Bedrrijfsgroei: 5 groeifasen van een bedrijf

Geniet jij van de adrenaline van bedrijfsgroei? Of ben je bang voor tegenslagen en chaos? Ondernemen is een achtbaan.

De realiteit is keihard: 90% van de bedrijven faalt. Een strijd waarin alleen de sterksten overleven. Het gaat om resultaten halen. Risico’s nemen. En soms flink op je bek gaan. Dat is de wereld van het ondernemen. En in die wereld zijn er vijf kritieke groeifasen die je moet kennen als je je rug recht wilt houden.

Ontdek vandaag nog waar jij staat in die fasen. En vooral: of je klaar bent om de uitdagingen van deze bedrijfsfasen aan te pakken.

Wat zijn de 5 groeifasen?

Het Groeifasen-model van Greiner is een handig instrument om de verschillende fasen te begrijpen die jouw bedrijf doormaakt tijdens zijn groei. Het model kent vijf fasen:

  1. Pioniersfase (<8 medewerkers)
  2. Organisatiefase (8-25 medewerkers)
  3. Managementfase (25-50 medewerkers)
  4. Delegeerfase (50-100 medewerkers)
  5. Standaardisatiefase (>150 medewerkers)

De essentie van groeifasen voor iedere ondernemer

Iedere fase kent specifieke uitdagingen. Ken jij als ondernemer de verschillende groeifasen, dan weet je wat je te wachten staat. Zo ben je dus bereid om hier beter op in te spelen en een goede voorbereiding te treffen voor de verschillende fasen. Met andere woorden: het is een waardevolle tool als jij jouw bedrijf naar een hoger niveau wilt tillen. Zonder overweldigd te zijn door onverwachte uitdagingen.

1. De eerste fase: pioniersfase

In deze eerste fase draait alles om creativiteit en het initiatief van de oprichters. Jij bent de visionair. Adrenaline giert door je lichaam. Je team is klein en flexibel.

Leuk al dat succes. Maar vaak komt dat tot uiting in een eerste crisis: de leiderschapscrisis. Al die chaos en de informele benadering houdt namelijk geen stand onder groeiende druk.

Je hebt behoefte aan een ijzersterk fundament: een heldere visie, missie en strategie. De juiste KPI’s om je bedrijf winstgevend te maken en te houden. Met het Operationeel lidmaatschap pak jij de leiding en kies je voor groei.

2. Richting en autonomie: de organisatiefase

Je bedrijf groeit en je komt in een crisis van autonomie. Het liefst wil je alle touwtjes vasthouden, maar je hebt simpelweg geen tijd om iedere beslissing te nemen. Dat betekent dat je managementprocessen moet vastleggen. 

Een verschrikking voor jou als ondernemer. Ineens verschuift jouw rol van creatieve duizendpoot naar manager. Dat vraagt nogal wat aanpassingen. Een goede structuur is essentieel. Investeer in een goede infrastructuur dat de basis vormt voor je bedrijfsvoering.

3. Managementfase

Bevind je je in deze fase, dan zijn er al verschillende managers aangesteld. Je delegeert jouw verantwoordelijkheden naar een team van managers. Dat betekent meer drukte. Meer overheadkosten. Meer lijntjes voor communicatie. Marges die onder druk staan.

Maar vooral: toenemende complexiteit. Voor jou als ondernemer kan dat stress en angst veroorzaken. Bang voor het verliezen van controle. Stress voor het omgaan met concurrentie.

4. Delegeerfase

Jouw onderneming valt of staat met het vermogen om effectief taken en verantwoordelijkheden te verspreiden onder je team. Het team aan managers is in deze fase zo goed als compleet. De kunst: niet alleen taken overdragen, maar ook de beslissingen uit handen geven.

Je moet het vertrouwen uit handen geven. Geen makkelijke taak. Je bent geen manager meer. Je bent een leider. Hoe je die leider wordt? Met de Raad werk je een concreet plan uit voor de komende 100 dagen.

5. Tijd om te standaardiseren

Hoe meer je bedrijf groeit, hoe groter de vraag naar standaardisatie.

In de vijfde fase is het steeds belangrijker om consistentie te waarborgen in alles wat je doet. Je maakt van jouw bedrijf een geoliede machine. Het risico? Een keiharde bureaucratie met vooral veel regels en procedures.

Voorkom dat de creativiteit en flexibiliteit verdwijnt. Je wilt een evenwicht vinden tussen het standaardiseren, terwijl er nog steeds ruimte is voor innovatie. Kun jij als ondernemer deze balans behouden, dan is jouw bedrijf in staat om te groeien en meer marktkansen aan te grijpen.

Tibor ondersteunt in iedere fase van bedrijfsgroei

Iedere fase in bedrijfsgroei kent unieke uitdagingen. Momenten waar jij onderuit gaat. Praten over groei is leuk. Het waarmaken is nog veel leuker.

Heb jij hulp nodig om je door de fasen heen te loodsen? Bij Tibor bieden we real-world ervaring en strategieën die werken. Omdat we zelf al eens op ons bek zijn gegaan. Klaar om de uitdaging aan te gaan, zelfvertrouwen te kweken voor iedere fase en óók werken aan je vitaliteit? Vraag een intake aan voor onze MAN 1.0.

BOEK WINST OP ALLE FRONTEN_

"Mijn team en vrienden denken dat ik super slim ben (ben ik niet). Dat komt door de emails van tibor (en ze hebben geen idee dat die bestaan)."
- Een subscriber van tibor.nl

*Je kunt je op elk moment uitschrijven met 1 klik als het je allemaal te veel wordt Powered by Kit

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *