Copywriting: schrijf messcherpe teksten die klanten aantrekken

Er is één bepaalde vaardigheid in huidig ondernemersland die steeds zeldzamer wordt, maar zo verschrikkelijk waardevol is.

Heb je ‘m onder de knie?
Dan zul je feilloos potentiële klanten aantrekken.

Maar beheers je ‘m niet?
Dan zul je onbewust continu potentiële klanten afstoten.

Ik heb het niet over een nieuwe marketing funnel, Linkedin advertenties of jouw verkoop methodiek.

Ik heb het over copywriting.

De manier hoe jij woorden gebruikt, bepaalt mede het niveau van jouw succes in zowel je business als in je privé leven. Beheers de woorden en je beheerst het leven.

Vandaag ga ik je een concreet raamwerk geven hoe je direct beter kunt worden in copywriting en dit voor jouw eigen bedrijf toe kunt passen.

Stap #1: Wie ga je aantrekken en afstoten?

Voordat we vol in de schrijf materie zelf duiken, wil je je eerst bewust zijn voor wie je gaat schrijven.

Want hoe trek je aan?
Door mensen uit te sluiten.

Kies één specifieke doelgroep waar je voor gaat schrijven, ook zal je bij elke zin die je op digitaal papier zet deze ene ideale persoon in gedachte houden.

Voorbeelden van een specifieke doelgroep:

– Nederlandse vrouwen die zwanger zijn van hun 1e kind en tips willen voor hun voeding.
– Crossfit sporters die last hebben van een schouderblessure en willen herstellen.
– Jongens tussen de 16 en 25 jaar die meer zelfvertrouwen willen ontwikkelen.

Tijdens het vormen van deze doelgroep wil je concrete en meetbare taal gebruiken. Zoals geslacht, leeftijd, sport, werkverleden, verlangens, problemen, et cetera. 

Nadat je jouw ideale doelgroep gekozen hebt, wil je een laag dieper gaan.

Wat is het waar jij als bedrijf en persoon in gelooft?
Hiermee verkondig je een hogere waarde.

Door een geloofsovertuiging te vormen, zal je in jouw teksten een fundering hebben waar je altijd op terug kunt vallen. Daarnaast zul je een missie hebben waar jouw doelgroep achter kan gaan staan en ook in kan gaan geloven.

Dus laat mensen een waarheid geloven die daadwerkelijk goed voor ze is.

Een aantal vragen voor je om erachter te komen wat jouw hogere waarde zal zijn:

1. Wat is de missie en visie van jouw bedrijf?
2. Wat zijn kernwaarden waar jij als mens voor staat?
3. Wat bereiken klanten na jouw product of dienst als ze die doorlopen hebben?
4. En welke problemen overwinnen ze hiermee? 

Voorbeelden van een hogere waarde:

Crossfit: Functionele Fitheid. (Krachtig en fit lijf door functionele oefeningen)

Tibor..nl: Zingeving (Cash op de bank, rust in je kop en zin in je dag). 

Swapfiets: Gemak & Betrouwbaarheid (Altijd een werkende fiets + service binnen 48 uur)

Alles op de hoofdpagina is gericht op hun hogere waarde: gemak, comfort, snelheid.

Bonus: om een hogere waarde nog krachtiger te maken, wil je een vijand vormen.

Alleen door een contrast, zal jouw geloof nog meer opvallen.
Daarom heeft elke actiefilm een hoofdrolspeler (de held) en een antagonist (de slechterik). 

Dus wat is de vijand van jouw geloof?
Wie of wat staat haaks op de missie die jij predikt en leeft? 

  1. Als je een vegan dieet volgt, zal het Carnivore dieet de vijand zijn. (voeding)
  2. Als je crossfit doet zal trainen bij de Basic Fit of Fit for Free de vijand zijn. (trainen)
  3. Als je handelt in crypto zal voor jou sparen via je bankrekening de vijand zijn. (vermogen).

Na deze stap heb je zowel je een specifieke doelgroep en vijand gevormd als de hogere waarde (jouw geloof) waar je altijd vanuit zal gaan schrijven.

Stap #2: Communicatie Canvas

Als je in 2015 een blog schreef, kon je met regelmaat nog duizenden lezers aantrekken.
Nu 5 jaar later zal diezelfde blog hooguit tientallen keren gelezen worden. 

Waarom?

Door de exponentiële groei van prikkels, hebben we als mens steeds iets interessanters nodigs om onze aandacht er bij te kunnen houden.

Daarin is een blog één van de meest ‘saaie’ vormen van consumptie, omdat je zelf moet lezen en scrollen. Bij een korte YouTube video hoef je enkel te kijken = veel hoger in prikkels.

Het is dus voor jij en ik als schrijver noodzaak dat we direct vanaf de eerste zin, de lezer aantrekken en nieuwsgierig maken.


communicatie oerbrein
De meest gemaakte communicatiefout: denken dat jouw boodschap direct bij de ratio van de ander binnenkomt. In werkelijkheid moet ‘ie eerst langs de Hagedis en de Aap zien te komen.

En nadat je die lezer zijn aandacht hebt gekregen en voorbij ‘de aap’ in zijn mensbrein bent gekomen, wil je ‘m vast blijven houden met steengoede inhoud. 

Voor deze combi (aandacht + inhoud) heb ik het raamwerk van het tibor.nl Communicatie Canvas voor je.

Dit model wil je standaard gaan gebruiken voor je website en alle pitches die je vanaf nu fysiek of online zult doen:

1) Bijdehante Belofte: Wat beloof je me? (De titel op je website)

2) De Concrete Uitleg: Wat houdt het precies in (de tagline onder je titel)

3) Is dit uniek? (is dit anders dan de rest?)

4) Is dit simpel? (snap ik dit?)

5) Is dit veilig? (word ik niet genaaid/loop ik geen risico?)

6) Pijn: Snappen ze waar ik gefrustreerd over ben?

7) Plezier: Snappen ze waar ik naar verlang?

8) Principes: Waar staat dit bedrijf voor en kan ik daar mee verbinden?

9) Actie: Wat willen ze dat ik nu ga doen?

Vul deze volledig in voor je bedrijf en stuur me op Linkedin een privé bericht op ‘Jeff Jeroense’ als je er niet uitkomt.

Stap #3: Publicatie Platformen

Nu je een concreet raamwerk hebt voor je website en pitches, heb je de basis op orde.
Het is tijd om online jouw boodschap te verkondigen en publiek aan te gaan trekken.

Dit doe je door te publiceren op de online platformen:

– Via gehuurde media: Linkedin/Insta/Facebook
– Via eigen media: je mailing lijst en je website

Het doel van deze teksten:

1. Aantrekken (interesse wekken)
2. Informeren (dienen en delen)
3. Doorverwijzen (een aanbod doen)


Ook voor al je online teksten, wil je weer de Aap en de Hagedis in je kijker tegelijkertijd aanspreken.

Om hier mee te beginnen, kun je dus in elk van je teksten deze 3 stappen volgen.

Voorbeeld van een mail van Tibor:

Mensen lachten toen ze deze Volvo advertentie zagen, totdat ze gingen lezen..

(Dit is de headline bij je e-mail of de eerste zin op Insta/FB/Linkedin) 

Hier is een rare stelregel die vrijwel altijd werkt:

Als jij succesvol iets wilt bereiken (zakelijk of privé), kijk dan wat de massa doet en doe vervolgens het tegenovergestelde.

Afvallen?

De massa volgt tijdelijke strenge diëten, een niet vol te houden trainingsregime en verandert verder niks aan de leefstijl.

Vermogen opbouwen?

De massa koopt bitcoins als de prijs hoog is en iedereen er over praat, om de boel met verlies te verkopen bij de eerste neerwaartse correctie (vrijwel niemand wilde bitcoin kopen op 3k. Bij 60K stonden ze opeens in de rij..).

Marketing?

De massa probeert steeds effectiever te verstoren dmv slimme advertenties, en verkoopt vervolgens dmv een waslijst aan features en een tijdelijk lage prijs.

(Het probleem van de boodschap benoemen en hier dieper op ingaan)

Doe het tegenovergestelde.

Ga dienen in plaats van verstoren.

Verdiep je in de verlangens van je klant in plaats van de features van je product.

En trek mensen niet over de streep met een zogenaamd tijdelijk lagere prijs, maar trek mensen aan doordat ze geloven dat ze met jouw product een beter mens kunnen zijn.

En voor dat laatste, heeft iedereen vrij veel over.

In een wereld waarin mensen wedstrijdje doen om er tussen te passen, kan een kleine afwijking voor grote winst zorgen.

En onthou: Alleen een afwijker, kun überhaupt een verschil maken.

Hoe je afwijkt?

Niet door iets nieuws te doen.

Maar door simpelweg te stoppen met je aan te passen.

(Informeren: dienen door gratis waarde te delen)

Graag help ik je hierbij. 

Koop een ticket voor de tactische meeting aanstaande woensdag om 15:00 via zoom

(Doorverwijzen: een Call to Action naar het instapproduct van tibor.nl)

Tijd om aan de bak te gaan.
Open een leeg Word-bestandje en blok 50 min. zonder afleidingen om je eerste tekst volgens deze structuur te gaan schrijven.

Succes.

Stap #4: Oefenen, studeren, reflecteren

De mensen die enkel een vaardigheid oefenen, zullen er redelijk in worden.
De mensen die enkel een vaardigheid bestuderen, zullen er prima worden.
De mensen die enkel reflecteren, zullen er oké in worden.

Maar: de allerbeste topsporters, ondernemers, schrijvers, etc. combineren deze 3 en ontwikkelen op deze manier meesterschap over hun vakgebied.

Je wilt tussen deze 3 een gezonde balans ontwikkelen, zodat jij als schrijver en copywriter jezelf op exponentieel niveau blijft verbeteren.

bulletproof competentie
De drie-eenheid om je competentie te ontwikkelen: productie, studie en reflectie.

1. Oefenen.

Ontwikkel de gewoonte om elke dag minimaal een half uurtje te schrijven (tot aan 2 uur als je hier prioriteit van wilt maken). Dit kan een nieuwe mail zijn naar je lijst, een insta post, een Linkedin artikel, website blog of een nieuwe sales copy op je website.

Oefenen, oefenen en oefenen.
Hoe meer je schrijft, des te beter je zult woorden.

2. Studeren.

Naast dat je nu in de praktijk elke dag bezig bent, wil je ook tijd inplannen om andere meesters in de copywriting wereld te bestuderen.

Goede copywriting is net als goede muziek.
Hoe meer je terug gaat in de tijd, hoe beter het wordt.


Aanraders om te bestuderen zijn David Ogilvy, Claude Hopkins, Dan Kennedy en Eugene Schwartz. Een aantal van hen hebben boeken geschreven, van anderen kun je gratis online teksten vinden die ze vroeger hebben geschreven.

En: meld je hier aan voor Tibors mailing lijst om elke week gratis studie materiaal te ontvangen.

Plan een paar uur per week studietijd in en je hebt meer dan voldoende theorie om mee aan de bak te gaan.

Een meesterwerk van Ogilvy, geschreven in 1959.

3. Reflecteren.

De laatste sleutel om beter te worden is om te reflecteren op je gemaakte werk.

Huur een expert in en laat hem eens kijken naar je teksten.

Wat vind hij dat beter kan?
Laat ‘m je headlines, sales copy en andere posts beoordelen.

En juist door een kritische mening te hebben van een expert, zullen jouw tekst nog beter worden.

Wil je HIEr PERSOONLIJKE BEGELEIDING BIJ?

Ik ben er van overtuigd dat stap 1 t/m 4 je gegarandeerd een betere schrijver zal maken. Het zijn de dingen die de meeste ondernemers niet willen doen, maar juist daarom zal het voor jou zo’n verschil gaan maken.

Wil je dit proces versnellen? Wij helpen je hier met ons team van business coaches en met personal coaching graag bij.

Check Operatie Bulletproof als je jouw bedrijf wilt starten. 

Of meld je aan voor de Tactische Meeting als je al een draaiende onderneming hebt, maar klaar bent voor de volgende fase.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0 Shares
Share
Share
WhatsApp