ONDERNEMEN

Simpele Zaken: Hoe veel minder je veel meer oplevert

Burbn was een app waar je alles mee kon.
En ze verloren het van een app die maar één ding kon.


Met Burbn kon je inchecken op plekken waar je kwam, afspraken inplannen, foto’s maken, communiceren met je vrienden en nog veel meer. Toen na meerdere miljoenen investeringen het bedrijf nog steeds enorm verlies draaide, deden ze een laatste wanhoopspoging…

Ze verwijderden ALLE functionaliteit uit de app behalve die ene die door het kleine groepje gebruikers veruit het meest werd gebruikt:

Foto’s maken.

Ze gaven de app een nieuwe naam.
Binnen 24 uur hadden ze er honderdduizenden nieuwe gebruikers bij.

En Instagram werd een groot succes.

Eenvoud

Als je begint met ondernemen denk je dat je van alles nodig hebt.
Businesskaartjes (die iedereen weggooit), een logo (waar niemand naar kijkt), een uitgebreide website (die geen bezoekers heeft), de nieuwste software tools (die je niet gebruikt), enzovoort.

In werkelijkheid heb je maar twee dingen nodig als je succesvol wilt ondernemen:

  1. Een specifieke doelgroep met een probleem
  2. Een unieke oplossing voor dat probleem

De rest zijn randzaken.
Randzaken die vertroebelen, vertragen en afleiden.

Vind één persoon met het probleem dat jij kunt oplossen.
Los dat probleem fantastisch op.
Vraag die klant om een recensie op Google en twee referenties en je bent op de juiste weg.

Neem alleen personeel aan en investeer alleen in software als het werkelijk noodzakelijk is om je product te blijven leveren.

Doelgroep: Wees er voor de baasjes van honden die niemand meer wil

Cesar Millan kwam illegaal naar Amerika zonder papieren, geld en netwerk. Hij sprak geen woord Engels. Maar hij begreep honden als geen ander. Hij was met ze opgegroeid in zijn Mexicaanse dorpje. Hij ging werken in een hondentrimsalon, waar het personeel met verbazing toekeek hoe de meest agressieve rottweilers gedweeë volgers werden zodra Cesar met ze ging lopen.

Op een verlaten parkeerplaats begon hij zijn eerste ’trainingscentrum’.

Alleen richtte hij zich niet specifiek op de honden zelf.
Hij richtte zich op de baasjes van de honden.

Hoe kan jij een beter en gebalanceerder mens worden, waardoor de problemen van je hond verdwijnen?

Toen dat begon te lopen als een tierelier maakte hij zijn doelgroep nog kleiner: baasjes van honden die niemand meer wilde hebben en waar van werd gezegd dat ze beter ingeslapen konden worden (de honden).

Van de meest agressieve honden tot de meest bange honden: Cesar werkte met baas en hond en kreeg de boel in balans.

Wilde je je hond leren apporteren?
Moest je niet bij Cesar zijn.

Wilde je je hond trucjes leren?
Moest je niet bij Cesar zijn.

Had je een hond die je bezoek aanviel of een hond die agressief reageerde op elke aanraking?
Dan was er maar één adres: Cesar Millan.

Hij werd bekend als de hondenfluisteraar (terwijl hij zichzelf als een mensenfluisteraar ziet), heeft inmiddels een gigantisch centrum midden in de natuur en de waarde van zijn imperium wordt nu geschat op 100 miljoen.

Veel ondernemers proberen de grootste vis in de oceaan te worden.

Maar wie ben jij vergeleken met die grote miljardenbedrijven?
Helemaal nobody.

Jij kan werkelijk alles perfect doen in die oceaan, je blijft nietszeggend tussen die grote golven.

Vergeet die oceaan.
Ga op zoek naar een kleine plas.

En word daar de énige vis.

Aan hondentrainers was geen gebrek.
Maar er was er maar één die met baasjes werkte van opgegeven honden.

Hoe kun jij je doelgroep nog verder verkleinen?

Want onthou: 80% van de koppijn die je nu hebt, komt van 20% van je klanten.

Dus welke doelgroep ga je loslaten?

En vervolgens: 80% van je plezier, voldoening en winst komt van 20% van je klanten.
Wie zijn dat? Hoe kun je je nog beter toespitsen op die ene specifieke doelgroep?

Zoek die groep die nergens terecht kan.

Of dat nou die inkopers zijn die onmogelijke deadlines en marges moeten halen van hun baas, of vrouwen die zwanger zijn van hun tweede en in bad willen bevallen maar daar professionele begeleiding bij willen.

Zoek die kleinst mogelijke maar werkbare groep die nergens terecht kan.
En wees er voor hun.

Product: Maak het beste chocoladekoekje ter wereld

“Hij kocht er twee en nam zich voor er eerst één te eten en de tweede pas de volgende dag. Maar toen hij die ene op had, bleef de koek door zijn hoofd spoken. Om kwart over twaalf ’s nachts bedacht hij dat het eigenlijk al de volgende dag was. Hij is uit bed gestapt en heeft de tweede koek bij kaarslicht opgegeten. Sindsdien is hij vaste klant,” vertelt Van Stapele lachend.

Vera van Stapele begon ooit in haar keukentje met het experimenteren met verschillende recepten.
Haar testpanel: familie en vrienden.

Toen ze het koekje had waar haar familie en vrienden maar geen genoeg van kregen begon ze ze te verkopen.
Dat ging hard.

Ze huurde een mini winkeltje van een paar vierkante meter in een steegje bij het Spuiplein in Amsterdam.
Binnen no time stond het er vanaf openingstijd rijendik voor de deur.
Met opstoppingen in het steegje als gevolg.

Meerdere partijen wilden investeren.
Iedereen zei dat ze moest uitbreiden.

Naar meerdere locaties.
Naar in ieder geval een grotere locatie.

Vera weigerde keer op keer.

Van Stapele heeft één winkeltje waar met moeite 4 klanten tegelijk inpassen.
Je kunt in dat winkeltje één koek kopen.

En ze verkopen in dat ene winkeltje duizenden van die koeken (a €2,25) per dag…

Je kunt op twee manieren door het leven gaan:
Heel veel half doen.
Een paar dingen fantastisch goed doen.

Ik adviseer je om voor het laatste te kiezen.

Met die kleine groep van het vorige stukje in je achterhoofd: wat wordt het ultieme chocolade koekje dat je hun gaat serveren?

Want ook hier geldt weer:
80% van je winst komt uit 20% van je productaanbod.

Elimineer al die andere producten, en focus meedogenloos op de levering van dat ene product.

Zodat je kwaliteit hoger wordt, je kosten lager en je levertijd sneller.

Swapfiets verkocht de eerste 2 jaar één fiets (nu hebben ze 3 opties. De meeste lezers van dit artikel zullen 36 opties hebben in hun aanbod).
Onefit heeft één abonnement.

Swapfiets organiseert geen fietsdagen.
Ze verkopen geen online cursus hoe je zelf je fiets kunt repareren.
Ze leveren geen maatwerk fietsen.

Ze houden het simpel.
En zijn daardoor extreem succesvol.

Welke producten kun jij verwijderen?
En welk product wordt jouw Van Stapele koek?

Als je ergens volledig op focust wordt je er extreem goed in.
Als je ergens extreem goed in bent waar een bepaalde groep mensen behoefte aan heeft, staat die groep mensen rijendik voor je deur.

Beter en minder: de weg naar winst

Wij mensen hebben de neiging om toe te voegen als we vast zitten.
We zijn dol op nieuwe software, techniekjes en apps.

Het klinkt ook zo logisch: als je meer wil moet je toevoegen.

Het tegenovergestelde is waar.

Meer betekent minder competentie.
Meer betekent meer complexiteit.
Meer betekent minder focus.

Meer betekent meer gedoe, en minder winst.

Check je doelgroep: wie kun je verwijderen?
Check je aanbod: welk aanbod ga je verwijderen?
Check je systemen en software: wat kun je verwijderen?
Check je procedures: wat kun je verwijderen?
Check je personeelsbestand: welke functies zijn overbodig?

Door te focussen op dat wat je kunt verwijderen, wordt je gedwongen om je te focussen op de essentie.
Je kunt je dan niet langer verschuilen achter complexiteit.

Ga terug naar de essentie van je bedrijf.
Zodat je daar extreem goed in kan worden.

En je weet hoe de natuur omgaat met competentie: die mag door naar de volgende ronde.

Deel dit artikel met de knoppen hieronder en ik spreek je graag in de comments.
[social_warfare]

BOEK WINST OP ALLE FRONTEN_

"Mijn team en vrienden denken dat ik super slim ben (ben ik niet). Dat komt door de emails van tibor (en ze hebben geen idee dat die bestaan)."
- Een subscriber van tibor.nl

*Je kunt je op elk moment uitschrijven met 1 klik als het je allemaal te veel wordt Powered by Kit

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *