Jij wilt een positioneringsstrategie maken. Of je hebt vaag gehoord dat een positioneringsstrategie voor je bedrijf onmisbaar is, en wilt meer weten over het hoe en wat. Of je wilt eerst weleens weten wat het eigenlijk is, een positioneringsstrategie.
Kunnen wij je vertellen.
Je kunt er ook op googelen. Dan krijg je allerlei uit de kluiten gewassen artikelen. Met woorden als investeringsvereisten en kwaliteitsmanagement. Chic. Maar ook bizar taai. En saai.
Bij Tibor.nl vind je dit artikel over positioneringsstrategie. Wij vatten de koe bij de horens en vertellen je in duidelijke woorden:
- wat een positioneringsstrategie is
- waarom ie ertoe doet
- en hoe je een positioneringsstrategie maakt.
Je kunt ’t hele proces van een positioneringsstrategie maken trouwens samenvatten in 1 woord. Gaan we straks doen.
En vooruit, we bespreken een positioneringsmodel, de positioneringsstrategie van Porter. Maar dan op de Tibor-manier: recht voor z’n raap, duidelijk en praktisch.
Trouwens, we gaan ook even terug naar de middelbare school.
Wat is een positioneringsstrategie?
Wat een positioneringsstrategie is?
We doen eerst even een stap terug: wat is positioneren? Als je je positioneert, neem je een positie in. Bewust. Je zegt: dit ben ik. En dit ben ik dus niet.
Een positioneringsstrategie is niks anders dan een strategie die je opstelt om een bepaalde positionering in de praktijk ook echt zo neer te zetten.
Wil je dat je doelgroep jou kent als ‘die die altijd meedenkt en maatwerk levert? Of ‘die met die superservice’? ‘Die die altijd verrassend uit de hoek komt’? In een positioneringsstrategie zet je uiteen HOE je ervoor zorgt dat je doelgroep je ook echt zo kent. Wat moet je daarvoor doen? Wat heb je daarvoor nodig? Hoe moet je je daarvoor uiten?
Waarom je een positioneringsstrategie nodig hebt
Waarom je een positioneringsstrategie nodig hebt? Lang verhaal kort: omdat we sinds de middelbare school niets zijn veranderd. Wij zijn hoogstens subtieler geworden als volwassenen.
Denk terug aan de middelbare school: je hoorde bij de skaters, of bij de nerds, of bij de rijkeluisballen, of bij de populaire kiddos, of… En je deed alles om erbij te horen. Je outfit, gedrag, taalgebruik: alles moest kloppen.
High school is over… of toch niet?
Volwassenen zijn net grote kinderen: we zijn ons nog steeds de hele dag aan het positioneren. We hebben een groepje gekozen, daar willen we bij horen. Daar passen we onszelf op aan. Kuddedieren zijn we.
Nu het mooie: als bedrijf doe je daar je voordeel mee. Hele groepen mensen zijn grofweg gezien een eenheidsworst. Jij kiest een groep en doet er alles aan om daarbij aan te sluiten. Om die groep aan te spreken. De absolute shit te zijn voor die groep.
En alles wat daarbij komt kijken, is je positioneringsstrategie.
Daarmee onderscheid je je van andere producten, diensten, aanbieders, organisaties. Van andere uitingen op allerlei kanalen.
Er wordt zoveel geroepen. Met een positioneringsstrategie zorg jij jouw stem eruit te filteren is, dat ie opvalt tussen al dat andere geroep. Dat je the voice bent te midden van the noise.
Je positionering bepalen: welke factoren spelen een rol?
- Tone of voice
- Boodschap
- Prijsstelling
- Kwaliteit
- Communicatiekanalen
Concreet voorbeeld:
Stel dat je je als hypotheekverstrekker op starters wilt richten. Dan kom je niet aan met stoffige foldertjes in grijs/blauwtinten en een boodschap die begint met ‘u’. Je hoeft ’t ook niet te hebben over de 7 voordelen van je hypotheek oversluiten.
In plaats daarvan gebruik je Instagram. Je schrijft hippe, korte posts in duidelijke taal over startersvragen.
Logisch, zou je denken. Is het ook. Maar er ligt een hele positioneringsstrategie aan ten grondslag. Met vragen als:
- Wat is je belangrijkste boodschap? Is dat ‘de goedkoopste hypotheek’? Of bijvoorbeeld ‘de duurzaamste hypotheek’? Of is de kwaliteit van je dienstverlening waanzinnig goed? Leg jij hypotheken uit in supersimpele termen die iedere starter snapt?
- Wil je je doelgroep aanspreken via Instagram of ga je voor een professionelere uiting via LinkedIn?
- Houd je je taalgebruik zakelijk? Of ga je voor een informele, ‘vrienden-onder-elkaar’-toon? Welk taalgebruik past bij je doelgroep en bij hun zoektocht naar jouw dienst?
De positioneringsstrategie van Porter
De positioneringsstrategie van Porter, ook bekend onder de naam typologie van Porter, is een positioneringsmodel dat 3 verschillende positioneringsstrategieën beschrijft. Volgens Porter zijn er 3 manieren om je te onderscheiden van je concurrent:
- Kostenleiderschap
- Differentiatie
- Kostenleiderschap of differentiatie in een bepaalde niche
Kostenleiderschap is niets anders dan de goedkoopste zijn. Jij hebt de scherpste prijs, dus je doelgroep koopt bij jou. Alles wat je doet en zegt, is gebaseerd op dit belangrijkste principe van de laagste prijs.
Is differentiatie jouw positioneringsstrategie, dan doe je dingen duidelijk anders dan je concurrenten. Je maakt je product of dienst uniek. Door iets toe te voegen bijvoorbeeld. Iets wat je klant over de streep trekt. En waardoor hij het prima vindt om meer te betalen, want jij levert meerwaarde.
Een derde strategie binnen het positioneringsmodel van Porter is om je te focussen op een niche. Door te kiezen voor een niche, zet je jezelf neer als expert. Binnen die niche kies je dan ook weer voor óf kostenleiderschap, óf differentiatie als positionering.
Porter: ‘Het is óf óf’
Niet kiezen tussen de 3 positioneringsstrategieën zorgt er volgens Porter voor dat je ‘stuck in the middle’ raakt. Je hebt dan geen sterke positioneringsstrategie.
Ga maar na: als je voor een positionering van je bedrijf kiest waarbij je én (een beetje) de prijs wilt drukken én je bedrijf (een beetje) wilt differentiëren, dan kan je fluiten naar je sterke positie.
Gevolg? Je bent niet uniek en niet overtuigend. En dat kost klanten.
Nog een keer de positioneringsstrategie van Porter. Maar dan op z’n Tibors.
De positioneringsstrategie van Porter, samengevat in de woorden van Tibor:
Wees (d)wars.
Om op te vallen in je markt, moet je dwars zijn. Eigen. Zo positioneer je je. Wees wars van conformisme, van ‘dit is wat de markt doet, dus dat werkt, dus dat doe ik ook’. Durf tegendraads te zijn en een tegengeluid te laten horen. Op een manier die bij jou past.
Dat kan op het gebied van de prijs zijn. Maar bedenk je dat je jezelf dan in een strak keurslijf perst. Je hele positionering (dus alles wat je doet) staat dan in het teken van De Laagste Prijs. Bij alles wat je doet, draai je ieder dubbeltje om. Want De Laagste Prijs is het enige wat je hebt.
Differentiatie geeft je eigenheid. Vrijheid.
Je zet je eigen ‘differentiatiekader’: waarin wil jij uniek zijn? Zolang je binnen dat kader blijft, kun je doen wat je wilt.
Kijk naar een merk als Oatly. Zij positioneren zich als een stelletje gekke Zweden die de ‘post milk generation’ aanvoeren. Hun copy en andere content is zo gek als een deur. Oatly heeft hierdoor naam voor zichzelf gemaakt, juist doordat alles kan. Zij zitten niet vast aan De Laagste Prijs, maar aan De Opvallendste Boodschap. Alles wat opvalt, is goed. Alles wat dwars is, is toegestaan.
Positionering van je bedrijf: in 1 woord
1. Kies.
Choosing is losing. Or is it?
Kijk naar het model van Porter: je móét juist kiezen. If you don’t choose, you lose.
Bereik kwijtraken is niet erg. Het kristalliseert je doelgroep uit. Door je duidelijk uit te spreken, schrik je niet alleen mensen af, je bindt ook mensen aan je.
Denk weer even aan de middelbare: met je Tommy Hilfigers vonden de rijkeluisballen je tof, maar aansluiting vinden bij de skaters kon je vergeten. Maar dat wilde je ook niet. Waar of niet?
Mensen zijn simpel. De middelbare school is de maatschappij in het klein. Je snapte toen hoe het werkte. Dus nu nog steeds. Denk niet te moeilijk, draaikont niet, probeer niet van 2 walletjes te eten.
Je Tommy Hilfiger-polo op een skatebroek? 1 woord: nee.
Wil je een sterke positioneringsstrategie?
Kies.
Maak je bedrijfsstrategie op een bierviltje.
Positionering bepalen, zakelijk en privé: krijg het leven scherp met Tibor
Dit artikel gaat over je positionering bepalen. Maar je positionering gaat verder dan de positionering van je bedrijf.
Tibor is business coach en personal coach. En in die rol biedt hij verschillende programma’s en trajecten aan. Allemaal met 1 doel:
Winst op alle fronten. Zakelijk en privé. Voor meer ruimte in je agenda, rust in je kop en vermogen in je bezit.
Met Tibor kijk je verder dan ‘waar wil ik volgend jaar met mijn bedrijf staan’. Met Tibor ga je op zoek naar Het Goede Leven. Naar hoe je Succesvol Wordt.
Succes is zoveel meer dan stijgende omzetcijfers. Succes is pas succes als het voelt als succes.
Wil je afrekenen met gedoe, gezeik, gedraaikont? Wil je je leven leiden met een heldere focus, een duidelijk doel? En vooral: met succes? Voldoening? Resultaat?
Tibor is je man.
Maar alleen als jij Tibor aankunt.
Ontdek het hier:
BOEK WINST OP ALLE FRONTEN_
"Mijn team en vrienden denken dat ik super slim ben (ben ik niet). Dat komt door de emails van tibor (en ze hebben geen idee dat die bestaan)."
- Een subscriber van tibor.nl
Goed blog, ben gelijk aan de slag gegaan met wat concrete acties en vragen.
Ik ben alleen nog benieuwd of er een aantal versterkende ‘Tibor’ sleutelvragen zijn die ik kan vragen om m’n positie kraakhelder te krijgen.