coachingsvaardigheden in een groep

Zo haal jij meer winst door SMART formuleren van doelen

De wereld is vol met ondernemers die praten over ‘grote plannen’ en ‘toekomstdromen’. Begrijp ons niet verkeerd. Ambities hebben is goed.

Maar laten we eerlijk zijn. Zonder een concreet plan zijn jouw praatjes gewoon luchtkastelen. Ben jij klaar met die vage beloftes? Begin dan met het SMART formuleren van doelen.

Specifiek. Meetbaar. Acceptabel. Realistisch. Tijdsgebonden. Voor ondernemers die echte resultaten willen zien.

Duidelijke targets en KPI’s op basis van een analyse van je bedrijf? Meld je aan voor De Raad. SMART formuleren met een plan waar je naar verlangt.

Wat is SMART formuleren van doelen?

Je kent ze vast wel. Ondernemers die heel hard roepen: “Dit jaar wil ik meer sales realiseren.” Misschien ben je zelf wel zo’n ondernemer.

Maar wat bedoel je met meer sales realiseren? 10 euro? 100 euro? Of 100.000 euro?

Meer sales realiseren is geen SMART doel. “10% meer sales realiseren in Q2 dan in Q1.” Dat is een doel.

SMART formuleren van doelen betekent dat je concreet bent in wat je wilt bereiken. Hoe je dit gaat bereiken. Wanneer je dit wilt bereiken. Maar ook: of het realistisch is wat je wilt bereiken.

De onderdelen van SMART formuleren

Dromen omzetten in keiharde doelen. Dat wil jij als ondernemer toch ook? Begin dan vandaag nog met SMART formuleren. Dat doe je zo.

Specifiek

Met specifiek bedoelen we dat je specifiek formuleert wat je wilt bereiken. Je maakt dus inzichtelijk wat je krijgt als je het doel hebt behaald, wie je hierbij helpt en waarom je dit doet. Alle concrete informatie rondom het doel beschrijf je hier. IJzerscherp.

Meetbaar

Hoe weet je of je vooruitgaat als je je voortgang niet meet? Door een doel meetbaar te maken, maak je het echt. Geef de momenten aan waarop je aan je doel werkt en wanneer het doel is bereikt. Voeg meetbare eigenschappen toe aan de doelstelling.

Acceptabel

Tijd voor een reality check. Is het doel dat je voor ogen hebt realistisch? Het is belangrijk dat jij als ondernemer, maar ook je medewerkers en andere betrokkenen het eens zijn met het doel. Zorg er dus voor dat er voldoende draagvlak is om het doel te realiseren.

Realistisch

Elke ondernemer houdt van ambitie. Maar een doel dat ver buiten bereik ligt, werkt slechts demotiverend. Kansloos dus. Stel doelen die je uitdagen, maar ook haalbaar zijn op basis van je bestaande middelen. Het is een kwestie van de juiste balans.

Tijdsgebonden

Een doel zonder deadline kun je zien als een race zonder finishlijn. Bij deze laatste stap maak je inzichtelijk binnen welk tijdsbestek jouw doel plaatsvindt. Gaat het om dagen? Weken? Maanden? Door een tijd aan het doel te hangen, weet je waar je naartoe werkt.

SMART doelen maken: begin vandaag nog

Tijd voor actie. SMART formuleren van doelen zijn concrete stappen die jij vandaag nog tot uiting kunt brengen. Neem een doel en maak het specifiek, meetbaar, realistisch en tijdsgebonden. Zo neem jij je succes in eigen hand en krijg je meer controle over je resultaten.

Helder doel opgesteld? Maak een plan hoe je dit gaat bereiken. Het liefst zo klein mogelijk. Splits je einddoel op in kleinere micro-doelen. “In Q2 wil ik 10% meer sales realiseren dan in Q1.” Wat ga je hier per week of misschien zelfs per dag voor doen om dit te bereiken?

Met dit plan kun je daadwerkelijk aan de slag.

Krijg inzicht in SMART formuleren van doelen

Weet jij niet welke doelen je bedrijf nodig heeft om te groeien? Of lukt het je niet om je aan de doelen te houden?

Meld je dan aan voor ons operationeel lidmaatschap. Ontdek wat jouw bedrijf nodig heeft om slimmer te worden. Samen met een community voor ondernemers.   Stop met uitstellen. Groei met je bedrijf. Begin met het SMART formuleren van doelen. Alleen als je durft dan en er écht klaar voor bent.

BOEK WINST OP ALLE FRONTEN_

"Mijn team en vrienden denken dat ik super slim ben (ben ik niet). Dat komt door de emails van tibor (en ze hebben geen idee dat die bestaan)."
- Een subscriber van tibor.nl

*Je kunt je op elk moment uitschrijven met 1 klik als het je allemaal te veel wordt Powered by ConvertKit

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *