Hoe bepaal je jouw strategie?

Hoe bepaal je jouw strategie?

Een ondernemer zonder strategie is kansloos. Geen richting, geen doel, geen resultaat.
Je strategie bepalen hoort tot een van de vaste taken aan de start van ieder kwartaal.

Om dit goed te doen, vind je hieronder in dit artikel een logisch stappenplan om te volgen.

Zo sla je niks over en weet je zeker dat je werkt aan het juiste plan.

Want niks zo zuur als succesvol worden in dingen die je eigenlijk niet wilt.

Strategie bepalen in 5 stappen


Voordat je kunt starten met de uitvoering (stap 6), zijn er 5 dingen die jou naar een waterdichte strategie leiden.

Een goede voorbereiding is het halve werk. Letterlijk en figuurlijk.

Doe dan ook het werk. Voordat je aan het hollen bent in de verkeerde richting.

Eerst je huiswerk doen, dan knallen.


Stap 1: Onderzoek en bepalen identiteit

Dit is de stormachtige fase. Hierin worden je missie, visie, kernwaarden en doelstellingen onder de loep genomen of bepaald.

Je moet als bedrijf weten waarom je bestaat, waar je voor staat en waar je voor gaat.

Zonder die drie dingen ben je niets meer dan een losse flodder in de wind.

Je gaat alle kanten op, maar toch nergens heen.

Alles heeft een reden, net als het bestaan van je bedrijf. Maak die glashelder.

Dat maakt het makkelijker om te bepalen welke kant je op wilt met dat bedrijf van je.

Neem hier goed de tijd voor en zorg ervoor dat alles op papier staat.

Als je zelf niet zo’n schrijver bent, zorg ervoor dat er iemand aanwezig is die alles documenteert en samenvat.


Stap 2: Analyse en onderzoek

Wanneer je weet WAT je wilt, wordt het tijd om te onderzoeken HOE je het wilt.

Daarvoor kun je twee kanten op. Ik adviseer je om in de meeste gevallen beide te doen.

  1. Vraag het je klant.
  2. Vraag het je team.

De eerste is vrij simpel. Als je bijvoorbeeld hebt bedacht dat je een nieuw product gaat ontwikkelen voor je doelgroep, vraag dan eerst aan de klant of ie het zou kopen. Niet direct, maar door vragen te stellen over zijn probleem, de gevolgen en zijn behoeften. Daarmee kun je al vrij vlug bepalen of je nieuwe product marktwaarde heeft.

De 2e stap wordt helaas te vaak vergeten. Jij bepaalt een “super” idee, maar je team kan met zijn ervaring en kennis van de doelgroep in 30 seconden dat hele idee naar de prullenbak verwijzen. Verspil dus geen kostbare tijd en euro’s door deze stap over te slaan.


Stap 3: Opties bepalen en afkaderen

Wanneer je precies weet of je doelgroep en je team groen licht geven voor de uitvoering van de bedrijfsstrategie, wordt het tijd om te kijken welke manieren er zijn om dit idee uit te voeren en welke opties je nu al gaat elimineren.

Kiezen=verliezen. Daarom doen de meeste ondernemers het ook niet of maar half.

Als je 3 opties hebt om je strategie tot slagen te brengen, kies er 1. En focus daar minimaal 3 maanden meedogenloos op. Daarna kun je terugkijken op het proces en de resultaten en je conclusies trekken. En wellicht die strategie doorzetten of gaan voor een wijziging in je plan.

Stap 4: Waardering, draagvlak en keuze


Als je met een team werkt is draagvlak voor de strategie belangrijk. Toets deze bij medewerkers en
eventueel stakeholders en maak aan de hand hiervan vervolgens een keuze. Alle betrokkenen hebben een stem.

Maar nog belangrijker: zijn een spil in de uitvoering. Ieder mens wil gezien en gehoord worden.
Als er geen of onvoldoende draagvlak is, dan is de kans groot dat je plan niet gaat slagen.
Iemand die niet gehoord wordt, gaat (bewust of onbewust) de boel saboteren tijdens de uitvoering.

Neem dit dus altijd mee in de beslissing die je neemt voor het al dan niet uitvoeren van je plan.


Stap 5: Uitwerking & planning


Pas wanneer je zeker weet dat iedereen groen licht geeft op je plan, kun je het plan tot in detail uitwerken.

Hier hoort vanzelfsprekend ook een planning bij.

“If you fail to plan, you are planning to fail” is een passende oneliner hierbij.

Bij onze klanten zien we exact hetzelfde.

De op 1 na belangrijkste reden voor het falen van een plan, zit hem in slechte planning.

Een goed plan heeft verschillende soorten planningen:

Een 100 dagen plan: Dit omvat een thema, kerncijfer en de 3 kernprocessen die leiden naar dat kerncijfer. Compleet met feestjes bij behaalde mijlpalen.

Een maandplan: Hier staat omschreven wat de 3-4 eindproducten of focuspunten van die maand zijn.

Een weekplan: Hier schrijf je in grote lijnen uit welke taken je die week gaat doen. Hier verdeel je ook je dagen in blokken, bijvoorbeeld focus blokken, content-creatie blokken en email blokken.

Een dagplanning: Dit bestaat uit 1,3 en de rest. Wat is je “One Thing” (dat ene ding, dat je meteen je dag goed maakt, als dat gedaan is), je “Grote 3” (de 3 belangrijkste taken van die dag) en de rest: dit is je to-do lijst.


Stap 6: Uitvoering

Strategieën en planningen zijn waardeloos als ze niet uitgevoerd worden.

Daarom is het belangrijk om een aantal zaken goed in te richten, zodat je kans van slagen groter wordt.

  1. Richt je omgeving beter in
  2. Beloon jezelf
  3. Maak je plan op tijd
  4. Deel je plan met anderen

Richt je omgeving beter in

Wilskracht is overschat. Wetenschappelijk onderzoek (1) heeft uitgewezen dat omgeving een betere voorspeller is van gewenst gedrag, dan wilskracht.

Dus als je wilt dat je plannen slagen, richt je omgeving beter in.

Een paar simpele voorbeelden:

  1. Leg je telefoon in een andere ruimte dan waar je werkt.
  2. Leg je planning naast je computer of gebruik een app als Trello om je voortgang bij te houden.
  3. Gebruik een timer voor je taken, zeker als er internet bij te pas komt.

Beloon jezelf

Straffen en belonen is bij ons als kind al ingegeven. Daarom werkt het zo goed. Beloon jezelf als je jouw kwartaaldoelstelling hebt bereikt, als je een mijlpaal haalt en als je die ene vervelende taak hebt gedaan.

Maak je plan op tijd

Een strategieplan maak je voordat het kwartaal begint.

Een dagplanning maak je de avond ervoor.

Doe je het niet? Dan doe je het niet.

Deel je plan met anderen

Er is weinig zo krachtig als accountability. Wanneer jij je doelstellingen deelt met een ander (of nog beter: heel veel anderen), dan is de kans dat je meer drang voelt om het ook daadwerkelijk te gaan doen een stuk groter. Je wilt best jezelf teleurstellen, maar een ander…

Waarom is een goede strategie zo belangrijk?

Een strategie is de hartslag van een bedrijf. Zonder een goede strategie ben je nergens.

Maar waar begin je? Welke keuzes maak je? Hoeveel is realistisch om te verwachten van jezelf en je team?

Allemaal vragen die je als ondernemer jezelf stelt. En hoe waardevol is het om dan een ervaren mentor of coach naast je te hebben, die daar de antwoorden op heeft?

Dat is precies de reden waarom we onze klanten daarbij helpen.

Marketingmodellen gebruiken voor het bepalen van een goede strategie


Er zijn verschillende marketing en bedrijfsmodellen die je kunt gebruiken voor het bepalen van een goede strategie. Deze zijn onderzocht,
getoetst en hebben in praktijk bewezen van waarde te zijn.

Business Model Canvas

De meest bekende is het business model canvas

Deze wordt veel gebruikt door corporates en startups.

Het mooie van dit model: het is compleet.

Het nadeel van dit model: het is compleet.

Het is groot, allesomvattend en daardoor complex.

Precies daarom belanden de meeste BMC’s ongebruikt in een donkere lade.

7S Model (McKinsey)

McKinsey is zo’n typisch veel te duur Consultancy bureau.
Zo eentje waarbij een batterij consultants je grote bedrijf invliegt.
Voor je met je ogen hebt geknipperd, ben je alweer een ton lichter.

Gelukkig hoef je niet persé je portemonnee te trekken om gebruik te kunnen maken van de kennis en tools van deze peperdure consultants. Je kunt als klein bedrijf of ZZP’er ook gebruik maken van het 7S model, ontwikkelt door 4 consultants van KcKinsey.

De Kern van het model zijn de gedeelde waarden, ofwel de bedrijfscultuur. Dit omvat je missie, je visie en je kernwaarden.

Daaromheen bouw je jouw strategie, compleet met een vooraf bepaalde structuur en systemen. De uitvoering zit hem in de staf( het personeel) de kernvaardigheden en de stijl (de manier waarop je iets doet)

Haal je eigen onderneming eens door het 7S model en ontdek hoeveel helderheid en richting dit geeft voor je organisatie.

Tibor.nl Briefing

Waar de meeste bekende modellen vrij complex en voor de gemiddelde ondernemer vrijwel onbruikbaar zijn, houden wij van eenvoud. Onze modellen zijn simpel. Zo simpel dat je ze ook daadwerkelijk gaat gebruiken en uitvoeren.

Voor de strategie (het 3 maanden plan) gebruiken wij de Briefing.

Simpel: 1 Thema, 3 Kernprocessen, 3 Kerncijfers met bijbehorende feestjes.

Complex genoeg om te weten waar je op moet mikken.

Simpel genoeg om het daadwerkelijk te gaan doen.

Strategie bepaling voor succesvolle ondernemers


De kwaliteit van je strategie bepaalt letterlijk het succes van je bedrijf. Daarom is dit niet iets wat je even tussendoor doet.

Onze klanten doen er soms wel 3-5 dagen over om (buiten hun bedrijf) te werken aan een goede strategie voor het komende kwartaal.

Voorbereiding is het halve werk, dus daar mag best wel wat tijd en energie in zitten.

Bovendien: het mag wat kosten. Zeker als het dan een stuk meer oplevert.

Voor ondernemers die graag de stap van artiest (goed in je vak) naar ondernemer (gebruik maken van systemen, personeel en methodes) willen maken, hebben we Operatie Doorbraak. Dit is een 3 daagse retreat, waarbij we naast de strategie ook je businessmodel, communicatie en marketing/sales onder de loep nemen. Zodat je strategie ook de juiste richting in gaat, met een goede fundering.

Mocht je liever 1-op-1 werken aan je strategie, dan kun je ook een kantoorsessie inplannen. Voor meer info, kijk hier.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0 Shares
Share
Share
WhatsApp