succesvol ondernemen

Succesvol ondernemen: hoe je succes boekt met je business

Succesvol worden, daar schreven we eerder al over. Het artikel dat je nu leest, gaat ook over succesvol worden, en dan specifiek als ondernemer. Hoe onderneem je op zo’n manier dat je het succesvol ondernemen kunt noemen?

Spoiler alert: dit artikel lezen gaat je geen succesvol ondernemer maken. Daar zijn geen simpele hacks voor.

Je kunt pas succesvol worden als je succes gedefinieerd hebt. En in dat artikel ga ik dat niet voor je doen. Dus: wil je succesvol ondernemer worden, dan moet je zelf aan de bak. Maar waarschijnlijk wel met iets anders dan je denkt.

Lees verder en ontdek dat er werk aan de winkel is als je succesvol wilt ondernemen.

Waarschuwing: dit is Tibor

Eerst een waarschuwing, voordat we het gaan hebben over hoe je een succesvolle ondernemer wordt.

Je zit hier op de website van Tibor. Tibor is business coach, maar wel een radicaal andere dan de meeste business coaches. Tibor noemt zichzelf business coach omdat hij werkt met leidinggevenden en ondernemers. Maar een business coach roept het beeld op van iemand die je helpt je bedrijf te transformeren, meer omzet te halen, efficiënt te werken.

Doet Tibor ook. Tibor heeft al van menig ondernemer een succesvolle ondernemer gemaakt. Maar Tibor kijkt verder. Tibors overtuiging: succesvol zijn is relatief. Die leggen we even uit.

ondernemerscyclus

Wat is succesvol ondernemen?

Bij Tibor is de definitie van succesvol ondernemen supersimpel: een succesvolle ondernemer is iemand die zijn eigen doelen heeft bereikt.

Tegelijkertijd is dit een hele radicale definitie. Kijk maar:

  1. Het gaat om je EIGEN doelen. Doelen die jij stelt. Want een doel is pas een doel als het voor jou zin heeft. Je wilt iets nastreven dat voor JOU succes betekent. Het gaat niet om wat anderen vinden dat je zou moeten doen om succesvol te zijn. Jij bent succesvol als je jouw eigen doelen behaalt.
  2. Het gaat niet om ‘werkdoelen’. Want: succes zonder geluk is geen succes. Doelen stel je niet alleen als het over de jaaromzet gaat. Je doelen gaan ook (juist!) over hoe jij wilt leven. Op de werkvloer én daarbuiten.

Besef je dat ik het heb over ‘geluk’, niet over ‘werkgeluk’. Ik geloof namelijk niet in los ‘werkgeluk’.

‘Werkgeluk’ is als friet zonder zout: ja het is friet, maar het smaakt nergens naar. Je kunt niet gelukkig zijn op je werk als je werk je privéleven onder druk zet.

Stel: je relatie klapt omdat je alleen maar werkt en nooit thuis bent. Ben je dan gelukkig als je je omzetdoelen hebt gehaald? Kunnen we kort over zijn: nee. Ondanks je ‘werkgeluk’. Dus werk- en privégeluk lostrekken is bullshit.

Een concreet voorbeeld van een eigen doel:

‘Ik wil dit kwartaal een omzet draaien van zoveel duizend euro. Én ik wil iedere zaterdag quality time met mijn gezin doorbrengen, zonder werklaptop en smartphone.’

Dit artikel is er voor wie wil werken voor z’n… succes. Succes is (zo veel) meer dan geld.

De bouwstenen van succesvol ondernemen

De ultieme dooddoener in de ondernemerswereld: blijf dicht bij jezelf. Volg je hart. Want dan komt het sowieso goed. Toch?

Nee.

Dat wil zeggen: wat jij wilt is belangrijk. Succesvol ondernemer word je immers pas als je succesvol bent volgens je eigen doelen.

Maar om die doelen, inclusief de omzetdoelen, te kunnen behalen, heb je wel echt meer nodig dan een wonderful feeling omdat je zo lekker van je hobby je werk hebt gemaakt.

Wat je nodig hebt? Bestaansrecht. En dat creëer je met deze 4 bouwstenen van succesvol ondernemen.

Bouwsteen 1: 3 bierviltjes en een pen

3 bierviltjes en een pen: dat is wat je nodig hebt om een business plan te schrijven.

  • Op viltje 1 beantwoord je de vraag: Wie? Wie wordt jouw doelgroep?
  • Viltje 2 is voor de Wat-vraag: Wat is het probleem van je doelgroep dat jij gaat oplossen?
  • Op viltje 3 komt het antwoord op de Hoe-vraag: Hoe ga jij dat probleem van je doelgroep oplossen?

Misschien denk je dat dit een heel magere bedrijfsstrategie is. 3 bierviltjes, en that’s it? Ja, voor nu is dat helemaal prima. Je hebt een duidelijke focus, je weet aan wie je gaat verkopen en welk probleem jouw product of dienst oplost. Houd daar steeds de focus op. Verleg de focus regelmatig van jezelf naar je klant en zijn probleem.

Bouwsteen 2: Luister- en observatieskills

De focus op je klant en zijn probleem dus. Verleg die focus, die van nature misschien steeds weer uitkomt op wat jij wilt, steeds weer actief naar je klant.

Ga luisteren naar de markt. Het is zo simpel, en toch gaat het zo vaak fout. Een voorbeeld:

Tof dat jij van niks zo blij wordt als van oranje eenwielers. Interessant dat je het als je roeping ziet om unieke, zelfontworpen, handgemaakte oranje eenwielers te verkopen. Maar wat nu als de markt vraagt om blauwe vouwfietsen? Dan staat er over 3 jaar nog steeds een partij oranje eenwielers stof te vangen in je magazijn.

Ga terug naar bierviltje 1 en ga die mensen opzoeken. Doe doelgroeponderzoek. Vraag je ideale klant:

  • Om zijn probleem te omschrijven;
  • Om je te vertellen wat er allemaal beter/mooier/makkelijker/fijner wordt als dat probleem uit de wereld wordt geholpen;
  • Om je te laten zien wat ‘ie nu doet om dat probleem om te lossen. En vraag ‘m of en in hoeverre die oplossing(en) wel of niet werkt/werken.

Je weet wat je bestaansrecht is: je hebt Het Probleem haarscherp in beeld. In de woorden van je ideale klant.

Nu heb je goud in handen.

Bouwsteen 3: Communicatieskills

De bal ligt nu bij jou. Je kent je doelgroep, je kent hun problemen. En je weet dus hoe jouw product of dienst die problemen moet oplossen. Je weet hoe dat voelt voor je klant, als het allemaal opgelost is en geen gedonder meer geeft.

Aan jou de eer om dat op een overtuigende manier te brengen. In zijn blog over copywriting legt Jeff Jeroense haarscherp uit hoe dat moet.

Korte samenvatting? Ieder stuk wervende content moet bestaan uit:

  1. Een bijdehante belofte over je aanbod
  2. Een uitleg
  3. 3 Unique Selling Points (waarom is jouw aanbod anders, makkelijker, veiliger dan dat van je concurrent?)
  4. Benoeming van de pijn/het probleem van je doelgroep
  5. Benoeming van het verlangen van je doelgroep: wat als het probleem opgelost wordt?
  6. Principes: meer info over hoe jouw aanbod het probleem oplost, hoe het werkt
  7. Call to Action.

Extra tip: blijf intussen luisteren naar je klanten: welke vragen krijg je steeds weer over je product of dienst? Dit is superwaardevolle info: je klanten laten je precies weten wat ze van je willen horen. Hun vragen spitsen je bestaansrecht toe: je weet steeds preciezer wat Het Probleem is en hoe jouw aanbod De Oplossing is.

Bouwsteen 4: Competentie

Zonder competentie kom je er niet, je gaat door de mand vallen. Zorg dat je je dienst of product kent, weet welke vragen je erover gaat krijgen, weerleg veelgehoorde bezwaren met vakkennis, ga achter de cijfers aan. Verdiep en verbreed je kennis.

Pak je verantwoordelijkheid. Wees geen afwachter. Bereid je voor op tegenslagen en blijf innoveren, experimenteren, jezelf verbeteren. Leer van fouten. Als jij je steeds dieper wortelt op het moment dat daar gelegenheid voor is, sta je stevig als er een storm overtrekt.  

Hoe word je een succesvolle ondernemer?

Merk hierboven dat de eerste 3 bouwstenen van succesvol ondernemen buiten jou liggen. Succesvol ondernemen is geen one man show. Het is niet iets dat jij neerzet en uitvoert. Je moet bereid zijn de hoofdrol weg te geven aan je klant.

In Het beste fakkin artikel over het starten van een bedrijf op het hele fakkin internet noemden we ze al: de onthutsende cijfers over hoe lang zzp’ers voortbestaan. 

Niet schrikken:

  • 30% van alle startende ondernemers houdt het nog geen jaar vol;
  • Na 5 jaar is zelfs 60% alweer gestopt.

Hoe dat komt? Als we zo eens kijken naar de problemen waar ondernemers bij ons mee binnenkomen, zijn dat vaak dezelfde:

  1. Ze hebben geen heldere doelen en visie, dus ook niks om naartoe te werken, om op te focussen;
  2. Ze focussen alleen op zichzelf en hun eigen wensen.

Hieruit volgen de twee belangrijkste leerpunten van deze blog die je helpen een succesvolle ondernemer te worden:

  1. Stel concrete doelen.

Je wilt succesvol ondernemen? Definieer dan wat succes is. Dus: stel concrete doelen. Alles kan, als je doelen maar:

  • Voor jou echt als succes voelen
  • Meetbaar zijn

Onthoud: iets is een succes als jij er voldoening uit haalt, niet als anderen jou als succesvol omschrijven. En meetbaar wil niet zeggen dat iets per se groots moet zijn. Maar uitdaging moet er wel in zitten, anders voelt het niet als succes.

Een personal coach helpt je om scherp te krijgen hoe jouw succes eruitziet, en wat daar voor doelen bij horen.

  • Begin bij (het probleem van) je klant.

Dit is wat weerbaarheid is. Leg een wapenvoorraad aan die past bij de taken die je te doen hebt. Door je klant te kennen, weet je wat hij wil. Je weet wat hij shit vindt, waar hij ’s nachts slecht van slaapt. En dan weet je welk geschut je nodig hebt om dat probleem op te lossen.

Je kunt gek zijn op hengelsport en hengels in allerlei soorten en maten hebben. Maar als het probleem van je klant een draak is, dan vang je die niet met een hengel. Door het probleem te bestuderen, leer je hoe je je klant van de beste oplossing kunt voorzien.

Een succesvolle ondernemer worden: de rol van coaching

Ik ben coach. Dus logisch dat ik zeg: zonder coach is succesvol ondernemer worden een stuk moeilijker.

Maar ik onderbouw het graag. Hier een aantal dingen die ik als business coach steeds weer mis zie gaan om me heen:

  1. De focus op ‘wat wil ik?’

Jij bent niet degene die geld in het laatje brengt. Dat is je klant. Wil je focussen op omzet, focus je dan op de klant.

  1. ‘Morgen wordt alles beter’

Deze zie ik zo vaak: de mythe dat geluk net om de volgende hoek ligt. Dat je nu nog even ongelukkig bent, is niet erg: morgen wordt alles beter. Juist ondernemers die in de ogen van de wereld succesvolle ondernemers zijn, worstelen hiermee. Iedereen zegt dat ze zo lekker bezig zijn, dus daar gaan ze dan zelf in geloven. Maar intussen worden ze niet meer blij van wéér een gehaald omzetdoel.

  1. Als ik maar hard genoeg werk, lukt alles

Nee. Want als je niet op de goede weg bent, kom je nooit aan bij je bestemming. En juist harde werkers, ‘doorjakkeraars’, hebben vaak een bord voor hun kop. Juist doordat ze zich zo blindstaren op het altijd maar doorgaan.

Tibor: jouw business coach?

Herken je jezelf in de ‘morgen wordt alles beter-optimisten’ of de ‘wat wil ik-fantasten’? Of ben je de harde werker die z’n kop in het zand steekt en er ‘vanzelf wel gaat komen’? Kom dan alleen naar Tibor als je dat zonder genade wilt horen. Als je wilt weten waar het probleem zit en weet dat je groeit van kritiek.

Tibor biedt verschillende Operaties en Coalities die jou helpen succesvol ondernemer te worden. Zolang je bereid bent om jezelf tegen te komen en zonder excuses en ja-maars te werken voor de doelen die je wilt behalen.

Nog even ‘lurken’? Daar hebben we de nieuwsbrief voor. Geen slappe wegwerpmails met aanbiedingen, maar confronterende cases, dingen waarin je jezelf gaat herkennen. En waar je dan van gaat zitten balen. Omdat je dondersgoed weet dat we gelijk hebben en dat er iets moet gebeuren.

Durf jij ’t aan, de nieuwsbrief van Tibor? Je bent gewaarschuwd, hij gaat sowieso in je hoofd zitten.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.