x-factor tegen competitie

Om een florerend bedrijf te runnen, heb je een X-factor nodig.
Dat ene voordeel waarmee je je direct onderscheidt van je concurrentie.
Kijk naar voorbeelden als Starbucks, Bloomon of Bikram Yoga en je snapt direct wat de waarde is van een concurrentievoordeel door een sterke X-factor.

Doel voor jou is dat je na het doornemen van dit artikel direct aan de slag kunt met het creëeren of aanscherpen van je X-factor/concurrentievoordeel.

Je kunt dan stoppen met het continu proberen te overtuigen van potentiële klanten.
Je kunt dan stoppen met kortingsacties om te proberen je volume te vergroten.

Met een sterk concurrentievoordeel (en een goede zichtbaarheid) komen klanten naar jou toe. Hierdoor kun jij je focussen op het verder optimaliseren van je business.

Hoe jij Usain Bolt kunt verslaan op de 100 meter

concurrentie voordeel

Het gaat mis als je als ondernemer je identiteit aan je business koppelt.
Als ik je dan vraag waarom je business onderscheidend is, geef je een antwoord als: “Wij zijn heel goed in wat we doen. We werken keihard en hebben er echt verstand van. Kijk bijvoorbeeld maar naar al die certificaten.”

Principe #1: Een sterk concurrentievoordeel staat altijd los van jou als ondernemer.

Je kunt proberen Usain Bolt te verslaan op de 100 meter:

  • Door je meer te verdiepen in looptechniek.
  • Door te investeren in betere schoenen.
  • Door harder te trainen.

Of door simpelweg in een gemiddelde auto te stappen en gas te geven.

Dát is de mindset die je moet hebben als je op zoek gaat naar jouw concurrentievoordeel.

Haal jezelf als persoon uit de vergelijking.

Om een bedrijf te starten heb je ego nodig.

Je moet in jezelf geloven.
Je moet vastberaden zijn.

Maar direct na die fase is je ego de grootste blokkade voor groei.

x-factor tegen competitie

Wat kun je doen waardoor jouw businessmodel (dus niet jij) zich onderscheidt van de concurrentie? Op zo’n manier dat dat aantrekkelijk is voor een bepaalde groep mensen?

“Service door top-kwaliteit” (en andere wazige onzin)

concurrentievoordeel

Wazige en algemene beloften geven geen concurrentievoordeel.

Foute voorbeelden:

  • Supermarkt: “U betaalt de beste prijs.”
  • Businesscoach: “Ik heb jarenlange ervaring.”
  • Supplementen leverancier: “Wij hebben de beste kwaliteit ingrediënten.”

Goede voorbeelden:

  • Supermarkt: “Een product ergens anders goedkoper? U krijgt uw geld terug en wij passen onze prijs aan.”  (Een van Jumbo’s 7 zekerheden. Hoe ze dat doen? Door gigantisch groot in te kopen.)
  • Businesscoach: “Je krijgt niet één coach, maar een compleet team van specialisten.” (tibor.nl – goede verhalen over gehoord)
  • Supplementen leverancier: “Na een bloed- en dna test ontvang je maandelijks 30 zakjes oplospoeder met daarin jouw dagelijkse behoefte aan vitaminen, mineralen en kruidenextracten. Exact afgestemd op je tekorten en te verwachten ernstige ziekten op basis van je dna.” (kiweno.com – helaas alleen nog in Duits sprekende landen verkrijgbaar)

Principe #2: Een sterke X-factor is concreet & meetbaar.

In bovenstaande voorbeelden gaat het om X-factoren die concreet en meetbaar zijn voor de klant.

Een X-factor kan ook onzichtbaar zijn voor de klant, en toch direct voordeel opleveren voor de klant.

Concurrentievoordeel door service: Zappos

hoe onderscheiden van concurrentie

Medewerkers van de klantenservice bij Zappos.com bijvoorbeeld, krijgen meetbare ruimte om top-service te leveren: Zodra een klant belt met een klacht of een probleem dan mag de medewerker een oplossing direct uitvoeren als de kosten minder dan $100 zijn. Zonder toestemming van een leidinggevende.

Door dit concurrentievoordeel worden klanten structureel verbluft door de snelheid en service van Zappos, wat vanzelfsprekend leidt tot veel ‘buzz’, mond tot mond reclame en dus groei.

Concurrentievoordeel door medewerker retentie: Outback Steakhousecompetitive edge

Outback Steakhouse heeft meerdere concurrentievoordelen, en één ijzersterke X-factor.

In de restaurantwereld is de doorlooptijd van managers hoog. Met als gevolg veel extra kosten voor het rekruteren, opleiden en inwerken van managers en weinig binding tussen het personeel en het merk zelf. En zoals je weet levert niet-betrokken personeel niet al te beste prestaties.

Outback Steakhouse bood hun managers het volgende: je investeert $25.000 in dit restaurant en wordt daarmee mede-eigenaar. Als je een contract van 5 jaar tekent, is 10% van de winst voor jou.

Waar de gemiddelde doorlooptijd 1,5 jaar was, blijft 95% van de managers bij Outback Steakhouse minimaal 5 jaar in dienst. Vaak veel langer.

Hun zichtbare concurrentievoordeel zijn dus betrokken managers die lang genoeg in dienst blijven om voor een hecht en effectief team te zorgen.

Dit wordt mogelijk gemaakt door de voor hun klanten onzichtbare X-factor: managers zich laten inkopen in ruil voor de mogelijkheid om miljonair te worden.

Concurrentievoordeel door prijs & gemak: DollarShaveClub

competitive edge

Dollarshaveclub verkoopt goedkope scheermesjes geïmporteerd uit China.

Dit doen ze via een abonnementsservice. Hierdoor hebben ze een voorspelbare cashflow en lagere operationele kosten dan hun concurrentie.

Hun grootste concurrentievoordeel door hun businessmodel: ze sturen de scheermesjes elke maand naar je op zodat je nooit zonder komt te zitten.

Hierdoor is hun klant retentie mega hoog.
Mensen die klant worden, blijven klant.

Gevolg: dollarshaveclub hoeft niet zoals Gilette miljoenen uit te geven aan reclame campagnes en sponsorcontracten met ambassadeurs uit de topsport.

Door die besparing is de naam ook ooit gekozen: het goedkoopste abonnement kost je $1/maand.

Jouw X-Factor

Wat is jouw concurrentievoordeel?

  1. Los van jou als persoon
  2. Concreet en meetbaar

Ga van “Ik ben goed omdat…” naar “Het bedrijf is goed omdat…”

Kijk naar je netwerk.
Kijk naar je unieke mix van producten/diensten.
Kijk naar de manier waarop je je producten/diensten levert.

(Toen Howard Schultz Starbucks oprichtte kon je op elke hoek van de straat voor 50 cent een kopje koffie kopen. Alleen bij Starbucks kon je kiezen uit verschillende bonen, branding en manieren van koffiezetten. De hele ervaring en zelfs de levering – met het roepen van je naam – was anders en mensen staan nog steeds in lange rijen en betalen 5x meer voor die ervaring.)

Creëer een sterk concurrentievoordeel voor je bedrijf.

  • Klanten komen naar JOU toe.
  • Je kunt een veel betere prijs vragen.
  • Groeien wordt een stuk makkelijker.

Blijf in beweging

Vanzelfsprekend zit er zelfs aan de beste X-factor een houdbaarheidsdatum.
Je zult dus continu moeten blijven zoeken naar manieren waarop je de concurrentie uit het water kunt blazen.

Hiervoor is het essentieel dat je regelmatig afstand neemt van het operationele proces zodat je hier over na kunt denken.

En of je nu concurrentievoordeel creëert door een 10x in je medewerkers-retentie, een 10x in de klantervaring of een 10x in snelheid; vind een goede X-factor en je zult je markt domineren.

Naast concurrentievoordeel, optimaliseren we in onze businesscoaching programma’s je waardepropositie, je waardeketen, je schaalbaarheid, je marges, je leiderschap en je systematisering. Boek hier een strategie sessie.

Voor nu: Deel dit artikel en heb de moed om hieronder in de comments je huidige concurrentievoordeel te noemen, in combinatie met je website. Mijn team en ik geven je concrete feedback waarmee je je concurrentievoordeel kunt aanscherpen.

UPDATE: De echte waarde van dit artikel zit in wat er in de comments gaat gebeuren. Voor de mensen die nu al hebben gereageerd: wij gaan jullie sites en concurrentievoordeel bestuderen en verbeteren. Een aantal van jullie krijgt per mail nog wat vragen van ons zodat we je betere input kunnen geven.

Voor iedereen die dit leest: zie hoe lastig het is. Alle comments tot nu toe gaan over het proces. Over de manier van werken. Een X-factor/concurrentievoordeel is iets heel concreets. Bloemen thuisbezorgen. Scheermesjes door de brievenbus. Alleen werken met autisten (Deens software bedrijf). Losse nummers verkopen in een tijdperk waarin je alleen hele albums kon kopen (iTunes).

Als eigenaar ben je verliefd op je eigen proces. Je klant is geïnteresseerd in je X-factor.
Blijf komen met die reacties, zodat we met z’n allen zometeen kunnen leren van diverse praktijkvoorbeelden.

    41 reacties
    • Beantwoorden Evelien

      14/07/2017, 12:44

      http://www.luv2move.nl
      Concurrentievoordeel :

      We combineren sport met entertainment waardoor het FUN wordt om te sporten! We bieden diverse, unieke en vernieuwende dansprogramma’s. Dit alles in een veilige omgeving, waar je wordt gezien, gekend en geaccepteerd.

      Te vaag?

      • Beantwoorden Tibor

        31/07/2017, 21:08

        Helemaal niet vaag: prachtige bijdehante belofte die veel mensen zal aanspreken.
        Maar absoluut geen concurentievoordeel.

        Zo maar wat opties:
        -Innovatie: continu de eerste zijn die de nieuwste trends kan aanbieden
        -Haal & breng service naar de sportschool
        -Bij afsluiten abonnement krijg ik ook elke maand een pakketje thuis gestuurd met gezonde voeding (die je laat aanleveren door lokale sponsoren)

    • Beantwoorden Henry Hartgring

      14/07/2017, 13:12

      Hi Tibor,

      Ik heb een concept ontwikkeld voor lokale retail bedrijven waarmee ik hen in staat stel samen te werken en hun online zichtbaarheid sterk te verbeteren.

      Concreto:
      Door gebruik te maken van mijn 123 zichtbaar oplossing kan ik de zichtbaarheid van een winkel of business op de winkelvloer verdrievoudigen, zichtbaar maken op een drukbezocht lokaal online koop en verkoop
      platform en binding met hun klant creëren door gebruik te maken van FB marketing. Dit alles ondersteunt door een marketing kalender met klantgerichte campagnes.

      Ik ben benieuwd naar je feedback. ????????

      Groet, Henry

      • Beantwoorden Tibor

        31/07/2017, 21:05

        Hai Henry,

        je vertelt veel over het proces, een ‘artiesten-trekje’.

        Gelukkig noem je ook een concreet resultaat: zichtbaarheid verdrievoudigen.
        Dat zou nog concreter worden als je dat zou kunnen koppelen aan het aantal leads of sales.

        Want met zichtbaarheid betaal ik geen rekeningen.

        Die samenwerking tussen lokale bedrijven is zeker een concurrentievoordeel.
        Jouw concurrenten kunnen dat nu niet aanbieden.

        Ook echt complimenten voor je website, dat ziet er bovengemiddeld goed uit.
        (je facebook pagina daarentegen even flink boosten, als je op dat gebied expertise wilt uitstralen)

        Ik heb geen idee van je mogelijkheden, maar andere mogelijke concurrentievoordelen voor jouw sector:
        -Samenwerking met ‘influencers’
        -Synergie: gelaser-targete ouderwetse brievenbus post op basis van online campagnes. (met de nadruk op goed getarget. Dus mensen iets opsturen dat ze echt gaaf vinden. Daarmee onderscheid je je maximaal van je concurrenten)

    • Beantwoorden Roy Gerrits

      14/07/2017, 15:43

      Sinds de opstart van mijn bedrijf in april van dit jaar ben ik continue bezig mijn concurrentie voordeel aan te scherpen en dit aan de doelgroep kenbaar te maken via Facebook, telefonische acquisitie en SEO. Ik heb ervoor gekozen het bedrijf juist wel aan mijn persoon te koppelen om onderscheidend te zijn: van business-to-business naar human-to-human.

      Machines4green zorgt dat je op alle plaatsen makkelijk kunt maaien. Dit scheelt tijd, gedoe en zorgt voor veiligheid!

      Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

      Groeten,

      Roy Gerrits

      • Beantwoorden Tibor

        31/07/2017, 20:55

        Oh jij hebt zat mogelijkheden voor concurrentievoordeel Roy!

        -Gratis maaien (langsgaan bij geïnteresseerden en bij hun maaien)
        -Maandelijks abbo op leasebasis en dan altijd garantie op werkende maaier. Bij storing binnen 24 uur technische ondersteuning en als dat niet helpt direct een vervangende maaier.
        -Netwerk gebruiken voor all-in aanbod: inclusief gazon onderhoud bijv.

    • Beantwoorden Yildiz van der Zijden

      14/07/2017, 17:30

      Hoi Tibor,

      Met https://www.jouwbekkentherapeut.nl/ ben ik de enige die online, middels video’s, een training verkoopt om urineverlies of verzakkingsklachten te verhelpen. Die video’s zijn zo opgenomen alsof je bij mij therapie volgt. Dus geen losse video’s maar een langere sessie.

      Ik heb alle informatie, die elders altijd beschreven staat, in video’s opgenomen. En veel daarvan gratis beschikbaar gesteld.
      Daarnaast ben ik ervaringsdeskundige maar ook professional met 20 jaar werkervaring als bekkenoefentherapeut.

      groetjes, Yildiz

      • Beantwoorden Tibor

        28/07/2017, 09:20

        Kijk, die video’s zijn een sterk concurrentievoordeel.
        Helemaal voor jouw doelgroep, waar wellicht schaamte een grote rol speelt.
        (in de internet marketing wereld heeft IEDEREEN online video’s, dus daar zou het geen voordeel opleveren)

        Dat je ervaringsdeskundige bent en 20 jaar ervaring hebt is vanzelfsprekend belangrijk, maar absoluut geen concurrentievoordeel.

        Kijk nu hoe je die video’s verder kunt inzetten.

        Maandelijks abonnement?
        Combineren met een coach via Whatsapp?

    • Beantwoorden Alexander Keehnen

      14/07/2017, 17:48

      Hi Tibor, mooie oefening en een kans op feedback laat ik nooit schieten!

      Met Stress-Free Success leren wij mensen hoe zij zonder stress hun doelen kunnen behalen. Wij onderscheiden ons met onze focus op IMPLEMENTATIE. Waar de meeste trainers en cursussen namelijk tekort schieten is dat het deelnemers niet lukt de lessen blijvend te integreren in hun eigen leven. Wij begeleiden onze klanten juist stap-voor-stap in het toepassen en volhouden van de technieken in hun eigen unieke persoonlijke situatie.

      Op http://www.alexanderkeehnen.com kun je meer informatie lezen.

      Ik kijk uit naar je feedback!

      Groeten, Alexander

      • Beantwoorden Tibor

        28/07/2017, 09:17

        Hai Alexander,

        Ergens op focussen is geen X-factor.
        Al jouw concurrenten kunnen zo hun focus verleggen.

        Als jij een app of software hebt waarmee je die implementatie borgt, heb je wel een concurrentievoordeel te pakken.

        Ook bij jou denk ik aan een maandelijkse box die aan mijn deur wordt bezorgd. Of daar nou oefeningen, badzout, wierook, herstellend eten of supplementen in zitten bepaalt de klant.

    • Beantwoorden Aukje

      15/07/2017, 07:44

      Ik maak onderdeel uit van een soft franchise formule van Care For Women. Ik kan niet goed ontdekken hoe ik mij kan onderscheiden tov collega’s, maar dat wil ik wel graag, ik vind het ook heel interessant om er naar op zoek te gaan.. Ik kom nu steeds uit op dingen die alleen betrekking hebben op mij als persoon.

      • Beantwoorden Tibor

        28/07/2017, 09:12

        Kijk, die Catherine van Heest heeft als oprichtster van Care for Women een mooi concurrentie voordeel: een landelijke franchise operatie.

        Maar van dat antwoord word jij natuurlijk niet vrolijk.

        Mogelijke x-factoren:

        1. Je richt je 100% op vrouwen die in de overgang zitten.
        Je gaat een samenwerking aan met een arts, een voedingskundige, een psycholoog, een coach, een personal trainer en een yoga specialist.

        X-factor is dan de ‘one-stop-shop’ van specialisten.

        Als je kiest voor borstkanker, ga dan bijv. ook een samenwerking aan met een specialist op het gebied van aangepaste kleding.

        2. In het verlengde van punt 1: een abonnement waarbij ik maandelijks recht heb op een aantal sessies. Hoe ik die sessies indeel bepaal ik als klant zelf, adhv mijn behoefte die maand. Wellicht massages, yoga en een coach. En de maand erna juist de psycholoog en de personal trainer.

    • Beantwoorden Astrid Grievink

      15/07/2017, 14:24

      Hoi Tibor en team,
      We zijn in het verleden gewoon gestart zonder echt plan en zijn de laatste tijd bezig om dingen te verbeteren. Dus vandaar dat ik dit aanbod graag aanneem, want er valt nog veel te leren.

      Wat maakt ons bijzonder?
      Wij werken als team en kijken samen naar jou hulpvraag: Wie ben je? Wat heb je nodig? Wie van ons helpt jou je doelen te bereiken?
      Samen volgen we jouw ontwikkeling!

      Ik ben benieuwd.
      Groetjes, Astrid
      Praktijk Puur Voelen

      • Beantwoorden Tibor

        28/07/2017, 08:57

        Hai Astrid,

        Ook voor jouw antwoord geldt: het gaat over het proces. Over de manier waarop jij werkt.
        Dat is per definitie geen sterke X-factor. Elke coach roept namelijk dat ie goed naar jou en je hulpvraag kijkt.

        Hier kunnen we mijn BV als voorbeeld nemen:

        1. Een team van specialisten ipv een generalist
        2. Meetbare belofte voor resultaat, anders geld terug
        3. Online dashboard met persoonlijke account voor elke klant

        Wederom: geen van die drie punten gaat over mij of over de kwaliteit van onze coaching.
        We zeggen geen vage dingen als “Wij hebben hart voor de klant en geven al onze aandacht.”

        Goed concurrentievoordeel heeft niks te maken met jouw kwaliteit als coach.
        (want we gaan er al van uit dat je je werk goed doet, net als al je concurrenten)

    • Beantwoorden Glancy

      15/07/2017, 21:21

      Wat een mooi artikel weer Tibor, dankjewel. Ik merk dat mijn ‘bescheidenheid’ hier gelijk naar voren komt en een stemmetje tegen mij zegt: niet zo opscheppen, doe maar gewoon dan…
      Lijkt me heel fijn om feedback te krijgen want zoals je leest vind ik dit een ‘lastige’ maar wel een belangrijke dus weet direct dat ik hiermee aan de slag mag. Een poging:
      Glancy wil de wereld graag een stukje mooier maken op haar manier. Ze helpt vrouwen aan een beter gevoel over zichzelf, laat ze op een andere manier naar dingen kijken en zet ze in actie. Zonder toeters en bellen, niet lullen maar poetsen.

      • Beantwoorden Tibor

        28/07/2017, 08:49

        Dat is een mooie ‘Bijdehante Belofte’ voor op je website.
        Een X-factor is iets dat in je businessmodel zit verwerkt waardoor jij winst gaat maken.

        1. Je biedt bedrijven een ‘team-makeover’ aan. Een team-uitje waarbij élk teamlid zijn eigen dresscoach heeft. Alleen jij kunt dit aanbieden door jouw grote netwerk van door jou opgeleide coaches.

        2. Ik mag alleen jouw opleiding tot dresscoach volgen als ik al een goed lopende onderneming heb als coach. Zo creëer je exclusiviteit en hou je de kwaliteit hoog.

        3. Je gaat samenwerkingsverbanden aan met winkelketens door heel Nederland. Jouw dresscoaches in opleiding kunnen daar tegen het einde van hun opleiding een praktijkstage dag lopen. Voor de winkel geeft het extra cachet om een dag een dresscoach aan te kunnen bieden aan hun klanten. Voor de cursist is het unieke praktijk ervaring. Voor jouw bedrijf levert het netwerk en autoriteit op.

        Een zakelijk onderscheidend vermogen zit in het businessmodel, niet in jou als persoon.

    • Beantwoorden Mira de Bruin

      15/07/2017, 22:22

      Hey Tim & Team,
      Mijn website gaat pas volgende week online, maar geloof in het concept.
      Zie hier waarom (post die recent os geplaatst op http://www.facebook.com/Fitspel.nl):

      Wat maakt Fitspel bijzonder?!?!

      Mag ik even drie rondjes door mijn kamer rossen? ????????

      In de 25 jaar dat ik werkzaam ben in de fitness – en wellnessbranche heb ik alles voorbij zien komen; nieuwe diëten, nieuwe theorieën, betere sportprogramma’s, nog betere hypes, de onzin, de valse beloftes.

      Met mijn 25 jaar ervaring in afslankbegeleiding weet ik wat werkt en wat niet. En heb honderden mensen een stukje gelukkiger gemaakt, met mijn No-nonsense en soms (vaak!) confronterende aanpak.

      En dan kom je op een punt dat alles bij elkaar lijkt te komen. Dat je weet dat de methodiek van je concept werkt. Dan kom je op een leeftijd dat je een dikke vinger op wilt steken tegen de gevestigde “establishment” met hun mooie afslankinterventies. Want wees nou eerlijk, wat is nu het resultaat? 48% Overgewicht in Nederland… en daarmee gerelateerd miljarden ziektekosten.
      Mensen: de huidige interventies werken NIET. Punt.

      Als een kip ???? heb ik drie jaar op dit concept zitten broeden, uitgetest wat werkt en wat niet. Nieuwe initiatieven gevolgd en onderzocht hoe de markt zich beweegt. En ontdekt dat mijn nieuwe aanpak, in deze vorm niet bestaat. Dus heb ik het afgelopen jaar als een dolle gewerkt en het gouden ei uitgepoept.

      En nu, is het bijna zo ver!!!
      Daarom ros ik even door mijn kamer. ????????

      Fitspel.nl gaat dit weekend live.
      En dan wordt ook voor jou duidelijk dat deze interventie anders is dan alle anderen.

      Kan ik je alvast in de sfeer laten komen en je vertellen hoe de eerste meeting eruit gaat zien? Je weet wel, zo een bijeenkomst waar je naar toe moet om te wegen? De zogenaamde (saaie) nulmeting?

      De meetbijeenkomsten heten bij Fitspel CELEBRATIONS. Waarom? Omdat we resultaten gaan vieren, want resultaten gaat iedereen halen. Resultaten zijn gelinkt aan K.P.I’s. (Keep Performance Indicators). En dat hoeft dus niet perse gewichtsverlies zijn. Een K.P.I kan net zo goed “makkelijk de trap op rennen” zijn.

      Tijdens onze eerste celebration wordt je ontvangen met bubbels en muziek. Want werken aan je gezondheid maken wij tot een feest. En dat is de start van 12 weken dagelijkse content, uitwisselingen, bewustwording, supervisie, challenges en naast de hoofdprijs van €2000,- ook nog bonus prijzen!

      Wedden dat jij nu ook staat te rossen in je kamer? ????

      En fans van Fitspel krijgen de mogelijkheid met korting het eerste Fitspel te mogen spelen. Let wel op: er is maar ruimte voor 40 personen. Dus hou je mail in de gaten. En als je nog niet op mijn mailinglijst staat, zorg er dan als de bliksem voor dat ik je mail adres ontvang!!!

      Ik kan niet wachten!
      Ik ros dus nog maar even door.

      Lieve groet,
      Mira
      ????

      • Beantwoorden Tibor

        28/07/2017, 08:38

        Haha ja enthousiasme spat van de pagina af Mira.

        Direct je uitdaging: jij bent nu de x-factor en dus is er géén x-factor.

        1. Ik mag alleen meedoen met fitspel als ik €15.000 inleg.
        Als ik me niet aan de KPIs hou ben ik mijn geld kwijt.
        Als ik me wel aan de KPIs hou krijg ik gegarandeerde resultaten+€10.000 terug.

        2.Een App waar ik dagelijks mijn score in het spel op kan zien en mijn positie op de ranglijst.

        3. Wekelijkse box met vacuüm gezogen super maaltijden thuisbezorgd, afgestemd op mijn doelstellingen.

        Trek jezelf uit de vergelijking.
        En ga dán op zoek naar onderscheidend vermogen.

    • Beantwoorden Karin Groot Jebbink

      16/07/2017, 13:41

      Hoi Tibor,

      Ik heb een praktijk in natuurgeneeskunde en bewegingstherapie voor paarden en honden (www.paardenhond.nl).
      Het concurentievoordeel van mijn praktijk ga ik vanaf de zomer groter maken, omdat ik nu voor ogen heb wat ik wil gaan doen (nu alleen nog hoe).
      Mijn collega’s werken merendeels via losse consulten waarbij ze het de oorzaak van het gezondheidsprobleem blootleggen en daarvoor een kant en klaar behandelplan voor de klant maken.

      In biedt een stappen plan aan waardoor de eigenaren de kennis en vaardigheden aangeleerd krijgen die nodig zijn om hun dier gezond te krijgen en nog belangrijker gezond te houden. Waardoor ze zelf de verantwoording voor de gezondheid (en prestaties) van hun dier in eigen hand hebben. Hierdoor kunnen ze zelf snel stappen ondernemen als ze merken dat hun dier ergens last van heeft. Ze krijgen de informatie via 1-op-1 begeleiding en online masterclasses en cursussen.

      Je zult merken dat mijn website daar nog niet op aangepast is en daar ga ik de komende maanden verder aan werken.

      Groetjes,
      Karin

      • Beantwoorden Tibor

        28/07/2017, 08:29

        Hai Karin,

        Mooie dienst lever je!
        Pas op, want je staat met een been in de ‘artiesten-valkuil’: Voor een goed lopende business heb je zeker goede artiesten nodig. Vakidioten met een passie voor het werk. Maar een ondernemer moet zichzelf niet zien als artiest, dan stopt de groei.

        Je beschrijving hier gaat vrijwel volledig over het proces. HOE je werkt. Dat is een artiesten trekje. Je klant is alleen geïnteresseerd in WAT je levert.

        De online cursussen kunnen een x-factor zijn als ze goed zijn.
        Maak er dan een maandelijks abonnement van met elke maand nieuwe oefeningen, weetjes en misschien zelfs voeding die je per ouderwetse post op laat sturen door een fullfilment service.

        Een totaal andere X-factor zou de volgende kunnen zijn:
        Je biedt de mogelijkheid aan om paard of hond een/twee weken bij jou op locatie te laten wonen. Daar krijgt het dier elke dag zijn ‘fysio’, alleen de beste voeding en alle aandacht en liefde.
        Lang niet al jouw concurrenten hebben die ruimte en mogelijkheid, dus daarmee een X-factor. Voor je klanten is het weten dat je het aller-beste kiest voor je dier.

        Laatste optie (misschien de beste): een ‘verzekering’.
        Voor een vast bedrag per maand kan ik mijn dier bij jou verzekeren.
        Zodra er problemen zijn kan ik hem kostenloos bij je laten behandelen.
        Dit kun je alleen doen als je voldoende data hebt van de afgelopen jaren. Hoe vaak maken mensen gebruik van jouw diensten, hoeveel geven ze uit, hoeveel kost het jou, etc.

        Onthou: een goede X-factor heeft niks te maken met hoe jij werkt. En heeft alles te maken met hoe het businessmodel werkt.

    • Beantwoorden Judith Fick

      18/07/2017, 11:47

      Ik geef privé hondentraining, indien gewenst aan huis. De klant bepaalt zelf de locatie en de inhoud van de training. Deze is dus volledig afgestemd op (het tempo van) de klant en zijn hond. Alle aandacht voor jezelf.

      • Beantwoorden Tibor

        28/07/2017, 08:19

        Hai Judith,

        Het probleem is dat iedere hondentrainer ook privé trainingen aan huis zou kunnen aanbieden. Geen concurrentievoordeel dus.

        Ik geef expres twee aparte voorbeelden om je op het juiste spoor te zetten:

        1.Ik zie dat je ook een marketing achtergrond hebt en graag foto’s maakt.
        Bied een pakket aan waarbij de hondentraining wordt afgesloten met een professionele fotoshoot (hoef jij absoluut niet zelf te doen).
        Die unieke mix kan niet iedereen kopiëren.

        2. Een abonnement waarbij de klant elke maand een doos krijgt thuisgestuurd. Daarin gezonde snoepjes voor de hond om mee te trainen. Een nieuwe oefening om aan de hond te leren. Een geprint artikel met daarin een specifiek belangrijk weetje voor hondenbezitters. Af en toe een relevant speeltje. Voor de hondensnoepjes laat je je natuurlijk sponsoren door de fabrikanten. Voor hun een super scherpe marketing mogelijkheid.

        Ik blijf het herhalen: een goed onderscheidend vermogen heeft niks met jou te maken.
        En het kan niet in een dag gekopiëerd worden door anderen.

        Succes!

    • Beantwoorden Esther van Dijk

      21/07/2017, 08:51

      Hallo Tibor,

      Poeh, wat een lastige vraag. En niet omdat jij hem nu stelt, maar dit is een vraag die me al lang bezighoudt: wat maakt mijn bedrijf uniek? waarom kiezen klanten voor mij? Ik ben startend ondernemer, dus kan ook niet terugkijken naar de klanten die ik gehad heb om daar een rode draad in te herkennen.

      Wat ik nu kan bedenken: 2-3 maand na afronding opdracht altijd een opfris-sessie bij de klant waarbij we samen kijken:
      – wat is er daadwerkelijk veranderd?
      – wat werkt goed?
      – wat kan beter?
      – wat werkt (nog) niet?
      – wat kunnen we direct in die sessie aanpakken?

      Graag feedback!
      Alvast bedankt,
      Esther

      P.s. website is een tijdelijke, ben bezig mijn website op te zetten, zou mooi zijn daar mijn concurrentievoordeel direct goed in te hebben.

      • Beantwoorden Tibor

        28/07/2017, 08:08

        Hai Esther,

        Ik haal uit je tijdelijke website dat je je richt op leidinggevende en hun teams.
        Mogelijke X-factors:
        1. Binnen 48 uur een (simpele) teamscan.
        X-factor=dat jij de mens & logistiek hebt geregeld waardoor dat mogelijk is.
        Voor de klant betekent dat snelheid.

        2. Werken met abonnementsvorm waarbij er een vast aantal uren per maand flexibel kan worden besteed aan teamcoaching, 1-op-1 coaching of workshops. Geen gedoe met telkens losse offertes meer.
        X-factor=dat jij de mensen hebt om zo flexibel in te kunnen springen.
        Voor de klant betekent dat gemak.

        3. Zorgen dat je een one-stop-shop wordt.
        Teamcoaching, leiderschaps coaching, re-integratie coaching, verandermanagement, productiviteit training. Organisatie hoeft alleen nog maar zaken te doen met jouw bedrijf. Fijn, niet telkens de details van de organisatie uit moeten leggen.
        X-factor=dat je een team van specialisten aan je hebt gebonden.
        Voor de klant betekent dat een betere kwaliteit en gemak.

        4. Alleen maar werken op je eigen, vaste locatie. Minimaal 2-daagse retraites.
        Bijvoorbeeld een mooie boerderij ergens of een grote blokhut in België. Net als het gesloten systeem van Apple een irritante X-factor voor sommige klanten. Maar wel de reden waardoor je heel succesvol kunt worden. Die ‘blokhut’ waar langzamerhand steeds meer magische verhalen over rondgaan, wordt steeds aantrekkelijker bij organisaties.
        X-factor=vooral intern: veel minder geregel en gedoe met locaties. Je verkoopt altijd minstens een 2-daagse en verspilt dus geen tijd aan kleine opdrachten.
        Voor de organisaties die fan worden betekent het duidelijkheid (er valt niet veel te kiezen) en exclusiviteit.

        Je ziet Esther, geen van deze X-factors heeft met jou of jouw kwaliteit als coach te maken.
        Ze zitten allemaal in je businessmodel.
        Ook zijn ze allemaal niet direct te kopiëren door je concurrentie.
        Dat zijn de kenmerken van een goede X-factor.

    • Beantwoorden Jacqueline

      30/07/2017, 09:49

      Hoi tibor
      Ik ga onderdeel uitmaken een soft franchise formule van Remax
      Ik heb nu aangegeven dat ik een duidelijke verkoopstrategie heb, vooruitstrevende marketing en optimale woningpresentatie, optimale bereikbaarheid ook ‘ avonds en in het weekend, Ik kan verder niet goed ontdekken hoe ik mij kan onderscheiden tov collega’s, maar dat wil ik wel graag, ik vind het ook heel interessant om er verder over na te denken. Is dit de x-factor of zit ik op het verkeerde spoor.

      • Beantwoorden Tibor

        31/07/2017, 20:49

        Ja zoals ik tegen anderen ook al zei: De grote winnaars in dit soort verhalen zijn altijd de franchise eigenaren…

        Je merkt dat je geen sterk concurrentievoordeel hebt doordat je oplossing nu is harder te werken dan de rest (’s avonds en in het weekend).

        Wat je zou willen is dat je door je netwerk of slim gebruik van software een uniek aanbod kunt doen.

        Dat of veel sneller is dan de rest (“Hypotheek binnen een week” – Rabobank)
        Of veel makkelijker dan de rest (“Vind. Fiets. Drop.” – FlickBike)

    • Beantwoorden Ellen Slager

      04/08/2017, 17:05

      Hoi Tibor,

      Sinds november 2016 ben ik gestart met Ellen’ s World waar ik als medium, Reiki therapeut en doterra Wellness advocate mensen in het hier en nu gezond in innerlijke rust en vrede verder wil brengen voor hun toekomst.

      Wat Ellen’s World uniek maakt is de combinatie van diensten. De doTERRA essentiële oliën, de Reiki (afstand) behandelingen en de medium consulten. Ook worden er gratis readingen en email consulten weggeven. Ik probeer mee te gaan met anderen, maar toch zo veel mogelijk mezelf te blijven.

      Ik probeer zo veel mogelijk naar de klant te kijken, wat hebben zij nodig? Maar ik moet nog veel leren, zeker wat betreft de business.
      Ik heb nog geen website, alleen een facebookpagina.

      Groetjes Ellen

      • Beantwoorden Tibor

        05/08/2017, 08:46

        Hai Ellen,

        Ook jij zit in het systeem van iemand anders (doTerra).
        Het is dan vrijwel onmogelijk om een sterk concurrentievoordeel te ontwikkelen.

        Verder staan reiki op afstand en medium consulten te ver weg van me om iets waardevols voor jou over te kunnen zeggen.

    • Beantwoorden John Robberts

      05/08/2017, 17:26

      Hoi Tibor,

      Goed artikel wederom voldoende stof om weer over na te denken. Heb ik ook gedaan wat kan mijn X-factor zijn voor de Hardloop Academy. Mijn bijdehante belofte is dat hardlopers binnen 3 maanden hun looptechniek aanzienlijk kunnen verbeteren. Met als resultaat dat ze sneller,langer en blessurevrij blijven hardlopen. Om dit te bereiken zul je aan een aantal voorwaarden moeten voldoen o.a. spierkracht,balans en coördinatie. Aangezien ik inmiddels “aan den lijve”zelf ervaar wat crossfit voor mij betekend, wil ik dit meenemen in mijn pakket om klanten beter te leren hardlopen. Mijn website is bij lange na nog niet af wordt aan gewerkt ( communicatie model) is prioriteit.
      Met sportieve groet, John

      • Beantwoorden Tibor

        06/08/2017, 09:40

        Hai John,

        Mooie bijdehante belofte, maar absoluut geen concurrentievoordeel want je beschrijft het proces.

        (bijdehante belofte wordt scherper als je hem meetbaar maakt: “30% sneller op de 5K” of: “Je eerste 10K binnen 10 weken”.

        Voorbeelden van concurrentievoordelen:
        -Analyse van mobiliteit door camera en/of speciale loopband waardoor ik een loopstijl krijg aangeleerd (voorvoet, middenhiel, etc) die perfect bij mijn lijf past
        -Thuis opgehaald worden voor elke training.
        -Een kuitmassage direct na elke looptraining (samenwerking massagehuis).
        -Mensen bij aanvang traject €1.000 extra laten betalen. Als ze na 4 maanden gemiddeld 2x/week zijn komen trainen winnen ze €400. Als ze na een jaar gemiddeld 2x/week zijn komen trainen winnen ze €600.

        Etc.

        Ik heb express een paar (rare) voorbeelden gekozen die niks met de inhoud van de lessen te maken hebben.

    • Beantwoorden Arwen

      10/09/2017, 00:06

      Ok, wel ik heb een plan in de planning. En heb nog geen site of fb pagina. De naam wordt Harahara of Harawen.
      Ik was maatschappelijk werker en groepsbegeleider (psychiatrie, verstandelijk beperkte, verslavingszorg) en ben nu 1e jaars student shiatsu (Japanse massage op de grond). Ik wil ervaring opdoen, wat geld verdienen om de beste shiatsumasseur worden die ik kan zijn. Ik heb geen ruimte, auto of geld of een eigen mat.
      Graag wil ik op een community of profiel maken voor andere shiastsu studenten om ervaringen en kennis te delen. En wie weet later een collectief.
      Daarnaast biedt ik shaitsu-thuis aan. Voor een donatie 5 a 25€ kunnen mensen:
      Kiezen uit 3 soorten oefensessies die zij willen ervaren (emotioneel, merdiaan of relax gericht)
      Kennis maken met shiatsu in een huiselijke omgeving waarbij ze mogen liggen op hun eigen vertrouwde mat of deken (bij mij of hun en evt in aanwezigheid van…)
      Leren zij meer over hun lichaam, geest en emoties doordat ik leer en oefen via hun lichaam
      Biedt ik een achterban van mede studenten, leraren en therapeuten voor backup, overleg en informatie
      De mogelijkheid om verdere ontwikkelingen als eerste te ervaren aangezien zij daar aan bijdragen
      Mogen ze me aanbieden bij hun eigen netwerk van mensen
      Voelen ze zich zowiezo relaxter en meer geaard
      En heb ik ruimte voor 4 mensen per week op vaste momenten. (waar ze natuurlijk als eerste bij willen zijn anders zit ik vol)

      Daar ik de masseur ben vind ik het moeilijk om de x factor te zien los van mij.
      Alvast dank!

      • Beantwoorden Tibor

        10/09/2017, 05:45

        Klopt Arwin, je antwoord is 100% een artiesten antwoord.
        Op zich logisch gezien de fase waar je in zit met je plan.

        Zolang je jezelf blijft zien als masseur, zal het lastig worden een X-factor te creëren.
        Zodra je jezelf gaat zien als ondernemer, zal dat proces makkelijker worden.

        • Beantwoorden Arwen

          14/09/2017, 00:06

          Haha nav dit artikel had ik al een aantal dingen aangepast in mn plan. En dacht het enigszins begrepen te hebben. En toch wel iets in mn aanbod te hebben dat losstaat van mij. Uitdagend, het schakelen van mindset.
          Ik neem het mee en als ik verder ben gekomen laat ik het weten.
          Dank je wel.

    • Beantwoorden Steffi Krul

      11/12/2017, 12:45

      Hoi Tibor,

      Ik ben klassiek homeopaat.
      Mijn X-factor
      -Ziektepreventie : de mogelijkheid om een uitgebreid bloedonderzoek te laten doen en dit na 6 maanden herhalen.
      -Skype-consulten en thuisbezoek.

      Groet,
      Steffi

      • Beantwoorden Tibor

        12/12/2017, 07:31

        Je denkt zeker in de goede richting Steffi.
        Het bloedonderzoek en de Skype consults zijn redelijk onderscheidend (maar niet uniek).

        Een bloedonderzoek dat ik per envelop thuis krijg en makkelijk in kan sturen maakt het nog weer wat unieker.

        Wat sterk is aan je denkwijze, is dat je het niet over jezelf hebt maar over je businessmodel.
        En als je daar blijft zoeken, vind je de goede antwoorden.

    • Beantwoorden Anouk

      24/01/2018, 09:43

      Hoi Tibor,

      Mijn nieuwe website is live.

      Ik ben kinder- en jongerencoach gespecialiseerd in zelfvertrouwen en weerbaarheid.
      Ik geef zelfontwikkelde groepstrainingen aan kinderen (8-14 jaar), individuele coaching en zelf ontwikkelde oudercursussen.

      Maar ik zit nog wel met die X-factor.
      Ik heb aan mijn aanbod een uitgebreid 4 maanden traject toegevoegd waarin het hele gezin begeleiding kan krijgen, inclusief observaties thuis en op school en gezinssessies en wat er verder nog nodig is. Maatwerk dus.

      Buiten het feit dat ik al mijn producten zelf heb ontwikkeld/samengesteld weet ik even niet hoe ik mijn X-factor nog meer zou kunnen vergroten.

      Jij hebt vast goede ideeën 🙂

      Groetjes Anouk

      • Beantwoorden Tibor

        10/02/2018, 08:29

        Hai Anouk,

        “Maatwerk” en “zelf ontwikkeld” zijn geen X-factoren.
        Het is simpelweg niet onderscheidend.

        Je moet hiervoor een nieuwe manier van denken aanleren.
        Stop even met inhoudelijk denken als artiest.

        Ga boven je bedrijf hangen.
        En ga nog wat hoger, zodat je boven je industrie hangt.

        Wat is de standaard?
        Wat is vervelend voor klanten?

        (denk aan reizigers die te veel geld moeten betalen voor een taxi die je nooit kan vinden als je er eentje nodig hebt. Enter Uber.)

        Een computerspel zou een X-factor zijn.
        Een eigen bordspel ontwikkelen.
        Een vakantie week voor ouders en kinderen (soort retreat).
        Kinderen betrekken in de coaching van andere kinderen.

        Dat zijn enkele voorbeelden van onderscheidend vermogen in jouw industrie.

        Niet per definitie goed of winstgevend.
        Wel onderscheidend.

        En dat laatste heb je nodig als je niet voor de rest van je leven achter klanten aan wil hollen.

    • Beantwoorden Geronne

      09/03/2018, 07:22

      Hé Tibor,

      Ik ben net gestart als Budgetcoach, en ik geloof dat ik nog echt een ‘artiest’ ben in denken en doen. Zo vind je onder andere best wat procesbeschrijvingen op mijn website. Ik heb nu zelf nadenkend nog geen concurrentievoordeel tov andere budgetcoaches.

      Een concurrentievoordeel wat ik nu voor mijn bedrijf ter plekke bedenk:
      Ik zou iets kunnen (laten) ontwikkelen dat een financieelbeginpunt laat zien, en alle tussenstappen tot nu, zodat klanten de verbeteringen in hun financiële situatie zelf kunnen inzien op elk moment.

      Ik ontvang heel graag jouw feedback. En hartelijk bedankt voor de inzichten die ik krijg door het lezen van je publicaties!

      Groetjes Géronne

      • Beantwoorden Tibor

        11/03/2018, 15:05

        Hai Géronne,

        Dank voor je bijdrage!

        Ook voor jou geldt dat een technologische oplossing het sterkste concurrentievoordeel zou opleveren.

        Een stuk software+app die alles makkelijker en duidelijker maakt.

        Goedkopere opties:
        -Een uniek budget bordspel
        -Een heel strak systeem ontwikkelen dat je heel makkelijk aan andere (beginnende) coaches kunt uitleren. Zodat zij voor jou op een goedkope manier jouw systeem kunnen verspreiden, zonder kwaliteitsverlies. (Denk aan hoe McDonalds door strakke procedures en duidelijke systemen zo heeft kunnen groeien).

        Succes!

        -Tibor

    Write a comment