Bedrijfsstrategie-concreet-businessplan-voor-het-management

Bedrijfsstrategie: Concreet businessplan voor het management

Wanneer je niet weet waar je op mikt, wordt het onmogelijk om je doel te raken. Een goede bedrijfsstrategie is daarom onmisbaar.

In dit artikel een concreet stappenplan voor het uitwerken van een goed doordachte en op maat gemaakte business strategie voor jouw organisatie. Zodat je precies weet wat je doelen zijn en die spreekwoordelijke neuzen dezelfde kant in wijzen.

Wat is een bedrijfsstrategie?

Een bedrijfsstrategie is niets meer dan een duidelijk, overzichtelijk en concreet plan, waarin de doelstellingen van het bedrijf staan. Eventueel aangevuld met feestjes, mijlpalen en concrete acties voor het team.

Hier gaan veel bedrijfsstrategieën al de mist in. Ze zijn vaak vaag, wollig en weinig concreet. Ze hebben over hun lange termijn visie, de missie van het management en de kernwaarden die niet besproken zijn met de medewerkers.

Draagkracht is een van de belangrijkste onderdelen van een goede strategie. Dat is natuurlijk makkelijk als je zzp’er bent, maar het wordt meer en meer lastig naarmate je team groeit.

Voordat je met je management (ook als je dat alleen bent) rond de tafel gaat, is het dus belangrijk om eerst feedback vanuit je team te hebben verzameld.

Je bedrijfsstrategie in 3 zinnen

Voor een goed businessplan werken wij met onze eigen “Businessplan op 3 bierviltjes“, bestaande uit de 3 belangrijkste vragen die iedere ondernemer of manager zichzelf zou moeten stellen, voordat ie zijn plan gaat uitwerken.

Dit is de kern van een succesvol bedrijf.

Wie is je klant?

Een van slechtst beantwoorde vragen in ondernemersland. Vaak is het antwoord: iedereen. Vroeger kwam je daar nog mee weg. Toen kon je goed geld verdienen met generieke producten voor alle mensen. Maar bedrijven als V&D hebben gemerkt dat de wereld niet meer zo werkt.

Iedereen vindt zichzelf namelijk speciaal. En wil ook op een speciale manier bediend worden door bedrijven. Dus geen fysiotherapie meer voor iedereen, maar voor crossfitters met een schouderblessure.

Maak dus je doelgroep zo klein, maar werkbaar mogelijk. Liever een grote vis in een kleine vijver, dan in een oceaan.

Wat is het probleem?

Ondernemen is andermans problemen oplossen voor geld. Kijk dus goed naar je klant en het probleem dat jij wilt oplossen met jouw product of dienst. En jouw product lost inderdaad meerdere problemen op en is helemaal fantastisch, maar dat is voor jouw klant minder interessant aan de voordeur. Hij wil weten wat het grootste probleem is, dat ie gaat oplossen met jouw product of dienst.

Dat maakt het makkelijker voor de klant om te besluiten of ie klant wilt worden.

Wat is je unieke oplossing?

Dit is vaak de meest lastige vraag om te beantwoorden, met name voor zzp’ers. Het antwoord op die vraag begint namelijk niet met het woord “Ik”.

Een onderscheidend vermogen (want daar hebben we het hier over) van een bedrijf moet duurzaam zijn. Wat zoveel betekent dat het niet door je concurrenten te kopiëren is. Het moet iets unieks zijn. En ja, je bent uniek. Maar “Omdat ik mensen zo goed aanvoel” of “Omdat ik de lekkerste broodjes bak” zijn geen goede, duurzame antwoorden. Fijn voor je ego, niet duurzaam voor je bedrijf.

Goede onderscheidende vermogens zijn zaken als een unieke methodiek, octrooien, alleenrechten, schakels verwijderd of verbeterd uit je waardeketen, strategische partners etc.

Vaststellen van je bedrijfsstrategie

Bovenstaande 3 vragen zijn de kern van je bedrijfsstrategie. Lijkt heel simpel, in de praktijk blijkt het ontzettend lastig. Want daar moet je een ding voor doen, wat wij de laatste jaren als mensen zoveel mogelijk proberen te vermijden: KIEZEN.

Zonder een goed gekozen doelgroep, praat je tegen iedereen. En ben je voor niemand relevant.

Zonder de keuze voor een groot, belangrijk, specifiek en liefst onderbediend probleem waar die doelgroep mee kampt, is de urgentie om dat probleem op te lossen in ruil voor geld nihil.

En wanneer jij niet duidelijk kunt laten zien wat jou precies anders maakt dan al die anderen die datzelfde probleem oplossen, is de keuze voor een ander net zo makkelijk te maken.

Deze fase draait dus om kiezen. Dat is al lastig in je eentje. Laat staan wanneer je een (groot) team hebt, die allemaal een mening hebben.

Gebruik daarom het volgende stappenplan voor het vaststellen van je bedrijfsstrategie.

  1. Organiseer een brainstorm meeting (ook als je in je eentje bent)
  2. Zet alle opties op een rij en kies de beste opties, waarin jouw bedrijf uitblinkt. Je moet er als bedrijf goed in zijn, blij van worden en geld mee kunnen verdienen. Als je keuzes zorgen voor alledrie, weet je dat je goed gekozen hebt.
  3. Moeite met kiezen? Geef jezelf een deadline. En hou je eraan.

Verschil tussen een bedrijfsstrategie en een marketingstrategie

Er zitten diverse verschillen tussen een bedrijfsstrategie en een marketingstrategie, maar daarnaast is er ook voldoende overlap.

Bedrijfsstrategie = duidelijk, overzichtelijk en concreet plan, waarin de doelstellingen van het bedrijf staan. Vooral geënt op de lange termijn. Draagvlak binnen het team is hierin van essentieel belang.

Marketingstrategie = meer focus op het marketing aspect en minder op het bedrijf. Hoe kunnen we onze diensten en of producten het beste aan de doelgroep aanbieden. De marketingstrategie is daardoor meer een onderdeel van de bedrijfsstrategie.

Modellen voor jouw business strategie

Er zijn ongeveer zoveel modellen als bedrijven, als het gaat om je business strategie. Gelukkig zijn er altijd een paar die ver boven de rest uitspringen.

Hieronder de belangrijkste.

Business Model Canvas

Dit is de meest gebruikte door grote bedrijven en overheidsinstellingen.

Het mooie van dit model: Uitgebreid, complex en compleet.

Het nadeel van dit model: Uitgebreid, complex en compleet.

Het is groot, allesomvattend en daardoor gedoe.

En aangezien de meeste mensen een hekel hebben aan gedoe, wordt ie vaak verzonnen en zelden uitgevoerd.

7S Model (McKinsey)

McKinsey is een van de grootste consultancy bureaus ter wereld.
En waarschijnlijk ook een van de duurste.

Het voordeel van al die inkomsten is dat ze een club mensen hebben, die mooie modellen ontwerpen, die wij vervolgens ook weer kunnen gebruiken.

Daardoor hoef je niet persé je portemonnee te trekken om gebruik te kunnen maken van de kennis en tools van deze consultants. Je kunt als klein bedrijf of ZZP’er ook gebruik maken van het 7S model, ontwikkelt door 4 consultants van KcKinsey.

Bedrijfsstrategie, strategie

De Kern van het model zijn de gedeelde waarden, ofwel de bedrijfscultuur. Dit omvat je missie, je visie en je kernwaarden.

Daaromheen bouw je jouw strategie, compleet met een vooraf bepaalde structuur en systemen. De uitvoering zit hem in de staf( het personeel) de kernvaardigheden en de stijl (de manier waarop je iets doet)

Gebruik dit model voor je eigen onderneming. En ontdek hoeveel helderheid en richting dit model geeft voor je organisatie. Mooi model, wel wat uitgebreid, zeker voor kleinere bedrijven.

Tibor.nl Briefing

Wij vinden de meeste bekende modellen vrij complex en voor de gemiddelde ondernemer vrijwel onbruikbaar.
Bovendien houden wij van eenvoud.

Onze modellen zijn eenvoudig.
Zo eenvoudig dat je ze gaat toepassen.

Voor je bedrijfsstrategie (het 3 maanden plan) gebruiken wij de Briefing.

Bedrijfsstrategie voorspelbaar succesvol maken dankzij de Briefing

Eenvoud: 1 Thema, 3 Kernprocessen, 3 Kerncijfers met bijbehorende feestjes.

Complex genoeg om te weten waar je op moet mikken.

Eenvoudig genoeg om het daadwerkelijk te gaan doen.

Een goede busines en marketingsstrategie voor meer succes in je onderneming

Een goede strategie bepalen is niet iets wat je zomaar in een uurtje brainstormen op een blaadje klad.

Onze klanten doen er meestal 3-5 dagen volledige onderdompeling over om tot een goed plan te komen voor hun bedrijf.

Een goede voorbereiding is, zoals je weet, het halve werk.
Dat mag ook wat kosten.

Omdat het je een veelvoud oplevert.

Een goede strategie is letterlijk goud waard voor je bedrijf.

Voor ondernemers die graag de stap van artiest (goed in je vak) naar ondernemer (gebruik maken van systemen, personeel en methodes) willen maken, hebben we Operatie Doorbraak. Dit is een 3 daagse retreat, waarbij we naast de strategie ook je businessmodel, communicatie en marketing/sales onder de loep nemen. Zodat je strategie ook de juiste richting in gaat, met een goede fundering.

Mocht je liever 1-op-1 werken aan je strategie, dan kun je ook een kantoorsessie inplannen. Voor meer info, kijk hier.

Geplaatst in:

Mark Soons

Operationeel Directeur en Businesscoach tibor.nl. Meer dan 12,5 jaar ervaring in trainen en coachen van ondernemers. Auteur boek "Stop met verkopen, start met helpen."

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top
0 Shares
Share
Share
WhatsApp