WAARDEPROPOSITIE
55 Shares

Lever wat klanten willen

Het Waarde Creatie Canvas geeft je:

  • Duidelijkheid
  • Structuur
  • Meer verkopen

Het is een essentieel gereedschap bij het ontwikkelen van diensten en producten.

Het simpele doel van een goede waardepropositie is dat je producten en diensten aanlevert waar je klanten op zitten te wachten.

Het Waarde Creatie Canvas bestaat uit twee delen:

Met de klant-kant zorg je er voor dat je de behoeften van jouw specifieke doelgroep écht begrijpt.
Met de onderneming-kant vertel je hoe jij van plan bent waarde te creëren voor die specifieke doelgroep.

Een goede waardepropositie trekt klanten aan.

1. Pijn & Pijnstillers

waardepropositie

Pijn van de klant bestaat uit bijkomende ergernissen en  negatieve gevolgen van het probleem dat ze proberen op te lossen.

Probleem: een blessure
Pijn: altijd moeten wachten bij de fysio

Probleem: fit worden
Pijn: lange reistijd naar de sportschool

Probleem: cadeautje nodig voor partners verjaardag
Pijn: 2 dagen moeten wachten op levering terwijl verjaardag al morgen is

Probleem: huis verkopen
Pijn: gevoel hebben dat je wordt genaaid door je makelaar

Je klanten hebben grofweg twee soorten pijn:

  1. Gedoe
  2. Risico’s

Het is jouw taak om te onderzoeken wat de grootste bijkomende pijntjes van je klanten zijn.
En om voor die specifieke pijntjes vervolgens een goede pijnstiller aan te bieden.

Liever de belangrijkste pijn volledig wegnemen met een goede pijnstiller, dan proberen álle pijntjes half weg te nemen.

Pijnstiller Fysio: Fysio aan huis/Fysio via Skype/gegarandeerd exact op tijd bij je therapeut terecht kunnen.

Pijnstiller makelaar: Volledige transparantie.

BELANGRIJK: Het blijft er primair om gaan dat je het probleem oplost.
Een blessure laat herstellen, een huis verkoopt of leuke cadeau’s levert.

De pijnstillers nemen alleen bijkomende ellende weg.

waardepropositie van Uber

2. Plezier en Plezierpilletjes

waardepropositie ontwerp

 

Plezier-behoefte van de klant bestaat uit bijkomende voordelen en positieve gevolgen van de oplossing die ze zoeken voor hun probleem.

Oplossing: Leefstijlprogramma om fit te worden.
Plezier-behoefte: makkelijke+lekkere recepten.

Oplossing: Businesscoaching voor meer winst.
Plezier-behoefte: leuker persoonlijk leven.

Oplossing: Vitamine-pillen voor gezondheid.
Plezier-behoefte: Elke maand door de brievenbus ontvangen.

Je klanten hebben grofweg twee soorten plezier-behoeften:

  1. Extra’s
  2. Handigheidjes

Het is jouw taak om de grootste plezier-behoefte van je klanten te bevredigen met een of twee plezierpilletjes.
Ook hier geldt weer: liever een ding super goed doen, dan alles een beetje.

Plezierpil personal trainer: komt aan huis/werkt via Skype

Plezierpil supplementen leverancier: jaarlijks gratis bloedtest om tekorten te meten

Zoals je ziet aan de plezierpillen, lossen ze het probleem niet op.
(Als die personal trainer bij jou thuis is en jullie kijken samen een uur tv schiet je nog weinig op).

Wat ze wel doen is voor bijkomende voordelen en positieve gevolgen zorgen.

Waardepropositie van Slack.com

3. Problemen en Producten

waarde creatie canvas

Problemen zijn zaken waar je klanten tegenaan lopen in hun zakelijk- of privéleven.

Probleem: Behoefte aan koffie.
Product: Koffiezetapparaat.

Probleem: Nekpijn.
Product: Massage.

Probleem: Angst voor inbraak
Oplossing: Alarmsysteem

Probleem: Niet weten welke kleding te dragen
Oplossing: Stijl advies

Probleem: Gebrek aan zelfvertrouwen
Oplossing: Integratie Coach

Hier gaat het momenteel mis.

Ja, het is belangrijk om de pijn en de verlangens van je klanten te benoemen.
(vanuit een integere en echte plek. Niks zo tenenkrommend als die gescripte video’s en teksten van verkopers “die precies weten hoe pijnlijk het voelt..”)

Maar kijk hoe banaal de problemen en de oplossingen zijn.
Uiteindelijk komt het daar op neer.

Je klant heeft een probleem.
Jij kunt dat oplossen.

Mensen hebben grofweg twee soorten problemen:

  1. Functionele
  2. Emotionele

Het is jouw taak als ondernemer om een simpel overzicht aan te bieden van je producten(1) en aangeeft welke problemen(2) je daarmee wilt oplossen(3).

Waardepropositie Apple: vrijwel volledig op principe/identiteit niveau

Creëer producten die klanten willen door een sterke waardepropositie

Ç’est ca.

Los specifieke problemen op met een concrete oplossing.
Biedt daarbij minstens één goede pijnstiller en één goede plezierpil aan en je hebt business.

Hiervoor zul je je klanten beter moeten begrijpen dat ze zichzelf begrijpen.
En daar is (gelukkig) geen marketing truc voor.

Liefde voor je klanten.
Hard werken aan de juiste dingen.

-Tibor

Herken je dat?
Je hebt een goed artikel gelezen maar je besluit toch niet te reageren of het artikel te delen. Hierdoor voel je jezelf schuldig. Dit schuldgevoel draag je met je mee en je partner denkt dat er wat aan de hand is en vertrouwt je steeds minder.

Je relatie komt onder druk te staan en door de stress ga je ook steeds slechter eten en sluit je onnodige leningen af. Hierdoor voel je je alleen, gespannen en onzeker.

Stel je eens voor hoe het zou zijn als je je helemaal goed voelt over jezelf en de zon op je gezicht schijnt!

Dat kan.

Plaats je reactie en deel het artikel met een van de twee knoppen hieronder.

Geplaatst in:

Tibor Olgers

Ex-teamleider speciale eenheid. Schrijver. Spreker. 11 jaar ervaring als coach.

5 gedachtes op “Waardepropositie Ontwerp: creëer producten die verkopen”

  1. He Tibor, fijn artikel dank voor het delen. Vraag mbt het probleem/product. Kan een product meerdere problemen oplossen? Als dit het geval is, dien je daar dan mee naar buiten te treden (marcom) of houd je vast aan het meest voorkomende probleem?

    1. Dat kan zeker Milko.
      Over het algemeen kun je echter beter één concreet probleem heel goed oplossen met je product, dan meerdere een beetje.

      Dit zie je nu bijv. gebeuren in SaaS land.
      Steeds meer mensen stoppen met de all-in-one providers en kiezen voor losse oplossingen van verschillende bedrijven, maar die wel in dat specifieke geval veel beter zijn dan de all-in-one service.

      Belangrijkste tip: vraag het aan je klanten. Wat is hún probleem.

  2. Pingback: Product Market Fit: Explosieve groei recht onder je neus | Tibor.nl

  3. Geweldig artikel, vooral het laatste stukje 😉 vandaar mijn reactie. Ondertussen een leuke waardepropositie bedacht en uitgwerkt (die ik vervolgens nog op mijn site moet zetten). Dat dan weer wel. Dank voor de inspiratie!

    1. Haa leuk dat je reageert Nicky. En inderdaad: die propositie wordt pas echt wat ‘waard’ als je ‘m deelt op je website. Niet alleen voor jouzelf als ondernemer, maar ook voor je potentiële klanten.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top