Zo verhoog je de intrinsieke motivatie van je medewerkers

Hard werken voor iets dat ons niet interesseert, noemen we stress. Hard werken voor iets dat ons wél interesseert, noemen we passie.

Die passie is een groot goed. Medewerkers met passie zijn jouw ideale medewerkers. Hun drijfveer is niet om simpelweg geld te verdienen. Het draait om persoonlijke voldoening. Het ervaren van plezier. Die passie heet intrinsieke motivatie.

Medewerkers betalen voor hun harde werk is normaal. Medewerkers betalen zodát ze iets uitvoeren, is net wat anders.

Het verschil zit ‘m in het contrast tussen de intrinsieke en extrinsieke motivatie.  

Het verschil tussen intrinsiek en extrinsiek

Iedere keer als een hond een kunstje doet, geef je hem een snoepje. Het belonen van de hond zorgt ervoor dat hij nóg meer kunstjes zal doen. Die beloning met snoepjes noemen we de extrinsieke motivatie. Leggen we uit.

Bij extrinsieke motivatie draait het om het streven naar een beloning, zoals een inkomen of een hoge beoordeling, maar ook het vermijden van een straf. Iemand doet iets omdat het simpelweg ‘moet’, anders dan dat hij of zij dit vanuit de eigen principes doet.

Intrinsieke motivatie komt meer vanuit de persoon zelf. Iemand heeft doelen. Wil zelf dingen bereiken en werkt hier ook hard voor.

Je snapt ‘m al: daar heb je al snel veel meer aan.

Hoe je de intrinsieke motivatie stimuleert

Intrinsieke motivatie is niet iets wat je kunt afdwingen. Je kunt moeilijk zeggen, krijg jij eens even wat meer interesse hierin. Werkt niet. Hoef je ook niet te proberen.

Maar: je kunt ‘m wel stimuleren.

Hoe? Door je medewerkers vrijheid te geven. Werken onder dwang heeft geen zin. Een leider die zijn medewerkers als marionetpoppetjes bestuurt ook niet. Ze zullen namelijk nooit dat stapje extra zetten. Dat extra stapje waardoor jouw bedrijf juist gaat groeien.

Loslaten is moeilijk. Het is misschien wel een van de lastigste taken van een ondernemer: de touwtjes uit handen durven geven.

Maar als je het eenmaal doet, kan het je zoveel meer opleveren.

De kracht van coachend leiderschap

Bij intrinsieke motivatie ligt de basis bij de interesses van jouw medewerkers. Taken en werkzaamheden die hun persoonlijke belangen raken, waardoor zij met passie aan het werk gaan.

Het geheim van het stimuleren van de intrinsieke motivatie zit hierin verborgen: weten wat de interesses van je medewerkers zijn. Weten waar zij enthousiast van worden. Waar hun hart sneller van gaat kloppen.

Ontdek je die interesses door hen als marionetpoppetjes aan te sturen? Nee. Die interesse ontdek je door te luisteren. Een goede leider is daarom niet iemand die goed kan delegeren, maar iemand die goed kan coachen. Je medewerkers aanmoedigen om het beste uit zichzelf naar boven te halen. Ontdekken wat hun drijfveren zijn.

We hebben een stappenplan voor je:

  1. Vraag
  2. Verplaats je in de ander
  3. Verdiep
  4. Verbind

Zo geef jij je medewerkers de energie om zelf hun doelen te bereiken. Die vervolgens weer raken aan jouw doelen.

Vergroot het werkplezier

Als coachend leider zorg je ervoor dat jouw teamleden optimaal plezier ervaren tijdens hun taken. Heb je geluisterd naar wat jouw medewerkers motiveert en waar zij enthousiast van worden, dan kun je jouw teamleden nóg tactischer inzetten. Laat je hen de taken uitvoeren waar zij warm van worden, dan heb je goud in handen.

De productiviteit van je team zal stijgen en de betrokkenheid zal verhogen. Creëer jij een werkomgeving waarin de intrinsieke motivatie centraal staat, dan zullen je medewerkers doorgaans beter presteren.

Leidinggeven is geen eitje

Wil jij het onderste uit de kan halen bij je teamleden? Goed zo. Is dit eenvoudig om te doen? Nee.

Veel ondernemers zijn zo vol van zichzelf, dat zij vergeten dat ze ook naar anderen moeten luisteren. Terwijl hier juist de sleutel tot succes ligt. Bij Tibor houden we je een keiharde spiegel voor.

Onze business coaches staan niet als een cheerleader langs de lijn. Wij zijn keihard. Gegarandeerd dat je een keer op je bek gaat. Of een keer of tien.

Maar je gaat grootste stappen zetten. Die uiteindelijk jouw bedrijf ten goede komen. Durf jij het aan? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontdek of je er klaar voor bent. Of spring gewoon meteen in het diepe en meld je aan voor de business coaching.

BOEK WINST OP ALLE FRONTEN_

"Mijn team en vrienden denken dat ik super slim ben (ben ik niet). Dat komt door de emails van tibor (en ze hebben geen idee dat die bestaan)."
- Een subscriber van tibor.nl

*Je kunt je op elk moment uitschrijven met 1 klik als het je allemaal te veel wordt Powered by ConvertKit

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *