Persoonlijk Leiderschap beter en minder
8 Shares

Gemiddelde leestijd: 6 minuten
Besparing van tijd als je dit toepast: 2-4 uur per dag

Het principe van beter en minder komt simpelweg neer op het volgende:
Focus op kwaliteit ipv kwantiteit.

Fantastische prestaties leveren ipv druk zijn.
Relaties opbouwen ipv contacten.

  • Beter focussen, op minder dingen
  • Beter werken, aan minder dingen tegelijk
  • Beter verbinden, met minder mensen

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.” – Antoine de Saint Exupery

Je produceert minder, maar door de kwaliteit van je werk is de impact veel groter.

1. Beter focussen, op minder dingen

Als je focus niet scherp is, kan je nooit zien of je wel de goede kant op gaat.

Het grootste gevaar van een gebrek aan focus:
Je tijd verspillen en een betekenisloos leven leiden.

Focus is meer dan je concentreren.
Het is je concentreren op die dingen die impact zullen hebben.
Die dingen die het verschil maken.

De dingen die, wanneer je ze vandaag bereikt, de rest overbodig maken.

Veel mensen hebben geen focus.
Ze zijn zo druk met druk doen dat ze uit zicht zijn verloren wat de dingen zijn die ze eigenlijk moeten en willen doen.

De oplossing is versimpelen. 
Focus alleen op de super belangrijke dingen.

Randvoorwaarden voor superfocus:
1. Weet waar je je op moet focussen. Wat zijn de 3 dingen die, als je ze morgen af hebt, een grote impact zullen hebben? Die het verschil zullen maken?
2. Plan je belangrijke dingen voordat je gaat slapen. Zo kan je ze vergeten omdat ze op papier staan en slaap je veel beter.
3. Als je opstaat neem je direct je lijstje van gisteravond door. Zo start je direct met focus.

Evenveel energie. Maar vanaf nu volledig gericht op die dingen die voor jou het verschil betekenen. Als er nog tijd over is, komt de rest pas.

Focussen: Het sturen van je energie in de richting waar jij naar toe wil.
Het concentreren van je energie op die dingen die jou daar het snelst brengen.

2. Beter werken aan minder dingen

Multi-tasken bestaat niet. Veel dingen tegelijk slecht doen wel.
Dit is uitvoerig wetenschappelijk bewezen.

  1. Plan maximaal 3 dingen per dag die je wil bereiken.
  2. Doe daarvan een ding tegelijk, met al je aandacht.
  3. Begin ’s ochtends vroeg als eerste te werken aan een van je “grote 3”.
  4. Check mail/telefoon/sociale media niet voordat je aan je grote drie hebt gewerkt.
  5. Gebruik de pomodoro techniek: gebruik een timer om in blokken van 25-60 minuten te werken, met tussen elk blok 5-15 minuten pauze. Weg van je computer, liefst ook weg uit je kantoor. Doe stiekem een dansje, wandel even naar buiten, of geef brood aan de eendjes, jij mag kiezen.

3. Beter verbinden, met minder mensen.

Iedereen praat. Maar weinig mensen maken verbinding.

Mensen hebben honderden contacten, maar kunnen van nauwelijks een handvol vertellen wat er speelt in hun leven en wat hun dromen zijn.

Of je nou iemand wil overtuigen, iets wil verkopen, mensen wil motiveren of simpelweg een leuk gesprek voeren: verbinding is de sleutel. 

Werk, liefde, vriendschap… De mate waarin jij verbinding kan maken met anderen bepaalt je resultaten op vrijwel elk gebied in je leven.

Als ik tegenwoordig om me heen kijk kan ik de weg naar verbinding vrij eenvoudig samenvatten:
Besteed minder tijd aan sociale media en je telefoon, besteed meer tijd aan mensen.

Liever wat minder likes en retweets, en wat meer echte gesprekken.
Liever wat minder Facebook/LinkedIn contacten, en wat meer echte relaties.

  • Zeg minder, en als je praat zorg dan dat het waardevol is.
  • Klaag niet en heb geen kritiek.
  • Praat over mogelijkheden en ideeën.

Nog veel belangrijker: luister.

Luisteren is voor veel mensen wachten totdat de ander is uitgepraat en ondertussen nadenken over wat ze zelf willen zeggen (of over wat ze zometeen gaan eten).

Echt luisteren betekent oprecht nieuwsgierig zijn naar de ander.

Nieuwsgierig naar zijn belangen en dromen.
Nieuwsgierig naar het waarom achter die belangen en dromen.

Single-task
We hebben het al gehad over de onzin van multi-tasken.

Doe dit al helemaal niet als je met mensen bent.

Je hoeft niet direct op dat piepje van je telefoon te reageren.
Je hoeft niet te kijken wie er zojuist de ruimte binnen zijn komen lopen als je met iemand in gesprek bent. En je kan nooit verbinding maken als je met een half oog naar je computer kijkt.

Single-task: 100% van je aandacht bij de persoon tegenover je.
Draai je lichaam in, maak oogcontact, luister en wees nieuwsgierig.

Je hebt niet alleen veel leukere gesprekken, je onderscheidt je direct van 99% van de mensen waar je gesprekspartner die dag mee heeft gesproken.

Samenvattend

Voor zowel focus, werk en verbinding met anderen: ga voor kwaliteit ipv kwantiteit.

Doe het slim.
Doe minder, maar zorg dat elke actie telt.
Weeg de impact van elke actie die je maakt en kijk of je dingen kunt schrappen.

Kijk of je een grotere impact kunt maken terwijl je minder doet.

BONUS: Beter en minder eten

Je fitheid heeft invloed op alles dat je doet.
Je creativiteit, je productiviteit, je zelfbeeld, je zelfvertrouwen, je overtuigingskracht en je energie.
En daarmee op je werk, op je relaties en op je prestaties als ouder.

In de wereld van de gezondheidsindustrie is het vooral meer, en vaak ook sneller en slechter.

„Blijf eten zoals je doet maar voeg superfoods/eiwitpoeder/vitaminen/medicijnen toe.”

Je hoeft niks toe te voegen.
Je moet schrappen, totdat het goede overblijft.
En daarvan verhoog je vervolgens de kwaliteit.

Hoe? Het is zo simpel en niet sexy, waardoor het lang niet zo goed verkoopt als een mooi potje met een glanzend etiket:

1. Eet onbewerkt eten, liefst biologisch, liefst lokaal.
2. Kook zelf.

Je voelt je beter. Je ziet er beter uit. Je presteert beter.


Laten we samen de tendens van “zo veel mogelijk” doorbreken en langzaam verschuiven naar Beter & Minder.
1. Deel dit artikel met je vrienden en collega’s
2. Laat me hieronder weten: waar denk jij aan bij Beter & Minder?

Tibor Olgers

Ex-teamleider speciale eenheid. 11 jaar ervaring als businesscoach en Bulletproof Life coach.

18 gedachtes op “Beter & Minder: De Simpele Formule Voor Het Verbeteren Van Je Prestaties”

  1. Ik heb een aantal dingen de afgelopen week toegepast en inderdaad het voelt erg goed!
    Ik ben al langere tijd bezig met bewuster eten en ook dat voelt goed!

  2. Mooi artikel Tibor (nu doet de link het wel bij me itt mijn mail naar je).

    Ik ben me de laatste tijd meer in persoonlijk leiderschap aan het verdiepen en was zelf al tot veel van dezelfde conclusies gekomen. Mooi om het op een andere plek bevestigd te zien. Overigens vind ik het geven van oprechte aandacht zo moeilijk. Maar zoals in je mail ook stond, de stap naar bewust bekwaam is eerst bewust onbekwaam zijn.

    Oh ja: vandaag kreeg ik deze nog via facebook binnen, heel mooi en waar (niet alleen mbt kinderen)

    “Luister met aandacht naar wat je kinderen je vertellen, ongeacht wat het is. Want als je niet geïnteresseerd luisterd naar de kleine dingen, als ze klein zijn, zullen ze je geen grote dingen vertellen als ze groot zijn. Voor hen zijn het namelijk altijd al grote dingen geweest.”

    1. Haha wow Jon wat een mooi stukje, over het aandachtig luisteren naar je kinderen!

      Oprechte aandacht geven ís moeilijk.
      Niet oordelen.
      Beseffen dat er niet iets anders is wat je moet doen of denken.

      Maar als je er aan blijft werken zal dat een positieve impact hebben op je privé en zakelijk leven.

  3. Top artikel. Alle artikelen die ik van je binnen heb gekregen trouwens.

    Door werkdruk ook daarnaast veel drukte vind ik het wel moeilijk om dingen toe te passen.
    Op mijn werk kan ik vaak door ad-hoc klussen niet vaak dingen afmaken die ik gepland had. Thuis idem dito. Kids die je nodig hebben en aandacht vragen en heb ik eindelijk tijd dan durf ik niet eens te beginnen omdat ik het waarschijnlijk weer niet kan afmaken of gewoon heel moe ben.

    Heb je tips hoe je ook daadwerkelijk kunt beginnen en het dus ook gaat doen!

    1. Heel herkenbaar C.

      De oplossing is simpel, maar niet makkelijk..

      Iets eerder naar bed en een uur eerder opstaan.
      In dat uur werk je alleen aan de voor jou grote en belangrijke projecten.

      Terwijl de rest van de wereld slaapt werk jij zonder afleiding met laser-focus aan de dingen die je verder brengen.

      Doe het slim: kies de avond van te voren goed uit wat je de volgende ochtend gaat doen. Wat levert je het meeste op?

      Misschien heb je maar een vooruitgang van 1% in dat uurtje. Maar das 365% vooruitgang per jaar!

      1. Dank je wel voor je reactie.
        Ik sta normaal om 06.30 uur op. Nu zal ik de wekker een uur eerder zetten.
        Nu nog mijn doelen bepalen.
        Ook best lastig als je het al jaren hebt laten bepalen door omstandigheden en door anderen.
        Dat gaat een hele uitdaging worden

        1. Moedig van je!
          En heel herkenbaar (en menselijk): je gedrag laten bepalen door omstandigheden en anderen.

          Ik blijf graag op de hoogte van je vooruitgang, je kunt me ook altijd vragen sturen op hallo@tibor.nl

  4. Tibor,

    Heel herkenbaar! De laatste twee jaar, onder andere met de 4 Hour Work Week van Tim Ferris, NLP trainingen via Living Life en nog recentelijker een boeddhistisch Vipassana stilte retraite van 10 dagen in Wat Suan Mokkh Thailand enkele kleine, grote, eenvoudige, simpele, moeilijke veranderingen in mijn leven aangebracht.

    Zowel zakelijk als prive daar heel snel de vruchten van kunnen plukken.

    Bedankt in elk geval voor je input en tot de volgende keek!

    Grtz Johan

  5. Pingback: Hoe creëer je een geweldige avondroutine? - TIBOR

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top