Personal branding: waarom is dit zo belangrijk?

Vroeger was personal branding er nog niet.

Toen begon je op de twintigste gewoon bij de zaak van de vader van een kennis en daar zat je dan tot je vijfenzestigste.

Promotie ging op basis van dienstjaren. Je deed gewoon je werk en ’s avonds at je wat de pot schafte. Wie jij was, was onbelangrijk.

Dat is nu wel anders.

Een personal brand is het fundament van een succesvolle carrière.

Zonder personal brand weet je niet wie je bent, wat je kunt en waar je heen wilt. In dit blog lees je over het wat, waarom en hoe van personal branding.

Wat is personal branding?

Net als bedrijven kunnen mensen een merkidentiteit hebben. Personal branding is het creëren van zo’n ‘merk’ dat honderd procent uitdraagt wie jij bent.

Door jouw personal branding weten mensen precies waar jij goed in bent, wat je drijft en wat jij wilt. Daardoor weten ze ook precies wanneer ze bij jou moeten aankloppen. Bovendien weet jij ook wie jij echt bent. En dat is een boost voor je zelfvertrouwen.

Personal branding is in de arbeidsmarkt van nu nodig om je te onderscheiden, om herkend én onthouden te worden, en om nieuwe klanten te trekken.

Zonder personal branding ben jij die dertiende in het dozijn. Mét personal branding ben jij je echte zelf die opvalt in de massa.

De meerwaarde van personal branding

Je kunt niet meer zonder personal branding.

Tenminste, als je een carrière wilt hebben waar je voldoening uit haalt.

Wil je gewoon vijfenveertig jaar bij die zaak van iemands vader aanmodderen? Prima hoor, maar als je iets wilt maken van je loopbaan, dan is de eerste stap personal branding.

Nu is er één kapper met de headline: de kapperszaak voor iedereen. Maar juist door zo’n brede doelgroep te hebben, ben je er uiteindelijk voor niemand.

Want hoe kun je de problemen van je potentiële klanten aanvliegen als je niet weet welke oplossingen jij kan bieden? En hoe kun je doelgericht groeien als je niet weet waar je heen wilt in je leven? Ook daarbij helpt personal branding.

Om te beginnen: met personal branding onderscheid je jezelf van je concurrenten.

Je bent geen grijze muis meer, maar je creëert betere zichtbaarheid voor jezelf. Je weet wie je bent en durft jezelf te zijn. En je krijgt daar een gezonde dosis zelfvertrouwen van.

En weet je wat er dan gebeurt?
Mensen onthouden je.

En ze denken als eerste aan jou als ze tegen een probleem aanlopen.

Of dat nou over coaching gaat, of over tuininrichting, of over internetmarketing.

Met personal branding leg je de juiste verbanden aan in de hersenen van mensen. Je schept de juiste verwachtingen. En daardoor gaan ze jou zien als de beste oplossing voor hun probleem.

En zo trek je de juiste klanten aan.

Geen klanten waar je hart langzamer van gaat kloppen of waar je hoofdpijn van krijgt.

Maar klanten die jou energie geven en die jij precies kunt geven wat ze nodig hebben. Jij blij, zij blij. Zo maak je onderaan de streep meer positieve impact.

Stappenplan personal branding

Hoe zet je jouw personal brand op? Waar moet je beginnen?

Zulke vragen horen we wel vaker. Je moet bij jezelf beginnen, terug naar de kern. Pas daarna kun je je op persoonlijk en professioneel vlak gaan ontwikkelen en uiteindelijk doorgroeien.

Stap 1: Zelfbewustzijn

Je moet je bewust worden van je eigen identiteit, normen en waarden. Dit gaat nog helemaal niet over welke opleidingen je hebt gedaan en welke skills je hebt opgepikt onderweg. Het gaat over iets diepers, je echte ik. Wie ben jij en waar geloof je in?

Voor deze stap moet je even aan introspectie gaan doen. Weinig mensen weten namelijk zonder te brainstormen precies wie ze zijn. (Behalve die mensen die al aan personal branding doen, dus.) Stel jezelf de vragen: wie ben jij nou echt? Wat zijn je waarden? Waar sta je voor?

Stap 2: Persoonlijke ontwikkeling

Nu gaan we wel kijken naar wat je kunt, waar je goed in bent en waar je heen wilt. Bepaal ten eerste je talenten. Dat zijn dingen waarvoor je de aanleg hebt om goed in te worden. Veel mensen zullen talent hebben om viool te spelen. Maar lang niet allemaal gaan ermee aan de slag. En nog minder zullen het tot eerste viool schoppen.

Dat is het tweede onderdeel: je competenties. Wat kun je? Waar ben je goed in? Hoe help jij mensen? Bij welke werkzaamheden voel je je nou echt on top of the world?

Daarna kijk je naar onderdeel drie: je ambities. Waar wil jij heen? Wat betekent het voor jou om morgen een betere versie van de jij van vandaag te zijn? Dat gaat je helpen met je richting geven in je persoonlijke ontwikkeling.

Stap 3: Unieke propositie

Het is tijd om je merk vorm te geven. Verwoord jouw brand.

Wat wil je uitstralen? Welk gevoel moet jouw brand oproepen bij je doelgroep? Misschien behulpzaam, of juist no-nonsense. Zakelijk of persoonlijk? Ga gewoon eens aan het mindmappen. Uiteindelijk moet je uitkomen op een handvol woorden waarvan je wilt dat die bij klanten naar boven komen als ze aan jou denken. Dat is jouw unieke propositie.

Stap 5: Blijf consistent

Om je imago in stand te houden, is het belangrijk om consistent te blijven. Alle puzzelstukjes passen in elkaar: van je LinkedInpagina tot de vormgeving van je offertes. Zo zaai je geen verwarring en voldoe je altijd aan de verwachting van je klanten en andere mensen in je omgeving. Hoe raar is het als iemand die zich online als workaholic presenteert, in het echt de kantjes er vanaf loopt? Dan zullen je klanten bij je weglopen, want je bent niet consistent.

En blijf daarnaast ook in ritme publiceren. De eerste maanden zal er vrij weinig gebeuren en ontvang je amper interactie. Maar wanneer je in deze fase consistent blijft, zal er uiteindelijk een keerpunt komen: je gaat door de dampkring heen.

En na de dampkring, ervaar je niet meer de weerstand van zwaartekracht.

Een paar posts gaan viraal.
Je krijgt nu meer volgers in een week dan normaal in een paar maanden.

Welkom in de wereld van exponentiële groei (die weinig mensen ooit bereiken).

4 tips voor jouw personal branding

Denk in hokjes

Personal branding is niet het verzinnen van een uniek naampje of titeltje waarmee je je LinkedInprofiel kunt opfleuren. Mensen denken nu eenmaal graag in hokjes. Zo weten ze sneller of ze bij de juiste persoon voor hun probleem zijn.

Blijf bij jezelf

Tenzij je acteur bent, kun je een rol niet blijven spelen. Vooral niet aangezien het cruciaal is voor goede, effectieve personal branding om consistent te blijven. Daarom is authenticiteit zo belangrijk. En geloof ons: de meeste mensen prikken zo door die stoere façade heen. Kies dus voor jezelf, en iedereen heeft daar baat bij.

Check je online presence

In het moderne tijdperk weet iedereen alles van elkaar. Heb je tien jaar geleden op een of ander partyforum gezegd dat je van beroep kettingroker bent? Dat staat er nog steeds. De krochten van het internet worden misschien wel dieper, maar storten nooit in. Om die cruciale consistentie te bewaren en ervoor te zorgen dat de jij van tien jaar geleden niet jouw personal branding van nu in het honderd schopt, is het slim om je online presence te controleren. En waar nodig wat (preventieve) damage control uit te voeren.

Maak een perfecte pitch

Leer jezelf kort en krachtig omschrijven. Met een ‘perfecte pitch’ overtuig je een willekeurige vreemdeling in 30 tot 60 seconden van jouw unieke meerwaarde. De ultieme samenvatting van jouw personal brand.

Personal branding via Tibor

Kom je er niet uit? De business coaches van Tibor kunnen je helpen. We geven je de juiste handvatten om je drijfveren, competenties en unique selling points in kaart te brengen.

Interesse? Doe de intake

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0 Shares
Share
Share
WhatsApp