WORK LIFE BALANCE ONDERNEMERS.
0 Shares

Het advies rondom work-life balance is behoorlijk slecht.
Zelden geschreven door mensen die een winnende work-life balans hebben. ⁣

Ten eerste gaat vrijwel al het advies over zaken als:⁣
• Vaker pauzeren⁣
• Wandelen in de natuur⁣
• Me-time inplannen⁣
• etc. ⁣

Oftewel: het gaat alleen maar over het ‘Life’ gedeelte van de verhouding. ⁣

Ik kan je een ding verklappen: als er te weinig cash op de rekening staat, als je achterloopt met die deadline en er geen gezonde groei in je bedrijf zit, kun je van hier naar Zuid-Korea wandelen, de boel wordt er niet beter op. ⁣

Ten tweede is aan de ene kant matig werk en aan de andere kant een matig privé leven ook balans. Dus van mij mag je wel wat verder kijken dan alleen ‘balans’: bijvoorbeeld WINNEN. ⁣

Een vies woord in het zachte lieve Nederland. ⁣

Echte work-life balance is het resultaat van:⁣
1. Meedogenloos kiezen⁣
2. Extreme productiviteit op die keuze⁣
3. Grote WINST als gevolg van stap 1 & 2⁣
4. Vooraf ingeplande tijd voor jezelf, sport, partner en gezin waarbij je met al je aandacht aanwezig kan zijn, vanwege stap 3.⁣

Winnen in de business. ⁣
Genieten van je privéleven. ⁣

Dát is work-life balans.
En exact dat, wil ik je geven met dit artikel.

Een gezonde work life Balance in een ongezonde omgeving

Work Life Balance is niks meer dan gezonde groei van jou als mens en gezonde groei van het werk dat je levert. Zodra een van die twee pijlers stopt met gezond groeien, ben je de sjaak.

Onthou: succes zonder voldoening is geen succes.

Maar in het huidige Instagram wereldje van geloof in jezelf en alles is mogelijk benadruk ik graag dat het omgekeerde ook niet te doen is: als je je shit niet op orde hebt en de rekeningen niet kan betalen, gaan meditaties, affirmaties en visionboards je echt niet helpen.

De natuur eist gezonde groei van zowel je werk als van jou als mens.
En tegen de natuur ingaan levert ziekte op.

      • In je kop.
      • In je lijf.
      • In je relaties.
      • In je zakelijke cijfers.

De uitdaging van deze eeuw is de extreem onnatuurlijke omgeving waarin we leven.
Als je met je omgeving mee gaat, ga je tegen de natuur in.

En voor je het weet loop je rond met:

      • Ongezonde gedachten.
      • Een ongezond lijf.
      • Ongezonde relaties.
      • Ongezonde financiële cijfers.

Wat zich uit in stress, onrust en uiteindelijk burn-out.

Je zult dus zelf een raamwerk moeten creëeren.

Een structuur die je beschermt tegen die onnatuurlijke omgeving waarin je leeft.
Een structuur die gezonde groei borgt.

Gezonde groei van jou als mens.
Gezonde groei van het werk dat je levert.

Het onzinnige time management en persoonlijk leiderschap advies

Als je kijkt naar het advies rondom work-life balance, vind je vooral veel tips rondom persoonlijk leiderschap en time-management: vaker pauzeren, wandelen in de natuur en me-time inplannen. Allemaal dingen die fantastisch zijn, ALS JE WERK AF IS!

Want wandelen in de natuur is een stuk relaxter als je rust hebt in je kop en er voldoende cash op de bank staat.

Als je onrust in je kop hebt omdat je je shit niet op orde hebt, wordt het echt niet beter als je de hele dag gaat wandelen en mediteren.

Mijn probleem met al het huidige advies: het focust volledig op het ‘life’ gedeelte.

Ontzettend belangrijk.

Maar alleen de helft van het verhaal.

Als je beter gaat werken, wordt het een stuk makkelijker om ook beter te gaan leven.

Je moet dus een structuur creëren die:

  1. Je beschermt tegen de onnatuurlijke omgeving waarin je leeft
  2. Er voor zorgt dat je het maximale haalt uit je werktijd
  3. Er voor zorgt dat er veel ruimte en aandacht is voor je privéleven

In dit artikel krijg je de 4 elementen waarmee je die structuur gaat creëren.

work life balans

De 4 elementen voor work life balance

Het geheim van het leven is balans.

Als je balans houdt, kun je voorwaarts.
Als je flink uit balans raakt, gaat al je energie naar je balans terugvinden.

En als je te lang uit balans blijft, flikker je om.

Het vervelende van balans: zodra je het hebt gevonden, ben je het direct weer kwijt.
En dit is dan ook direct de grootste misvatting rondom het creëren van work-life balans: geloven dat zodra je die balans hebt gevonden, je klaar bent. Je het los kunt laten.

Het tegendeel is waar.

Work life balance is een gewoonte.
Iets waar je in vast ritme aandacht aan moet besteden.

Aan 4 elementen om precies te zijn:

      1. Kiezen
      2. Kaders
      3. Volgorde
      4. Aandacht

grenzen aan je omgeving stellen voor balans privéleven

De optelsom van deze 4 elementen zorgt voor een ruimte waarin het mogelijk is voor jou om je beste werk te leveren.

En als jij je beste werk hebt geleverd, is het een stuk makkelijker om vervolgens je kop er bij te houden als je met je gezin op pad bent, om te genieten van een simpele wandeling of tijd vrij te maken om te sporten.

Laat daarentegen een van deze 4 elementen los, en je zult de balans direct weer verliezen.

4 elementen voor work life balance

Voor de duidelijkheid: doel van dit artikel is dat jij zakelijk je shit beter op orde krijgt, zodat je dankzij de tijdswinst en financiële winst, met rust in je kop en aandacht in je lijf kan genieten van je privéleven.

1. KIEZEN

Time management bestaat niet. Je kunt tijd niet managen. Bill gates, Barack Obama en Richard Branson hebben allemaal precies evenveel tijd als jij. Zij managen hun tijd niet beter dan jij dat doet. Zij managen zichzelf beter dan jij dat doet.

Ze dwingen zichzelf om een paar dingen heel goed te doen, in plaats van wat de massa doet: heel veel half. Hierdoor hebben ze een extreem hoge productiviteit op de gebieden die er het meest toe doen.

Kiezen heeft niks te maken met “Ja” zeggen tegen één ding, en alles te maken met “Nee!” zeggen tegen heel veel dingen.

Elke sukkel kan “Ja” zeggen aan het altaar. Het lukt er steeds minder mensen om vervolgens in de jaren daarna “Nee!” te zeggen tegen al die andere opties.

Elk nieuwe jaar zeggen massa’s mensen “Ja” tegen een gezonder lichaam. Maar een fractie lukt het vervolgens om structureel “Nee!” te zeggen tegen ongezonde verleidingen.

work life balance

Je. Moet. Kiezen.

Op macro-niveau

  • Financieel je shit op orde; of
  • Regelmatig leuke dingen kopen

 

  • Een gezond en fit lijf; of
  • Eten wat je wil en fysiek geen grenzen hoeven opzoeken

 

  • Een toffe en gepassioneerde relatie; of
  • Elke avond (samen) relaxed tv kijken

 

  • Grip op je dagen door te vooraf te plannen; of
  • Lekker meegaan met de flow

 

  • Een tof leven; of
  • De notificaties van je smartphone aan laten staan

Op meta niveau
Één thema per kwartaal voor je bedrijf:

  • Of sales.
  • Of SEO.
  • Of nieuwe ketenpartners.
  • Of automatisering.
  • Of kostenbesparing.
  • Of branding.
  • Of het product eco-systeem. 
  • Of teambuilding
  • Of cashflow optimalisatie.

EEN. DING.

Op micro niveau
Wat zijn de 3 hefboomtaken voor je gekozen thema?

Onbewust kiezen de meeste mensen voor Bezigheidstherapie Taken in plaats van Hefboom Taken.

Bezigheidstherapie Taken kosten veel tijd en energie, voelen soms zelfs nuttig (waardoor we er graag voor kiezen), maar leveren nauwelijks meetbare resultaten op. Hefboom Taken kosten ook tijd en energie, maar leveren exponentieel veel meer meetbare resultaten op.

pareto principe voor work life balans

Voorbeelden van bezigheidstherapie taken:

  • Alles wat met reageren te maken heeft (email, social media, vragen van medewerkers beantwoorden, brandjes blussen, etc.)
  • Alles wat niet tot meetbare groei óf versnelling leidt

Voorbeelden van hefboom taken:

  • Jagen op nieuwe krachtige ketenpartner relaties
  • Sleutelprocessen automatiseren of systematiseren

Voor de duidelijkheid: in de praktijk ontkom je er niet aan om af en toe bezig te zijn met bezigheidstherapie taken. Doel moet zijn om je beste uren van de dag te besteden aan hefboomtaken, en het aantal bezigheidstherapie taken te minimaliseren.

Praktijkvoorbeeld: als ik coach ben ik zo’n €500/uur waard voor de bv.
Maar het uurtje eten met Edwin Selij, Richard de Leth en Thijs Lindhout waarin ik met hun afspraken maakte over een duurzame samenwerking voor het event Buitengewoon Leiderschap, leidde tot 25K aan extra ticketsales. Dat is een hefboom uurtarief.

samenwerken
Hefboomtaken zien er vaak heel anders uit dan je verwacht. Dit etentje van 60 minuten, leverde 25K op. Wie zouden er bij jou aan tafel moeten zitten om er een hefboom activiteit van te kunnen maken?

OPDRACHT

  1. Schrijf op wat je kwartaalthema wordt
  2. Maak een lijst met álle taken die bij zouden kunnen dragen aan dat thema
  3. Omcirkel de 3 grootste hefboomtaken die je er tussen ziet staan
  4. Zeg nee tegen de rest

Oké, als je bovenstaande opdracht hebt gedaan (wat maar een fractie van de lezers daadwerkelijk zal doen) heb je iets gedaan wat heel bijzonder is in dit tijdperk van ‘je kunt alles tegelijk hebben!’: je hebt gekozen. Je gaat 100 dagen lang een ding heel goed doen, in plaats van heel veel dingen half.

planning maken work life balance

Je keuze is gemaakt. Nu gaan we er voor zorgen dat je extreem veel gaat produceren rondom die keuze, zonder je privé-leven op te offeren.

2. Kaders

Vrijheid is het resultaat van zelfgekozen grenzen.

Een leven zonder kaders, leidt tot een leven vol beperkingen.

Nu zijn er vele gebieden in je leven waar je de kracht van kaders kunt inzetten, voor nu focussen we op de twee belangrijkste:

  • Je werk
  • Je telefoon

Parkinson’s Law stelt dat je werk de tijd vult die je er aan geeft.
Concreet: plan je een vergadering voor 3 uur in, dan zal de vergadering 3 uur duren.
Had je dezelfde vergadering voor 1 uur ingepland, dan hadden jullie na 1 uur alle agendapunten behandeld.

Geef je jezelf 5 uur om dat artikel af te maken, dan zal je 5 uur nodig hebben.
Geef je jezelf 2 uur, dan is het artikel na 2 uur af zijn.

Vanzelfsprekend werkt het niet evenredig door aan de ‘korte kant’. Dat hoe korter je iets inplant, des te sneller je klaar bent. Wat wel blijkt is dat een bepaalde taak vrijwel altijd de tijd opslokt die je er voor beschikbaar stelt.

Het probleem? Meestal stellen we geen specifiek tijdsblok beschikbaar voor onze taken, waardoor je taken je hele dag opslokken. De zaken waar het echt om gaat in het leven – je gezondheid, je relaties en je gemoedstoestand – krijgen de restjes.

De simpelste en tegelijk meest effectieve manier om je productiviteit te verdubbelen én eerder klaar te zijn met werken is door je werktijd af te kaderen.

tijdblokken voor work life balance
Door de beschikbare tijd voor je zakelijke to-do’s af te kaderen, krijg je ze eerder af en heb je meer tijd voor de rest van je leven.

OPDRACHT

  1. Plan aan het begin van de week je workouts en tijd voor jezelf in je agenda.
  2. Plan vervolgens je relatie in je agenda
  3. Plan vervolgens je kinderen in je agenda
  4. Plan dagelijks je 3 hefboomtaken voor de dag in je agenda.
  5. Bepaal van te voren tot hoe laat je werkdag duurt. Stop ook op dat tijdstip (zet evt. een wekker).

Alles dat je inplant, zowel zakelijk als privé noteer je met een begin- en een eindtijd.
Voorbeeld:
06:00 – 07:00 Werken aan hefboomtaak 1
07:00 – 08:30 Tijd met gezin
09:00 – 10:30 Werken aan pitch deck.
10:30 – 11:00 Yoga
11:00 – 12:00 Werken aan hefboomtaak 2
12:00 – 14:00 Trainen en eten
14:00 – 16:00 Werken aan hefboomtaak 3
16:00 – 17:00 Emails beantwoorden en planning voor morgen maken
17:30 – 18:00 spelen met de kids
18:00 – 21:00 Eten en ontspannen met gezin/partner

“Dat is veel te rigide en haalt de spontaniteit uit mijn leven” is een bullshit excuus om je zaken niet te regelen.
Plan de dingen die er toe doen niet in, en ze gebeuren ook niet consistent. Waardoor je eindigt met een leven vol beperkingen in je lijf, in je relaties en in je financiën.

Juist deze kaders zullen je vrijheid brengen.
Kinderen die weten dat je tijd met hun net zo hard verdedigt als die belangrijke vergadering.
Een partner die weet dat als je thuis bent, je er ook echt bent.
En een lijf dat consistent goede voeding en voldoende training ontvangt.

Die zaken leveren je vrijheid op.
En echte vrijheid, komt altijd met een prijs.

Betaal die prijs, zodat je kunt krijgen wat je wilt.

Het dodelijkste doosje

Er is geen enkel apparaat verantwoordelijk voor zo veel verloren momenten, dromen en kansen als je smartphone. Het is werkelijk heel simpel: of jij pakt vanaf nu keihard de leiding over dat ding, of dat ding zal jou steeds meer regeren.

Als je de dingen af wil krijgen die er toe doen voor jou moet je:

  • Alle notificaties uitzetten, altijd
  • Alle bullshit apps van je telefoon verwijderen
  • Je geluid altijd uit hebben staan als je aan het werk bent
  • Je telefoon altijd in je auto achterlaten als je naar een feestje/bijeenkomst gaat
  • Je telefoon pas pakken nadat je je eerste werkblok af hebt
  • Je telefoon in een la stoppen zodra je thuis komt
productiviteit
We kijken zo veel naar onze telefoon, dat we nauwelijks nog iets zien van ons leven.

Creëer kaders voor je werk.
Bepaal tot hoe laat je mag werken.
Bepaal van te voren hoeveel tijd een bepaalde taak krijgt.

Creëer kaders voor je telefoon.
Zorg dat jij de leiding hebt over dat ding, in plaats van dat dat ding de leiding heeft over jou.

Apps voor een betere work life balance en hogere productiviteit

Áls je dan die smartphone gebruikt, laat hem dan vóór je werken in plaats van tegen je. Dit zijn mijn favoriete apps om productiever te zijn, meer in balans te zijn en om overzicht te houden.

Focus to do
Perfecte pomodoro app om naast de Hemera Journal te gebruiken. Zorgt er voor dat je continu bewust bent van wegtikkende tijd. Hierdoor ben je vele malen productiever. Ook herinnert de app je er aan elke 25 minuten even op te staan en een pauze te nemen van 5 minuten. Aan het einde van een werkdag kan je precies zien hoeveel tijd je aan welke taken hebt besteed

Headspace of Calm
Beide fantastische apps die je helpen van mediteren een gewoonte te maken. “Ik kan niet mediteren” komt op hetzelfde neer als 3 lessen Spaans nemen en dan stoppen omdat je geen Spaans kunt spreken. Alles dat je oefent zul je beheersen. En de voordelen van een dagelijkse meditatie gewoonten zijn bizar. Probeer de gratis versie uit. Als je de app dagelijks gebruikt zijn de betaalde versies meer dan de investering waad.

Daily Yoga
Doet wat de naam doet verwachten. Maakt het makkelijk om van yoga een gewoonte te maken. Ik pak elke dag minstens een sessie van 20 minuten. Ademhaling, meditatie en beweging in een. Hoge ROI dus 🙂

Telefoongebruik rapportage
Gewoon het gratis rapport dat je smartphone wekelijks aanlevert. Check dat elke week. In het begin zul je je kapot schrikken als je ziet hoeveel je loopt te kloten op je telefoon. Hoeveel tijd je verspilt. Hoeveel van je leven je verspilt. Zodra je het ziet, kun je er wat aan gaan doen.

Google Agenda
Ik blijf dit herhalen: plan ALLES in je agenda. En dat vooral je privéleven. Zodra je gedurende de dag een nieuwe taak binnenkrijgt of je voorneemt om iets te gaan doen, plan het direct in je agenda. Zo word je gedwongen om veel realistischer met je tijd om te gaan en voorkom je dat je ja zegt tegen dingen waar je helemaal geen tijd voor hebt.

3. Volgorde

Door alleen de volgorde van je activiteiten te veranderen, kun je je hele leven veranderen.

Je kunt de afwas direct na het eten doen.
Of voordat je begint te koken.

In beide gevallen doe je evenveel en even vaak de afwas.

Maar in het eerste geval is je keuken altijd schoon, terwijl in het tweede geval je keuken altijd vies is.

Als je in het vorige blok hebt opgelet, heb je al een volgorde ontdekt tijdens het inplannen:

Eerst jij.
Dan je relatie.
Dan je kids.
Dan je werk.

De enige goede volgorde.

En als je aan het werk bent:

Eerst je hefboomtaken. Dan de rest en je telefoon.

Probeer het andersom en je bent gedoemd te mislukken.

Begin met wat er toe doet, daarna komt pas de rest.
Doe dat tijdens het inplannen.
Doe dat tijdens je werkdag.

4. Aandacht

Lang geleden was degene met het meeste goud de machtigste persoon.
Daarna werd het land.
Daarna werd het olie.
Daarna werd het geld.
Daarna werd het informatie.

Nu is aandacht het meest waardevolle bezit.

  1. Dat wat je met aandacht doet, doe je exponentieel veel beter
  2. Dat wat je met aandacht doet, heb je eerder af
  3. Als je de dingen met aandacht doet, heb je veel minder stress

Aandacht verhoogt je productiviteit en voldoening.
Aandacht verlaagt je onrust en stress.

Wat is aandacht? Één ding tegelijk doen.

Mono Tasken ipv multitasken.

multi tasking verlaagt productiviteit
Door te ‘mono tasken’ ipv multi-tasken doe je de dingen met aandacht. Hierdoor krijg je niet alleen meer af, je werk is ook van betere kwaliteit (je maakt meer fouten als je probeert te multitasken).

Aandacht is het resultaat van 3 zaken:

  1. Het besluit om voortaan één ding tegelijk te doen
  2. Training
  3. Een omgeving creëren waarin het fysiek gezien mogelijk is om je aandacht vast te houden.

Een ding tegelijk

Klik op de linkjes hierboven naar de wetenschappelijke onderzoeken. Multi tasken bestaat niet. Meerdere taken tegelijk slecht uitvoeren wel. Door in de onzin van multitasking te geloven, doe je langer over je werk, maak je meer fouten en het aller gevaarlijkste: je sloopt er relaties mee.

Neem het besluit dat je niet meer wilt multi-tasken.
Dat je voortaan maar één ding tegelijk doet.

Dat is in het begin enorm lastig. Daarom stap 2…

Het trainen van aandacht

Je kunt aandacht trainen.
Een veel gebruikte methode is om met behulp van een app als Headspace of Calm dagelijks te mediteren.

Zodra je brein er vandoor gaat, trek jij het weer terug.
Elke keer dat je dat bewust doet, train je je aandacht.
Word je er beter in.

Een praktische manier om je aandacht te trainen is om er voortaan voor te kiezen om maar een ding tegelijk te doen:

  • Tandenpoetsen
  • Koken
  • Een gesprek voeren
  • Naar het toilet gaan
  • Aan je hefboomtaak werken
  • Thee zetten
  • Etc.

Telkens maar één taak. Met al je aandacht.

Begin eens met aandacht naar het toilet te gaan. Dit klinkt gek maar het is iets dat je meerdere keren per dag doet en dus een fantastische trainingstrigger. Laat je telefoon in je la. En ga naar het toilet. Één ding. Was je handen, met al je aandacht.

Dit bouw je langzaam uit naar andere activiteiten. Voor je het weet ben je de hele dag door je aandacht aan het trainen.

En word je zo iemand die je vast wel eens hebt ontmoet: als je met diegene was, voelde je dat diegene er helemaal was. Met al zijn/haar aandacht. Dat zijn hele fijne mensen om bij in de buurt te zijn.

Word zo iemand.

Verander je omgeving

We hebben het al over je telefoon gehad. Haal dat ding uit je omgeving en zet alle notificaties uit anders ben je kansloos.

De open kantoortuin is een van de dodelijkste trends geweest voor het met aandacht kunnen werken. Ditzelfde geldt voor ondernemers die thuis werken zonder afgezonderde werkplek en duidelijke afspraken met de andere gezinsleden.

Helemaal als je aan je hefboomtaken werkt, wil je in een afleidingsvrije ruimte werken. Als je geen invloed hebt op de ruimte waarin je werkt, gebruik dan een noise-canceling koptelefoon, zet een niet-storen vlaggetje op je bureau en sluit al je tabbladen en inbox.

Alleen zo kun je met aandacht aan die ene taak werken, die al het verschil maakt.

Zakelijk winnen. Persoonlijk genieten.

Work life balance als ondernemer lukt alleen als je zakelijk je shit regelt.

  1. Kies meedogenloos. Je kunt niet alles af krijgen. Maar wel een paar dingen die er toe doen.
  2. Kader je werk en telefoon af en plan je privéleven in. Eerst jij. Dan de rest.
  3. Volgorde is alles. Begin altijd met dat wat er het meeste toe doet.
  4. Aandacht is je grootste goed. Doe maar één ding tegelijk. Zo ben je eerder klaar en voorkom je fouten.

Doe deze 4 zaken en er gebeuren twee magische dingen:

  1. Je productiviteit knalt omhoog als je werkt.
  2. Je hebt veel meer tijd en ruimte voor je privéleven.

En zo voorkom je dat je keihard werkend door het leven gaat, altijd haastig onderweg naar het volgende, waardoor je alles mist wat er voor je neus is.

Winst op alle fronten.


Was dit artikel waardevol? Je steunt me enorm door dit artikel te delen met de knoppen hieronder en van je te laten horen in de comments!

0 Shares

Tibor Olgers

Ex-teamleider speciale eenheid. Schrijver. Spreker. 11 jaar ervaring als coach.

4 gedachtes op “Work Life Balance principes voor ondernemers: geld op de bank en rust in je kop”

  1. Geweldig artikel Tibor. Ben een grote fan van deze aanpak. Wellicht omdat ik van nature snel afgeleid ben (aka ADHD konijn) heb ik hier veel over geleerd en uitgeprobeerd over de jaren heen. Er zijn nog verbeterpunten maar het verschil met pakweg 10 jaar geleden is enorm en ik haal daardoor ook veel meer voldoening uit het leven. Je uitspraak over focus = key, Deep Work gelezen toevallig?

    Bedankt!

    1. Heel fijn om te lezen Esther. Zo’n reactie plaatsen onder een artikel doet bijna niemand meer, terwijl het echt voedend is voor een schrijver als ik om door te gaan met publiceren. Dank daarvoor!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top