0 Shares

Naar online verkopen

We zitten in een gekke tijd. De meesten van ons hadden nooit gedacht dat de Corona uitbraak zo’n sterke impact zou hebben in de wereld. Alles moet dicht en iedereen moet zoveel mogelijk binnen blijven. Ondertussen is dit een goede tijd voor bedrijven zoals Netflix, YouTube, Facebook, Instagram en Thuisbezorgd.
Veel ondernemers gaan nu door een moeilijke tijd. Dat het Corona virus nu eenmaal hier is kunnen wij niks aan doen, maar waarom hadden ondernemers zich niet voorbereid op het ergste geval? Gelukkig staat de Nederlandse overheid paraat om ondernemers voor deze keer financieel te ondersteunen. Dit is een verschrikkelijke tijd waarvan we de gevolgen nog een tijd lang zullen ondervinden.

Wat kunnen ondernemers nu doen om door deze periode heen te komen?
Hint: Ondernemers moeten nu thuis blijven. De massa ook. De massa gebruikt veel online diensten en/of producten en bestelt ook veel meer online. Online. Online. En nog eens Online.
Juist, het kernwoord is online.

Wat zijn de opties voor online activiteiten die jou als ondernemer kunnen helpen?
– Je product of dienst online verkopen

– Online marketing
– Social media marketing
– Webinars of online trainingen volgen voor zelf ontwikkeling

Voorbereiding
Iedereen kan natuurlijk zo’n lijstje maken, maar laten we eerst de volgende vragen beantwoorden voordat je de eerste stap naar online maakt:
– Wat wordt mijn focus?
– Wat deed ik vóór de corona-tijd niet wat ik nu juist wél moet doen?
– Welke online optie(s) moet ik implementeren zodat de zaken beter zullen lopen?
– Waarom zit ik nu in de problemen? Heeft dit iets te maken met een zwakke online aanwezigheid?
– Is dit iets wat ik alleen tijdens de corona-tijd ga gebruiken of iets dat ik zal implementeren en                                             blijven gebruiken?

Beantwoord eerst bovenstaande vragen en kies waar mee jij aan de slag wilt gaan.

Er zijn veel dingen die je zou kunnen doen. Kies alleen de dingen of dat ene ding waarvan jij weet dat het jou vooruit zal helpen met je bedrijf. Je hoeft niet verschillende dingen te doen alleen omdat andere ondernemers dit ook doen. Vraag jezelf af of dit bij jouw bedrijf past, het is jouw feestje. Wanneer je eenmaal de keus hebt gemaakt zoek dan naar mensen die dit succesvol hebben toegepast. Je laten begeleiden door ondernemers die verstand van zaken hebben is een stap in de goede richting.

Je product of dienst online verkopen
Dit is een no-brainer die eigenlijk elke ondernemer moet doen. Online wordt alles uiteindelijk geautomatiseerd, maar dan heb je ook wat. Het opzetten van iets nieuws kost tijd maar wanneer het eenmaal gerealiseerd is dan ben je juist minder tijd kwijt in de lange termijn. Elke ondernemer zou een website moeten hebben waar ze hun product of dienst aanbieden. Heb je die niet dan wordt het de hoogste tijd om er één te maken. Als je geen website hebt dan vraag je om problemen omdat je niet kunt worden gevonden via internet en dan zul je veel mensen moeten bereiken met  oudere methodes zoals bijvoorbeeld cold calling.

Online marketing
Je wilt potentiële klanten online bereiken en makkelijk gevonden kunnen worden als iemand zoekt naar jouw markt, product of jou als persoon. Doe je dit (nog) niet? Vraag jezelf dan af waarom je dit niet doet en ga er mee aan de slag.

Heb je weinig verstand van online marketing? Zoek naar boeken, videos en blogs (zoals deze natuurlijk) etc die jou kunnen helpen in jouw zoektocht. Na mijn schaamteloze promotie nog wat voorbeelden:

‘’De Online Marketing Tornado’’ van Tonny Loorbach en Martijn van Tongeren is een goed boek dat gaat over alle ins en outs van online marketing, een echte aanrader voor een goede prijs.

‘’Ten Deadly Marketing Sins’’ van Philip Kotler gaat over 10 grote fouten die bedrijven maken in hun marketing strategieën.

Wat kun je nog meer doen?

Geef een product weg op je website, bijvoorbeeld een E-book of een audio programma. Zo bouw je je eigen emaillijst op waardoor je een groep mensen krijgt die je makkelijk kan bereiken.


Social media marketing
Een hoog percentage van de Nederlandse bevolking gebruikt social media, maar wat zijn aantrekkelijke social media voor ondernemers?
– Facebook,
– Instagram
– LinkedIn
– Youtube.

Facebook

Facebook Ads koste aan het begin van de coronavirus minder dan normaal. Heb jij hiervan kunnen profiteren?

Instagram

Instagram is qua engagement de beste van alle bovengenoemde social media. Los van het promoten van je bedrijf kun je jezelf persoonlijker maken voor je publiek door middel van je posts en Instagram Stories. Hiermee kun je mensen naar binnen krijgen door bijvoorbeeld een ‘wedstrijd’ te organiseren. Klik hier voor meer interessante informatie over Instagram in 2020.

LinkedIn

LinkedIn is heel goed als het gaat om een professionele profiel van jezelf te laten zien + het vinden en aantrekken van nieuwe klanten. Een klant weet dan immers met wie hij te maken heeft. LinkedIn posts maken over jouw gebied is een slimme keuze omdat je sneller wordt gezien als een expert. 

YouTube

Na Google is YouTube de grootste zoekmachine in de wereld. Als jij hier goed te vinden bent dan zal je invloed verder groeien. Het is een goede manier om je content te laten zien en feedback daarop te krijgen. Met je video’s kun je mensen interesseren voor jouw bedrijf omdat je gratis een stuk van de taart weggeeft (cadeau voor leads).

Onthoud: bij alle social media geef je in essentie gratis werk weg aan mensen. Een video op YouTube, posts in Facebook en LinkedIn, een actie op Instagram, het gaat er om dat het verkeer naar je website gaat groeien en je gezien wordt als een autoriteit op jouw gebied.

Let goed op: blijf consistent produceren. Door consistent te herhalen word je competent. Voorbeeld: Upload elke maandag een video op YouTube en post 3x per week op Facebook en LinkedIn. Doe wat werkt voor jou, maar blijf dit consistent doen. Zo zal je vooruitgang maken. Is dit makkelijk? Nee. Is het wel de moeite waard? Ja.  

Als laatste: Maak een dagboek waarin jij dagelijks je avontuur schrijft. Zo kan je maandelijks je huidige positie evalueren en dus terugkijken naar de dag waarop je hiermee begon en zien wat het voor jou heeft opgeleverd. 


Vooral nu, wanneer de meeste mensen binnen moeten zitten is dit een goede kans om te werken aan je website én aan het daadwerkelijk inzetten van social media marketing. Bovendien zijn de kosten van advertenties goedkoper geworden, wat leidt tot een goede kostenbesparing. Hoewel de kosten weer aan het stijgen zijn kun je nog steeds goedkoper uit zijn dan voor de coronacrisis.

Maak jij gebruik van zulke kansen? Of blijf je om te beginnen, zitten wachten tot de crisis over is? Aan jou de keuze.

Waarom zou je social media marketing moeten gebruiken?
Het voordeel is dat je direct feedback krijgt van je doelgroep waardoor je er hier meteen op in kan spelen, van het aanpassen van je advertenties aan het directe contact met de gebruikers. 

Op social media zelf kan je ook allerlei voorbeelden zien van organisaties en personen die dit middel inzetten. Je weet natuurlijk niet hoe ze het precies doen, maar je ziet wel de content en de betrokkkenheid die ze proberen te bereiken.

Webinars of online trainingen volgen voor zelf ontwikkeling

Oftewel Tibor’s motto: ‘’Doe je fakkin huiswerk’’

Ten eerste moet je het maar onder ogen zien: jij weet niet alles in de wereld en jouw methodes die voorheen werkten, hoeven niet voor altijd te werken. Neem de houding aan van een eeuwige leerling: blijf nieuwsgierig én leergierig en probeer nieuwe dingen uit. Zo weet je wat wél en niet werkt voor jou en je bedrijf. In beweging vindt je meer antwoorden dan in gedachten, aldus Tibor.

Nu zijn alle trainingen overgeschakeld op online, wat voorheen nog lang niet het geval was. Het aantal webinars groeide wel, maar nu mensen over moeten schakelen naar online is het aantal online trainingen en webinars explosief gegroeid. 

Als je nog niet zoveel weet over bovenstaande onderwerpen en je wilt jezelf verder ontwikkelen hierin dan kun je:

  • brainstormen over wat jij denkt dat het bedrijf nodig heft
  • een online training en/of webinar volgen over dit onderwerp
  • boeken lezen
  • videos kijken
  • Podcasts beluisteren
  • en wat misschien wel het meest belangrijk is: KOM IN ACTIE

Voor elk leer moment dat je neemt,  bekijk je vervolgens wat je direct in de praktijk kan brengen.

Heb je 1 uur online training gehad over het maken van websites? Ga dan direct een website bouwen.

Praatje -> Plaatje -> Daadje

Produceer als een gek en onthoud: het zal er niet uit zien in het begin. Maakt dat uit? Nee!

Alleen door veel te produceren word je competent. Oefening baart kunst. Denk je dat de schrijver van dit artikel enig verstand heeft van schrijven? Laten we hier maar niet op in gaan.

Kan je dit ook laten doen door iemand anders? Ja, maar dat kan prijzig zijn. Wees dus bereid om die prijs te betalen.

Op dit moment kun je je inschrijven voor Project SOS van Succesgids.nl. Hier vindt elke dag een gratis masterclass plaats met een spreker die expert is op een bepaald gebied, van marketing tot de liefde.  Na de inschrijving krijg je dagelijks meldingen over de masterclasses. In deze masterclasses van 1 a 2 uur lang word je vooringelicht over een onderwerp en krijg je aan het einde van de meeste master classes de producten of diensten aangeboden tegen een hele toegankelijke prijs. Vaak krijg je ook nog bonussen erbij. Succesgids en de sprekers leveren met dit initiatief een bijdrage voor iedereen in deze moeilijke periode. 

Zo heb ik zelf bijvoorbeeld de volgende trainingen gekocht:

  • Trading Master classes van Darren Winters
  • Cryptocurrencies van Marcus de Maria
  • Workshops Geluk van Thijs Lindhout
  • Oersterk online programma van Richard de Leth

Elders op het web zijn er natuurlijk ook andere organisaties en mensen die zulke goede acties ondernemen. Pak dus deze kans voordat die voorbij is. Het maakt niet uit wat je excuses zijn, doe het gewoon. 

In de Facebook groep van Tibor zijn online masterclasses beschikbaar waar normaal veel geld voor wordt gevraagd. In het begin was dit een gesloten groep, maar Tibor heeft dit openbaar gemaakt, dus doe ook hier je voordeel mee. 

Denk vooral niet dat je dit maar voor een bepaalde tijd moet doen en dat het straks wel weer over is. Betrek voortaan  het online gedeelte altijd in je business plannen zodat dit optimaal ingezet kan worden. 

Soms moet je even wakker worden geschud, maar blijf wakker en verslap niet. 


Geplaatst in:

Tibor Olgers

Ex-teamleider speciale eenheid. Schrijver. Spreker. 11 jaar ervaring als coach.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0 Shares
Share
Share