Business Development

De succesfactoren voor organisatieontwikkeling

Je bedrijf laten groeien, zonder je personeel op te branden: Hoe doe je dat? Organisatieontwikkeling is een lastig proces voor veel bedrijven, maar hoeft het gelukkig niet te zijn. In dit artikel een simpel stappenplan om te floreren als bedrijf en tegelijkertijd de groei van je personeel niet in de weg te staan.

Wat is organisatieontwikkeling?

Wanneer mensen op de werkvloer met lastige woorden gaan strooien, wordt de werkweek onnodig complex. Tuurlijk is het super interessant om met afkortingen, Engelse termen (zoals Business Development) en woorden met meer dan 3 lettergrepen te strooien, maar naast je ego wordt er niemand wijzer van.

Organisatieontwikkeling is het nooit ophoudende proces van het beter maken van je bedrijf. Voor de meesten onder ons wordt dan meteen gedacht aan groei. Terwijl er ook een grote groep ondernemers is die beter af is met een bloei strategie. Daarover later meer.

Een goede organisatieverandering focust niet alleen op de doelen van het bedrijf, maar is heel alert op het proces. Doelen halen is prachtig, maar als vervolgens iedereen opgebrand en gedemotiveerd is, ben je verder van huis dan je wilt zijn.

Daarom is het minstens zo belangrijk om naast de bedrijfsdoelstellingen, ook heel scherp de aandacht te blijven vestigen op de persoonlijke doelen van ieder personeelslid.

Proces van organisatieontwikkeling en verandering

In een klassieke (en in onze ogen kansloze) organisatieontwikkeling wordt er meestal dit proces gevolgd:

Prachtig model, maar complex. En precies om die reden werkt dit vrijwel nooit.

Wanneer jij een organisatie runt, is er altijd lekkage. Het doel van organisatieontwikkeling is om die lekken te dichten.

Dat doe je in onze ogen niet met brainstormsessies op de hei en talloze vergaderingen met prachtige powerpoints, maar door simpelweg alle processen in kaart te brengen voor je bedrijf.

Heb je een groot bedrijf? Dan is dat veel werk. Precies daarom moet je het niet alleen doen. Betrek iedereen in het proces.

Wanneer al die processen in kaart zijn gebracht, kun je een verbeterslag maken.

Dat 3 stappenplan omschrijf ik hieronder.

Succesvolle business development in 3 stappen

Business development (ofwel organisatieontwikkeling, organisatieverandering of organisatieverbetering) staat of valt met een drietal onmisbare factoren in ieder bedrijf, maar zeker als je dat bedrijf continu wilt verbeteren. Laten we kort in alledrie de factoren duiken.

Betrokkenheid

Betrokkenheid van je personeel zou je nummer 1 punt van focus moeten zijn. Vergeet nooit dat je personeel bestaat uit mensen met hun eigen gedachten, gevoelens, dromen, wensen en doelen. Het liefst heb je natuurlijk dat die matchen met je bedrijfsdoelen.

100% is misschien niet haalbaar, maar 80-85% wel, dus mik daarop. Kijk bij iedere ontwikkeling in je bedrijf of je nog wel met de juiste mensen die ontwikkeling door aan het gaan bent. Te vaak wordt er aan mensen getrokken of vastgehouden die allang niet meer horen bij het bedrijf of de doelstellingen. Ieder bedrijf gaat door verschillende fases heen en daar horen niet altijd dezelfde mensen bij.

Blijf scherp op de betrokkenheid van je team, maar pas tegelijkertijd je missie en je doelen niet aan het team aan.

(Progressiegericht) Leiderschap

Een van de dingen waar in de klassieke modellen over geschreven wordt, is leiderschap en dan met name progressie gericht leiderschap. Zoals ik in het begin van dit artikel al aangaf, hoeft dit natuurlijk niet altijd en voor alle bedrijven zo te zijn.

Er zijn groeibedrijven en bloeibedrijven. De eerste zijn vooral bezig met meer omzet en klanten, de laatste vooral met hun huidige klantenkring beter te helpen. Beiden zijn nodig, maar bepaal wel heel goed tot welke categorie jouw bedrijf hoort.

Goed leiderschap is meer dan het aansturen van een team. Het is ook de moeilijke besluiten nemen, die niet populair zijn, maar wel het beste voor de koers van het bedrijf. Afscheid nemen van klanten, personeel of producten/diensten zijn maar een paar voorbeelden.

Goed leiderschap en dus de wil om die lastige knopen door te hakken, oog te hebben voor de mens achter je klanten en je personeel is onmisbaar tijdens de ontwikkeling van je organisatie.

Kijk waar het bij jou nog aan schort en werk daar aan.

Passie

Passie wordt makkelijker als je meewerkt aan doelen die jijzelf ook leuk vindt.

Passie is simpelweg genieten van je dagen. In flow zitten. Prachtig als je dat op je vrije dagen meemaakt.

Nog beter als je daarvoor naar je werk gaat. Bij een goede bedrijfsontwikkeling moet dat laatste een onderdeel zijn van de ontwikkeling. Meer A-spelers op de werkvloer, die met competentie en passie door hun dagen gaat.

Leuker voor het personeel, betere resultaten in minder tijd.

Hoe kan Tibor hierbij helpen?

Wil je hier zelf mee aan de slag en kun je wel wat hulp gebruiken?

Met ons team hebben we in meer dan 200 bedrijven geïnvesteerd, meerdere business bestsellers geschreven en coachen we jaarlijks meer dan 180 ondernemers naar de volgende fase in hun bedrijf en hun privé-leven.

Interesse? Doe hieronder de intake.

Geplaatst in:

Mark Soons

Operationeel Directeur en Businesscoach tibor.nl. Meer dan 12,5 jaar ervaring in trainen en coachen van ondernemers. Auteur boek "Stop met verkopen, start met helpen."

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top
0 Shares
Share
Share
WhatsApp