aanpassen bedrijfsvoering

Corona crisis voor ondernemers: pas je aan en win (4 praktijkvoorbeelden)

Stress is nooit het resultaat van te veel op je bordje.
Stress is altijd het resultaat van te weinig overzicht.

Doel van dit artikel is om je overzicht te geven.
Niet zodat je ziet wat er allemaal is.
Maar zodat je ziet wat er voor jou op dit moment toe doet.

Zodat je weet wat je moet doen.
Om juist nu, het verschil te maken voor je bedrijf.

Waarom we lijden: de menselijke factor

Er is nog nooit een bedrijf failliet gegaan door een crisis.
Bedrijven gaan failliet door verkeerde beslissingen.

Er is nog nooit een relatie geklapt door een crisis.
Relaties gaan stuk door verkeerde keuzes.

Je kunt geen geld verliezen door een crisis.
Je kunt geld verliezen door domme acties.

Soms zijn die verkeerde beslissingen ver voor de crisis genomen.
Vaak worden die verkeerde beslissingen tijdens een crisis genomen.

Zodra de wereld om ons heen niet meer is zoals ‘ie volgens ons zou moeten zijn, raken we in blinde paniek.
En als je in blinde paniek bent, zie je niet zo veel. Maak je makkelijk de verkeerde keuzes.

Hieronder een serie voorbeelden die je zullen helpen om meer opties te zien.
En als je goede opties kunt zien, kun je betere keuzes maken.

We lijden zelden door externe omstandigheden.
We lijden vrijwel altijd door onze eigen keuzes.

Het goede nieuws: we kunnen betere keuzes maken.

Kansen dankzij crisis: van reageren naar aanpassen

Geld rolt in tijden van crisis een stuk sneller dan in tijden van voorspoed.
Overal waar iemand op dit moment geld verliest, wordt iemand anders heel rijk.

Geld kan niet verdampen.
Het kan alleen van handen wisselen.

Het rolt weg uit paniekerige handen.
Richting rustige handen.

Veel ondernemers zijn nu verlamd.
Ze doen niks. “Want er is niks mogelijk!”

Anderen doen weinig.
“Want er gebeurt nu toch niet zo veel.”

Sommigen reageren.
Ze vragen steun aan.
Ze sturen personeel naar huis.
Communiceren met hun klanten.

Reageren hou je eventjes vol.
Maar het is geen duurzaam businessmodel.

Daarvoor zul je moeten aanpassen.
Aanpassen aan de realiteit zoals ‘ie is.
En niet reageren en ondertussen wachten tot de realiteit weer wordt zoals ‘ie zou moeten zijn.

Aanpassen betekent zien zoals het is.
De huidige realiteit als uitgangspunt nemen.
En vanuit die positie, zoeken naar kansen.

Om eens wat huidige realiteit op te noemen:

  • Er zit een bende intelligente mensen thuis met veel tijd om handen, en een verlangen om wat geld te verdienen om hun huur te kunnen blijven betalen: studenten. Wie gaat die groep van werk voorzien? Kans.
  • Mensen Googlen zich suf naar “Hoe zelf zeep maken”, “Hoe zoom/Skype/Microsoft Teams/Slack installeren”, “Hoe samenwerken op afstand”, etc. Wie gaat hun vragen beantwoorden in de vorm van videotraining? Kans.
  • Er worden de komende weken/maanden een bende online events georganiseerd. Bedrijven zoeken naar allerlei mogelijkheden om die online events aan te kleden door bijv. (lunch)pakketten bij deelnemers thuis te laten bezorgen, of mensen makkelijker met elkaar in verbinding te brengen. Wie gaat dat faciliteren? Kans.
  • Veel senioren zijn nu nog eenzamer dan normaal, aangezien ze het maandelijkse bezoekje van hun kinderen ook moeten missen. Kans.
  • Miljoenen mensen zitten thuis. Ze vervelen zich. Kans.

Onthou: het enige dat is veranderd, zijn de omstandigheden.
Mensen hebben nog steeds exact dezelfde behoeften.

Survival of the fittest wordt continu verkeerd vertaald met “overleving van de sterksten”.
Wat het werkelijk betekent is overleving van degenen die zich het beste kunnen aanpassen.

Iedereen kan reageren.
Competente mensen en ondernemers kunnen zich ook aanpassen.

Hieronder een aantal voorbeelden van bedrijven die de huidige realiteit als uitgangspunt hebben genomen, in plaats van tijdelijke wijziging.

1. Volgeboekte hotels tijdens een corona crisis?

De industrie: Hotels
Het probleem:
mensen reizen minder en boeken geen hotelkamers meer want ze zitten in quarantaine.
De strategie: Maak perfecte accommodatie voor quarantaine!

Terwijl hotels wereldwijd of met lede ogen toekijken hoe de omzet keldert of – zoals bijv. Hilton – reageren door klanten gratis hun boekingen te laten wijzigen, is er een hotel keten die ramvol geboekt zit. Zij hebben zich namelijk aangepast.

De Capital Hotels and Apartments Group biedt luxe appartementen en suites aan voor families en zakelijke reizigers die veilig door willen werken en leven.

  • Dagelijks ontsmet
  • Snel internet en netflix
  • Dagelijkse wasservice
  • Dagelijks worden al je maaltijden volgens jouw voorkeuren bezorgd.

En je maakt van deze quarantaine periode de meest productieve periode ooit.

Vraag aan jou: waar is – in jouw industrie – juist nu veel meer vraag naar? Ga dat leveren.

2. Geen events? Geen probleem.

De industrie: Evenementen
Het probleem: alle evenementen zijn gecanceld
De strategie: faciliteren voor alle online evenementen die nu worden georganiseerd.

SnapBar verhuurt van die leuke fotohokjes die je op evenementen ziet.
Je gaat er voor staan, drukt op een knop en er komen (gebrande) foto’s uitrollen.

Mensen delen die foto’s weer op sociale media, waardoor het een slimme investering is voor bedrijven die hun bereik en merk willen vergroten en versterken.

Maar toen werden alle evenementen gecanceld.

SnapBar is direct keihard aan de slag gegaan met het maken van software die het mogelijk maakt voor deelnemers aan digitale events/webinars om leuke (gebrande) foto’s van zichzelf te maken tijdens het online event. Die software zal binnen 2 weken beschikbaar zijn, en ze worden al overspoeld met voorbestellingen.

Vraag: Alles verschuift naar online. Kun jij daar iets faciliteren met je producten of dienstverlening?

3. Geen personeel? Geen probleem.

De industrie: Schoonmaak
Het probleem: Geen personeel
De strategie: vissen in een nieuwe personeels vijver

In meerdere industrieën is de vraag exponentieel toegenomen de afgelopen weken.
Thuisbezorgd.nl & co. Toiletpapier fabrikanten 😉
En professionele schoonmaakbedrijven.

Er is meer vraag naar schoonmaak dan ooit.
Maar het grootste gedeelte van de schoonmakers is vrouw.
Meestal met kinderen.

En die zitten dus thuis.

Een probleem voor het schoonmaakbedrijf HipMaids.com zou je zeggen.

Maar niet voor hun. Want wie zitten er nog meer thuis? En zijn ontzettend blij met €10/uur?
Studenten. Hun universiteiten zijn gesloten. Hun bijbaantjes opgeheven. En zo was er een win-win situatie.

Vraag: Welke mensen zitten nu thuis niks te doen? Kun jij die beschikbare werkkracht benutten?

4. Restaurant dicht en nog nooit zoveel eten verkocht

De industrie: Restaurant
Het probleem: Verplichte sluiting
De strategie: Snel, simpel en lekker eten bezorgen

Restaurant Canlis moest verplicht haar deuren voor haar klanten sluiten.
Maar de keuken was gewoon operationeel.
Net zoals het personeel.

En mensen moeten eten.

Ze regelden extra kookstations en gingen nog maar twee dingen aanbieden: burgers en bagels. Allemaal om af te halen (a la drive through) of om thuis te bezorgen. En waar ze normaal 150 klanten per dag bedienden gaan er nu honderden maaltijden per dag doorheen.

Vraag: Hoe kun jij dezelfde behoefte van je klanten bevredigen, maar nu in deze nieuwe omstandigheden? (De behoefte is er namelijk nog steeds..)

Het leven is een serie testen

Natuurlijke selectie.
Prachtig meedogenloos.

Wie kan zich aanpassen?
Wie is er competent genoeg?
Wie mag er door naar de volgende ronde?

Elke crisis is een kans.

Een kans om te laten zien wie je bent.

Iedereen kan doen wat ie moet doen als alles mee zit.
Maar wat blijft daar van over als er tegenslag is?

Zonder tegenslag zou degene met de mooiste praatjes het verst komen.
Dankzij tegenslag komen diegenen met de beste intenties en de meeste competentie het verst.

Zie de wereld zoals ze is.
Niet zoals ze zou moeten zijn.

Negeer alles dat niet kan.

Je hoeft maar één mogelijkheid te vinden en uit te voeren en je bent er.

Zet ‘m op.

[social_warfare]

tibor.nl is gelukkig Corona-proof.
Al onze ‘assets’ zijn digitaal en onze sessies doen we al jaren digitaal.

Wil je dat we je niet alleen winstgevend door deze crisis heen gidsen, maar er ook voor zorgen dat je hier sterker uitkomt dan ooit?

Vul onderaan deze pagina de intake in en we onderzoeken hoe we je kunnen laten winnen in deze periode.
Voor zzp’ers hebben we trainingstrajecten inclusief 1-op-1 begeleiding, voor dga’s en ceo’s hebben we intensieve coachingtrajecten.


BOEK WINST OP ALLE FRONTEN_

"Mijn team en vrienden denken dat ik super slim ben (ben ik niet). Dat komt door de emails van tibor (en ze hebben geen idee dat die bestaan)."
- Een subscriber van tibor.nl

*Je kunt je op elk moment uitschrijven met 1 klik als het je allemaal te veel wordt Powered by ConvertKit

8 gedachten over “Corona crisis voor ondernemers: pas je aan en win (4 praktijkvoorbeelden)”

  1. Hey Tibor, mooi artikel en inspirerende voorbeelden! Op LinkedIn is niet iedereen het ermee eens, maar het is dan ook een harde waarheid. Thanks for sharing.


    1. 🙂 Het is inderdaad een harde en (ook voor mij) vervelende waarheid: je leven is een optelsom van je eigen beslissingen. En sommige mensen worden inderdaad zelfs boos als je ze voorbeelden laat zien van mensen die van een crisis een kans hebben gemaakt..Tnx Nico!


  2. Net op het nieuws. Bezorgd bezorgd. Een bedrijf met veel mensen thuis door crisis en wat creatief heeft gedacht in kansen en nu voor mensen in die werken in de zorg boodschappen doet. Zodat deze niet na hun werk voor lege schappen staan.
    Creatief kansen pakken en uitvoeren


  3. Net op de radio een bedrijf wat door crisis veel personeel thuis heeft zitten. nieuw concept Bezorgd bezorgd. Ze doen boodschappen voor mensen die werken in de zorg. Vaak staan deze na hun werk in de avond voor lege schappen. Mooi staaltje creatief denken in periode van crisis.


    1. Wat een prachtig initiatief. Én oog voor waar behoefte is, én een bijdrage leveren, én winst maken. Ondernemerschap ten top.


  4. Hi Nico, bedankt voor je reactie!

    Wanneer iedereen het met je eens is op Linkedin moet je je pas echt gaan afvragen of je wel goed bezig bent.

    Als je ergens voor staat, krijg je vanzelf 2 kampen: Eens en oneens.
    Helemaal prima, zo zie je steeds beter wie je doelgroep is.

    Groet,
    Mark


  5. Fantastisch dit weer! Ik ‘ken’ je eigenlijk nog maar een paar weken, maar I like it! Tell it like it is! Mijn online membership voor mijn balletschool loopt nu een week en wat geweldig vind ik het! Mensen vanuit heel Nederland kunnen nu thuis dansen. Samen met hun mama (en soms met papa) want die zitten nu thuis met hun kindjes


    1. Wat goed dat je zo snel hebt doorgepakt Debbie.
      En helemaal met zo’n mooie dienst: mensen laten dansen.
      Want zolang we dat maar blijven doen, kunnen we alles dragen 🙂


Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *