effectief-gedrag
104 Shares

De oplossing voor álle problemen mbt persoonlijk leiderschap op 1 A4’tje

(álle boeken over persoonlijk leiderschap in dit artikel waar ik naar verwijs heb ik gelezen en beveel ik persoonlijk aan. Een aantal van de links zijn “affiliatie links”: als jij het boek bestelt krijg ik een euro van bol.com. Als ik er 2 heb, koop ik daar een kop koffie van, alvast bedankt!)


 

Je weet wat je wil.
Je weet ook wat je moet doen om dat te bereiken.
Alleen je doet het niet.
Waarom niet?

Alles gaat best goed.
Maar iets voelt niet goed.
Wat is dat toch voor stemmetje?

Je werkt keihard (of valt dat wel mee..?)
Maar komt nauwelijks vooruit.
Hoe komt dat?

Na het doornemen van deze post heb je antwoorden deze- en alle andere vragen op het gebied van persoonlijk leiderschap.

Verspil geen energie met het oplossen van 1001 problemen, maar focus je op het ene onderliggende patroon. 

Neem-de-Leiding
Op welke verdieping zit jouw remmende patroon? (uitleg onderaan het artikel)

Dweilen of de kraan dichtdraaien?

Ik doe aan CrossFit.

  • Mijn linker enkel heeft ooit een flinke klap gehad is een stuk minder mobiel dan mijn rechter.
  • Als ik een squat maak, compenseert mijn lichaam die beperking in mijn enkel door mijn heup scheef te zetten.
  • Als ik een gewicht boven mijn hoofd til, moet één schouder harder werken dan de andere doordat mijn heup scheef is gaan staan.
  • Door deze disbalans in mijn schouders werd een elleboog tijdens het gewichtheffen veel meer belast dan de andere. Met een blessure tot gevolg.

Mijn fysiotherapeut gaf me oefeningen voor mijn pijnlijke elleboog.
Pas toen een bewegingsexpert mij onder de loep nam ontdekten we de oorzaak van mijn probleem:
Een verkeerd bewegingspatroon veroorzaakt door mijn enkel.

In plaats van te focussen op het probleem – de elleboog – concentreerden we ons op de oorzaak – mijn enkel.

Probleem opgelost.

Wij mensen hebben de neiging om ons te concentreren op het verzinnen van een oplossing voor een ontstaan probleem.

Best logisch ook.

Afvallen? Moet je meer sporten.
Meer geld verdienen? Moet je harder werken.
Gelukkiger worden? Moet je meer dingen doen waar jij gelukkig van wordt.

Maar dat wéten we allemaal al.
Alleen als je in zo’n situatie terecht bent gekomen, lukt het om de een of andere reden niet om het probleem op te lossen.

(en nog veel erger, vaak kiezen we voor snelle surrogaat oplossingen die de boel alleen maar erger maken:
Afvallen? -> Maaltijdshakes
Meer geld nodig? -> Lening afsluiten
Gelukkiger worden? -> Tinder)

De enige interessante vragen zijn dan ook:

  1. Welk patroon veroorzaakt het probleem?
  2. Hoe kan je dat patroon doorbreken?

En vervolgens dat daadwerkelijk uitvoeren.

Dát is persoonlijk leiderschap.

Voorkom dat je je focust op je elleboog, terwijl de oorzaak in je enkel zit.

Draai eerst de kraan dicht.
Dweilen komt daarna wel.

Begin bij START en doorloop de flowchart.
Als je een vraag met ‘NEE’ hebt beantwoord doorloop je de stappen in het groene blok en ga je daarna weer terug naar START. (je hoeft niet naar de gevangenis)

persoonlijk-leiderschap
Op welk niveau zit bij jou het remmende patroon?

Alles Begint Bij Persoonlijk Leiderschap

 In 5 stappen naar betere prestaties en meer voldoening

Je prestaties worden bepaald door je gedrag.

Als je je prestaties/geluksniveau/inkomen/relaties/vetpercentage wil verbeteren, moet je je gedrag verbeteren.

De meeste mensen kijken niet verder dan hier.

En dat is de reden waarom ze vast blijven zitten.
Omdat het patroon dat het probleem veroorzaakt op een dieper niveau ligt.

Zolang je het patroon niet doorbreekt, zullen er steeds nieuwe problemen de kop op steken.

Laten we de 5 niveau’s doornemen zodat je kan ontdekken waar jouw eventuele remmende patroon zit en wat de oplossing daarvoor is.

1. Routines

Wij zijn geen rationele wezens.
Jij ook niet.

Echt niet.

Wij mensen draaien grote gedeelten van de dag op de automatische piloot.
Dus dan is de vraag: hoe goed is die automatische piloot geprogrammeerd?

Heeft jouw ‘Echte-Ik’ een goede routine geïnstalleerd, of heeft jouw ‘Ego-Aapje’ een virus verspreid?

Denk even na over je huidige routines:

Wat doe je direct na het wakker worden?

  • Je telefoon pakken of een boek lezen?
  • Direct het werk induiken of eerst voor focus en overzicht zorgen?
  • Slecht en haastig eten of goed voor jezelf zorgen?

Wat doe je zodra je aankomt op werk?

  • Meteen je mail openen of eerst je dagplanning doornemen?
  • Ga je keihard aan de slag en zie je wel hoe ver je komt, of werk je in geplande focus-blokken van 25-90 minuten?

Wat doe je als je thuiskomt?

  • Direct de tv aan of een blokje om wandelen?
  • Direct achter sociale media kruipen of je volledige aandacht aan je partner/kinderen geven?

Wat denk je als je een tegenslag te verwerken krijgt?

  • Ploppen er mogelijkheden in je hoofd of begin je te balen?
  • Word je eerder boos, bang of verdrietig?
    (zo’n 95% van onze gedachten zijn in werkelijkheid routines! Geconditioneerde denkpatronen)

Bekijk bovenstaande opties. En vermenigvuldig ze met 365.
Dan zie je hoe verschillend een leven er na een jaar uit kan zien door één kleine keuze.

Laat me iemands routines zien en ik voorspel zijn leven.

Verdiep je verder in Routines:
Boek: ‘Macht der Gewoonte’ door Charles Duhigg
Boek: ‘The Compound Effect’ door Darren Hardy
Boek: ‘Superhuman by Habit’ door Tynan
eBoek: ‘WORKflow’ door Tibor Olgers 
Artikel: Hoe Creëer je een geweldige avondroutine
Artikel: Een 5 minuten ochtendroutine die je (werk)leven zal veranderen (400+ keer gedeeld!)
Artikel: 3 Morning activities of successful people

Je leven is een resultaat van je gewoonten. Zorg dat ze goed zijn.

2. Ego

Wie staat aan het roer, jij of je Ego-Aapje?

Voor de duidelijkheid: Met Ego bedoel ik niks anders dan je oerbrein.
Dat gedeelte van je hersenen wil maar 3 dingen:

  1. Veiligheid
  2. Eten
  3. Voortplanten

persoonlijk-leiderschap

Denk eens terug aan een situatie of een periode dat je onder drukt stond.
Stress, verdriet, slaaptekort…Verschillende dingen kunnen voor druk zorgen.

Misschien viel je uit tegen een collega/je partner.
Of liet je juist volledig over je heen lopen.
Of was je jaloers/geïrriteerd/asociaal terwijl je dat normaal niet bent.

Als je nu terug kijkt op die situatie, zou je achteraf gezien anders reageren dan je toen hebt gedaan.
Dikke kans dat jij op dat kritieke moment niet aan het roer stond, maar je Ego-Aapje.

Er bestaan een aantal verschillende soorten Ego-Aapjes en het is waardevol om te weten wat voor type jouw aapje is.

  • Trekt ‘ie zich terug onder stress of gaat ‘ie juist lopen schreeuwen en commanderen?
  • Op welke momenten probeert jouw Ego-Aapje het roer over te nemen?
  • Hoe kun je jouw Ego-Aapje rustig houden?

Enkele tactieken die Ego-Aapjes gebruiken om jou te controleren en saboteren:

  • Angst dat je niet goed genoeg bent
  • Schuldgevoel
  • Angst dat je opvalt
  • Angst dat je er niet bij hoort
  • Onzekerheid en twijfel over jezelf
  • Oordelen over anderen
  • Jaloezie
  • Je aangevallen voelen

Jouw Echte-Ik  wil genieten, groeien en waarde creëren.
Jouw Ego-Aap wil voorkomen dat je faalt.

Op momenten dat je gedachten en gevoelens uit bovenstaand rijtje ervaart, is dat je Ego-Aapje die dat in je oor fluistert (omdat ‘ie bang is).

Je kan rationeel gezien alles begrijpen.
Maar zolang je je Ego-Aapje niet kent en onder controle hebt, zal hij je blijven saboteren.

Persoonlijk leiderschap begint dan ook met het begrijpen en controleren van je Ego.

Verdiep je verder in je Ego:
Test: Ontdek welk type ‘Ego-Aapje’ er in jouw hoofd zit 
Boek:
 ‘Ons Feilbare Denken’ door Daniel Kahneman
Boek: ‘The Chimp Paradox’ door Dr. Steve Peters
Boek: ‘De Moed van Imperfectie’ door Brene Brown
Boek: ‘De 4 Inzichten’ door Don Miguel Ruiz
Artikel: Get Over Yourself: How Your Ego Sabotages Your Creativity

3. Ratio

Top-sporters weten dit maar al te goed: Wat je denkt doet er toe.

In welke sport dan ook zie je dat er geen significant verschil zit in de fysieke prestaties van de nummer 1 en de nummer 100 van de wereld. Ze trainen allebei evenveel. Ze hebben dezelfde kwaliteit materiaal. Ze zijn allebei even fit.

En toch kent niemand Rajeev Ram, Tim Smyckzek en Ivan Dodig (de huidige nummer 101, 102 en 103 tennissers van de wereld) en heeft iedereen wel van Novak Djokovic, Roger Federer en Andy Murray gehoord (de top-3 van de de wereld).

Het verschil?

Hun mentale systeem.

Als een top-3 speler een foutbal slaat, speelt hij een filmpje af in zijn hoofd hoe het volgende keer beter moet. Direct daarna focust hij/zij zich weer volledig op het huidige moment: de volgende bal.

Een top-100 speler zal eerder balen bij een fout. Negatieve gedachten hebben. Zijn aandacht voor het huidige moment verliezen.

En zo de volgende foutbal slaan.

Wat je denkt doet er toe.

Je gedachten hebben een directe invloed op:

  1. Je prestaties
  2. Je waarnemingen

Je overtuigingen zijn niks anders dan de verhaaltjes die je heel vaak aan jezelf hebt verteld.
Zo vaak, dat je het verschil niet meer ziet tussen het verhaaltje en de realiteit.

Ze bepalen letterlijk wat je ziet, als een filter voor je ogen.
En wat je ziet, bevestigt weer waarin je gelooft.
denkpatronen

 

Niet-succesvolle mensen vertellen de volgende verhaaltjes aan zichzelf:

  • Het is niet mijn verantwoordelijkheid
  • Succes wordt bepaald door mijn omstandigheden
  • De wereld is niet zoals hij zou moeten zijn, daarom kan ik niet zijn wie ik wil zijn.

Succesvolle mensen vertellen de volgende verhaaltjes aan zichzelf:

  • Voor alles dat ik belangrijk vind, kan ik verantwoordelijkheid nemen
  • Succes wordt bepaald door mijn inzet, creativiteit en doorzettingsvermogen
  • De wereld is zoals hij is. De kunst is om te zoeken naar mogelijkheden zodat ik kan zijn wie ik wil zijn.

Je kan je overtuigingen ook zien als je eigen regels voor het spel dat het leven heet.

Je kunt je voorstellen dat waneer twee teams tegen elkaar voetballen en één team de gewone regels gebruikt en het andere team als extra regels heeft dat alle teamleden moeten hinkelen en een oog dicht moeten houden, dat dat team een stuk minder makkelijk succesvol zal zijn…

Je bepaalt zelf wat jouw regels zijn om tevreden/gelukkig/succesvol te zijn.

Een aantal onhandige overtuigingen die het lastig maken om gelukkig te zijn:

  • Ik heb een goede dag als alles perfect gaat
  • Ik ben een goede moeder/vader als mijn kinderen nooit zeuren
  • Als ik iets niet goed doe op werk dan is dat verschrikkelijk
  • Het gaat goed met mij als anderen hun waardering voor mij uitspreken.

Wat zijn jouw huidige overtuigingen?
Wat zijn jouw huidige denkpatronen als de dingen niet gaan zoals je ze had gepland?
Maken die overtuigingen en denkpatronen je leven makkelijker of moeilijker?

Verdiep je verder in je Denkpatronen:
Boek: ‘The Winner Effect’ door Ian Robertson
Boek: ‘Huh?! Techniek van het omdenken’ door Berthold Gunster
Boek: ‘The Luck Factor’ door Richard Wiseman
Boek: ‘Mentally Tough’ door Dr. James Loehr
Boek(je): ‘Wie heeft mijn kaas gepikt?’ door Dr. Spencer Johnson

Emoties

De wereld bestaat uit feitjes. Emoties zitten in jou.

Alle emoties die je voelt zitten in jou, niet in de realiteit.

Als jouw barbecue feestje wordt verpest door de regen, dan zit die teleurstelling in jou, niet in de regen.
Als jij je irriteert aan een collega, dan zit die irritatie in jou, niet in die collega.

Als jij een negatieve emotie ervaart waar je van af wil, heeft het dus geen zin om de wereld/de ander te veranderen. Jij moet veranderen!

Maar hoe verander je je emoties…?

Je gedachten kun je kiezen (maar we zijn daar trouwens erg slecht in).
Je emoties niet.

Je kan er nu direct voor kiezen om aan iets vrolijks te denken.
Of aan iets verdrietigs.

Maar zónder eerst aan iets te denken, is het onmogelijk om direct een bepaalde emotie te voelen.

Het slechte nieuws is dus dat wanneer je je klote voelt, je dat niet direct kunt veranderen.

Het goede nieuws is dat je indirect wel heel veel invloed hebt op je emoties.

Van boven, via je gedachten.
Van onderen, via je fysiek.

Ga maar eens rechtop zitten, adem diep in, druk je mondhoeken zo ver omhoog als je kan en denk aan iets leuks. Voel je wat er gebeurt?

Om je klote te voelen doe je het omgekeerde: ga gebogen zitten, adem oppervlakkig, trek je mondhoeken naar beneden en denk aan iets heel vervelends.

Kortom, als je je denkpatronen en je fysiek op orde hebt dan zul je veel meer positieve- dan negatieve emoties hebben.

Als je af wil van een negatieve emotie is er maar één oplossing: jij moet veranderen (want die emotie zit alleen in jou). Je emoties kun je niet direct veranderen maar door je denkpatronen en je fysiek te verbeteren, verbeteren je emoties automatisch mee.

Verdiep je verder in je Emotionele Intelligentie:
Boek: ‘Emotionele Intelligentie’ door Daniel Goleman
Boek: ‘Emotional Intelligence’ door Ian Tuhovsky
Boek: ‘Ego vs EQ’ door Jen Shirkani
Boek: ‘Go Suck a Lemon’ door Michael Cornwall
Boek(je): ‘Emotional Bullshit’ door Carl Alasko

4. Fitheid

Alles wat je belangrijk vindt gaat beter als je fit bent.
En als je niet fit bent, heeft dat een negatieve invloed op alles dat je doet.

Vind je het belangrijk dat je top-prestaties levert op je werk?
Je energie niveau, je creativiteit, je focus en dus je prestaties en je productiviteit worden in grote mate bepaald door je fitheid.

Vind je het belangrijk om een super goede vader/moeder te zijn voor je kinderen?
Of om een fantastische partner te zijn?

Ook die dingen worden in  grote mate beïnvloed door je fitheid.

Het geheim van succes? Goed voor jezelf zorgen.

Waarom denk je dat je in een vliegtuig wordt verteld eerst je eigen zuurstof masker op te doen voordat je anderen helpt?

Als je niet goed voor jezelf zorgt, kan je minder voor anderen betekenen.

  • Eet onbewerkt eten dat je zelf klaarmaakt.
  • Eet geen suiker, zoetstoffen en andere troep.
  • Slaap >8 uur per nacht.
  • Beweeg élke dag de hele dag door.
  • Train 3-5 keer per week, de rest van je leven.
  • “Ontplug” meerdere keren per dag.
  • Luister naar je lichaam, het probeert je van alles te vertellen.

Dat is het.

Geen geheime diëten.
Geen dure besjes.

Verdiep je verder in een gezonde leefstijl:
Boek: ‘The Paleo Manifesto’ door John Durant
Boek: ‘Een Pleidooi Voor Echt Eten’ door Michael Pollan
Boek: ‘The Primal Blueprint’ door Mark Sisson
Boek: ‘Why We Get Fat (and what to do about it)’ door Gary Taubes
Boek: ‘Deep Nutrition: Why Your Genes Need Traditional Foods’ door Catherine Shananan
Boek: ‘Fitness Confidential’ door Vinnie Tortorich

5. Waarden & Identiteit

Het gaat er niet zo zeer om hoe je je voelt, het gaat er om wie je wil zijn.

In onze samenleving zijn we op een verkeerde manier gefocust op emoties.
Je hebt hierboven al kunnen zien dat we onze emoties niet kunnen kiezen, maar ze wel van boven- en onderen kunnen beïnvloeden.

Als het niet goed gaat vragen mensen aan elkaar: “Hoe voel je je?”.
Om vervolgens met een reactie te komen: “Als je je zo voelt, dan moet je dit denken en dat doen”.

Ze slaan routines en ego over.
En ze doen alsof alles begint bij onze emoties.

Terwijl alles begint bij je identiteit.

Kies eerst wie je wil zijn (het is echt een keuze).
De bijbehorende denkpatronen en acties komen dan vanzelf.

Weten wat je waarden zijn zorgt voor helderheid.
Weten waar je voor staat voorkomt dat je de verkeerde dingen kiest.

Als je nergens voor staat, val je overal voor

Het voorkomt dat je er na een paar jaar keihard werken achter komt dat je ergens bent waar je helemaal niet wil zijn.

De rest doet er niet toe als je dit niet op orde hebt.
Zorg dat je een goede fundering hebt.
En zorg vervolgens dat je gedrag in lijn is met die waarden.

Anders zou je een goede fundering hebben en daarnáást een huis bouwen in plaats van er bovenop.
Dat zakt uiteindelijk natuurlijk in elkaar.

Er zijn 3 manieren waarop je ellende kunt creëren voor jezelf:

1. Je waarden & identiteit niet kennen
Je waait met alle winden mee. Probeer dan maar eens uit te komen waar je wil zijn.

2. Je laat je waarden & identiteit bepalen door anderen
Hoe veel van wat jij over jezelf zegt komt écht uit jezelf?
Stel dat je twijfelt om te veranderen van baan…
Twijfel je zelf -over de inhoud van de keuze- of twijfel je over wat anderen van je keuze zullen vinden?
En nog belangrijker: Wat ze van JOU zullen vinden?

3. Je hebt zelf bepaalde gebeurtenissen gekoppeld aan je identiteit
Ellende ontstaat zodra jij iets toevoegt aan de werkelijkheid.
“Als het slecht gaat met mijn moeder/partner/werk dan betekent het dat ik heb gefaald”. Elke keer als je zegt: “Als [ABC] gebeurt dan betekent dat dat ik [XYZ] ben” heb je iets toegevoegd aan de werkelijkheid.
Van één probleem maak je er twee.

Neem de tijd en beantwoord de volgende vragen:

  • Wie ben je?
  • Waar sta je voor?
  • Waarom?
  • Na welke gebeurtenissen in je leven heb je dat besloten?
  • Is dat besluit nu nog steeds logisch?
  • Is je huidige gedrag in lijn met je waarden & identiteit?

Boek:De Regels van het Spelletje’ door Eelco Smit
Boek: ‘Chasing Dayligt’ door Eugene O’Kelly
Boek: ‘Bewust Zijn’ door Anthony de Mello
Boek: ‘Die Empty’ door Todd Henry
Boek: ‘Strengths Finder 2.0’ door Tom Rath
Boek: ‘De Zin van het Bestaan’ door Viktor Frankl

Conclusie

Je kunt pas iets veranderen als je het begrijpt.
En dweilen is vrij zinloos als je de kraan ondertussen open laat staan.

Begrijp welke patroon bij jou voor problemen zorgt.
Negeer de problemen, richt je op het patroon en de problemen zullen verdwijnen.
Dát, is persoonlijk leiderschap.

Hiervoor zal je hard moeten werken.
Dat lukt je als je gedreven wordt door je waarden.

De beloning is groot.

Delen-voor-succes

 

Tibor Olgers

Ex-teamleider speciale eenheid. 11 jaar ervaring als businesscoach en Bulletproof Life coach.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top