x-factor tegen competitie
108 Shares

Om een florerend bedrijf te runnen, heb je een X-factor nodig.
Dat ene voordeel waarmee je je direct onderscheidt van je concurrentie.
Kijk naar voorbeelden als Starbucks, Bloomon of Bikram Yoga en je snapt direct wat de waarde is van een concurrentievoordeel door een sterke X-factor.

Doel voor jou is dat je na het doornemen van dit artikel direct aan de slag kunt met het creëeren of aanscherpen van je X-factor/concurrentievoordeel.

Je kunt dan stoppen met het continu proberen te overtuigen van potentiële klanten.
Je kunt dan stoppen met kortingsacties om te proberen je volume te vergroten.

Met een sterk concurrentievoordeel (en een goede zichtbaarheid) komen klanten naar jou toe. Hierdoor kun jij je focussen op het verder optimaliseren van je business.

Hoe jij Usain Bolt kunt verslaan op de 100 meter

concurrentie voordeel

Het gaat mis als je als ondernemer je identiteit aan je business koppelt.
Als ik je dan vraag waarom je business onderscheidend is, geef je een antwoord als: “Wij zijn heel goed in wat we doen. We werken keihard en hebben er echt verstand van. Kijk bijvoorbeeld maar naar al die certificaten.”

Principe #1: Een sterk concurrentievoordeel staat altijd los van jou als ondernemer.

Je kunt proberen Usain Bolt te verslaan op de 100 meter:

  • Door je meer te verdiepen in looptechniek.
  • Door te investeren in betere schoenen.
  • Door harder te trainen.

Of door simpelweg in een gemiddelde auto te stappen en gas te geven.

Dát is de mindset die je moet hebben als je op zoek gaat naar jouw concurrentievoordeel.

Haal jezelf als persoon uit de vergelijking.

Om een bedrijf te starten heb je ego nodig.

Je moet in jezelf geloven.
Je moet vastberaden zijn.

Maar direct na die fase is je ego de grootste blokkade voor groei.

x-factor tegen competitie

Wat kun je doen waardoor jouw businessmodel (dus niet jij) zich onderscheidt van de concurrentie? Op zo’n manier dat dat aantrekkelijk is voor een bepaalde groep mensen?

“Service door top-kwaliteit” (en andere wazige onzin)

concurrentievoordeel

Wazige en algemene beloften geven geen concurrentievoordeel.

Foute voorbeelden:

  • Supermarkt: “U betaalt de beste prijs.”
  • Businesscoach: “Ik heb jarenlange ervaring.”
  • Supplementen leverancier: “Wij hebben de beste kwaliteit ingrediënten.”

Goede voorbeelden:

  • Supermarkt: “Een product ergens anders goedkoper? U krijgt uw geld terug en wij passen onze prijs aan.”  (Een van Jumbo’s 7 zekerheden. Hoe ze dat doen? Door gigantisch groot in te kopen.)
  • Businesscoach: “Je krijgt niet één coach, maar een compleet team van specialisten.” (tibor.nl – goede verhalen over gehoord)
  • Supplementen leverancier: “Na een bloed- en dna test ontvang je maandelijks 30 zakjes oplospoeder met daarin jouw dagelijkse behoefte aan vitaminen, mineralen en kruidenextracten. Exact afgestemd op je tekorten en te verwachten ernstige ziekten op basis van je dna.” (kiweno.com – helaas alleen nog in Duits sprekende landen verkrijgbaar)

Principe #2: Een sterke X-factor is concreet & meetbaar.

In bovenstaande voorbeelden gaat het om X-factoren die concreet en meetbaar zijn voor de klant.

Een X-factor kan ook onzichtbaar zijn voor de klant, en toch direct voordeel opleveren voor de klant.

Concurrentievoordeel door service: Zappos

hoe onderscheiden van concurrentie

Medewerkers van de klantenservice bij Zappos.com bijvoorbeeld, krijgen meetbare ruimte om top-service te leveren: Zodra een klant belt met een klacht of een probleem dan mag de medewerker een oplossing direct uitvoeren als de kosten minder dan $100 zijn. Zonder toestemming van een leidinggevende.

Door dit concurrentievoordeel worden klanten structureel verbluft door de snelheid en service van Zappos, wat vanzelfsprekend leidt tot veel ‘buzz’, mond tot mond reclame en dus groei.

Concurrentievoordeel door medewerker retentie: Outback Steakhousecompetitive edge

Outback Steakhouse heeft meerdere concurrentievoordelen, en één ijzersterke X-factor.

In de restaurantwereld is de doorlooptijd van managers hoog. Met als gevolg veel extra kosten voor het rekruteren, opleiden en inwerken van managers en weinig binding tussen het personeel en het merk zelf. En zoals je weet levert niet-betrokken personeel niet al te beste prestaties.

Outback Steakhouse bood hun managers het volgende: je investeert $25.000 in dit restaurant en wordt daarmee mede-eigenaar. Als je een contract van 5 jaar tekent, is 10% van de winst voor jou.

Waar de gemiddelde doorlooptijd 1,5 jaar was, blijft 95% van de managers bij Outback Steakhouse minimaal 5 jaar in dienst. Vaak veel langer.

Hun zichtbare concurrentievoordeel zijn dus betrokken managers die lang genoeg in dienst blijven om voor een hecht en effectief team te zorgen.

Dit wordt mogelijk gemaakt door de voor hun klanten onzichtbare X-factor: managers zich laten inkopen in ruil voor de mogelijkheid om miljonair te worden.

Concurrentievoordeel door prijs & gemak: DollarShaveClub

competitive edge

Dollarshaveclub verkoopt goedkope scheermesjes geïmporteerd uit China.

Dit doen ze via een abonnementsservice. Hierdoor hebben ze een voorspelbare cashflow en lagere operationele kosten dan hun concurrentie.

Hun grootste concurrentievoordeel door hun businessmodel: ze sturen de scheermesjes elke maand naar je op zodat je nooit zonder komt te zitten.

Hierdoor is hun klant retentie mega hoog.
Mensen die klant worden, blijven klant.

Gevolg: dollarshaveclub hoeft niet zoals Gilette miljoenen uit te geven aan reclame campagnes en sponsorcontracten met ambassadeurs uit de topsport.

Door die besparing is de naam ook ooit gekozen: het goedkoopste abonnement kost je $1/maand.

Jouw X-Factor

Wat is jouw concurrentievoordeel?

  1. Los van jou als persoon
  2. Concreet en meetbaar

Ga van “Ik ben goed omdat…” naar “Het bedrijf is goed omdat…”

Kijk naar je netwerk.
Kijk naar je unieke mix van producten/diensten.
Kijk naar de manier waarop je je producten/diensten levert.

(Toen Howard Schultz Starbucks oprichtte kon je op elke hoek van de straat voor 50 cent een kopje koffie kopen. Alleen bij Starbucks kon je kiezen uit verschillende bonen, branding en manieren van koffiezetten. De hele ervaring en zelfs de levering – met het roepen van je naam – was anders en mensen staan nog steeds in lange rijen en betalen 5x meer voor die ervaring.)

Creëer een sterk concurrentievoordeel voor je bedrijf.

  • Klanten komen naar JOU toe.
  • Je kunt een veel betere prijs vragen.
  • Groeien wordt een stuk makkelijker.

Blijf in beweging

Vanzelfsprekend zit er zelfs aan de beste X-factor een houdbaarheidsdatum.
Je zult dus continu moeten blijven zoeken naar manieren waarop je de concurrentie uit het water kunt blazen.

Hiervoor is het essentieel dat je regelmatig afstand neemt van het operationele proces zodat je hier over na kunt denken.

En of je nu concurrentievoordeel creëert door een 10x in je medewerkers-retentie, een 10x in de klantervaring of een 10x in snelheid; vind een goede X-factor en je zult je markt domineren.

Naast concurrentievoordeel, optimaliseren we in onze businesscoaching programma’s je waardepropositie, je waardeketen, je schaalbaarheid, je marges, je leiderschap en je systematisering. Boek hier een strategie sessie.

Voor nu: Deel dit artikel en heb de moed om hieronder in de comments je huidige concurrentievoordeel te noemen, in combinatie met je website. Mijn team en ik geven je concrete feedback waarmee je je concurrentievoordeel kunt aanscherpen.

UPDATE: De echte waarde van dit artikel zit in wat er in de comments gaat gebeuren. Voor de mensen die nu al hebben gereageerd: wij gaan jullie sites en concurrentievoordeel bestuderen en verbeteren. Een aantal van jullie krijgt per mail nog wat vragen van ons zodat we je betere input kunnen geven.

Voor iedereen die dit leest: zie hoe lastig het is. Alle comments tot nu toe gaan over het proces. Over de manier van werken. Een X-factor/concurrentievoordeel is iets heel concreets. Bloemen thuisbezorgen. Scheermesjes door de brievenbus. Alleen werken met autisten (Deens software bedrijf). Losse nummers verkopen in een tijdperk waarin je alleen hele albums kon kopen (iTunes).

Als eigenaar ben je verliefd op je eigen proces. Je klant is geïnteresseerd in je X-factor.
Blijf komen met die reacties, zodat we met z’n allen zometeen kunnen leren van diverse praktijkvoorbeelden.

Geplaatst in:

Tibor Olgers

Ex-teamleider speciale eenheid. Schrijver. Spreker. 11 jaar ervaring als coach.

94 gedachtes op “Concurrentievoordeel: hoe te onderscheiden van je concurrentie (en meer omzet te draaien)”

  1. http://www.luv2move.nl
    Concurrentievoordeel :

    We combineren sport met entertainment waardoor het FUN wordt om te sporten! We bieden diverse, unieke en vernieuwende dansprogramma’s. Dit alles in een veilige omgeving, waar je wordt gezien, gekend en geaccepteerd.

    Te vaag?

    1. Helemaal niet vaag: prachtige bijdehante belofte die veel mensen zal aanspreken.
      Maar absoluut geen concurentievoordeel.

      Zo maar wat opties:
      -Innovatie: continu de eerste zijn die de nieuwste trends kan aanbieden
      -Haal & breng service naar de sportschool
      -Bij afsluiten abonnement krijg ik ook elke maand een pakketje thuis gestuurd met gezonde voeding (die je laat aanleveren door lokale sponsoren)

      1. Oke: nieuwe poging!

        – We hebben GEEN fitness toestellen
        Hierdoor geen “binkie & strakkepakjes sfeer
        – We hebben workouts ZONDER spiegels
        Lekker losgaan zonder dat je jezelf zit af te kraken
        – We hebben flexibele lidmaatschappen.
        Geen killer contracten, maar maandelijks opzegbaar en niet betalen als je lang op vakantie gaat of ziek bent.
        – Wij sturen GEEN geautomatiseerde mail!
        Bij ons is het persoonlijk!
        – Er is ALTIJD iemand van de crew die weet hoe jij heet!

        1. Ben benieuwd wat tibor er van vind. Ik heb eigenlijk geen recht van spreken want ik heb nog geen stabiel lopende business maaaaaaar ik ga tog mijn mening geven 🙂

          Persoonlijk denk ik dat je met de ” geen binkie sfeer” en ” geen spiegels” wel op een goed spoor zit, ik dacht gelijk ..hmmm das relaxt, geen spiegel waarin iedereen kan zien dat ik geen ritme gevoel heb 🙂 Email boeit mij niet zo maar iemand van de crew die mijn naam kent lijkt me erg prettig. Felxibele contracten hebben meerdere sportscholen tegenwoordig. Insta doe je goed(vind ik) het lijkt echt super gezellig daar! maar dat blijkt ook wel uit je followers(15.200), dus daar kun je nog wel wat klanten halen.
          Dingen die in me opkomen….Het lijkt gewoon op dansen. Je klanten, zijn het mensen die eigenlijk wel zouden willen dansen bij een dans school, maar niet durven. Of zijn het mensen die eigenlijk willen sporten maar het niet durven? En wat betekend dat dan voor jou en je les?

          Nog 2 dingen en dan ben ik klaar met whatever dit is 🙂
          1 misschien is het goed om een promo te maken waarin je belicht wat jou
          X factor is..en een soort testimonial van iemand die een probleem had en wat door
          jou “methode” is opgelost of een behoefte die bevredigd is. Beetje zoals tibor’s
          communicatie model.
          2 Heb je wel eens gedacht aan online les geven? ik hoor je nu al zeggen dat je
          liever gewoon direct contact hebt met je klant en dat snap ik, maaaaaaar het is wel
          een extra stroming/groep mensen die je kunt bereiken. je zou vooraf opgenomen
          lessen kunnen doen maar ook live .. bv om mee te beginnen een gesloten Facebook
          groep(waar iemand een ticket voor koopt) en dan een Facebook live camera (telefoon)
          mee laten draaien met je reguliere les, weinig moeite veel bereik en extra inkomsten

          Oh ja en je site ziet er erg goed en professioneel uit, qua copy en inhoudelijk zou je het eens door Tibors filter moeten bekijken(heeft ie ene video over, weet niet meer welke). En ik vind dat je het leuk doet, de klanten die je hebt zijn iig echt heel blij dat is goed te zien. Dus dan ben je daar in ieder geval al mega succesvol!

          Oke dat was het. Ik hoop dat er wat in zit voor je, hopelijk heeft tibor nog een goeie tip
          of tog maar aansluiten bij een operatie. Ik ben 1000 procent overtuigd dat mensen daar
          echt wel shit gaan fixen. zelf ga ik het zeker een keer doen, hopelijk kan ik hem dan nog betalen. okeeeeeeeeeeeeeee succes, Groetjes Eric.

    2. Concurrentievoordeel:

      De combinatie van diepgaande helingsprocessen tot peri,- en prenataal niveau (conceptie, zwangerschap en geboorte) in combinatie met daadwerkelijk overgaan tot actie in het dagelijks leven. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, dus gaan wij voor duidelijkheid en de keiharde realiteit.

  2. Hi Tibor,

    Ik heb een concept ontwikkeld voor lokale retail bedrijven waarmee ik hen in staat stel samen te werken en hun online zichtbaarheid sterk te verbeteren.

    Concreto:
    Door gebruik te maken van mijn 123 zichtbaar oplossing kan ik de zichtbaarheid van een winkel of business op de winkelvloer verdrievoudigen, zichtbaar maken op een drukbezocht lokaal online koop en verkoop
    platform en binding met hun klant creëren door gebruik te maken van FB marketing. Dit alles ondersteunt door een marketing kalender met klantgerichte campagnes.

    Ik ben benieuwd naar je feedback. ????????

    Groet, Henry

    1. Hai Henry,

      je vertelt veel over het proces, een ‘artiesten-trekje’.

      Gelukkig noem je ook een concreet resultaat: zichtbaarheid verdrievoudigen.
      Dat zou nog concreter worden als je dat zou kunnen koppelen aan het aantal leads of sales.

      Want met zichtbaarheid betaal ik geen rekeningen.

      Die samenwerking tussen lokale bedrijven is zeker een concurrentievoordeel.
      Jouw concurrenten kunnen dat nu niet aanbieden.

      Ook echt complimenten voor je website, dat ziet er bovengemiddeld goed uit.
      (je facebook pagina daarentegen even flink boosten, als je op dat gebied expertise wilt uitstralen)

      Ik heb geen idee van je mogelijkheden, maar andere mogelijke concurrentievoordelen voor jouw sector:
      -Samenwerking met ‘influencers’
      -Synergie: gelaser-targete ouderwetse brievenbus post op basis van online campagnes. (met de nadruk op goed getarget. Dus mensen iets opsturen dat ze echt gaaf vinden. Daarmee onderscheid je je maximaal van je concurrenten)

  3. Sinds de opstart van mijn bedrijf in april van dit jaar ben ik continue bezig mijn concurrentie voordeel aan te scherpen en dit aan de doelgroep kenbaar te maken via Facebook, telefonische acquisitie en SEO. Ik heb ervoor gekozen het bedrijf juist wel aan mijn persoon te koppelen om onderscheidend te zijn: van business-to-business naar human-to-human.

    Machines4green zorgt dat je op alle plaatsen makkelijk kunt maaien. Dit scheelt tijd, gedoe en zorgt voor veiligheid!

    Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

    Groeten,

    Roy Gerrits

    1. Oh jij hebt zat mogelijkheden voor concurrentievoordeel Roy!

      -Gratis maaien (langsgaan bij geïnteresseerden en bij hun maaien)
      -Maandelijks abbo op leasebasis en dan altijd garantie op werkende maaier. Bij storing binnen 24 uur technische ondersteuning en als dat niet helpt direct een vervangende maaier.
      -Netwerk gebruiken voor all-in aanbod: inclusief gazon onderhoud bijv.

  4. Hoi Tibor,

    Met https://www.jouwbekkentherapeut.nl/ ben ik de enige die online, middels video’s, een training verkoopt om urineverlies of verzakkingsklachten te verhelpen. Die video’s zijn zo opgenomen alsof je bij mij therapie volgt. Dus geen losse video’s maar een langere sessie.

    Ik heb alle informatie, die elders altijd beschreven staat, in video’s opgenomen. En veel daarvan gratis beschikbaar gesteld.
    Daarnaast ben ik ervaringsdeskundige maar ook professional met 20 jaar werkervaring als bekkenoefentherapeut.

    groetjes, Yildiz

    1. Kijk, die video’s zijn een sterk concurrentievoordeel.
      Helemaal voor jouw doelgroep, waar wellicht schaamte een grote rol speelt.
      (in de internet marketing wereld heeft IEDEREEN online video’s, dus daar zou het geen voordeel opleveren)

      Dat je ervaringsdeskundige bent en 20 jaar ervaring hebt is vanzelfsprekend belangrijk, maar absoluut geen concurrentievoordeel.

      Kijk nu hoe je die video’s verder kunt inzetten.

      Maandelijks abonnement?
      Combineren met een coach via Whatsapp?

  5. Hi Tibor, mooie oefening en een kans op feedback laat ik nooit schieten!

    Met Stress-Free Success leren wij mensen hoe zij zonder stress hun doelen kunnen behalen. Wij onderscheiden ons met onze focus op IMPLEMENTATIE. Waar de meeste trainers en cursussen namelijk tekort schieten is dat het deelnemers niet lukt de lessen blijvend te integreren in hun eigen leven. Wij begeleiden onze klanten juist stap-voor-stap in het toepassen en volhouden van de technieken in hun eigen unieke persoonlijke situatie.

    Op http://www.alexanderkeehnen.com kun je meer informatie lezen.

    Ik kijk uit naar je feedback!

    Groeten, Alexander

    1. Hai Alexander,

      Ergens op focussen is geen X-factor.
      Al jouw concurrenten kunnen zo hun focus verleggen.

      Als jij een app of software hebt waarmee je die implementatie borgt, heb je wel een concurrentievoordeel te pakken.

      Ook bij jou denk ik aan een maandelijkse box die aan mijn deur wordt bezorgd. Of daar nou oefeningen, badzout, wierook, herstellend eten of supplementen in zitten bepaalt de klant.

  6. Ik maak onderdeel uit van een soft franchise formule van Care For Women. Ik kan niet goed ontdekken hoe ik mij kan onderscheiden tov collega’s, maar dat wil ik wel graag, ik vind het ook heel interessant om er naar op zoek te gaan.. Ik kom nu steeds uit op dingen die alleen betrekking hebben op mij als persoon.

    1. Kijk, die Catherine van Heest heeft als oprichtster van Care for Women een mooi concurrentie voordeel: een landelijke franchise operatie.

      Maar van dat antwoord word jij natuurlijk niet vrolijk.

      Mogelijke x-factoren:

      1. Je richt je 100% op vrouwen die in de overgang zitten.
      Je gaat een samenwerking aan met een arts, een voedingskundige, een psycholoog, een coach, een personal trainer en een yoga specialist.

      X-factor is dan de ‘one-stop-shop’ van specialisten.

      Als je kiest voor borstkanker, ga dan bijv. ook een samenwerking aan met een specialist op het gebied van aangepaste kleding.

      2. In het verlengde van punt 1: een abonnement waarbij ik maandelijks recht heb op een aantal sessies. Hoe ik die sessies indeel bepaal ik als klant zelf, adhv mijn behoefte die maand. Wellicht massages, yoga en een coach. En de maand erna juist de psycholoog en de personal trainer.

  7. Hoi Tibor en team,
    We zijn in het verleden gewoon gestart zonder echt plan en zijn de laatste tijd bezig om dingen te verbeteren. Dus vandaar dat ik dit aanbod graag aanneem, want er valt nog veel te leren.

    Wat maakt ons bijzonder?
    Wij werken als team en kijken samen naar jou hulpvraag: Wie ben je? Wat heb je nodig? Wie van ons helpt jou je doelen te bereiken?
    Samen volgen we jouw ontwikkeling!

    Ik ben benieuwd.
    Groetjes, Astrid
    Praktijk Puur Voelen

    1. Hai Astrid,

      Ook voor jouw antwoord geldt: het gaat over het proces. Over de manier waarop jij werkt.
      Dat is per definitie geen sterke X-factor. Elke coach roept namelijk dat ie goed naar jou en je hulpvraag kijkt.

      Hier kunnen we mijn BV als voorbeeld nemen:

      1. Een team van specialisten ipv een generalist
      2. Meetbare belofte voor resultaat, anders geld terug
      3. Online dashboard met persoonlijke account voor elke klant

      Wederom: geen van die drie punten gaat over mij of over de kwaliteit van onze coaching.
      We zeggen geen vage dingen als “Wij hebben hart voor de klant en geven al onze aandacht.”

      Goed concurrentievoordeel heeft niks te maken met jouw kwaliteit als coach.
      (want we gaan er al van uit dat je je werk goed doet, net als al je concurrenten)

  8. Wat een mooi artikel weer Tibor, dankjewel. Ik merk dat mijn ‘bescheidenheid’ hier gelijk naar voren komt en een stemmetje tegen mij zegt: niet zo opscheppen, doe maar gewoon dan…
    Lijkt me heel fijn om feedback te krijgen want zoals je leest vind ik dit een ‘lastige’ maar wel een belangrijke dus weet direct dat ik hiermee aan de slag mag. Een poging:
    Glancy wil de wereld graag een stukje mooier maken op haar manier. Ze helpt vrouwen aan een beter gevoel over zichzelf, laat ze op een andere manier naar dingen kijken en zet ze in actie. Zonder toeters en bellen, niet lullen maar poetsen.

    1. Dat is een mooie ‘Bijdehante Belofte’ voor op je website.
      Een X-factor is iets dat in je businessmodel zit verwerkt waardoor jij winst gaat maken.

      1. Je biedt bedrijven een ‘team-makeover’ aan. Een team-uitje waarbij élk teamlid zijn eigen dresscoach heeft. Alleen jij kunt dit aanbieden door jouw grote netwerk van door jou opgeleide coaches.

      2. Ik mag alleen jouw opleiding tot dresscoach volgen als ik al een goed lopende onderneming heb als coach. Zo creëer je exclusiviteit en hou je de kwaliteit hoog.

      3. Je gaat samenwerkingsverbanden aan met winkelketens door heel Nederland. Jouw dresscoaches in opleiding kunnen daar tegen het einde van hun opleiding een praktijkstage dag lopen. Voor de winkel geeft het extra cachet om een dag een dresscoach aan te kunnen bieden aan hun klanten. Voor de cursist is het unieke praktijk ervaring. Voor jouw bedrijf levert het netwerk en autoriteit op.

      Een zakelijk onderscheidend vermogen zit in het businessmodel, niet in jou als persoon.

  9. Hey Tim & Team,
    Mijn website gaat pas volgende week online, maar geloof in het concept.
    Zie hier waarom (post die recent os geplaatst op http://www.facebook.com/Fitspel.nl):

    Wat maakt Fitspel bijzonder?!?!

    Mag ik even drie rondjes door mijn kamer rossen? ????????

    In de 25 jaar dat ik werkzaam ben in de fitness – en wellnessbranche heb ik alles voorbij zien komen; nieuwe diëten, nieuwe theorieën, betere sportprogramma’s, nog betere hypes, de onzin, de valse beloftes.

    Met mijn 25 jaar ervaring in afslankbegeleiding weet ik wat werkt en wat niet. En heb honderden mensen een stukje gelukkiger gemaakt, met mijn No-nonsense en soms (vaak!) confronterende aanpak.

    En dan kom je op een punt dat alles bij elkaar lijkt te komen. Dat je weet dat de methodiek van je concept werkt. Dan kom je op een leeftijd dat je een dikke vinger op wilt steken tegen de gevestigde “establishment” met hun mooie afslankinterventies. Want wees nou eerlijk, wat is nu het resultaat? 48% Overgewicht in Nederland… en daarmee gerelateerd miljarden ziektekosten.
    Mensen: de huidige interventies werken NIET. Punt.

    Als een kip ???? heb ik drie jaar op dit concept zitten broeden, uitgetest wat werkt en wat niet. Nieuwe initiatieven gevolgd en onderzocht hoe de markt zich beweegt. En ontdekt dat mijn nieuwe aanpak, in deze vorm niet bestaat. Dus heb ik het afgelopen jaar als een dolle gewerkt en het gouden ei uitgepoept.

    En nu, is het bijna zo ver!!!
    Daarom ros ik even door mijn kamer. ????????

    Fitspel.nl gaat dit weekend live.
    En dan wordt ook voor jou duidelijk dat deze interventie anders is dan alle anderen.

    Kan ik je alvast in de sfeer laten komen en je vertellen hoe de eerste meeting eruit gaat zien? Je weet wel, zo een bijeenkomst waar je naar toe moet om te wegen? De zogenaamde (saaie) nulmeting?

    De meetbijeenkomsten heten bij Fitspel CELEBRATIONS. Waarom? Omdat we resultaten gaan vieren, want resultaten gaat iedereen halen. Resultaten zijn gelinkt aan K.P.I’s. (Keep Performance Indicators). En dat hoeft dus niet perse gewichtsverlies zijn. Een K.P.I kan net zo goed “makkelijk de trap op rennen” zijn.

    Tijdens onze eerste celebration wordt je ontvangen met bubbels en muziek. Want werken aan je gezondheid maken wij tot een feest. En dat is de start van 12 weken dagelijkse content, uitwisselingen, bewustwording, supervisie, challenges en naast de hoofdprijs van €2000,- ook nog bonus prijzen!

    Wedden dat jij nu ook staat te rossen in je kamer? ????

    En fans van Fitspel krijgen de mogelijkheid met korting het eerste Fitspel te mogen spelen. Let wel op: er is maar ruimte voor 40 personen. Dus hou je mail in de gaten. En als je nog niet op mijn mailinglijst staat, zorg er dan als de bliksem voor dat ik je mail adres ontvang!!!

    Ik kan niet wachten!
    Ik ros dus nog maar even door.

    Lieve groet,
    Mira
    ????

    1. Haha ja enthousiasme spat van de pagina af Mira.

      Direct je uitdaging: jij bent nu de x-factor en dus is er géén x-factor.

      1. Ik mag alleen meedoen met fitspel als ik €15.000 inleg.
      Als ik me niet aan de KPIs hou ben ik mijn geld kwijt.
      Als ik me wel aan de KPIs hou krijg ik gegarandeerde resultaten+€10.000 terug.

      2.Een App waar ik dagelijks mijn score in het spel op kan zien en mijn positie op de ranglijst.

      3. Wekelijkse box met vacuüm gezogen super maaltijden thuisbezorgd, afgestemd op mijn doelstellingen.

      Trek jezelf uit de vergelijking.
      En ga dán op zoek naar onderscheidend vermogen.

  10. Hoi Tibor,

    Ik heb een praktijk in natuurgeneeskunde en bewegingstherapie voor paarden en honden (www.paardenhond.nl).
    Het concurentievoordeel van mijn praktijk ga ik vanaf de zomer groter maken, omdat ik nu voor ogen heb wat ik wil gaan doen (nu alleen nog hoe).
    Mijn collega’s werken merendeels via losse consulten waarbij ze het de oorzaak van het gezondheidsprobleem blootleggen en daarvoor een kant en klaar behandelplan voor de klant maken.

    In biedt een stappen plan aan waardoor de eigenaren de kennis en vaardigheden aangeleerd krijgen die nodig zijn om hun dier gezond te krijgen en nog belangrijker gezond te houden. Waardoor ze zelf de verantwoording voor de gezondheid (en prestaties) van hun dier in eigen hand hebben. Hierdoor kunnen ze zelf snel stappen ondernemen als ze merken dat hun dier ergens last van heeft. Ze krijgen de informatie via 1-op-1 begeleiding en online masterclasses en cursussen.

    Je zult merken dat mijn website daar nog niet op aangepast is en daar ga ik de komende maanden verder aan werken.

    Groetjes,
    Karin

    1. Hai Karin,

      Mooie dienst lever je!
      Pas op, want je staat met een been in de ‘artiesten-valkuil’: Voor een goed lopende business heb je zeker goede artiesten nodig. Vakidioten met een passie voor het werk. Maar een ondernemer moet zichzelf niet zien als artiest, dan stopt de groei.

      Je beschrijving hier gaat vrijwel volledig over het proces. HOE je werkt. Dat is een artiesten trekje. Je klant is alleen geïnteresseerd in WAT je levert.

      De online cursussen kunnen een x-factor zijn als ze goed zijn.
      Maak er dan een maandelijks abonnement van met elke maand nieuwe oefeningen, weetjes en misschien zelfs voeding die je per ouderwetse post op laat sturen door een fullfilment service.

      Een totaal andere X-factor zou de volgende kunnen zijn:
      Je biedt de mogelijkheid aan om paard of hond een/twee weken bij jou op locatie te laten wonen. Daar krijgt het dier elke dag zijn ‘fysio’, alleen de beste voeding en alle aandacht en liefde.
      Lang niet al jouw concurrenten hebben die ruimte en mogelijkheid, dus daarmee een X-factor. Voor je klanten is het weten dat je het aller-beste kiest voor je dier.

      Laatste optie (misschien de beste): een ‘verzekering’.
      Voor een vast bedrag per maand kan ik mijn dier bij jou verzekeren.
      Zodra er problemen zijn kan ik hem kostenloos bij je laten behandelen.
      Dit kun je alleen doen als je voldoende data hebt van de afgelopen jaren. Hoe vaak maken mensen gebruik van jouw diensten, hoeveel geven ze uit, hoeveel kost het jou, etc.

      Onthou: een goede X-factor heeft niks te maken met hoe jij werkt. En heeft alles te maken met hoe het businessmodel werkt.

  11. Ik geef privé hondentraining, indien gewenst aan huis. De klant bepaalt zelf de locatie en de inhoud van de training. Deze is dus volledig afgestemd op (het tempo van) de klant en zijn hond. Alle aandacht voor jezelf.

    1. Hai Judith,

      Het probleem is dat iedere hondentrainer ook privé trainingen aan huis zou kunnen aanbieden. Geen concurrentievoordeel dus.

      Ik geef expres twee aparte voorbeelden om je op het juiste spoor te zetten:

      1.Ik zie dat je ook een marketing achtergrond hebt en graag foto’s maakt.
      Bied een pakket aan waarbij de hondentraining wordt afgesloten met een professionele fotoshoot (hoef jij absoluut niet zelf te doen).
      Die unieke mix kan niet iedereen kopiëren.

      2. Een abonnement waarbij de klant elke maand een doos krijgt thuisgestuurd. Daarin gezonde snoepjes voor de hond om mee te trainen. Een nieuwe oefening om aan de hond te leren. Een geprint artikel met daarin een specifiek belangrijk weetje voor hondenbezitters. Af en toe een relevant speeltje. Voor de hondensnoepjes laat je je natuurlijk sponsoren door de fabrikanten. Voor hun een super scherpe marketing mogelijkheid.

      Ik blijf het herhalen: een goed onderscheidend vermogen heeft niks met jou te maken.
      En het kan niet in een dag gekopiëerd worden door anderen.

      Succes!

  12. Hallo Tibor,

    Poeh, wat een lastige vraag. En niet omdat jij hem nu stelt, maar dit is een vraag die me al lang bezighoudt: wat maakt mijn bedrijf uniek? waarom kiezen klanten voor mij? Ik ben startend ondernemer, dus kan ook niet terugkijken naar de klanten die ik gehad heb om daar een rode draad in te herkennen.

    Wat ik nu kan bedenken: 2-3 maand na afronding opdracht altijd een opfris-sessie bij de klant waarbij we samen kijken:
    – wat is er daadwerkelijk veranderd?
    – wat werkt goed?
    – wat kan beter?
    – wat werkt (nog) niet?
    – wat kunnen we direct in die sessie aanpakken?

    Graag feedback!
    Alvast bedankt,
    Esther

    P.s. website is een tijdelijke, ben bezig mijn website op te zetten, zou mooi zijn daar mijn concurrentievoordeel direct goed in te hebben.

    1. Hai Esther,

      Ik haal uit je tijdelijke website dat je je richt op leidinggevende en hun teams.
      Mogelijke X-factors:
      1. Binnen 48 uur een (simpele) teamscan.
      X-factor=dat jij de mens & logistiek hebt geregeld waardoor dat mogelijk is.
      Voor de klant betekent dat snelheid.

      2. Werken met abonnementsvorm waarbij er een vast aantal uren per maand flexibel kan worden besteed aan teamcoaching, 1-op-1 coaching of workshops. Geen gedoe met telkens losse offertes meer.
      X-factor=dat jij de mensen hebt om zo flexibel in te kunnen springen.
      Voor de klant betekent dat gemak.

      3. Zorgen dat je een one-stop-shop wordt.
      Teamcoaching, leiderschaps coaching, re-integratie coaching, verandermanagement, productiviteit training. Organisatie hoeft alleen nog maar zaken te doen met jouw bedrijf. Fijn, niet telkens de details van de organisatie uit moeten leggen.
      X-factor=dat je een team van specialisten aan je hebt gebonden.
      Voor de klant betekent dat een betere kwaliteit en gemak.

      4. Alleen maar werken op je eigen, vaste locatie. Minimaal 2-daagse retraites.
      Bijvoorbeeld een mooie boerderij ergens of een grote blokhut in België. Net als het gesloten systeem van Apple een irritante X-factor voor sommige klanten. Maar wel de reden waardoor je heel succesvol kunt worden. Die ‘blokhut’ waar langzamerhand steeds meer magische verhalen over rondgaan, wordt steeds aantrekkelijker bij organisaties.
      X-factor=vooral intern: veel minder geregel en gedoe met locaties. Je verkoopt altijd minstens een 2-daagse en verspilt dus geen tijd aan kleine opdrachten.
      Voor de organisaties die fan worden betekent het duidelijkheid (er valt niet veel te kiezen) en exclusiviteit.

      Je ziet Esther, geen van deze X-factors heeft met jou of jouw kwaliteit als coach te maken.
      Ze zitten allemaal in je businessmodel.
      Ook zijn ze allemaal niet direct te kopiëren door je concurrentie.
      Dat zijn de kenmerken van een goede X-factor.

  13. Hoi tibor
    Ik ga onderdeel uitmaken een soft franchise formule van Remax
    Ik heb nu aangegeven dat ik een duidelijke verkoopstrategie heb, vooruitstrevende marketing en optimale woningpresentatie, optimale bereikbaarheid ook ‘ avonds en in het weekend, Ik kan verder niet goed ontdekken hoe ik mij kan onderscheiden tov collega’s, maar dat wil ik wel graag, ik vind het ook heel interessant om er verder over na te denken. Is dit de x-factor of zit ik op het verkeerde spoor.

    1. Ja zoals ik tegen anderen ook al zei: De grote winnaars in dit soort verhalen zijn altijd de franchise eigenaren…

      Je merkt dat je geen sterk concurrentievoordeel hebt doordat je oplossing nu is harder te werken dan de rest (‘s avonds en in het weekend).

      Wat je zou willen is dat je door je netwerk of slim gebruik van software een uniek aanbod kunt doen.

      Dat of veel sneller is dan de rest (“Hypotheek binnen een week” – Rabobank)
      Of veel makkelijker dan de rest (“Vind. Fiets. Drop.” – FlickBike)

  14. Hoi Tibor,

    Sinds november 2016 ben ik gestart met Ellen’ s World waar ik als medium, Reiki therapeut en doterra Wellness advocate mensen in het hier en nu gezond in innerlijke rust en vrede verder wil brengen voor hun toekomst.

    Wat Ellen’s World uniek maakt is de combinatie van diensten. De doTERRA essentiële oliën, de Reiki (afstand) behandelingen en de medium consulten. Ook worden er gratis readingen en email consulten weggeven. Ik probeer mee te gaan met anderen, maar toch zo veel mogelijk mezelf te blijven.

    Ik probeer zo veel mogelijk naar de klant te kijken, wat hebben zij nodig? Maar ik moet nog veel leren, zeker wat betreft de business.
    Ik heb nog geen website, alleen een facebookpagina.

    Groetjes Ellen

    1. Hai Ellen,

      Ook jij zit in het systeem van iemand anders (doTerra).
      Het is dan vrijwel onmogelijk om een sterk concurrentievoordeel te ontwikkelen.

      Verder staan reiki op afstand en medium consulten te ver weg van me om iets waardevols voor jou over te kunnen zeggen.

  15. Hoi Tibor,

    Goed artikel wederom voldoende stof om weer over na te denken. Heb ik ook gedaan wat kan mijn X-factor zijn voor de Hardloop Academy. Mijn bijdehante belofte is dat hardlopers binnen 3 maanden hun looptechniek aanzienlijk kunnen verbeteren. Met als resultaat dat ze sneller,langer en blessurevrij blijven hardlopen. Om dit te bereiken zul je aan een aantal voorwaarden moeten voldoen o.a. spierkracht,balans en coördinatie. Aangezien ik inmiddels “aan den lijve”zelf ervaar wat crossfit voor mij betekend, wil ik dit meenemen in mijn pakket om klanten beter te leren hardlopen. Mijn website is bij lange na nog niet af wordt aan gewerkt ( communicatie model) is prioriteit.
    Met sportieve groet, John

    1. Hai John,

      Mooie bijdehante belofte, maar absoluut geen concurrentievoordeel want je beschrijft het proces.

      (bijdehante belofte wordt scherper als je hem meetbaar maakt: “30% sneller op de 5K” of: “Je eerste 10K binnen 10 weken”.

      Voorbeelden van concurrentievoordelen:
      -Analyse van mobiliteit door camera en/of speciale loopband waardoor ik een loopstijl krijg aangeleerd (voorvoet, middenhiel, etc) die perfect bij mijn lijf past
      -Thuis opgehaald worden voor elke training.
      -Een kuitmassage direct na elke looptraining (samenwerking massagehuis).
      -Mensen bij aanvang traject €1.000 extra laten betalen. Als ze na 4 maanden gemiddeld 2x/week zijn komen trainen winnen ze €400. Als ze na een jaar gemiddeld 2x/week zijn komen trainen winnen ze €600.

      Etc.

      Ik heb express een paar (rare) voorbeelden gekozen die niks met de inhoud van de lessen te maken hebben.

  16. Ok, wel ik heb een plan in de planning. En heb nog geen site of fb pagina. De naam wordt Harahara of Harawen.
    Ik was maatschappelijk werker en groepsbegeleider (psychiatrie, verstandelijk beperkte, verslavingszorg) en ben nu 1e jaars student shiatsu (Japanse massage op de grond). Ik wil ervaring opdoen, wat geld verdienen om de beste shiatsumasseur worden die ik kan zijn. Ik heb geen ruimte, auto of geld of een eigen mat.
    Graag wil ik op een community of profiel maken voor andere shiastsu studenten om ervaringen en kennis te delen. En wie weet later een collectief.
    Daarnaast biedt ik shaitsu-thuis aan. Voor een donatie 5 a 25€ kunnen mensen:
    Kiezen uit 3 soorten oefensessies die zij willen ervaren (emotioneel, merdiaan of relax gericht)
    Kennis maken met shiatsu in een huiselijke omgeving waarbij ze mogen liggen op hun eigen vertrouwde mat of deken (bij mij of hun en evt in aanwezigheid van…)
    Leren zij meer over hun lichaam, geest en emoties doordat ik leer en oefen via hun lichaam
    Biedt ik een achterban van mede studenten, leraren en therapeuten voor backup, overleg en informatie
    De mogelijkheid om verdere ontwikkelingen als eerste te ervaren aangezien zij daar aan bijdragen
    Mogen ze me aanbieden bij hun eigen netwerk van mensen
    Voelen ze zich zowiezo relaxter en meer geaard
    En heb ik ruimte voor 4 mensen per week op vaste momenten. (waar ze natuurlijk als eerste bij willen zijn anders zit ik vol)

    Daar ik de masseur ben vind ik het moeilijk om de x factor te zien los van mij.
    Alvast dank!

    1. Klopt Arwin, je antwoord is 100% een artiesten antwoord.
      Op zich logisch gezien de fase waar je in zit met je plan.

      Zolang je jezelf blijft zien als masseur, zal het lastig worden een X-factor te creëren.
      Zodra je jezelf gaat zien als ondernemer, zal dat proces makkelijker worden.

      1. Haha nav dit artikel had ik al een aantal dingen aangepast in mn plan. En dacht het enigszins begrepen te hebben. En toch wel iets in mn aanbod te hebben dat losstaat van mij. Uitdagend, het schakelen van mindset.
        Ik neem het mee en als ik verder ben gekomen laat ik het weten.
        Dank je wel.

  17. Pingback: Product Market Fit: Explosieve groei recht onder je neus | Tibor.nl

  18. Hoi Tibor,

    Ik ben klassiek homeopaat.
    Mijn X-factor
    -Ziektepreventie : de mogelijkheid om een uitgebreid bloedonderzoek te laten doen en dit na 6 maanden herhalen.
    -Skype-consulten en thuisbezoek.

    Groet,
    Steffi

    1. Je denkt zeker in de goede richting Steffi.
      Het bloedonderzoek en de Skype consults zijn redelijk onderscheidend (maar niet uniek).

      Een bloedonderzoek dat ik per envelop thuis krijg en makkelijk in kan sturen maakt het nog weer wat unieker.

      Wat sterk is aan je denkwijze, is dat je het niet over jezelf hebt maar over je businessmodel.
      En als je daar blijft zoeken, vind je de goede antwoorden.

  19. Hoi Tibor,

    Mijn nieuwe website is live.

    Ik ben kinder- en jongerencoach gespecialiseerd in zelfvertrouwen en weerbaarheid.
    Ik geef zelfontwikkelde groepstrainingen aan kinderen (8-14 jaar), individuele coaching en zelf ontwikkelde oudercursussen.

    Maar ik zit nog wel met die X-factor.
    Ik heb aan mijn aanbod een uitgebreid 4 maanden traject toegevoegd waarin het hele gezin begeleiding kan krijgen, inclusief observaties thuis en op school en gezinssessies en wat er verder nog nodig is. Maatwerk dus.

    Buiten het feit dat ik al mijn producten zelf heb ontwikkeld/samengesteld weet ik even niet hoe ik mijn X-factor nog meer zou kunnen vergroten.

    Jij hebt vast goede ideeën 🙂

    Groetjes Anouk

    1. Hai Anouk,

      “Maatwerk” en “zelf ontwikkeld” zijn geen X-factoren.
      Het is simpelweg niet onderscheidend.

      Je moet hiervoor een nieuwe manier van denken aanleren.
      Stop even met inhoudelijk denken als artiest.

      Ga boven je bedrijf hangen.
      En ga nog wat hoger, zodat je boven je industrie hangt.

      Wat is de standaard?
      Wat is vervelend voor klanten?

      (denk aan reizigers die te veel geld moeten betalen voor een taxi die je nooit kan vinden als je er eentje nodig hebt. Enter Uber.)

      Een computerspel zou een X-factor zijn.
      Een eigen bordspel ontwikkelen.
      Een vakantie week voor ouders en kinderen (soort retreat).
      Kinderen betrekken in de coaching van andere kinderen.

      Dat zijn enkele voorbeelden van onderscheidend vermogen in jouw industrie.

      Niet per definitie goed of winstgevend.
      Wel onderscheidend.

      En dat laatste heb je nodig als je niet voor de rest van je leven achter klanten aan wil hollen.

  20. Hé Tibor,

    Ik ben net gestart als Budgetcoach, en ik geloof dat ik nog echt een ‘artiest’ ben in denken en doen. Zo vind je onder andere best wat procesbeschrijvingen op mijn website. Ik heb nu zelf nadenkend nog geen concurrentievoordeel tov andere budgetcoaches.

    Een concurrentievoordeel wat ik nu voor mijn bedrijf ter plekke bedenk:
    Ik zou iets kunnen (laten) ontwikkelen dat een financieelbeginpunt laat zien, en alle tussenstappen tot nu, zodat klanten de verbeteringen in hun financiële situatie zelf kunnen inzien op elk moment.

    Ik ontvang heel graag jouw feedback. En hartelijk bedankt voor de inzichten die ik krijg door het lezen van je publicaties!

    Groetjes Géronne

    1. Hai Géronne,

      Dank voor je bijdrage!

      Ook voor jou geldt dat een technologische oplossing het sterkste concurrentievoordeel zou opleveren.

      Een stuk software+app die alles makkelijker en duidelijker maakt.

      Goedkopere opties:
      -Een uniek budget bordspel
      -Een heel strak systeem ontwikkelen dat je heel makkelijk aan andere (beginnende) coaches kunt uitleren. Zodat zij voor jou op een goedkope manier jouw systeem kunnen verspreiden, zonder kwaliteitsverlies. (Denk aan hoe McDonalds door strakke procedures en duidelijke systemen zo heeft kunnen groeien).

      Succes!

      -Tibor

      1. Hi Tibor,

        Ik maak teksten voor websites en doe dat op basis van een waardepropositie sessie die ik samen met de ondernemer en zijn team hou. We kijken waar de match ligt tussen de diensten/producten en de verlangens en obstakels van de doelgroep. De uitkomst van de sessie is de basis voor de teksten.
        Daarnaast kijk ik naar een stuk usability. Leuk als je goede teksten hebt. Nog fijner is als ze op de juiste plek staan zodat ze gezien worden. En op de juiste manier op de site staan zodat klanten niet hoeven na te denken als ze de website scannen.
        Ook geef ik advies over hoe beeld tekst versterkt.
        Doel is toegevoegde waarde leveren. Propositie: ondernemers online laten groeien door hun klanten blij te maken.
        Mijn website komt eraan.. maar is nog niet af.
        Benieuwd naar je feedback.
        groet,
        Esther

  21. Jeetje Tibor, je raakt keer op keer de juiste snaar. En zo te zien word je druk met alle websites na pluizen.

    De mijne is http://www.mariebo.nl

    Ik heb geen x factor, maar dit gezegd hebbende, wil ik er natuurlijk wel 1.

    Omdat ik met moeders werk denk ik eraan om met oppas te werken.

