scaling up

Scaling up; van overleven naar opschalen

Snel groeien leidt tot ongewenste klachten. Zowel in je lijf als in het bedrijfsleven. De parallel tussen een, met anabolen opgepompte, bodybuilder en een met vreemd vermogen gefinancierde startup is dan ook niet gek.

De drang naar meer omzet en meer klanten maakt dat bedrijven een ongezonde groei kunnen doormaken. Hun focus? Keihard opschalen met oogkleppen op.

Wie ongezond groeit, krijgt vroeg of laat te maken met ziektes. Of het nu om lijf of bedrijf gaat. Groei is nooit het doel, het is het middel om doelen te bereiken.

Je wilt niet eindigen als anabole bodybuilder op zijn 50ste levensjaar, dus kies je voor gezonde groei.

Wat is een Scale-up?

Als scale-up heb je de eerste fases van het opzetten van een onderneming overleefd en ben je startup af. Waar startups nog strugglen met het uitvogelen van het juiste businessmodel. Heb je als scale up de eerste successen al hebt behaald.

Hierdoor bereikt niet iedere startup deze fase. Er moet namelijk zowel groei zijn van het klantenbestand, minimale omzet zijn behaald en ook in aantal medewerkers alsook eventuele investeringsrondes hebben overleefd. Veel bedrijven hebben moeite om de stap te maken van start-up naar scale-up.

Scaling up; minder is beter

Je startup bestaat langer dan 5 jaar? Gefeliciteerd, je hoort nu tot de 40% startups die weet te overleven.

Nu is het tijd om te schalen. Opschalen. Waar startups nog heerlijk kunnen finetunen wat hun product-marketfit betreft, gaan scale ups op zoek naar exponentiele groei.  

Hoe je snel tot exponentiele groei komt?

Heel simpel. Net als een bodybuilder stop je jouw bedrijf vol ongezonde ingrediënten, onnatuurlijke middelen en hier en je smeert jezelf met brons crème om wat te laten lijken.

Groei is nooit het doel, het is het middel om doelen te bereiken.

Om die doelen duurzaam te behalen maak je gebruik van beproefde scaling-up methodes van absolute experts als Verne Harnish, Pieter van Osch en John. D. Rockefeller.

Minder groeien, meer bloeien

Als jij wilt dat je bedrijf de volgende ronde ingaat, dan focus je niet op groei maar op bloei.

Veel bedrijven zijn niet alleen bezig met winstgevend zijn, maar zijn ook bezig om te groeien. Jaar in jaar uit. De groei moet altijd groter en meer zijn. Datzelfde voor menselijk gedrag. Je geniet niet van je dagen, maar hebt constante focus op groei.

Het is niet goed genoeg om jezelf te ontwikkelen, je moet het maximale uit jezelf halen.

Hier maken mensen de denkfout door het doel en middel met elkaar te verwarren. Het middel, groei, is ineens een doel geworden waardoor je jouw eigenlijke doel nooit bereiken.

Jij hoeft niet elk jaar met 40% te groeien, zeker niet doen als dat ten koste gaat van je marges, plezier en vrije tijd. Ook als persoon hoef je niet gefixeerd te zijn op het maximale uit jezelf halen als dat ten koste gaat van je eigen gemoedstoestand.

Schalen met Tibor

Als manager, leidinggevende en geestelijk vader van jouw startup ben je dagelijks bezig met alles wat er zich afspeelt binnen je bedrijf. Het schalen valt en staat met het juiste plan en de juiste mindset. Mist er één van de twee blijf je achter je eigen staart rennen tot je in een burn-out beland en failliet gaat.

Wil je jouw bedrijf de volgende ronde in hepen, dan zoek je naar systemen, structuur en een schaalbaar businessmodel.

  1. Eenvoud, want dat wat simpel is wordt gedaan.
  2. Zichtbaarheid, want on top of mind werkt niet. De dingen die ertoe doen moeten in front of the eyes zijn.
  3. Ritme. Alleen met een duidelijk ritme, weet je de maat te houden in wat je doet
  4. En procedures. Een wereld zonder grenzen leidt tot een leven vol beperkingen. Kaders brengen vrijheid. Duidelijke procedures brengen kwaliteitsboring, helderheid en snelheid. Met als gevolg vrijheid voor het individu.

Ook een dikke afrader voor comfortzoekers: de Tibornieuwsbrief.

Klaar om stappen te maken met jouw organisatie? Begin dan hier:

BOEK WINST OP ALLE FRONTEN_

"Mijn team en vrienden denken dat ik super slim ben (ben ik niet). Dat komt door de emails van tibor (en ze hebben geen idee dat die bestaan)."
- Een subscriber van tibor.nl

*Je kunt je op elk moment uitschrijven met 1 klik als het je allemaal te veel wordt Powered by ConvertKit

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *