[astra_woo_mini_cart]
persoonlijk ontwikkelingsplan
8 Shares

Hoe je kan werken aan je persoonlijke ontwikkeling

Het is tegenwoordig super populair: werken aan je persoonlijk ontwikkeling. Maar zoals met alles geldt ook hier: zonder plan, geen succes. Dus voordat je helemaal losgaat op seminars, cursussen en boeken, lees dan dit artikel. Het gaat je veel onnodige tijd en ellende besparen.

Wat is persoonlijke ontwikkeling?

Voordat we de diepte ingaan, wil ik je even meenemen naar wat persoonlijke ontwikkeling werkelijk is.

De betekenis van persoonlijke ontwikkeling is dat je bewust bezig bent met het maximale te halen uit jezelf, op het gebied van je zelfbewustzijn, identiteit, eigen talent en potentieel, het vergroten van de kwaliteit van het leven en het realiseren van dromen en doelen.

Mensen die “doen aan” persoonlijke ontwikkeling weten dat er meer in het vat zit. Dat er een volgend niveau is in hun prestaties en geluksniveau. En zijn pro-actief in het bereiken van hun doelen.

Die ontwikkeling kan van alles zijn, variërend van het lezen van een boek over psychologie, tot aan het leren van een nieuwe taal, hobby of instrument.

In principe kan dus alles wat je slimmer, leuker of beter maakt als mens gezien worden als persoonlijke ontwikkeling. Zolang je het geleerde maar ook daadwerkelijk gaat doen.

En laat dat nou net het verschil zijn tussen studeren en persoonlijke ontwikkeling.

Waarom is persoonlijke ontwikkeling zo belangrijk?

Persoonlijk ontwikkeling is belangrijk.

Mensen die niet groeien, hebben het gevoel dat ze iedere dag een beetje aan het sterven zijn.

Zonder groei geen voldoening.
Onbewust weten we dat ook.

Daarom blijven we altijd op zoek naar meer en beter.

Blijven we hongerig naar het volgende. Het nieuwe. Het onbekende.

Wij mensen zijn leermachines. Wij zijn van nature nieuwsgierig.

Willen de wereld ontdekken. En waar we echt gelukkig van worden is om die brok kennis toe te passen in de echte wereld. Op ons bek te gaan en zowel fysiek als mentaal te leren.

Alleen dat geluk komt wel met een prijs: het overwinnen van angst.

Want die zit er ook van nature. De angst voor het onbekende. Het nieuwe.

En juist in die tegenstelling zit de uitdaging.

Analyseer je zelf: waar sta je nu?

Om te werken aan persoonlijke ontwikkeling is het allereerst goed om te kijken waar je nu staat. Alleen
dan weet je waar je aan moet werken. Bedenk ook wat je belemmerende overtuigingen zijn en wat jouw passie is.

Gebruik hiervoor het levenswiel, net als onze Project Hemera Klanten.

Geef jezelf twee keer een cijfer op de volgende 8 domeinen:

  • Geven – In welke mate vervul je de kernwaarde om te bij te dragen
  • Geld – Jouw financiële situatie
  • Groei – Ben je in ontwikkeling of stagneer je?
  • Gezondheid – Ben je fit, slaap je goed, eet je gezond, heb je last van kwaaltjes of ziekten
  • Sociaal leven – heb je een leven vol sociale contacten
  • Liefde – Ken je liefde en wat is de kwaliteit van die relatie(s)?
  • Werk – Kwaliteit van je werk en tijd die je in je werk steekt
  • Plezier – Heb je plezier in je dagen?

Het eerste cijfer dat je geeft, gaat over de huidige situatie.

Het tweede cijfer geeft aan, hoe belangrijk dit onderdeel van je leven is.

Als je dit voor ieder van de 8 domeinen hebt gedaan, heb je jouw huidige situatie in kaart gebracht en kunnen we doelen gaan opstellen.

Stel leerdoelen voor persoonlijke ontwikkelingen


Op basis van je huidige situatie, ga je jouw persoonlijke ontwikkelingsdoelen opstellen.

Voor ieder domein geef ik hieronder een aantal voorbeelden.

  1. Geven.
    a. Ik wil graag een eigen stichting opzetten en 10% van mijn vermogen gebruiken voor die stichting
    b. Ik wil graag minimaal 1 keer per maand vrijwilligerswerk gaan doen
    c. Ik wil elke maand €100 uitgeven aan goede doelen
    d. Ik wil iedere maand iemand geheel belangeloos helpen
  2. Geld.
    a. Ik zet vanaf vandaag iedere maand 20% van mijn inkomen apart
    b. Mijn vakantiegeld steek ik in een indexfonds
    c. Ik wil over een jaar €35.000,- gespaard hebben voor de aankoop van mijn eerste beleggingspand.
    d. Ik wil over een jaar €5000,- extra afgelost hebben op mijn hypotheek.
  3. Groei.
    a. Ik wil minimaal twee seminars bezocht hebben die over persoonlijke ontwikkeling gaan
    b. Ik ga vanaf nu iedere maand 2 boeken lezen, over onderwerp X.
    c. Ik ga elke dag 10 minuten oefenen met gitaar spelen/spaans leren/schaken/schrijven
  4. Gezondheid.
    a. Ik begin iedere dag met het drinken van 3 glazen water.
    b. Ik eet minimaal 500 gram groente per dag.
    c. Ik beweeg iedere dag minimaal 30 minuten.
    d. Ik neem na ieder uur werken 10 minuten pauze.
  5. Sociaal leven
    a. Ik spreek iedere donderdagavond af met vrienden
    b. Ik bezoek iedere zondag mijn ouders
    c. Als er een feestje is en ik kan, zorg ik dat ik erbij ben
    d. Ik plan ieder jaar alle sociale activiteiten EERST in, voordat het leven de rest vult.
  6. Liefde
    a. Ik besteed iedere week bewust tijd aan het vinden van mijn ideale partner.
    b. Ik spreek dagelijks mijn gevoelens uit naar de mensen waar ik van hou.
    c. Ik drink iedere ochtend een kop koffie samen met mijn partner, voordat we ieder onze eigen weg gaan
    d. Als mijn partner thuiskomt, klap ik de laptop dicht en leg ik mijn telefoon weg.
  7. Werk
    a. Ik plan iedere dag mijn 3 belangrijkste taken voor die dag in aan het begin van mijn werkdag.
    b. Ik evalueer iedere dag het resultaat van mijn acties van de dag en stuur bij voor de volgende dag.
    c. Ik ga opleiding X volgen, zodat ik baan/bedrijf Y kan starten.
    d. Ik ga iedere dag een potentiële klant bellen en een aanbod doen.
  8. Plezier
    a. Ik eindig iedere dag met een activiteit die ik geweldig vind
    b. Ik plan iedere avond een activiteit voor de volgende dag, waar ik blij van word.
    c. Ik wil 4 keer per jaar iets doen wat ik geweldig leuk, maar ook spannend vind.

Bij al deze doelen zie je dat het concreet is: Wat wil ik? Waarom wil ik dit? Wanneer wil ik het? Hoe vaak wil ik het?

Neem hier goed de tijd voor en schrijf het volledig uit voor jezelf. Zodat je klaar ben voor de volgende stap: het Plan.

Maak een persoonlijk ontwikkelingsplan


Ken je die bedrijven, waarbij ze ook “betrokken” zijn bij de ontwikkeling van hun personeel?

Waar je jouw eigen POP (Persoonlijke Ontwikkelingsplan) mag schrijven? Dat gaan we dus niet doen.

Die plannen zijn namelijk vooral bedoeld als dossiervorming voor als je minder functioneert en voor het goede gevoel.
Als je hierover twijfelt, zet er maar eens een wereldreis van 12 maanden in, samen met de ambitie om de baan van je leidinggevende over te nemen, als je terugkomt.
En kijk maar eens hoe groot de worsteling is van diezelfde leidinggevende.

Nee, wat wij gaan doen, is JOUW Plan schrijven. Voor JOUW persoonlijke ontwikkeling. Niet die van je bedrijf of werkgever.

Dat plan bestaat uit de volgende onderdelen:

  1. Je doelen (die je in het vorige hoofdstuk hebt uitgewerkt)
  2. de deadline
  3. De acties
  4. De hulp
  1. De doelen zet je mooi in een overzicht met 3 kolommen erachter.

2. In de eerste kolom zet je de deadline. Een doel zonder deadline is niets meer dan een droom.
Dus trap niet in de valkuil van : Ja, ik weet niet precies wanneer, maar ik wil het echt heel graag.

Kijk maar naar mensen die willen stoppen met roken of beginnen met sporten. Geen deadline, geen doel.

Zet dus specifiek een einddatum neer. Die datum mag uitdagend zijn, maar moet wel haalbaar zijn.

50 kg afvallen in een week? Vergeet het maar. Maar in een jaar (1kg per week) is realistisch en al vaker gedaan door anderen.

3. Vervolgens zet je erbij welke acties jij dagelijks of wekelijks moet ondernemen om bij dat doel te komen.

In het geval van stoppen met roken begin je natuurlijk met je sigaretten weg te gooien.
Wanneer je vaker wilt gaan sporten, begin je met je aanmelden bij die sport(school). Vervolgens plan je de momenten dat je wilt gaan sporten in je agenda.
Als je kleding moet kopen, hoort dat ook bij de acties.

4. Niemand kan alles alleen. En dat hoeft niet. Zeker bij grote en nieuwe doelen vergroot je de kans van slagen als je hulp inschakelt.

Dat kan menselijke hulp zijn in de vorm van een personal coach, mentor, business coach of buddy. Maar ook technologie als apps, gadgets, werkmateriaal etc.

Maak het jezelf makkelijk om je doel te bereiken door zoveel mogelijk hulp in te schakelen. Grotere kans van slagen, minder weerstand.

Wanneer je dit voor al je doelen hebt ingevuld, dan is je plan klaar en wordt het tijd voor actie.

Voorbeelden van persoonlijke ontwikkelingen


Mensen vinden het vaak moeilijk om te bepalen in welke doelen hun persoonlijke groei en ontwikkeling het meeste zit.
Veel persoonlijke doelen kunnen mensen vrij makkelijk verzinnen, zoals afvallen, gezonder eten en het vinden van een partner.

Andere gebieden, zoals mentaal, zakelijk en spiritueel niveau zijn een stuk lastiger.

Daarom wil ik je hier nog wat persoonlijke ontwikkeling voorbeelden geven, die klanten van ons hebben gesteld in hun Plan.

  • Een betere ondernemer worden
  • Geduldiger worden bij mijn klanten, partner en kinderen
  • 3 keer per week gaan trainen in een crossfitbox
  • Mijn vriendin ten huwelijk vragen
  • Een boek schrijven
  • Voor het eerst op een podium spreken
  • Eerste training/retreat organiseren
  • Op wereldreis gaan
  • 1 jaar sabbatical opnemen
  • Werkweek inrichten, zodat ik mijn kinderen iedere dag naar school kan brengen
  • Iedere dag om 6 uur opstaan
  • Trainen voor een marathon/triathlon
  • Een instrument leren bespelen
  • Een diploma halen
  • Een opleiding volgen
  • Een nieuwe hobby oppakken
  • Een vreemde taal leren
  • Eerste belegging doen
  • Vast bedrag per maand opzij zetten
  • Verhuizen
  • Een nieuwe auto/motor/caravan/vakantiehuis kopen

Voor al deze persoonlijke doelen geldt: zonder deadline of stappenplan, kom je er niet.

Lees dus vlug verder om te kijken hoe je nou kunt werken aan het realiseren van al die mooie doelen.

Zo werk je concreet aan je persoonlijke ontwikkelingen


Doelen maak je van dromen en wensen, door twee dingen toe te voegen:

  1. Een plan
  2. Een deadline

Zonder die twee dingen kom je nooit dichterbij je doel.

  1. Een plan
    Zoals in een eerder hoofdstuk omschreven bestaat een goed plan uit 4 onderdelen. Een van die onderdelen is de deadline, de andere bestaan uit de acties en de hulp die je denkt nodig te hebben of die je sneller en makkelijker bij je doel gaan brengen.
  2. Die deadline is super belangrijk. Ben hier concreet in. Dus niet: “Aan het einde van dit jaar wil ik doel X bereikt hebben” , maar: “Op 1 januari 2020 voor 12.00 uur ‘s middags heb ik doel X bereikt” Hoe specifieker je bent in het omschrijven van de deadline (en doel X natuurlijk), hoe groter de kans dat je het gaat halen. Moet je deadline natuurlijk wel realistisch en haalbaar zijn. Vergeet die onzin van dat je doelen groot en uitdagend moeten zijn. Uitdagend werkt demotiverend. 0 Uitdaging ook. Dus kies een deadline die wel haalbaar is, maar waar je wel voor moet knokken en in beweging voor moet komen en blijven.

Dan heb je natuurlijk de praktijk. Papier is geduldig en dat geldt ook voor je plan.

Dus start vandaag met de eerste stap. Morgen is de drukste dag van de week voor de meeste mensen.

“Morgen begin ik met sporten”
“Morgen stop ik met roken”
“Oh, dat doe ik morgen wel”

Laat die aap in je kop niet winnen, door altijd alles maar uit te stellen naar morgen.

Begin vandaag.
Doe een klein beetje.
En morgen weer.

Al die kleine beetjes achter elkaar, zonder een dag over te slaan, zorgt ervoor dat je dromen en wensen uitkomen.

8 Shares
Geplaatst in:

Mark Soons

Operationeel Directeur en Businesscoach tibor.nl. Meer dan 12,5 jaar ervaring in trainen en coachen van ondernemers. Auteur boek "Stop met verkopen, start met helpen."

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

8 Shares
Share8
Share