doelen stellen en bereiken

Doelen stellen en bereiken

Als het komt tot doelen stellen, zijn er 2 dingen:

Doelen stellen.
Ze ook bereiken.

In het stellen van doelen zijn wij als ondernemers steengoed.
Maar enkel de uitzondering slaagt erin ze daadwerkelijk te bereiken.

Daarom in dit artikel een stappenplan om doelen te stellen én ze ook te bereiken.

Stap 1: Wees concreet

Hier begint direct de eerste nuance.
De meeste ondernemers stellen vage doelen.

Denk op zakelijk vlak aan meer winst, meer impact of een groter marktaandeel.
En op persoonlijk vlak aan gezonder zijn, een betere relatie of m’n kinderen meer zien.

De uitzondering houdt zich aan de volgende zin, wat zijn kans tot het bereiken van dit gezette
doel direct vergroot:

Wees concreet, meetbaar en tijdsgebonden.

Dus op zakelijk vlak: Op 1 april 2021 heb ik mijn winst met 10% laten groeien, door mijn hoofdproduct 50x te verkopen.

Of een minder meetbaar onderwerp zoals klanttevredenheid: Op 31 december 2021 heb ik 20
nieuwe 5-ster recensies ontvangen van recente klanten uit 2021.


En op persoonlijk vlak: Op 1 april 2021 ben ik 5% gedaald in vetpercentage, zonder dat mijn spiermassa is gedaald.

Of in relaties: Op 31 december 2021 ben ik elke week dit jaar met m’n partner een avondje weg geweest, terwijl ik mijn telefoon thuis heb gelaten.

Je doelen op deze manier opstellen is een wereld van verschil.
En ook exact de reden waardoor jij een verschil zult gaan maken.

Stap 2: Maak een plan

Je hebt nu een helder doel gesteld.
Tijd om hier een krachtig plan aan te koppelen.

Als het komt tot een plan, gaan we van macro-niveau (het grote plaatje) naar micro-niveau
(vandaag).

Het grote plaatje: wat wil je in een jaar, de komende 12 maanden bereiken?
Vandaag: welke ene taak moet je af hebben om dichterbij dat grote plaatje te komen?

Voor een plan hebben we de volgende onderdelen.
Pak gerust pen en papier erbij en schrijf mee als je wilt.

Jaardoel > Kwartaalthema > Maanddoel > Weekdoel > Ene taak.

  • Jaardoel: wat wil ik over 12 maanden bereikt hebben?
  • Kwartaalthema: wat wil ik in Q1,2,3 en 4 bereikt hebben?
  • Maanddoel: wat wil ik per maand bereikt hebben?
  • Weekdoel: wat wil ik per week bereikt hebben?
  • Ene taak: welke ene taak kan ik vandaag doen, die me dichterbij mijn doel brengt?

Stap 3: Vind een buddy

Het hebben van een ‘Battle buddy’ komt uit het Amerikaanse leger.
Als ze ten strijde trokken, werd elke militair gekoppeld aan een andere militair, zijn buddy.

Als buddy’s had je elkaars rug.
Letterlijk in oorlogen, figuurlijk in alles daarbuiten.

Door zelf ook een Accountability Buddy te vinden, een verantwoordelijksheidspartner op zijn
Nederlands, vergroot je drastisch de kans op het bereiken van je doel.

Als jij je afgesproken taak voor de dag niet verricht, stel je niet alleen jezelf teleur, maar ook je
buddy.

Een buddy kan ook een collega van je zijn of een hechte vriend.
Maar ook een goede business coach die je een objectieve mening geeft.

Plan in ritme wekelijks een moment in dat je voor 5 minuutjes met je Buddy belt of fysiek
afspreekt. Neem hierin door het doel wat je die week bereikt hebt, welk werk is blijven liggen
en waar jij je de komende week op gaat richten.

Iemand anders die jou naast jezelf verantwoordelijk houdt is super waardevol.

Stap 4: Begin

En nu is het moment gekomen.
Er is nog 1 stap over: actie ondernemen.

Je hebt een helder doel, een krachtig plan en een buddy gevonden.
Nu is het aan jou om het daadwerkelijk te doen en na afloop de vruchten ervan te plukken.

Ik heb er alle vertrouwen in.
Dat je de moeite neemt om dit artikel te lezen, onderscheidt je al van de massa.

Heel veel succes en mocht je onderweg ergens tegenaan lopen, helpen we je graag.
Bij interesse doe een intake hieronder.

Doelen stellen voorbeelden

Door het stellen van de juiste doelen kun je persoonlijke groei en ontwikkeling stimuleren.

Als je slim bent, werk je met SMART-doelen. Deze zijn specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden.

Hieronder zie je het doel uit de introductie nogmaals terug, maar dan SMART:

SpecifiekIn 2021 wil ik met 50% groeien in omzet, dit houdt in dat ik van €10.000 per maand ga groeien naar €15.000 per maand. Dit doe ik door 125 ondernemers een online abonnement te geven voor €40,- per maand aan te bieden, waarin je elke maand een masterclass krijgt over bedrijfsvoering.
MeetbaarHiervoor maak ik elke maand een masterclass die één onderwerp uitlicht die te maken heeft met bedrijfsvoering.
AcceptabelIn 2020 heb ik 500 ondernemers getraind, daarvan was 93% tevreden en 80% gaf aan verder te willen met mij, ik ga ervan uit dat 25% van deze ondernemers zich inschrijft voor de maandelijkse masterclass.
RealistischJa. Het draagvlak is er en het past bij de middelen die ik binnen bereik heb. Tussendoor monitor ik de voortgang en zorg ik iedere maand dat ik mijn doelen bereik.
TijdsgebondenElke maand een masterclass, een jaar lang.

Meer weten over doelen stellen en bereiken? Check dat de data voor onze tactische meetings en krijg inzicht welke doelen jouw bedrijf nodig heeft om slimmer te worden.

tibor.nl is gelukkig Corona-proof.
Al onze ‘assets’ zijn digitaal en onze sessies doen we al jaren digitaal.

Zou je wekelijks video’s van Tibor willen ontvangen?
Klik hier om op Tibors YouTube kanaal te abonneren.

BOEK WINST OP ALLE FRONTEN_

"Mijn team en vrienden denken dat ik super slim ben (ben ik niet). Dat komt door de emails van tibor (en ze hebben geen idee dat die bestaan)."
- Een subscriber van tibor.nl

*Je kunt je op elk moment uitschrijven met 1 klik als het je allemaal te veel wordt Powered by ConvertKit

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *