Casus van stapele koeken: winst door eenvoud

Vera van Stapele richtte in 2013 van Stapele koekmakerij op.

Vanuit een mini winkeltje in het centrum van Amsterdam verkoopt ze één chocolade koekje voor €2 per stuk.

Ze verkoopt er duizenden per dag.

Succes is fantastisch.
Succes is levensbedreigend.

Want het neemt de noodzaak tot innovatie en vooruitkijken weg.
Terwijl de wereld in razend tempo door verandert.

Hieronder het strategisch business advies dat ik aan van Stapele zou geven.
Pas de principes toe op je eigen bedrijf en je bespaart jezelf niet alleen veel ellende als de wereld verandert (wat ie doet), maar je draait direct veel meer winst.

DE CASUS: VAN STAPELE KOEKMAKERIJ

Laten we beginnen met wat van Stapele extreem veel beter doet dan jij:

Kiezen.

En kiezen betekent niet “Ja” zeggen tegen iets of iemand.
Kiezen betekent “Nee” zeggen tegen al die andere opties.

Als je elke dag een ander muziekinstrument oefent, word je in geen enkel instrument een buitengewoon goede musicus.

En buitengewoon goed is wat vereist is als je wil opvallen in deze wereld vol middelmatigheid.
Buitengewoon goed wint.
Buitengewoon goed zijn is leuk.
Buitengewoon goed zijn lukt alleen….

Als je kiest.

Één koekje.
En daardoor het beste koekje.

• Makkelijk op te leiden personeel.
• Makkelijker en goedkoper inkopen.
• Makkelijker en sneller afrekenen.

Wat is het ene product waar jij maximaal op moet inzetten?
Waar je de beste mee zou kunnen worden als je “nee” zou zeggen tegen de rest?

Wat ik zou verbeteren aan de strategie van van Stapele:

1. Online bestellen toevoegen
Je kunt nu wel online bestellen en afrekenen, je moet de koekjes alsnog zelf ophalen in de winkel.
Koekjes passen prima in brievenbus pakketjes en zijn 4 dagen houdbaar, dus ideaal.
Dit zou hun dekking van Amsterdam naar heel Nederland trekken, zonder dat er meer winkelruimte nodig is. En dus dikke extra winst.
Als je vooruit kijkt naar aankomende winter (dat doe jij toch ook?) dan is de kans vrij groot dat het winkeltje van Vera weer dichtmoet vanwege een lockdown. Als ze dan pas beginnen met een bezorgservice optuigen lopen ze achter de feiten aan.

2. Hun SEO game extreem verbeteren

Met maar 26 verwijzende domeinen en 62 backlinks doen ze simeplweg niet mee in het Google spel.
Juist door alle cityguides over Amsterdam aan te schrijven helpen ze niet alleen die website eigenaren met het maken van leuke lijstjes voor hun lezers, hun domein autoriteit en online vindbaarheid zal enorm stijgen.

Daarnaast zou ik zelf dagelijks recepten publiceren als blog en op sociale media.
Wordt de online go-to plek voor koekjes liefhebbers!
En wat gaan die doen als ze in Amsterdam zijn?
Juist, langs van Stapele.

Hoe doe jij het op Google als we de voor jou relevante zoektermen intypen?
Welke websites zou je kunnen aanschrijven voor het plaatsen van backlinks?
Heb je budget om een goed seo marketingbedrijf in de hand te nemen?

Onthou: Je bedrijf is niet wat jij zegt dat het is, je bedrijf is wat google zegt dat het is.

3. Hun social game extreem verbeteren

Hun laatste Insta post is van een jaar geleden.
Ze hebben géén YouTube kanaal.
Ze gebruiken géén influencers.

Ik gok dat de reden hiervoor dezelfde is waarom jij die zaken niet doet:

Het is niet nodig.

De klanten staan immers dagelijks in de rij voor de deur (bij van Stapele dan..)

En precies dat was de ondergang van het Romeinse rijk.
En lijkt nu de ondergang van onze samenleving te worden…

Als het goed gaat worden we lui.
Gaan we achterover leunen.

En dat gaat goed zolang het goed gaat..

Post dagelijks op Insta.
Stimuleer klanten om te posten met #vanstapele en #bestcookieintheworld

Domineer YouTube met eigen toffe content, maar faciliteer vooral influencers die al het werk voor jou doen. Nodig ze uit voor een rondleiding, stuur ze koekjes naar hun hotel, etc.

Zij maken de vlogs, van Stapele krijgt de bestellingen.

Wat kan jij nu beter doen op het gebied van sociale media?

Mocht er zo een lockdown komen of iets anders raars gebeuren, dan zijn tienduizenden trouwe volgers wellicht een van je meest waardevolle bezittingen.

Samenvattend
Ik zeg niet: Meer winkels.
Ik zeg niet: Meer verschillende smaken of producten.
Ik zeg niet: Meer personeel en een hogere productie.

De strategie die ik hierboven heb beschreven zorgt voor meer nettowinst en een systeem voor klanten en fans terwijl het businessmodel heel simpel blijft.

Ondernemen is niet moeilijk.
Je moet alleen elke week even tijd maken om aan je bedrijf te werken.
En je zult merken dat je het steeds minder nodig is om in je bedrijf te werken.

Zet ‘m op deze week!

Tibor

Operatie Bulletproof: Training voor starters
Tactische Meeting: Live training voor ervaren ondernemers

PS
Is deze mail waardevol voor iemand in je netwerk?
Stuur ze naar https://tibor.nl/brief en ze kunnen zich inschrijven.


PPS
Hoe is het met je voorraad runderlever?
En slik je al magnesium, een van de belangrijkste mineralen voor ons mensen?
Bestel op https://tothebonesupplements.com/ 
Gebruik code: tibor10

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.