwikkeling van het bedrijf. 

Goede gesprekken leveren zoveel meer op dan alleen de uitgewisselde ideeën.

Het kost tijd en energie, maar de voordelen voor jou, je medewerkers en de onderneming zijn enorm.

Tenslotte hoef je geen professionele coach te worden om goed coachend leiding te geven.

Er is een overschot aan informatie en een schaarste aan inzicht.

Het belangrijkste is dan ook dat je het hoofdprincipe van coachend leidinggeven begrijpt en toepast:
Je hoeft mensen niet alle antwoorden of extra informatie te geven.
Je moet ze de juiste vragen stellen waardoor ze inzicht krijgen.

Meer informatie over coaching en onze coaching trajecten? Kijk dan op onze pagina’s: Business coach, Ondernemerscoach, Teamcoaching of Personal coach. Lees hier ook meer over belemmerde overtuigingen.

Ken je leidinggevenden die zichzelf uitputten met het duwen en trekken aan hun medewerkers? Deel dit artikel en red een leidinggevende (en zijn/haar team)!

[social_warfare]

 


Enkele veelgestelde vragen over coachend en situationeel leiderschap

 

Wat is coachend leiderschap?

In plaats van zelf beslissingen te nemen en te delegeren. Zorg je ervoor dat je team zich gaat ontwikkelen. De competenties van medewerkers benutten, verder te ontwikkelen en het team maximaal te laten presteren. Coachend leiderschap is een begeleidende stijl van leiderschap. In plaats van zelf (eigenaar, manager) beslissingen te nemen, zorg je dat het team zich persoonlijk ontwikkeld en zelf beslissingen gaat nemen.

Wat zijn de kenmerken van coachend leidinggeven?

Een fantastische leidinggevende kan medewerkers over drempels heen krijgen door simpelweg de juiste vragen te stellen. In plaats van ze taken en opdrachten te geven en vervolgens hun resultaten te bekritiseren, stel je vragen die ze helpen de juiste weg te vervolgen. Je investeert in een goede relatie met werknemer en ontdekt waar behoefte aan is. Je komt er ook achter welke leiderschapsstijl het beste op hun persoonlijkheid aansluit.
Luisteren > inleven > verbinden > invloed > doel > is een uitermate goed stappenplan naar coachend leiderschap.

Wat is situationeel leiderschap?

Situationeel leiderschap is een effectieve leiderschapsstijl. Situationeel leiderschap valt of staat namelijk met de vaardigheid van de leidinggevende om zijn medewerkers te begrijpen en verbinding met ze te maken. Je ontdekt niet alleen wat er bij ze speelt en waar ze behoefte aan hebben, je komt er ook achter welke leiderschapsstijl het beste op hun persoonlijkheid aansluit. Dit zorgt ervoor dat je toegang krijgt tot hun eigen energie om die doelen te bereiken, in plaats van dat jij ze er heen moet duwen.

BOEK WINST OP ALLE FRONTEN_

"Mijn team en vrienden denken dat ik super slim ben (ben ik niet). Dat komt door de emails van tibor (en ze hebben geen idee dat die bestaan)."
- Een subscriber van tibor.nl

*Je kunt je op elk moment uitschrijven met 1 klik als het je allemaal te veel wordt Powered by ConvertKit

1 gedachte over “De Kracht van Coachend Leiderschap”

  1. Hoi Tibor,

    Ik heb een praktijk voor integratieve psychotherapie. (www.praktijkmeesterlijk.nl) Momenteel ben ik bezig om mijn praktijk meer tot bloei te laten komen. En vandaaruit wil ik mijn website ook aan gaan passen, zodat hij nog meer uitnodigt en een heldere doelgroep aanspreekt.

    Ik merk dat ik dreig vast te lopen, omdat ik geen concreet product verkoop of één bepaalde behandeling. Juist het integreren van verschillende therapeutische benaderingen om zo een aanpak op maat aan te bieden is wat ik doe. Maar goed, dat is nog veel te vaag. Blijkt ook zeker in de praktijk.

    Ik denk eraan om naast het traject van de desbetreffende cliënt die een verandering doorgaat wat impact heeft op de partner, een (inclusief) online dienst aan te bieden waarin partners van de cliënt inzicht kunnen krijgen wat hun partner doormaakt/doorgaat en wat ze mogen verwachten van het traject. Daarnaast krijgen ze ook tools aangeboden om zo meer een hulpbron te kunnen zijn voor de cliënt (i.p.v. een stressbron). Wat bevorderend werkt voor diens proces én uiteindelijk voor de relatie met de partner.

    Vandaaruit krijgen zij de mogelijkheid om daar begeleiding bij te krijgen (indien gewenst) en/of zelf te besluiten om ook een therapie traject aan te gaan. Vanaf dit punt zouden ze er dan wel voor gaan betalen.
    Zou je hen dan een mooie prijs/korting aanbieden? Of juist niet. Je zou natuurlijk een traject zonder de ‘online partner training’ kunnen aanbieden, want dat zal in hun geval niet nodig zijn;)

    Ik ben benieuwd of ik op deze wijze goed bezig ben wat betreft het concurrentievoordeel en de X-factor in mijn branche.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *