canva-dnl

De Nieuwe Lichting: Het alternatief voor het schoolsysteem

Op school hebben we biologie, maar we leren niets over onze eigen gezondheid.
We hebben economie, maar leren niets over hoe je verstandig met je geld om kunt gaan.
We hebben geschiedenis, maar leren niets over hoe wij in de toekomst een beter leven kunnen creëeren.

We krijgen een bende aan informatie mee.
Waar we vervolgens in het echte leven zo’n ~10% van toepassen.

Om ons daarna af te vragen waar we die andere 90% gaan leren.
En exact om die reden zijn wij De Nieuwe Lichting gestart: een jaartraject voor jongeren tussen de 15 en 22 jaar, om ze alles te leren wat ze eigenlijk op school hadden moeten leren.


Wat is het probleem?

Het eerste probleem van het huidige schoolsysteem is dat de geleerde informatie niet overeen komt met de realiteit. Het echte leven.

We leren de stelling van Pythagoras, hoe symbiose werkt, wat het lijdend voorwerp is en wanneer de Koude Oorlog was.

Maar we leren niets over hoe je gezond kunt zijn, vermogen opbouwt, hoe je krachtige relaties krijgt, ondernemen, hoe je lekker in je vel zit en hoe je concrete doelen stelt.

Juist dat zijn de dingen die er werkelijk toe doen in het leven.
En wat zou het een verschil maken als we deze onderwerpen vanaf begin af aan al op school zouden leren.

Het tweede probleem is dat we op onze school nu te weinig in de praktijk toe passen.

Enkel dingen uit een schoolboek leren betekent dat je kennis tot je hebt genomen, maar het betekent niet dat je het ook snapt. Om iets te snappen, zul je het ook zelf in de praktijk toe moeten passen.

Juist door iets uit te voeren, kun je fouten maken.
En enkel door fouten te maken, zul je beter worden en kunnen bijsturen. 

Op school ligt nu de nadruk te veel op informatie, waardoor we te weinig toepassen.
Geen toepassing = geen fouten maken. En dan kun je niet bijsturen en leren. 

‘We leven nu in een samenleving met een overvloed aan informatie, maar met een gemis aan wijsheid’.


Het laatste probleem is dat onze docenten ook (vaak) de praktische ervaring missen.

Een economie docent die zelf geen vermogen heeft opgebouwd of ondernemers verleden heeft. Een biologie docente die zelf als ’t komt tot haar gezondheid niet veel aan het sporten is en niet zo gezond eet. 

Zolang de docent niet de praktische ervaring heeft, kan hij vaak ook niet de juiste stof mee geven. En zal hij ook alleen maar theoretische stof delen, waardoor de leerling ook niets in de praktijk zal toepassen (en zo blijf je in die cyclus van probleem 2 hangen).

Wat is onze oplossing?

De oplossing is terug gaan naar de basis van het leven.

Om direct vanaf het begin te leren over gezondheid, relaties, geld en persoonlijk leiderschap.
Daarom zijn dit ook de vier pilaren van ons educatiebedrijf De Nieuwe Lichting.

Wat ons onderscheidt is dat we op een praktische manier les geven.

1. We geven ze enkel stof die belangrijk is in het echte leven.
2. We laten ze direct vanaf dag 1 de geleerde stof in de praktijk toepassen.
3. Onze docenten die les geven leven wat ze prediken. Succesvolle ondernemers, top sporters en de allerbeste coaches.


Wat is de visie?

Om over 10 jaar het nummer 1 alternatief te zijn voor het huidige schoolsysteem. Geen probleem als andere bedrijven deze missie delen.

En om over 1 jaar ons eerste fysieke gebouw te hebben om vanuit daar les te kunnen geven.

Duizenden jongeren op te leiden tot zelfverzekerde, vermogende, gezonde en sociale mensen. Zodat zij de wereld ook weer een stukje beter kunnen maken op hun manier.

Wil je meer over De Nieuwe Lichting te weten komen?
Klik dan op deze link.

Jeff Jeroense

Coach, mentee Tibor.nl en mede-oprichter bij De Nieuwe Lichting.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top
0 Shares
Share
Share
WhatsApp