    Dus mijn basis product yoga, wij zorgen terwijl jij ontspant voor je kids, hoef je je daar ook niet schuldig over te voelen.

    Retreats met oppas. Trainingen met oppas. Zodat het voor moeders veel makkelijker wordt om ook wat aan ontspanning en ontwikkeling te doen.

    Voor de duidelijkheid, dit staat niet op mijn website, met dit concept ga ik met Mark aan de slag.

    1. Dat is zeker een sterk onderscheidend vermogen Mariëlle. Het is echter inderdaad geen concurrentievoordeel: elke concurrent van je kan dat morgen kopiëren.

      Zet er dus sowieso op in, en na verloop van tijd kan het zich tot een concurrentievoordeel ontwikkelen: Je maakt steeds betere afspraken met het bedrijf dat voor oppas zorgt. Door het uiteindelijke volume en de verbinding die ontstaat kun jij waarschijnlijk goedkoper inkopen dan de rest. En dát is wel een voordeel op de concurrentie.

  22. Hi Tibor,

    Ik maak teksten voor websites en doe dat op basis van een waardepropositie sessie die ik samen met de ondernemer en zijn team hou. We kijken waar de match ligt tussen de diensten/producten en de verlangens en obstakels van de doelgroep. De uitkomst van de sessie is de basis voor de teksten.
    Daarnaast kijk ik naar een stuk usability. Leuk als je goede teksten hebt. Nog fijner is als ze op de juiste plek staan zodat ze gezien worden. En op de juiste manier op de site staan zodat klanten niet hoeven na te denken als ze de website scannen.
    Ook geef ik advies over hoe beeld tekst versterkt.
    Doel is toegevoegde waarde leveren. Propositie: ondernemers online laten groeien door hun klanten blij te maken.
    Mijn website komt eraan.. maar is nog niet af.
    Benieuwd naar je feedback.
    groet,
    Esther

    1. Hai Esther, je inhoudelijke aanpak klinkt heel goed.
      Maar dat is het dus: inhoudelijke aanpak.

      Geen onderscheidend vermogen en ook geen voordeel op de concurrentie.

      vb onderscheidend vermogen: De klant loopt 3 uur met een microfoontje (risico’s!!;). Die woorden worden geanalyseerd en zo wordt de copy in lijn met het taalgebruik van de klant. <-dit is geen goed idee, maar wel een voorbeeld van een onderscheidend vermogen. Het is 'anders'. vb concurrentievoordeel: Een stukje kunstmatige intelligentie waar je bepaalde input aangeeft en die rake copy uitspuugt (niet haalbaar nu, maar wel een goed voorbeeld van een voordeel op je concurrenten). Ander voorbeeld wat wel op de korte termijn haalbaar is, is inzoomen op een specifieke doelgroep die alleen jij kan bedienen. Als jij de enige expert bent op het gebied van copy voor duurzame bakkers, willen alle duurzame bakkers van Nederland alleen maar jou...

  23. Hallo Tibor,

    Je mailtje kwam op het juiste moment binnen in mijn mailbox! Ik ben al een aantal maanden bezig met het uitwerken van mijn bedrijfsplan en ik kom nu in een stroomversnelling waardoor ik wat knopen moet doorhakken!

    Ik kan je geen website geven omdat die er nog niet is!

    Bedrijven die graag de functie van Chief Happiness Officer willen toevoegen binnen het bedrijf, maar niet weten waar ze moeten beginnen of niet voldoende middelen hebben om iemand fulltime op die positie te zetten kunnen rekenen op het volgende:

    – Pakketvorm voor de implementatie van het beleid: 3 verschillende niveaus Basic/Comfort /Premium

    – Abonnementsvorm na afronding van de implementatie

    Dit is voor nu waarmee ik wil starten, maar ik zou het uiteindelijk graag willen uitbreiden met een software tool en een app. Mijn langetermijnvisie is een team van experts op dit gebied die de implementatie en borging van het proces kunnen begeleiden en monitoren.

    Ik ben benieuwd naar je feedback 🙂

    Groetjes,
    Amber

    1. Software tool & app zouden zeker een sterk voordeel op de concurrentie op kunnen leveren.
      Hou dat verschil scherp: Een onderscheidend vermogen betekent niks anders dan dat je ‘anders’ bent, herkenbaar. Zoals de purple cow van Seth Godin. Een voordeel op de concurrentie heb je pas als jij iets in je businessmodel hebt wat lastig te kopiëren is.

      Een unieke samenwerking die je een stroom van klanten oplevert. Een stuk software waardoor je veel goedkoper dan je concurrenten dezelfde kwaliteit kunt leveren, etc.

      Even on a side note: Verzin aub mooiere namen voor je pakketten. Elke communicatie uiting is een stukje van je merk. Basic/Comfort/Premium spreekt niet echt tot de verbeelding, helemaal gezien je thema, hapiness. Zoek het dus in die hoek: Glad/Happy/Delighted

      1. Thnx Tibor! Echt fijn dat je ons deze feedback mogelijkheid geeft! Ik ga verder aan de slag met die unieke samenwerking die je noemt. Ik heb twee potentiële samenwerkingspartners op het oog! Ook met de namen van de pakketten zocht ik naar iets pakkends in de juiste richting. Ook heel erg bedankt voor je feedback in deze 😊

  24. Hoi Tibor,

    Op http://www.juftienie.nl zul je zien dat ik ook geen echte x factor heb.
    Wat er misschien in de buurt komt zijn de Bootcamps Engels waarin bewegend leren met een taal verwerven wordt gecombineerd.
    Maar dit is niet door gevoerd in al mijn lessen.

    Al typende komen er wel ideeën op in mijn hoofd wat het anders kan maken.
    Zou bijles op wiebelkussens en yogaballen een x factor zijn?
    Dus de combinatie van bewegen en leren, ook in de standaard les.

    Alvast bedankt voor je aandacht!

    Martine

    1. Bijles op wiebelkussens zou zeker onderscheidend zijn, maar geen voordeel op de concurrentie opleveren (die kunnen morgen ook een bende wiebelkussens inkopen).

      Een concurrentievoordeel in jouw geval zou bijv. een krachtige samenwerking zijn met scholengemeenschappen die kinderen die vastlopen direct naar jou doorverwijzen. Jouw voordeel op de concurrentie: geen marketing- en saleskosten. Voordeel voor de school: een hoger slagingspercentage en blijere kids.

  25. Hoi Tibor,

    Ik word helemaal geïnspireerd door je artikel en reacties, en wil heel graag groeien met mijn bedrijf, dus ik ben ook heel benieuwd of je ideeen hebt voor mijn business model. Heb al een paar dingen van hiervoor opgepikt, bijv een app of appjes voor coaching.

    Ben psycholoog en vorig jaar praktijk gestart als zelfstandige. Inmiddels naast 1 op 1 sessies ook een academy gemaakt met een online programma. Online programma met persoonlijke begeleiding erin is nu de onderscheiding van anderen. Ook psycholoog i.p.v. coach, maar dat is persoonsgericht dus telt niet heb ik net geleerd. Ik ga ook integreren dat ze binnen een week geld terug krijgen voor online programma als ze niet tevreden zijn (in ruil voor feedback door telefonisch contact).

    1. Hai Rosalie,

      Het feit dat je psycholoog bent is wel degelijk een (licht) concurrentievoordeel op al die coaches die geen grondige opleiding hebben afgerond. 1-op-1 sessies en een online programma zijn vanzelfsprekend niet onderscheidend en leveren ook geen voordeel op de concurrentie op. (wat absoluut niet betekent dat je er mee moet stoppen!).

      Ook de neurofeedback en biofeedback is een (licht) concurrentievoordeel. Als het je bijv. lukt om dit zeer laagdrempelig en goedkoop aan te kunnen bieden, wordt het een sterk concurrentievoordeel.
      Je zal hier dan ook meer nadruk op moeten leggen, want 99% van je concurrenten hebben niet de beschikking over die apparatuur.

      1. Thanks Tibor! Goedkoop aanbieden is geen optie helaas, juist omdat ik dan voor een laag bedrag uurtje/factuurtje moet gaan werken en dat is nu juist wat ik wil gaan vermijden. 1 op 1 sessies zal ik nog wel blijven doen en loopt goed, maar ben toch verder aan t onderzoeken hoe ik kan groeien. Ga jouw punten toch nog wat verder uitwerken op website en social media. Dankjewel!

  26. Hoi Tibor,
    Dank voor al je inspiratie die je geeft.
    Graag zou ik je feedback willen. Mijn website is http://www.choiceonline.nl
    Choice richt zich op managers die hun invloed willen vergroten op het behalen van hun resultaat. Dit doe ik samen met een team van professionals, zodat je altijd de coach hebt die het beste bij je past. In een persoonlijk gesprek achterhaal ik wat de noodzaak achter de vraag is en biedt het programma aan waar de klant het best mee geholpen is.
    Vaak begeleid ik een manager een half jaar, waarin ze onbeperkt toegang hebben tot mij per WhatsApp en mail, naast de 5 persoonlijke coachsessies.

    Mijn x-factor is denk ik dat ik stevige relaties opbouw met mijn opdrachtgevers waardoor ze me vertrouwen en ze jaren zaken met me doen. Ik ken hun organisaties goed en kan daardoor snel schakelen.
    Maar volgens mij is dat niet allemaal zichtbaar op mijn website.

    Ik ben heel benieuwd naar je feedback. Alvast bedankt!

    1. Hai Joyce,

      Alles wat je zegt gaat over jou, en is dus per definitie geen concurrentievoordeel zoals ik in het artikel beschrijf: iets in je businessmodel dat je concurrenten niet hebben waardoor jij meer winst kunt draaien, makkelijker klanten kunt bereiken of sneller kunt groeien.

      Heb je een getraind team dat in shifts 24/7 de whatsappjes beantwoord? ->concurrentievoordeel.
      Is je website op de belangrijkste zoektermen nr. 1? ->concurrentievoordeel.

      Etc.

  27. Ik ben darmfloratherapeute en beperk mijn consulten tot 2 afspraken ( op de praktijk of op afstand – telefonisch), dat is nu wat me onderscheidt van mijn collega’s, ik heb geen idee of mijn cliënteel beseft wat een voordeel dit is, en momenteel leg ik er ook niet de nadruk op..

    1. “In 2 consulten klaar” is zeker een concurrentievoordeel als jouw concurrenten daar veel meer consulten voor nodig hebben en jij het beloofde resultaat levert.

      De vraag is dan: wat in het businessmodel zorgt daar voor? Want als jij in de vergelijking zit, is het geen concurrentievoordeel.

      Heb jij apparatuur die niet beschikbaar is voor je concurrenten? Heb jij een methode die niet beschikbaar is voor je concurrenten? Etc.

    1. Super concurrentievoordeel.

      Concreet: het bestand van participerende gyms en de afspraken die je met hun hebt gemaakt.
      Dat bestand = je concurrentievoordeel.

      Als je website dan ook nog eens op nr. 1 staat voor de relevante zoektermen is je concurrentie vrij letterlijk kansloos.

  28. Hoi Tibor en team,

    Wij doen op dit moment sportieve buitenschoolse opvang voor kinderen, maar hebben als missie om een bijdrage te leveren aan een gezond en bewust leven. Een van onze doelen is dat iedereen sport omarmt in zijn of haar leven. We willen ook graag met onze missie onze doelgroep uitbreiden, en dus de slag maken naar jongeren en volwassenen (om ze aan het bewegen te krijgen). Echter slaan onze concurrentievoordelen op dit moment alleen op de sportieve naschoolse opvang en ik ben er ook niet helemaal tevreden over. Ik ben benieuwd wat je van onze concurrentievoordelen vindt en of je een gouden tip hebt, die wellicht onze totale doelgroep zou aanspreken, die meer raakvlakken heeft met onze missie.

    Eerlijke prijzen, niet betalen per dag(deel) maar per vooraf overeen gekomen uren.

    Brengen en halen van en naar sportclubs

    Onze medewerkers zijn geen toezichthouders met een kopje koffie, maar zijn enthousiaste jonge mannen/vrouwen die mee spelen

    Sterke samenwerking met scholen, gemeente en sportverenigingen en spelen hierin een verbindende rol (hoge lokale betrokkenheid)

    We werken voornamelijk met mannen (in de kinderopvang branche is dat vrij uniek)

    Alvast dank voor je reactie.
    Danny

    1. Hey Danny,

      Bijna niks van wat je noemt is een concurrentievoordeel.
      (alles is vandaag nog te kopiëren door een concurrent)

      Het zijn wel goede ‘unique selling points’: je valt op een positieve manier op en je lost bepaalde frustraties van je doelgroep (brengen en halen, tijd, gedoe) op.

      Wat een concurrentievoordeel kan zijn of kan worden zijn die samenwerkingen met scholen en gemeenten. Als je daar exclusiviteit en actieve aanbreng van klanten kan regelen, heb je een sterk voordeel op de concurrentie. (of jullie nou meespelen of niet. Ik hoop dat ik het verschil tussen een USP en een concurrentievoordeel nu duidelijk heb gemaakt)

  29. Ha Tibor,

    Boeiend artikel!

    Ik ben een zeer ervaren journalist, goed opgeleide (business)coach en spreker.
    Als sprekerscoach voor ervaren onderneemsters is mijn X-factor: dat ik heel goed lezingen kan schrijven. Samen kunnen we dus een sprankelende lezing maken op hoog niveau, die de gemiddelde presentatie ver overstijgt.
    Ik kan je ook coachen zodat je spreker durft te worden en weet hoe dat moet. Als je gaat spreken bereik je meer mensen, vergroot je je expertstatus en krijg je meer/betere klanten.
    De lezing is tevens de basis om de kwaliteit van je marketing(teksten) op een hoger niveau te brengen waardoor je ook meer/betere klanten aantrekt en waardoor je omzet stijgt.
    Dus: word spreker, vergroot je impact, verhoog je omzet.

  30. Hai Tibor,

    Dank je wel voor dit inspirerende artikel en de mogelijkheid om de comments te lezen! Ik wil heel graag groeien en ben dan ook erg benieuwd naar jouw feedback! Ik fotografeer ondernemers. Ik probeer het verschil te maken door volledig te ontzorgen, waardoor het tijd voor de klant scheelt.

    VOORAF
    Aan de hand van de boodschap of het thema maak ik, passend bij de branding:
    – een moodboard, voor een weergave van de juiste sfeer en kleur gebruik;
    – een locatievoorstel, voor de juiste shootlocatie en het eventuele boeken van deze locatie;
    – een kledingvoorstel, voor de juiste combinaties, stoffen en prints die passen bij de klant en de juiste kleuren, en eventueel het shoppen van deze sets;
    – samenwerking met de hair & makeup artist boeken;
    – een checklist met: waar, hoe laat en wat neem je mee.

    TIJDENS DE SHOOT
    Draait alles om persoonlijke aandacht. Ik let op de details, niet op vlugge shots. Doe ik de poses voor waardoor mijn klant op zijn gemak is. Stylen we alles af.

    NA DE SHOOT
    Ik lever de volledige shoots af binnen 48 uur.

    Heel benieuwd of dit x-factor genoeg is of dat ik het anders kan aanvliegen.
    Dank je wel voor de moeite!

    1. Hai Kim, ook voor jou geldt: kijk nog even goed naar het plaatje boven het artikel en lees principe #1 aan het begin van het artikel nog eens door.

      Alles wat je doet is goed: je levert service.
      Niks er van levert echter een moeilijk te kopiëren voordeel op je concurrentie op.
      Zij kunnen ook een moodboard maken/kledingvoorstel doen/etc.

      Heb je een sponsordeal met canon en daardoor altijd de nieuwste en beste apparatuur? ->Concurrentievoordeel.

      Heb je een ketenrelatie met een overkoepelende organisatie voor ondernemers die structureel al haar leden naar jou doorstuurt voor een fotoshoot?->concurrentievoordeel.

  31. http://www.beautyennagelstudiomargriet.nl

    Less is more, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg.

    Vaste klantenkring, waaruit reacties komen als:
    – blij dat je niet zo’n Barbie bent als de gemiddelde styliste
    – kan met jou een goed gesprek voeren
    – wordt rustig als ik hier zit
    – wat kan ik altijd snel terecht
    – vergeleken met vele anderen heb je een duidelijke website

    Ik vind het zelf heel moeilijk om mijn X-factor te bepalen. Leuk dat jullie mee willen denken in dit proces.

    Lieve groet,
    Margriet

    1. Dat gaat over jou. En hoewel het mooie complimenten zijn, heeft het niks te maken met concurrentievoordeel: iets in je businessmodel dat moeilijk te kopiëren is door je concurrenten wat jou een zakelijk voordeel oplevert.

      Voorbeelden:
      -Veel goedkoper kunnen inkopen dan je concurrenten
      -Door een speciale machine/techniek die niet beschikbaar/bekend is bij je concurrenten in de helft van de tijd klaar zijn.
      -Exclusieve importeur zijn van een merk nagels dat 100% natuurlijk is

  32. Beste Tibor,

    Ik heb de training Tactische Bedrijfsvoering gevolgd en ga dit implementeren in mijn bedrijf.
    Mijn website is hier nog niet op aangepast en erg basic, zie http://www.outandaboutservice.nl

    Na alle andere comments gelezen te hebben kom ik tot de volgende X-factor en hoor graag je feedback.

    Mijn bedrijf is uniek omdat senioren terecht kunnen voor alle praktische hulp die ze nodig hebben. Kan ik het niet bieden? Ik ga op zoek naar iemand die het wel kan.
    (Netwerk aanleggen met klusjes-, tuinmannen en administratiekantoren)

    1. Goed werk doe je Yavanna.

      Je zou een concurrentievoordeel hebben als:
      -Je door je netwerk kan beloven dat er dezelfde dag nog iemand beschikbaar is (https://klusup.nl)
      -Je door een samenwerking met een vrijwilligersnetwerk heel goedkope krachten kunt inzetten.
      -Je door exclusieve afspraken met beheerders van seniorencomplexen een voorspelbare stroom van klanten aangeleverd krijgt.

  33. Hi Tibor,
    Deze gelegenheid voor feedback grijp ik graag aan.
    http://www.iammozi.com is een t-shirt merk dat mensen in de hele keten met elkaar verbind. Mijn mission statement is; we are because I am. Daarmee wil ik aangeven dat wij met onze keuzes invloed uit kunnen oefenen op het welzijn van onszelf en een ander.
    Koop je een IAMmozi, dan geef je er één aan een kind in Malawi.
    Trek een goed gevoel aan.

    Er zit zoveel gevoel in, dat ik het moeilijk vind mijn boodschap concreet te krijgen.
    Bedankt voor deze gelegenheid.

    1. Wat een fantastisch concept zeg.

      Je missie, onderscheidend vermogen en USPs zijn duidelijk.

      Ik ontdek nog geen concurrentievoordeel in je verhaal.
      Kun jij door de productie in India veel goedkoper inkopen zonder in te boeten op fair trade en kwaliteitseisen?->concurrentievoordeel.
      Bouw je sponsorrelaties op met grote organisaties die hele bende tshirts opkopen voor hun personeel?->concurrentievoordeel.

  34. Hoi Tibor,

    Via via kreeg ik de tip om je te volgen. Zeer interessant en je vragen en ideeën zetten me zeker aan het denken. Ik ben heel benieuwd wat je reactie op onderstaande is.

    Een afdeling die een jaarplan wil. Projectleiders uit hetzelfde programma die beter moeten samenwerken. Een organisatie die een nieuwe ontwerpmethodiek wil ontwikkelen. Zulke bijeenkomsten begeleid ik.

    Mijn naam is Mireille Beumer, facilitator in hart en nieren en sportvrouw. Ik begeleid teambijeenkomsten, die leiden naar een resultaat, waar het team echt iets mee kan. Bijeenkomsten waarbij iedereen het gevoel heeft, dat hij gehoord is en zijn bijdrage nuttig is geweest.

    Om dat te bereiken daar is iets extra’s nodig: een bijeenkomst die goed begeleid wordt, met een duidelijk doel en activiteiten die leiden naar dat doel. Niet zomaar discussiëren, waarbij medewerkers ongestructureerd hun meningen geven. Maar bijeenkomsten die bestaan uit activiteiten waardoor medewerkers naar elkaar luisteren en weten hoe ze op elkaars kennis kunnen voortborduren. Met het uiteindelijke doel dat er echt iets besloten of gecreëerd wordt.

    Voor iedere bijeenkomst ontwikkel ik een ontwerp, dat bestaat uit verschillende werkvormen en dat is afgestemd op het doel en de deelnemers. Geen enkele bijeenkomst is hetzelfde, dus voor iedere bijeenkomst ontwikkel ik een eigen, passend ontwerp.

    Vervolgens begeleid ik de bijeenkomst in de rol van facilitator (faciliteren betekent niet voor niets ‘makkelijker maken en ondersteunen’). Iedere bijeenkomst leidt tot resultaten waar het team echt wat mee kan.
    Daarnaast leer ik managers, agile coaches en projectleider hoe zij zelf hun bijeenkomst kunnen begeleiden.

    Waarom heb ik bij de start van mijn introductie ook gezegd dat ik een sportvrouw ben? Dat ben ik enerzijds als je kijkt naar de hoeveelheid die ik met mijn eigen personal trainer train. En anderzijds zegt het ook veel over de manier hoe ik werk: krachtig, sterk, concreet, duidelijk doelgericht en genietend van het proces!

  35. Hi Tibor!
    Gaaf artikel en slim + mooi dat je dit doet:
    Zie hieronder:
    http://www.hawesome.nl
    Met bewezen technieken sneller groeien naar de beste versie van jezelf op alle levensgebieden (o.a. gezondheid, financiën, carrière & relaties)

    Erg benieuwd naar je feedback. Ik wou zeggen hou je niet in maar als ik deze reacties van jouw/je team lees dan ben ik daar niet bang voor 😉

    Thx
    Dennis
    Persoonlijk ontwikkel coach & trainer

    1. Hai Dennis,

      Ook voor jou: leuk concept, mooie belofte, geen concurrentievoordeel.
      Zonde, want je zit in een overvolle markt, dus een concurrentievoordeel is voor jou extra belangrijk.

      Krijg je Tony & co zo ver dat ze eens in de zo veel tijd speciaal voor jouw membership een korte videoboodschap opnemen? ->concurrentievoordeel.

      Bouw je een warme lijst van 20.000 mensen waardoor schrijvers hun boeken naar je opsturen en sprekers je uitnodigen voor hun seminars? -> concurrentievoordeel.

      Een concurrentievoordeel zit in je businessmodel, niet in jou of je communicatie.

  36. Gaaf dit. En spannend. Maar daarom doe je het ook!
    Concurrentievoordeel: Professionele events organiseren zonder 20k kwijt te zijn aan een evenementenbureau.
    benieuwd & thanks!

    1. Agnes dat is een merkbelofte, geen concurrentievoordeel.

      Heb jij een netwerk van locaties waar jij exclusief voor 50% van de prijs kunt huren? ->concurrentievoordeel.

      Heb jij een samenwerking met gemeenten waardoor je goedkope krachten (bijv. projecten met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt) kunt inhuren en zo flink kosten kunt besparen waar je concurrenten dat niet kunnen? ->concurrentievoordeel.

  37. Hoi Tibor,

    Leuke manier om te ervaren wat jouw hulp direct oplevert! Dank alvast.

    http://Www.praktijkhsn.nl
    Ons concurrentievoordeel:
    – of we begeleiding, behandeling of coaching beiden dit is altijd door een team specialisten ipv 1 generalist.
    – Wij verlenen hulp waar nodig (letterlijk) en gaan naar de client toe.
    – bij ons is er ruimte voor spiritualiteit, natuurlijke geneeskunde en sport terwijl je psychische problematiek aanpakt.

    Ben heel benieuwd 🙂

    1. Hai Jennet.

      Geen concurrentievoordeel.
      Wel een tof concept en een mooie service.

      Maar alles is vandaag nog kopieerbaar door concurrenten als ze dat zouden willen.

      Betaalt de overheid exclusief jullie trajecten? ->concurrentievoordeel.
      Levert een overkoepelende organisatie jullie exclusief klanten aan? ->concurrentievoordeel.

  38. Dag Tibor,

    Dank voor de gelegenheid om feedback te krijgen! Ik maak er graag gebruik van. Mijn droom is dat voor iedereen die een maagverkleining heeft of dit in overweging neemt, de juiste mentale ondersteuning/begeleiding beschikbaar is. Dat het afvallen gepaard gaat met het loslaten van de patronen die er voor gezorgd hebben dat iemand te zwaar geworden is.
    Door middel van trainingen en coachingstrajecten wil ik in deze vraag voorzien.
    Ik ben benieuwd naar je feedback, alvast dank!
    Esther

    1. Esther, je beschrijft een methode/aanpak.
      Een concurrentievoordeel is iets in je businessmodel wat lastig te kopiëren is voor je concurrenten, en dat jou meer winst en groei oplevert.

  39. Dag Tibor en/of team,

    ik zou hier graag iets plaatsen, ik zie alleen dat er al een tijd geen reacties van jullie bijgezet worden, is het nog mogelijk om feedback te krijgen of is dit oud?

    vriendelijke groet

    Edwin

  40. beste Tibor,

    inmiddels heb ik al jaren een bedrijf in het begeleiden van individuele mensen en teams in de non-profitsector.
    Jade is doeltreffend en veelzijdig: we hanteren een groot scala aan methodieken en behalen zo 98% resultaat door deze specifieke (Jade-)aanpak op maat.
    Ik ben benieuwd naar je reactie.
    Alvast hartelijk dank.

    Jacobien

    1. Hai Jacobien, ik kan daar niks in ontdekken dat je concurrentie niet ook kan roepen. Of je zou die “98% resultaat” concreter moeten maken en moeten vergelijken met het marktgemiddelde dat waarschijnlijk een stuk lager ligt.

  41. Ha Tibor,
    Interessant artikel!

    Wij, mijn compagnon en ik hebben samen een bedrijf Sterk in Media. Dit is wat op onze homepage staat:

    Wij helpen ondernemers een succes te maken van hun website.
    13 jaar ervaring in het ontwikkelen van websites en het ontwerpen van (huisstijl)drukwerk.

    West-Friese nuchterheid, heldere taal en een gezonde dosis enthousiasme. Dat is wat je kan verwachten. Zo simpel is het.

    Ofwel: Wij helpen ondernemers een succes te maken van hun website.

    Groet, Wendy

  42. Jeetje Tibor, behoorlijk confronterend…. Het blijkt toch heel lastig om je concurrentievoordeel goed te kunnen benoemen. Heel veel is het niet onderscheidend genoeg.

    Met een gezonde dosis moed ga ik het proberen: Leid met Lef helpt managers en leidinggevende met de ‘vrouwelijke’ kant van leiderschap en bedrijfsvoering. Meer energie, innerlijke rust en plezier en bewustere keuzes door middel van échte verbindingen (met jezelf, je omgeving/team en de organisatie).

    Waarschijnlijk mag dit nog concreter ofwel meer meetbaar. Hoor het graag van je.

  43. Ha Tibor, waardevol artikel, dank doorvoor.

    Lievemoeders helpt moeders met jonge kinderen meer rust te vinden in het dagelijks leven.
    Van kort lontje naar een geduldige moeder.
    Niet door tijdelijke opvoed trucjes, maar door er 100% voor jezelf te zijn.
    500 + lieve moeders genieten hierdoor inmiddels iedere dag dubbel van hun gezin.

    Is dit wat?

  44. Website is nu in de maak waar het gevoel van LEEF je droom verkopen. We willen mensen aansporen en helpen om hun droom te verwezenlijken. Buiten de gebaande paden kijken en op zoek naar mogelijkheden en niet onmogelijkheden.
    Begonnen uit een passie voor reizen en vrijheid, doorgestart vanwege vele positieve reacties van mensen om ons heen die aangeven ook wel hun droom achterna willen gaan. Op website blogs over hoe om te gaan met alles wat je tegen mbt reizen kinderen studeren inkomen etc. Hoe gaan we die droom nu eens commercieel maken. Insta Nomadnessinmybus

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top