bullet journal

Wie is jouw ideale klant? Bepaal het in 5 stappen

Worstel jij met het aantrekken van de juiste klanten? Werk je keihard, maar groeit je bedrijf niet zoals gehoopt?

Je stopt al je tijd en geld in marketing, maar je doelgroep pikt de boodschap alsmaar niet op. Of misschien krijg je klanten, maar zijn dit niet de klanten die je wilt. Bagger.

Domme pech? Nee. Een gebrek aan de ideale klant. Zonder de juiste doelgroep voor ogen te hebben, maak jij jezelf nooit relevant. Maar wie is je ideale klant? Met deze vijf concrete stappen bepaal jij je ideale klant. En vergroot je ook nog eens de kans op succes. Dubbel voordeel dus.

Benieuwd naar het raarste geheim voor het opbouwen van een groot en trouw publiek? Meld je dan meteen aan voor onze tactische meeting.

Stap 1: kijk naar je huidige klanten

Maak het niet te moeilijk. Begin bij het begin: je bestaande klanten. Je huidige klantenbestand is zeker niet alleen maar troep. Je vindt gegarandeerd een paar ‘ideale’ klanten. Dit zijn mensen die herhaaldelijk bij je kopen, positieve feedback geven of je naar anderen doorverwijzen. Deze klanten geven een belangrijke eerste indicatie van het ideale klantprofiel.

Maak een lijst van deze klanten en noteer hun gemeenschappelijke kenmerken. Denk aan: 

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Locatie
  • Beroep
  • Inkomen
  • Gezinsstatus

Bonustip: durf af te bakenen

Veel ondernemers zijn als de dood om af te bakenen. Ze richten zich liever op ‘iedereen’, dan een specifieke doelgroep aan te spreken. De waarheid? De meest domme keuze om te maken. Door iedereen te willen bereiken, maar spreek je in feite niemand écht aan.

Durf dus te kiezen voor een duidelijke doelgroep. Het afbakenen van je ideale klant betekent niet dat je minder klanten hebt. Juist dat je die klanten beter benut. En zo maak je je boodschap uiteindelijk veel relevanter. Take the risk.

Stap 2: identificeer pijnpunten van je klanten

Je hebt nu een idee van je huidige klanten. Tijd om hun problemen te begrijpen. Door en door. Wat zijn hun uitdagingen of behoeften die hen naar jou brengen? Dit is een cruciaal onderdeel om je ideale klant te bepalen. Het geeft namelijk inzicht in hoe je waarde toevoegt.

Simpelweg verkondigen dat jij een business coach bent werkt niet. Vertellen hoe jij ervoor gaat zorgen dat jouw klant minder verlies draait, helpt wel.

De pijnpunten van je ideale klant zijn cruciaal. Iets wat pijn doet, spreekt aan. Houd daarom interviews met klanten of vraag om feedback tijdens enquêtes om deze problemen te begrijpen. Tot in de kern.

Stap 3: bepaal waar je je ideale klant bereikt

Leuk zo’n ideale klant. Maar als je niet weet hoe je hem of haar moet bereiken, heb je er geen klap aan. Zorg dus dat je tot in detail weet van welke kanalen je ideale klant gebruik maakt. En tot in detail, daarmee bedoelen we:

  • Op welke sociale mediaplatformen zitten ze?
  • Waar bevinden ze zich offline?
  • Bezoeken ze beurzen of netwerkborrels?
  • Waar halen ze hun informatie vandaan?

Alles telt. Niet alleen helpt dit om je marketingbudget effectiever te besteden; je maakt ook nog eens een veel grotere impact. Puur door je boodschap direct bij de juiste mensen te krijgen.

Stap 4: stel klantpersona’s op

Jouw ideale klant beschrijven doe je in een persona. Mooi woord. Simpel gezegd: fictieve beschrijvingen van jouw ‘ideale’ klanten’ op basis van alle verzamelde informatie.

Een klantpersona bestaat uit:

  • Naam (fictief)
  • Leeftijd
  • Beroep
  • Doelstellingen
  • Uitdagingen
  • Koopmotieven

Een voorbeeld: Mark de Ruiter is een IT-manager die moeite heeft om balans te vinden tussen werk en privé. Hij zoekt naar oplossingen die hem tijd besparen en stress verminderen, zonder dat hij geld misloopt.

Klinkt flauw, maar is het niet. Het helpt je namelijk enorm om een beeld te vormen bij jouw ideale klantprofiel. En dat gaat uiteindelijk zorgen voor betere marketing. Dat zul je zien.

Stap 5: analyseer je concurrenten

Je concurrenten onthullen veel over jouw ideale klant. En nee: we bedoelen zeker niet dat je dit moet kopiëren. Concurrenten helpen je juist om te ontdekken welke gaten er in de markt liggen. Je begrijpt namelijk beter waarom jouw bedrijf uniek is.

Stel jezelf dus de vraag hoe je je bedrijf kan onderscheiden om juist een andere groep aan te spreken óf om echt op te vallen in de zee van concurrenten. Dit helpt vervolgens ook weer om jouw ideale klant naar jou te trekken, in plaats van de concurrent.

Breng alles samen in een waardepropositie

Weet je wie je ideale klant is? Formuleer dan een waardepropositie. Een duidelijk en beknopt verhaal van de unieke waarde die je biedt aan deze ‘ideale klant’.

Het bestaat uit drie elementen:

  1. Wie help je?
  2. Welk probleem los je op?
  3. Hoe doe jij dit uniek?

Wees vooral specifiek. Vage lulkoek hebben we helemaal niks aan. Zeker niet in het aanspreken van je ideale klant.

Hulp nodig bij jouw ideale klant bepalen?

Met bovenstaande stappen begin jij vandaag nog met jouw ideale klant. Zo zorg je ervoor dat jouw bedrijf echt opvalt in een drukke mark en laat je je klanten echt begrepen voelen.

Direct aan de slag met jouw ideale klant bepalen? Sluit je aan bij ons operationeel lidmaatschap voor échte relevantie voor jouw doelgroep om echt door te pakken. Ben je een startende ondernemer en wil je meteen de juiste mensen aantrekken? Meld je aan voor ons coachingstraject voor starters.

BOEK WINST OP ALLE FRONTEN_

"Mijn team en vrienden denken dat ik super slim ben (ben ik niet). Dat komt door de emails van tibor (en ze hebben geen idee dat die bestaan)."
- Een subscriber van tibor.nl

*Je kunt je op elk moment uitschrijven met 1 klik als het je allemaal te veel wordt Powered by ConvertKit

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *