Bij sommige bedrijven is coachend leiderschap de standaard, bij anderen niet.
Leiders die niet coachen, zijn niet perse slechte leiders.

Ze maken alleen geen gebruik van een effectief middel om talent te ontwikkelen, betrokkenheid te vergroten en prestaties te verbeteren.

Het is net als soep eten met een vork. 
Het lukt wel, maar je laat zeker wat liggen.

Zit je in een leidinggevende positie of werk je nauw samen met andere teamleden? Ontdek het ‘4V Model’, de ‘Ladder van Invloed’ en hoe coachend leiderschap zowel de prestaties als de werkvreugde kan verbeteren.

Verbeter Prestaties

De prestaties van je onderneming of team worden bepaald door het gedrag van je medewerkers. Het is dan ook zeer effectief om je medewerkers te helpen groeien en ontwikkelen.

Dat doe je door coachend leiderschap.

Plan 1-op-1 sessies in met je medewerkers en stel meer- en betere vragen.

Een fantastische leidinggevende kan medewerkers over drempels heen krijgen door simpelweg de juiste vragen te stellen.

In plaats van ze taken en opdrachten te geven en vervolgens hun resultaten te bekritiseren, stel je vragen die ze helpen de juiste weg te vervolgen.

Van controleren en corrigeren naar inspireren en faciliteren.

coachend-leiderschap

Zolang je dit vierkant blijft doorlopen, blijft het gesprek óók lopen.

Goede vragen:

  • Zijn zonder oordeel
  • Zorgen dat jij de ander begrijpt
  • Zorgen dat de ander zich begrepen voelt
  • Zorgen dat de ander nieuwe inzichten over zichzelf krijgt.
  • Zorgen dat de ander meer betrokken raakt
  • Zorgen dat de ander zelf ook meer goede vragen begint te stellen

 

Situationeel Leiderschap

Situationeel leiderschap is een prachtig effectieve leiderschapsstijl.
Maar dan moet je wel goed zijn in het voeren van coachende gesprekken.

situationeel leiderschap

Je leiderschapsstijl moet niet alleen per medewerker verschillen, maar ook per taak!

Situationeel leiderschap valt of staat namelijk met de vaardigheid van de leidinggevende om zijn medewerkers te begrijpen en verbinding met ze te maken.

(en laten we eerlijk zijn, we kennen allemaal die baas die vást ergens goed in is, maar in ieder geval niet in het maken van verbinding met zijn personeel…)

Een effectieve leidinggevende is nieuwsgierig naar de wereld van zijn medewerkers en investeert met liefde in verbinding. Vanwege het menselijke aspect én het zakelijke aspect.

coachend-leiderschap

Recht op je doel afgaan is kansloos. Doorloop eerst de ladder van invloed.

Je ontdekt niet alleen wat er bij ze speelt en waar ze behoefte aan hebben, je komt er ook achter welke leiderschapsstijl het beste op hun persoonlijkheid aansluit.

Coachend Leiderschap in 1 minuut

Jouw doel is zorgen dat je medewerkers zichzelf niet afremmen en dat ze de bedrijfsdoelstellingen kunnen koppelen aan hun eigen principes en belangen.

Hierdoor krijgen ze toegang tot hun eigen energie om die doelen te bereiken, in plaats van dat jij ze er heen moet duwen.

Vertrouwen op duwen en trekken als leiderschapsstijl is niet alleen heel vermoeiend voor jou als leidinggevende, het betekent ook dat je medewerkers alleen bewegen als jij in de buurt bent.

Het mooiste resultaat is dan ook dat je medewerkers hun eigen drijfveren aanboren, jij kan stoppen met duw- en trekwerk en je kunt focussen op groei en ontwikkeling van het bedrijf. 

Goede gesprekken leveren zoveel meer op dan alleen de uitgewisselde ideeën.

Het kost tijd en energie, maar de voordelen voor jou, je medewerkers en de onderneming zijn enorm.

Tenslotte hoef je geen professionele coach te worden om goed coachend leiding te geven.

Er is een overschot aan informatie en een schaarste aan inzicht.

Het belangrijkste is dan ook dat je het hoofdprincipe van coaching begrijpt en toepast:
Je hoeft mensen niet alle antwoorden of extra informatie te geven.
Je moet ze de juiste vragen stellen waardoor ze inzicht krijgen.

 

Ken je leidinggevenden die zichzelf uitputten met het duwen en trekken aan hun medewerkers? Deel dit artikel en red een leidinggevende (en zijn/haar team)!

    1 reactie
    Write a comment