“Ik wil meer klanten aantrekken.” Elke ondernemer droomt ervan. Je bent niet de enige die iedere dag weer opnieuw probeert de juiste formule te vinden om meer klanten te krijgen. We bouwen een nieuwe website. We posten veel op sociale media. En we voeren veel verkoopgesprekken. Toch blijkt het verdomd lastig.
De reden? Het missen van een bedrijfsstrategie. Een gebrek aan een helder plan voor krachtige klantenwerving.
Wil jij meer klanten krijgen zonder ook meer uren te hoeven maken? In deze 5 concrete stappen (en bonustips!) krijg je vanaf vandaag meer klanten (met minder werk). Of meld je meteen aan voor ons operationeel lidmaatschap voor meer klanten én winst.
- Stel een waardepropositie op
- Publiceer relevante content
- Maak gebruik van e-mail
- Zet zoekmachinemarketing in
- Gebruik de 5 wetten van sales
- Vraag klanten om reviews
- Bouw relaties op
- Investeer in je competentie
Stap 1: stel een waardepropositie op
Alles valt en staat met de basis: een waardepropositie. De reden dat een klant voor jou kiest in plaats van de zee van concurrenten. Een waardepropositie voor meer klanten bestaat uit drie stappen.
1. Wie ga je helpen?
2. Wat is het probleem dat je gaat oplossen?
3. Hoe ga jij dit op een unieke manier oplossen?
1. Wie?
Alleen al in de Breestraat van Leiden bevinden zich welgeteld 16 kappers. Bizar. Nu vraag je je af: hoe spring je eruit in deze massa aan concurrenten? Je wilt uniek zijn.
Er is één kapper met de slogan: de kapperszaak voor iedereen. Slim? Totaal niet. Juist door zo’n brede doelgroep te hebben, ben je er uiteindelijk voor niemand. Niemand voelt zich aangesproken.
De boodschap? Wees zo specifiek als mogelijk. Word de enige vis in een kleine vijver, in plaats van een grote vis in de oceaan.
De vraag voor jou voor vandaag is dus: wie is jouw ideale klant? Kies voor meetbare zaken, niet voor vage taal. Voorbeeld:
Meetbaar: fysiotherapeuten in de regio Amsterdam met minimaal twee vestigingen, die moeite hebben met het vinden van goed personeel.
Vage taal: ambitieuze, enthousiaste ondernemers die meer in hun kracht willen staan.
2. Wat?
Mensen worden door twee dingen gedreven: het vermijden van pijn of het verkrijgen van plezier. Zo werkt ondernemen ook. Je bent een pain-reliever – het vermijden van pijn – of een gain-creator – verkrijgen van plezier – voor je klanten.
Ook hierbij geldt: hoe specifieker, hoe beter. Maak de komende dagen een bewuste keuze wat jij voor specifiek probleem wilt oplossen voor je klanten. En kies of je een pain-reliever of een gain-creator wilt zijn. Dat gaat jou meer klanten opleveren.
3. Hoe?
Misschien wel het allerbelangrijkste: hoe ga jij bovenstaande wie en wat op een unieke manier oplossen? Wat maakt jou uniek? Dit is je onderscheidend vermogen.
Zie je onderscheidend vermogen (of unique selling points) als de krachten om je bedrijf: hoe meer grachten jij om jouw bedrijf heen bouwt, hoe meer afstand je creëert voor andere bedrijven in jouw markt.
Kijk eens naar Amazon. Wat hen onderscheidt: ze zijn sneller, goedkoper en hebben meer aanbod dan hun concurrenten. Zo lopen ze minimaal een paar jaar voor op de rest. Wat Tibor uniek maakt? Bij ons krijg je nooit les van één ‘goeroe’, maar van succesvolle ondernemers. Ons team heeft 30+ jaar leidinggevende ervaring bij speciale eenheden, in 250+ bedrijven geïnvesteerd en meerdere business bestsellers geschreven.
Jouw concrete taak nu: schrijf drie dingen wat jouw onderscheidend vermogen is. Focus hierop wat jouw als dienst uniek maakt, niet jij als persoon.
Stap 2: publiceer relevante content
Stel je voor dat je in 2010 besloten had om elke week consistent een blogpost te publiceren voor jouw doelgroep. Grote kans dat je nu duizenden volgers had gehad en je je nu waarschijnlijk geen zorgen meer hoefde te maken over nieuwe klanten.
Het mooie is: het kan nog steeds. Je moet alleen beginnen.
Kies één online platform waar je je op gaat focussen het komende jaar. Post hier iedere week (of dag) één video, foto of blog op. Is dit pittig? Ja. De eerste maanden zal er letterlijk niets gebeuren. Exponentiële groei ontstaat vaak pas na één à twee jaar consistent zijn.
Het beste aan publiceren? Gratis marketing. Bonustip: zorg er wel voor dat de content die je post écht relevant is en de aandacht trekt. Is deze ook nog eens relevant om te delen, dan trek je zo extra nieuwe bezoekers – en dus meer klanten – op je af. Creëer dus echt content die de bezoekers helpt. Standaard verkooppraatjes hebben weinig waarde.
Stap 3: maak gebruik van e-mail
De manier om (bestaande) klanten opnieuw klant te maken? Via e-mail. Dit marketingkanaal is namelijk enorm krachtig. Je voorkomt namelijk dat klanten jou vergeten en je blijft top-of-mind.
Geef bijvoorbeeld kortingscodes via de mail of promoot nieuwe acties of aanbiedingen in een nieuwsbrief. Gebruik daarbij je huidige klantenbestand óf probeer nieuwe e-mailadressen te werven via sociale media. Het is de kunst om extra waarde te halen uit je huidige klanten en nieuwe klanten te blijven herinneren aan je product of dienst.
Deze stap hoeft niet groot te zijn. Begin vandaag nog met het versturen van e-mails naar je klanten en maak er een gewoonte van om dit minimaal één keer per week of maand te doen om meer klanten te krijgen.
Stap 4: zet zoekmachinemarketing in
Waar zoeken mensen als ze iets nodig hebben? Precies. Google. Dit is dus de plek om aanwezig te zijn om meer klanten te krijgen.
Ben jij een kapper en sta jij op plek 20 in Google als er gezocht wordt op ‘kapper in Leiden’? Dan gaat jouw klant naar één van jouw 20 concurrenten.
De zoekmachine in Google is cruciaal om in te investeren. Dit doe je met SEO en SEA. SEO staat voor de organische resultaten. SEA is voor de betaalde zoekresultaten.
Stappen die je vandaag maakt:
SEO: creëer relevante content voor belangrijke zoektermen.
SEA: gebruik advertenties in Google om meteen bovenaan te staan bij zoektermen.
Stap 5: gebruik de 5 wetten van sales
De meeste ondernemers doen aan sales op een onpersoonlijke, voorspelbare, niet-memorabele manier. Met gladde verkooppraatjes kom je er niet: je maakt zowel hogere kosten als meer uren voor een verkoop. En je maakt al helemaal geen vrienden.
Dit moet jij dus helemaal anders doen. Hoe? Met de vijf wetten van sales:
1. Doe je facking huiswerk
2. Maak het persoonlijk
3. Maak het memorabel
4. Kom wat brengen
5. Maak het concreet
Ontwikkel dus jouw verkooptechnieken. Meer klanten krijgen gaat niet over één nacht ijs. Hier moet je in investeren. Volg dus trainingen om beter te worden in jouw verkoopkennis en probeer klanten echt te begrijpen. Begin bijvoorbeeld aan onze complete business coaching om écht beter te worden.
Stap 6: vraag klanten om reviews en referenties
Dé drempel voor nieuwe klanten? Vertrouwen. Klanten moeten er heilig van overtuigd zijn dat ze die investering in jouw product of dienst zich dubbel en dwars terugverdienen.
En wie kunnen dit vertrouwen nu beter creëren dan je huidige klanten? Zij weten immers al hoe waardevol jouw dienst is en zijn enthousiast over je bedrijf.
Maak hier dus gebruik van! Vraag in vast ritme aan klanten of zij nog doorverwijzingen in hun netwerk hebben. Wees concreet: maak het zo gemakkelijk mogelijk voor je klanten en beloon hen in de vorm van een kortingscode of een cadeau. Vraag daarnaast ook meteen of je bestaande klanten een review willen plaatsen om dit vertrouwen nog meer op te bouwen.
Bonustip: doe dit zo snel mogelijk na de aankoop van de klant. Mensen verliezen hun enthousiasme over de tijd. Hoe langer je wacht, hoe minder de klant jou zal herinneren.
Stap 7: bouw relaties op
Meer klanten krijgen heeft niet alleen te maken met verkopen. Sterker nog: het draait vooral om het bouwen en onderhouden van relaties.
Klanten willen het gevoel krijgen dat zij écht belangrijk zijn. Tevreden klanten: dat is je einddoel. Geef dus ook een vrijblijvend advies weg en probeer echt mee te denken met nieuwe leads. Kap met die keiharde sales en begin aan het ontwikkelen van informele relaties. Verbeter daarom vooral je netwerkvaardigheden en ga langs op beurzen en evenementen om nieuwe klanten te vinden.
Hulp bij een ijzersterke pitch? Sluit je aan bij ons operationeel leiderschap en maak hem samen met onze ervaren trainers.
Stap 8: investeer in je competentie
Last, but not least. De stap die ondernemers vaak vergeten, maar het verschil maakt tussen een duurzaam bedrijf en een tijdelijke hype. Er is namelijk niets zo erg als online enorm zichtbaar zijn, maar ondertussen een dramatisch product of dienst hebben. Blijf daarom investeren in je competentie: de mate van vakmanschap voor je product of dienst.
Maak van je klanten fans. Hoe competenter jij bent, hoe makkelijker je nieuwe klanten aan zult trekken. En dat betekent: minder moeite en geld in marketing en sales.
Dus hoe word (of blijf) je competent? Begin vandaag met deze drie stappen:
1. Studeren (theorie)
2. Heel veel oefenen (praktijk)
3. Reflecteren en bijsturen
Zorg voor een goede balans. Vind een ritme voor het studeren, oefenen en reflecteren. Ons advies voor de verhoudingen:
- Studeer één uur per dag
- Produceer drie uur per dag
- Reflecteer tien minuten per dag
Persoonlijke hulp voor meer klanten?
Begin jij vandaag al aan bovenstaande stappen, dan levert je dat gegarandeerd meer klanten op. Ja, het kost tijd. Maar juist daarom gaat dat voor jou een verschil maken.
Wil je dit proces versnellen en snel meer klanten aantrekken? Wij helpen je hier met ons team van business coaches en met personal coaching graag bij.
Check Operatie Bulletproof als je jouw bedrijf wilt starten en in een korte tijd meer klanten wilt krijgen.
Of meld je aan voor de tactische meeting als je al een draaiende onderneming hebt, maar klaar bent voor de volgende fase.
BOEK WINST OP ALLE FRONTEN_
"Mijn team en vrienden denken dat ik super slim ben (ben ik niet). Dat komt door de emails van tibor (en ze hebben geen idee dat die bestaan)."
- Een subscriber van tibor.nl