[astra_woo_mini_cart]
belemmerende overtuigingen
0 Shares

Belemmerende overtuigingen

Wat de ‘ik kan niet’, ‘ik mag niet’ en ‘ik ben niet’ met elkaar gemeen hebben.

Een nieuwe blog. Vandaag word je meegenomen in de wereld van belemmerende overtuigingen. Er wordt kort gesproken over

wat belemmerende overtuigingen zijn, veelvoorkomende overtuigingen en je krijgt wat tips.

Geniet ervan en, als je durft, deel in de comments jouw belemmerende overtuiging.

Wat houden die belemmerende overtuigingen in?

Belemmerende overtuigingen, niet helpende- of beperkende gedachten. Zomaar drie beschrijvingen die hetzelfde betekenen. Je kent ze vast wel. Zo’n stem in je hoofd die opeens op komt zetten zodra je een aanbod krijgt voor een grote opdracht; ‘het is te groot voor je’, ‘weet je zeker dat je dit kan?’ of ‘ik moet dit perfect doen’. Of de veelvoorkomende ‘ik ben niet goed genoeg’, ‘ik verdien dit niet’ en ‘zo ben ik niet’.

Belemmerende overtuigingen zijn gedachtes die negatieve emoties oproepen. Vaak zorgen ze voor twijfel, angst en/of boosheid. Regelmatig hebben deze emoties effect op hoe je naar jezelf kijkt. Bij belemmerende overtuigingen is het zo dat deze overtuigingen effect hebben op ons zelfbeeld. Wij, mensen, zijn zo geprogrammeerd dat we op zoek gaan naar bevestiging van een overtuiging. Je gaat checken, vanuit een beoordelende positie of de overtuiging waarheid is. Onbewust zoek je naar bevestiging van de overtuiging, waardoor je niet objectief naar de wereld kijkt. Je maakt de overtuigingen waarheid.

Een belemmerende overtuiging wordt bestempeld als belemmerend omdat het jouw dagelijks handelen blokkeert. De stem heeft als doel om te beschermen tegen negativiteit uit angst, alleen de stem is irrationeel. Het helpt je om rationeel naar een belemmerende overtuiging te kijken; is de gedachte feitelijke gezien waarheid?

Herkennen van de belemmerende overtuigingen

Belemmerende overtuigingen ontstaan vaak in het verleden. Vaak zijn het overtuigingen die een opvoeder, leraar of familielid had en die jij als waarheid hebt aangenomen. Een voorbeeld hiervan is een ouder die je altijd in bescherming heeft genomen, hierdoor zal je zien dat je zelf ook geneigd bent om minder risico’s te nemen vanuit die overtuiging dat teveel risico’s zorgen voor pijn. Soms ontstaan deze overtuigingen ook omdat je een negatieve gebeurtenis hebt meegemaakt. Stel je voor; je hebt ooit gefaald, werd uitgelachen en sindsdien durf je iets niet meer.
Belemmerende overtuigingen kan je gemakkelijk herkennen. Vaak zijn het zinnen die, als volgt starten:

  • Ik kan niet…
  • Ik ben niet…
  • Ik ben veel te …
  • Ik zou toch eens moeten…
  • Dat lukt mij nooit!
  • Ik heb altijd pech!

Je kan ze herkennen aan de bovenstaande bewoordingen. Vaak spelen deze gedachten op zodra er een prestatie geleverd moet worden.

Ga eens voor jezelf na welke jij hebt? Welke herken je?

Veelvoorkomende overtuigingen onder ondernemers

Hieronder lees je vier veelvoorkomende overtuigingen onder ondernemers:

Overtuiging 1: Ik moet alles zelf doen wil ik de controle houden over mijn bedrijf.
Logische gedachte wel, want ja het is jouw bedrijf en inderdaad zonder jou had dit bedrijf niet bestaan. Maar alles zelf doen voor controle? Dat is een belemmerende overtuiging. Er zijn altijd mensen die, wat jij doet, beter en sneller kunnen. Focus op datgene waar jij in uitblinkt. Door taken die hier buiten vallen te delegeren behoud jij meer tijd om datgene te doen waar jij het allerbeste in bent. Waardoor jouw bedrijf blijft groeien.

Overtuiging 2: Als ik rust neem verlies ik mijn bedrijf
Eén van de grote valkuilen van ondernemers is te weinig rustmomenten inbouwen. Je bent ooit gestart met iets wat je heel leuk vindt, waardoor je vol bevlogenheid er tegen aan gaat. Maar je blijft een mens, geen machine. En mensen hebben rust nodig om op te laden, creativiteit toe te laten en gebeurtenissen te verwerken. Zorg voor balans tussen jouw onderneming en tijd voor ontspanning. En ja, je bedrijf zal er goed bij varen.

Overtuiging 3: Elke aanbod die zorgt voor meer omzet moet ik aannemen
Nee! Alsjeblieft, doe dit niet, teveel aanbieden zorgt ervoor dat jouw ideale klant niet weet waarvoor zij/hij bij jou terecht kan. Maak een duidelijk aanbod die jouw klant uit de pijn helpt en naar plezier leidt. Veel ondernemers zijn, vooral in het begin, geneigd met alles en iedereen in zee te gaan. En dat is prima als je een surfer bent, maar anders niet doen. Maak een duidelijk kernproduct voor de ideale klant en bouw jou onderneming hier om heen.

Overtuiging 4: Iedereen moet mij aardig vinden
Wist je dat er altijd 33,33% van de mensheid is die totaal niet bij jou kan aansluiten? Ze mogen je niet. 33,33% vindt je neutraal en 33,33% is fan van jou. Dus wees authentiek en die 33,33% fans voelen zich vanzelf tot je aangetrokken. En die andere percentages? Die links laten liggen, hoef je niets mee. Focus op de mensen die bij jou passen en accepteer dat niet iedereen je aardig gaat vinden.

Wat te doen bij belemmerende overtuigingen?

Belemmerende overtuigingen, iedereen heeft er wel een paar. Maar gelukkig is er wat aan te doen. Onderstaande tips helpen om jou verder om inzicht te krijgen in jouw overtuigingen:

  • Reflecteer op jouw overtuigingen. Gebaseerd op welke gedachtes maak jij een beslissing? Zijn deze gedachtes gebaseerd op waarheid?
  • Vraag eens aan anderen welke overtuigingen ze regelmatig uit jouw mond horen. Zijn dit bevorderende overtuigingen of belemmerende overtuigingen?

Bovenstaand advies geeft je inzicht in jouw overtuigingen. Het maakt je bewust onbekwaam. Zo krijg je inzicht in wat je nodig hebt om tot een bevorderende overtuiging te komen. Accepteer dat je de overtuiging hebt, analyseer waar het vandaan komt, toets de overtuiging op waarheid (objectief) en verplaats het met een nieuwe overtuiging. Belemmerende overtuigingen kunnen jouw persoonlijke ontwikkeling in de weg zitten. Belangrijk om er dus mee aan de slag te gaan en ze weg te nemen.

Bij Tibor.nl wordt er tijdens de operaties extra aandacht besteed aan overtuigingen. Tijdens een intense meditatie worden de belemmerende overtuigingen verplaatst met een bevorderende overtuiging. Zodat jij, als ondernemer, jouw business uit kan bouwen vanuit een goede basis.

Wil je meer weten? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Geplaatst in:

Pauline Pater

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0 Shares
Share
Share