leiderschapskwaliteiten

Goede leiderschapskwaliteiten: heb jij ze? Zo niet: doe iets.

Waar je ook werkt, het devies is: follow the leader.

Maar: dat werkt alleen als die leider ook goede leiderschapskwaliteiten heeft.

Wat goede leiderschapskwaliteiten zijn? Dat gaan we hier zien. Inclusief voorbeelden van goede leiderschapskwaliteiten in de praktijk.

Wat zijn leiderschapskwaliteiten?

Om maar te beginnen met de open deur: leiderschapskwaliteiten zijn de kwaliteiten die iemand tot een goede leider maken.

En met een goede leider bedoelen we dan: iemand die de boel leidt. Niet alleen op papier. Iemand naar wie geluisterd wordt. Die zijn team meekrijgt.

Natuurlijk is iedereen anders. Er bestaan dan ook verschillende leiderschapsstijlen. Hieronder gaan we het bijvoorbeeld kort hebben over de stijl van het coachend leiderschap.

Maar hoeveel verschillende smaken er ook zijn in leiderschap: dat neemt niet weg dat er eigenschappen zijn die leiders altijd goed staan. En die noemen we leiderschapskwaliteiten.

Even voor de duidelijkheid: we hebben het hier over leiderschapskwaliteiten, en dat is weer iets anders dan persoonlijk leiderschap.

Lijstje: wat zijn kenmerken van goed leiderschap?

Goed, we kunnen een hele lijst klinkende kenmerken van goed leiderschap opratelen. Categorie: charisma! Duidelijkheid! De regie nemend!

Maar laten we eerlijk zijn: een leider die een zak is, blijft een zak.

Dus we pakken het anders aan. Nummer 1 op de lijst van goede leiderschapskwaliteiten:

1.     Wees geen zak.

Op een zak als leider gaat niemand goed. Zo simpel is het. Charisma of duidelijkheid of de regie pakken gaan je dan niet helpen.

Hoe je ervoor zorgt dat je geen zak bent? Samenvatting: door een ‘ik’ te zijn, maar te denken als een ‘wij’.

Hoe je dat doet? Zie de leiderschapskwaliteiten hieronder.

2.    Heb tijd en aandacht.

Geen gemaakte aandacht, geen verloren 5 minuten. Wees eens echt bezig met wat medewerkers doen en zeggen. Zonder dat je je druk maakt om wat daarna komt: wat jij moet doen of moet roepen of moet vinden of moet regelen.

Echte aandacht is schaars. Medewerkers merken het als je echt de tijd voor hen neemt. Geen schuin oog op je telefoon of op je horloge. Plan tijd en aandacht in.

Hoe je medewerkers echt laat zien dat je aandachtig luistert én hoe je ook écht aandachtig luistert? Door hun woorden samen te vatten. ‘Ik hoor je zeggen dat je het heel leuk vindt om deze taak uit te voeren, omdat …’, ‘Je maakt je dus zorgen om Y, want…’.

Next level aandacht? Zie punt 6.

3.    Wees authentiek.

Jij bent jij. Daar kun je aan schaven. Best een hoop zelfs. Maar de kern blijft gelijk.

Blijf authentiek. Experimenteer, maar blijf bij jezelf. Om de sweetspot te vinden is bijvoorbeeld personal coaching een strak plan: een goede leiderschap coach houdt je een spiegel voor en vertelt je wat je moet horen.

Je hebt je slechte eigenschappen en je valkuilen. Maar je bent al halverwege als je je daarvan bewust bent. Wees niet bang ze te benoemen. ‘Ik kom op gebied X vaak bot uit de hoek’, ‘Ik staar me regelmatig blind op Y’. Kan je prima hardop uitspreken, je team weet het toch allang.

Sta ook voor authenticiteit in anderen. Accepteer dat anderen niet zo denken als jij. Jij hoeft geen softie te worden als je dat niet bent. Maar accepteer dat anderen dat misschien wel zijn.

Je HR-medewerker is misschien een eersteklas softie in jouw ogen. Maar ondertussen zorgt dat er wel voor dat iedereen hem direct vertrouwt. En dat hij zijn werk daardoor goed kan doen.

4.    Communiceer. Op repeat.

Onnavolgbaar leiderschap. Klinkt goed. Is het niet.

Zorg dat je te volgen bent. Blijf communiceren. Laat weten welke koers je wilt varen en leg uit hoe je tot die koers komt.

Zorg dat je niet alleen zendt, maar ook ruimte vrijhoudt om te ontvangen. De beste manier? Stel vragen.

  • Wat willen jullie?
  • Wat vinden jullie hiervan?
  • Hoe gaat het?
  • Zijn er dingen die beter kunnen?
  • En, een belangrijke: wat verwachten jullie van mij als leider?

Nog een reminder over een welbekende valkuil: degene met de grootste mond/de meeste overredingskracht/de meest dominante persoonlijkheid heeft niet altijd gelijk. Ook niet als jij dat bent.

5.    Heb vertrouwen.

Gemotiveerde medewerkers willen wat het beste is. Vertrouw daarop. Eén van de beste leiderschapskwaliteiten: geef medewerkers vrijheid om hun eigen invulling te geven aan ‘goed functioneren’.

En bedenk je: het meeste leert iedereen van fouten. Gaat het mis, kom dan niet met een ‘Could have told you so’.

In plaats daarvan: ‘Jammer, maar het was een interessant idee. Wat kunnen we hiervan leren?’.

6.    Heb een hooivork.

Denk even aan de koning die op NLdoet op de kinderboerderij de varkensstal uitmest. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. En omdat ‘ie zo laat zien dat hij een van ons is.

Een leider is nooit zo sterk als wanneer hij letterlijk in de stront naast iemand komt staan met zijn hooivork. Dus als ‘ie niet vanaf het schoongespoten stoepje voor de staldeur gaat staan tetteren, in z’n mooie pakkie.

Natuurlijk hoef je niet elke dag een stal uit te mesten. Daar heb je mensen voor die dat heel goed kunnen.

Maar op momenten dat het ertoe doet, als iemand tot zijn knieën in de stront/met te veel hooi op zijn vork staat, zorg dan dat je er bent. Desnoods in overall en met die hooivork.

(Goed) leiderschap = coachend leiderschap

Er zijn al pagina’s, artikelen en boeken vol geschreven over goed leiderschap. Er zijn modellen, theorieën en processen die leiderschap beschrijven, indelen, in stukjes hakken en weer aan elkaar lijmen.

Dus laten we het hier vooral even simpel houden.

Voor Tibor is goed leiderschap coachend leiderschap.

Leiderschap heeft nog steeds vaak een negatieve, autoritaire smaak. Zo van: 1 leider, liefst met grote bek, en de rest volgt.

Maar bij coachend leiderschap gaat het niet om waar jij heen wilt. En om hoe je iedereen zonder morren doet volgen.

Het gaat om waar jullie heen willen.

Coachend leiderschap verloopt volgens de 4 V’s:

  1. Vragen
  2. Verplaatsen in de ander
  3. Verbinden door gezamenlijke belangen en principes te vinden
  4. Verdiepen door nieuwe mogelijkheden en benodigde veranderingen te onderzoeken

Na stap 4 ben je niet per se klaar. Een gesprek kan uit meerdere rondes bestaan.

Als coachend leider zet je in op inspireren en faciliteren, niet op controleren en corrigeren.

Voorbeelden van leiderschapskwaliteiten in de praktijk

Leiderschapskwaliteiten voorbeeld #1: de doorvrager

Goede leiders vragen door. Op een gesloten vraag volgt een open vraag: ‘Waarom ben je het hier wel of niet mee eens? Kun je je mening uitleggen? Zie je alleen maar nadelen, of ook voordelen? Waar ben je bang voor/enthousiast over? Wat spreekt je hierin precies wel/niet aan?’.

Een goede leider wil niet alleen de mening horen van een werknemer of zijn werk zien, maar ook de denkwijze of de beweegreden daarachter.

Leiderschapskwaliteiten voorbeeld #2: de niet-weter

Leider of niet, soms weet je het even niet.

Leer op zulk soort momenten je mond open te trekken: ‘Daar moet ik over nadenken. Ik weet het nu niet.’

De niet-weter is een gouden combinatie met de doorvrager uit voorbeeld 1. De niet-weter die toegeeft dat hij het even niet weet én vervolgens aan zijn team vraagt: ‘Wat denken jullie?’, dat is de echte doorvrager. Lees: de doorvrager die echt op antwoorden zit te wachten. Die iets wil, iets doet, met die antwoorden.

Leiderschapskwaliteiten voorbeeld #3: de vertrouwer

Merk je dat je de neiging hebt om bij bepaalde taken of personen te micromanagen, ga dan in gesprek. Leer de persoon beter kennen, vraag naar zijn beweegreden om een taak op een bepaalde manier uit te voeren.

Staar je niet blind op cijfertjes: luister naar persoonlijke verhalen en creëer vertrouwen in je medewerkers.

En als je wel naar de cijfertjes kijkt, kijk dan naar de cijfers aan het einde van de rit. Zien die er doorlopend goed uit? Stel je dan niet wantrouwend op. Zonde van je energie. Gebruik die liever voor een bedankje. Of een high five.

Goede leiderschapskwaliteiten ontwikkelen of finetunen? Tibor.

Tibor is coach. Hij snapt leiderschap. Hij is goed in wat hij doet.

Kijk maar naar deze review:

Een inspiratiebron en tevens super coach. Hij zegt de dingen die raak zijn en vermijdt de onzinnige standaard info.

Of deze:

“Tibor.nl zou in mijn opinie verplichte kost moeten zijn voor iedereen die een waardevol en gelukkig leven wil.

En zo zijn er nog 328. Check het op Google.

Of start gewoon gelijk met coaching van Tibor. En regel je shit nu.

Interesse? Doe hieronder de intake.

BOEK WINST OP ALLE FRONTEN_

"Mijn team en vrienden denken dat ik super slim ben (ben ik niet). Dat komt door de emails van tibor (en ze hebben geen idee dat die bestaan)."
- Een subscriber van tibor.nl

*Je kunt je op elk moment uitschrijven met 1 klik als het je allemaal te veel wordt Powered by Kit

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *