Een bekende coach schreef ooit: “Coaching is het ontwikkelen van iemands potentieel om hun eigen prestaties te maximaliseren. Hierbij gaat het niet om hen iets aan te leren, maar hen te helpen om te leren.”
Coachingsgesprekken met je medewerkers zijn cruciaal voor je bedrijf. Een goed coachingsgesprek kan het verschil maken tussen een team dat functioneert of een team dat uit elkaar valt.
Toch is de structuur in een coachingsgesprek vaak ver te zoeken. In dit blog gaan we je leren hoe je effectieve, resultaatgerichte coachingsgesprekken voert. Geen onzin, alleen resultaat.
Coachingsgesprek: niet leren, maar helpen om te leren
Door altijd elk recept tot op de letter te volgen, leer je niet perse beter te koken. Na tien keer voer je het recept misschien perfect uit, maar zodra je moet improviseren met nieuwe ingrediënten, sta je met lege handen.
Je hebt de basisprincipes niet begrepen. Je hebt nooit geleerd om je creativiteit te gebruiken.
Zo werkt het ook met coachen. Stippel jij altijd precies uit wat je medewerkers moeten doen? Dan leren ze nooit zelf na te denken. Ze worden perfecte uitvoerders. Geen probleemoplossers.
Als ondernemer wil je het volledige potentieel van je medewerkers bereiken. Persoonlijke groei stimuleren en de prestaties verbeteren. Je wilt jouw medewerkers dus helpen om te leren, zichzelf te ontplooien.
Wat een coachingsgesprek vooral niet is
Een coachingsgesprek is dus alles behalve eenrichtingsverkeer. Als ondernemer moet je vooral ook niet doen alsof jij alle wijsheid in pacht hebt. Eén: dat heb je niet. Twee: dat is niet het idee van een coachingsgesprek.
Coaching is geen sessie waarbij jij jouw werknemer overlaadt met adviezen om beter aan het werk te gaan.
In plaats daarvan is het een dialoog. Het is een interactief proces waarbij je vooral veel luistert, de juiste vragen stelt, feedback geeft en samen nadenkt over mogelijke oplossingen. Om uiteindelijk het maximale in je medewerkers naar boven te halen.
Een perfect coachingsgesprek voeren? Zo doe je dat
Wil jij als ondernemer beter worden in het voeren van een coachingsgesprek? Met deze simpele technieken breng jij daar vandaag nog verandering in.
Stel de juiste vragen
Een coachingsgesprek valt of staat met goede vragen. Stel open vragen die niet alleen met ‘ja’ of ‘nee’ te beantwoorden zijn, maar kies voor gerichte vragen die uitdagen. En misschien wel belangrijker: luister ook daadwerkelijk naar het antwoord.
Verplaats je in de ander
Als jij als ondernemer hoog in je torentje blijft zitten, heb je geen idee wat er op de werkvloer speelt.
Verplaats je in je medewerkers. Bedenk je waar ze tegenaan lopen en doe dit vooral zonder te oordelen. Dit zorgt ervoor dat jij de ander beter begrijpt én dat de ander zich begrepen voelt.
Verbind met elkaar
Het is belangrijk dat jij en je medewerker elkaar vertrouwen. Gemeenschappelijke raakvlakken helpen hierbij. Door te ontdekken waar jullie gemeenschappelijke belangen of interesses liggen, verbind jij je meer met je medewerkers. Hoe je dit doet? Small talk. Het hoeft niet altijd meteen over die doelstellingen te gaan.
Met als resultaat: een open cultuur waar medewerkers sneller op je af stappen en je meer toevertrouwen.
Verdiep je in de ander
Een coach helpt je om het uiterste uit jezelf te halen. Heb je de juiste vragen gesteld? Goed geluisterd? Heb je je verplaatst in de ander en weet je wat er speelt?
Dan weet je als het goed is waar zijn of haar ambities liggen. Nu kun je deze gaan verdiepen. Daag de ander uit om meer van zichzelf te laten zien. Geef de touwtjes uit handen.
Plan vervolgens gerichte momenten in om de voortgang te bespreken en geef opbouwende feedback. Houd de handjes van je medewerkers niet vast, maar probeer hen echt op eigen benen vooruit te helpen.
Leer een coachingsgesprek voeren
Klaar om niet alleen aan een sterker team te bouwen, maar ook een sterkere onderneming? Tijd om deze technieken voor een goed coaching gesprek in te praktijk te brengen. Bij Tibor geven we je graag de handvatten om een echte coachende leider te worden. Sluit je aan bij ons operationeel lidmaatschap en kies voor meer zakelijk succes. Maar let op: het is alleen geschikt voor leiders die écht vooruit willen.
BOEK WINST OP ALLE FRONTEN_
"Mijn team en vrienden denken dat ik super slim ben (ben ik niet). Dat komt door de emails van tibor (en ze hebben geen idee dat die bestaan)."
- Een subscriber van tibor.nl