fouten in de groeimethodiek

De 4 fundamentele fouten in de huidige groeimethodiek

De huidige groeimethodiek voor bedrijven bevat vier fundamentele fouten.

Hierdoor investeren bedrijven alleen al in Europa, jaarlijks tientallen miljarden euro’s in strategische consultingtrajecten, terwijl slecht een fractie van die bedrijven er in slaagt om gestructureerd door te groeien.

Dit is best raar omdat we inmiddels echt wel weten wat de stappen zijn om een bedrijf door te schalen. Ondanks wat sommigen je willen laten geloven, zijn er geen geheimen. We weten het recept.

Wat gaat er dan mis in de huidige groeimethodieken?

1. Alle populaire modellen zijn perfect

Ten eerste zijn de populaire modellen perfect. En dit is een groot probleem.
Want dat wat perfect is moet compleet zijn. De details moeten kloppen. Wat er in de realiteit gebeurt is dat door de complexiteit van de methodiek, de grote lijnen uit het oog worden verloren. De methodiek is in theorie perfect, de executie in de praktijk is ondoenlijk. En zelfs het proces van het toepasbaar maken van de methodiek, lijkt vaak meer op een complexe belastingaangifte, dan op overzicht creëren voor je bedrijf. De grootste misvatting op dit gebied is dat complexe problemen complexe oplossingen vereisen. Dit is gelul. Complexitieit is wellicht prachtig. Maar eenvoud is toepasbaar. En alleen dat wat daadwerkelijk toegepast wordt, kan ooit een verschil veroorzaken.

2. Gedateerde kengetallen

Ten tweede zie je dat vrijwel alle populaire modellen een leidend kengetal gebruiken dat relevant was in de vorige eeuw, maar nu vrij nietszeggend is: het aantal personeelsleden in dienst.

Succesvolle start-ups gebruiken niet het aantal personeelsleden als leidraad van hun groeiproces, maar veel relevantere zaken zoals de winst per medewerker, de winst per klant, het aantal klanten en de effectiviteit per medewerker.

Zo zijn high performers 400 tot 800% productiever dan de gemiddelde medewerker.
Uit het laatste wereldwijde onderzoek van Gallup bleek dat 50% van de medewerkers onverschillig en onbetrokken aan het werk is. En dat meer dan 17% zelfs actief ontkoppeld aan het werk is.

Waarom zou je met dat soort cijfers je laten leiden door het aantal medewerkers?

Steve Jobs zei al: Een klein team van A-spelers, rent rondjes om een groot team van B-spelers.

In plaats van groei te meten aan de hand van het aantal medewerkers kun je dus veel beter inzetten op de effectiviteit en winst van de medewerkers en het aantal klanten. Techniek en innovatie maken het mogelijk om gigantische groei mogelijk te maken met een klein en wendbaar bedrijf. Een klein en wendbaar bedrijf is veel weerbaarder tegen de grilligheid van de economie. En die weerbaarheid – door kunnen gaan bij tegenslag – blijkt de allergrootste succesvoorspeller.

3. Weinig aandacht voor implementatie

Ten derde is er weinig aandacht voor executie en implementatie.

Plannen maken kunnen we wel. To-do-lijstjes maken ook wel.

En als leiders er de tijd voor vrij maken – wat niet vaak gebeurt – komt er ook wel een goede strategie op papier.

Maar vanuit helder overzicht, in effectieve volgorde een kloppend strategisch plan ook echt uitvoeren, lukt er maar weinig. In de praktijk rennen de meeste leiders van brandje naar brandje en gaan alle medewerkers vooral reagerend op de laatste notificatie door het leven. Altijd druk. Weinig vooruitgang.

Waarom?

Er is geen systeem voor de executie. Als er wordt gesproken over executie, wordt er voorbij gegaan aan de irrationele mens. Hoewel het tegendeel al lang is bewezen, gaan de meeste bedrijfsconsultants er nog steeds vanuit dat mensen rationele wezens zijn: vertel ze wat logisch gezien de beste optie is en ze zullen de boel uitvoeren. In de praktijk blijkt de homo economicus niet te bestaan.

Het gros van de investeerders haalt bijvoorbeeld structureel een lagere return on investment dan het marktgemiddelde. De gemiddelde ROI van investeerders was de afgelopen 20 jaar 5,19% terwijl de de S&P 500 gemiddeld met bijna 10% gegroeid is in diezelfde periode.

Tegelijk was er een groep mensen die wél dat marktgemiddelde heeft gepakt, bijna 2x zo veel als de gemiddelde belegger: De mensen die geautomatiseerd in indexfondsen investeren. Oftewel: de mensen die de menselijke factor uit beleggen halen. Het irrationele gedrag. De emotionele beslissingen.

Nou is het laatste dat je in je bedrijf wilt doen, de menselijke factor eruit halen zodat je meer winst gaat draaien. Maar beseffen dat het die menselijke factor is, die de grootste bottleneck creëert, zorgt er voor dat je slimmer in kunt zetten op zakelijke groei. Sterker nog: zodra je omarmt dat mensen emotioneel gedreven wezens zijn, kun je dit juist inzetten voor enorm krachtige gedrevenheid, saamhorigheid en effectiviteit op de werkvloer, exact zoals je bij elite sportteams en elite militaire en politionele eenheden ziet.

4. Geen ruimte voor privéleven

Tenslotte is er in de huidige aanpak geen ruimte voor het privéleven van de leider en de medewerkers. Daar wordt of helemaal geen aandacht aan besteed, of er wordt vanuit gegaan dat dmv een Lifecoach de boel wel recht wordt getrokken.

Geloven dat business en privé leven los van elkaar staan is hetzelfde als geloven dat lichaam en geest los van elkaar opereren.

Het privéleven van een medewerker of de leider is méér dan de helft van de vergelijking.

Affaires, overgewicht, schulden, alcohol- en drugs misbruik in privétijd, slopen op de lange termijn zelfs de allerbeste strategie.

Als je een bedrijf wil doorschalen, gaat je dat niet lukken als je werkt met complexe methodiek, waarbij een achterhaald kengetal als het aantal personeelsleden leidend is, en er geen oog is voor executie, implementatie en het leven buiten de business om.

Nou staat de management wereld al een aantal jaren open voor de lessen uit de sportwereld, ik denk dat er voor ondernemers en organisaties nog heel veel goud verstopt zit in de winnende principes van Special Forces.

Groeiprogramma van Tibor.nl

Tijdens onze groeiprogramma’s helpen we bedrijven door te schalen met respect voor die 4 punten die ik zojuist heb besproken.

Dat doen we aan de hand van 4 principes, 3 prioriteiten, 2 processen en een meetbare missie. De 4 principes zijn:

  1. Eenvoud, want dat wat simpel is wordt gedaan.
  2. Zichtbaarheid, want on top of mind werkt niet. De dingen die er toe doen moeten in front of the eyes zijn.
  3. Ritme. Want je houdt alleen maat bij een duidelijk ritme.
  4. En procedures. Want een wereld zonder grenzen leidt tot een leven vol beperkingen. En de juiste kaders brengen vrijheid. Duidelijke procedures brengen kwaliteitsboring, helderheid en snelheid. Met als gevolg meer vrijheid voor het individu.

De 3 prioriteiten zijn relevantie, superieuriteit en omni-aanwezigheid.
Je wil relevant zijn voor je doelgroep, superieur in de markt en door slim gebruik van medewerkers en techniek kun je overal aanwezig zijn waar je potentiele klanten zijn. Zichtbaarheid weet je nog?

De twee processen zijn elite leiderschap en elite teams. Dit zijn processen zonder einde. Wat doen elite sport teams dagelijks? Wat doen Special Forces dagelijks? Ongeacht de omstandigheden? Ongeacht hoelang een procedure al bestaat? Trainen. En juist dat gedrag zorgt voor buitengewone prestaties van de leiders en teams als het om het echie gaat.

Tenslotte helpen we bedrijven met het ontwikkelen van een meetbare missie waar je bij wil horen.

De duidelijkheid en meetbaarheid waar onze pre-frontale cortex zo’n behoefte aan heeft. Versterkt door de emotionele aantrekkingskracht waar ons irrationele sociale brein zo’n behoefte aan heeft.

4 principes. 3 prioriteiten. 2 processen en één meetbare missie.

We helpen je graag met het implementeren van deze methodiek tijdens onze businessretreats voor leiders, of tijdens Operatie Eenheid: een strategisch retreat op maat voor leiders en hun teams.

In een korte periode wordt de methodiek eigen gemaakt. In de maanden daarna zorgen we er samen voor dat de boel ook daadwerkelijk geïmplementeerd wordt. Met elke keer weer meer winst, zakelijke groei en een beter leven als gevolg.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.