De Nieuwe Lichting: Het alternatief voor het schoolsysteem

Op school hebben we biologie, maar we leren niets over onze eigen gezondheid.
We hebben economie, maar leren niets over hoe je verstandig met je geld om kunt gaan.
We hebben geschiedenis, maar leren niets over hoe wij in de toekomst een beter leven kunnen creëren.

We krijgen een bende aan informatie mee.
Waar we vervolgens in het echte leven zo’n ~10% van toepassen.

Om ons daarna af te vragen waar we die andere 90% gaan leren.
En exact om die reden zijn wij De Nieuwe Lichting gestart: een jaartraject voor jongeren tussen de 15 en 22 jaar, om ze alles te leren wat ze eigenlijk op school hadden moeten leren.


Wat is het probleem?

Het eerste probleem van het huidige schoolsysteem is dat de geleerde informatie niet overeen komt met de realiteit. Het echte leven.

We leren de stelling van Pythagoras, hoe symbiose werkt, wat het lijdend voorwerp is en wanneer de Koude Oorlog was.

Maar we leren niets over hoe je gezond kunt zijn, vermogen opbouwt, hoe je krachtige relaties krijgt, ondernemen, hoe je lekker in je vel zit en hoe je concrete doelen stelt.

Juist dat zijn de dingen die er werkelijk toe doen in het leven.
En wat zou het een verschil maken als we deze onderwerpen vanaf begin af aan al op school zouden leren.

Het tweede probleem is dat we op onze school nu te weinig in de praktijk toe passen.

Enkel dingen uit een schoolboek leren betekent dat je kennis tot je hebt genomen, maar het betekent niet dat je het ook snapt. Om iets te snappen, zul je het ook zelf in de praktijk toe moeten passen.

Juist door iets uit te voeren, kun je fouten maken.
En enkel door fouten te maken, zul je beter worden en kunnen bijsturen. 

Op school ligt nu de nadruk te veel op informatie, waardoor we te weinig toepassen.
Geen toepassing = geen fouten maken. En dan kun je niet bijsturen en leren. 

‘We leven nu in een samenleving met een overvloed aan informatie, maar met een gemis aan wijsheid’.


Het laatste probleem is dat onze docenten ook (vaak) de praktische ervaring missen.

Een economie docent die zelf geen vermogen heeft opgebouwd of ondernemers verleden heeft. Een biologie docente die zelf als ’t komt tot haar gezondheid niet veel aan het sporten is en niet zo gezond eet. 

Zolang de docent niet de praktische ervaring heeft, kan hij vaak ook niet de juiste stof mee geven. En zal hij ook alleen maar theoretische stof delen, waardoor de leerling ook niets in de praktijk zal toepassen (en zo blijf je in die cyclus van probleem 2 hangen).

Wat is onze oplossing?

De oplossing is terug gaan naar de basis van het leven.

Om direct vanaf het begin te leren over gezondheid, relaties, geld en persoonlijk leiderschap.
Daarom zijn dit ook de vier pilaren van ons educatiebedrijf De Nieuwe Lichting.

Wat ons onderscheidt is dat we op een praktische manier les geven.

1. We geven ze enkel stof die belangrijk is in het echte leven.
2. We laten ze direct vanaf dag 1 de geleerde stof in de praktijk toepassen.
3. Onze docenten die les geven leven wat ze prediken. Succesvolle ondernemers, top sporters en de allerbeste coaches.


Wat is de visie?

Om over 10 jaar het nummer 1 alternatief te zijn voor het huidige schoolsysteem. Geen probleem als andere bedrijven deze missie delen.

En om over 1 jaar ons eerste fysieke gebouw te hebben om vanuit daar les te kunnen geven.

Duizenden jongeren op te leiden tot zelfverzekerde, vermogende, gezonde en sociale mensen. Zodat zij de wereld ook weer een stukje beter kunnen maken op hun manier.

Wil je meer over De Nieuwe Lichting te weten komen?
Klik dan op deze link.

BOEK WINST OP ALLE FRONTEN_

"Mijn team en vrienden denken dat ik super slim ben (ben ik niet). Dat komt door de emails van tibor (en ze hebben geen idee dat die bestaan)."
- Een subscriber van tibor.nl

*Je kunt je op elk moment uitschrijven met 1 klik als het je allemaal te veel wordt Powered by ConvertKit

6 gedachten over “De Nieuwe Lichting: Het alternatief voor het schoolsysteem”

  1. Hoi hoi ik zou mij graag willen aanmelden voor de nieuwe lichting als dat zou kunnen?


  2. Raymond Aronds

    Volgens Tibor moet alles kort en nog korter, met mand als voorbeeld. Daarom mijn advies voor jullie slogan:
    Hét alternatieve schoolsysteem!
    Maar misschien nog beter:
    Hét innovatieve schoolsysteem!

    En mooi dat jullie alternatieven zoeken en opzetten, maar ook belangrijk is om ruimte te maken voor verbetering en innovatie.


  3. Dit is toch absoluut geen alternatief voor ons gratis primair en secundair onderwijs als het voor 90-dagen €6000 ex. btw kost….? Welke 17-jarige kan dat betalen, tenzij je vermogende ouders hebt? Of je gaat er eerst flink voor werken, maar dan heb je misschien de hele cursus niet echt nodig.
    Het lijkt me meer een leuk en misschien best wel zinnig (hoewel ik het geheel gescheiden traject voor meisjes en jongens niet echt snap) duur tussenjaar 😉.
    Trouwens, kennis van je eigen lichaam, politiek bewustzijn, omgaan met geld etc. komen wel degelijk aan de orde in ons onderwijs. Misschien soms zelfs teveel, zodat goed rekenen en taal in de knel komen…
    Maar toch veel succes ermee, het zou mooi zijn als steeds minder well-to-do jongeren ‘rijk worden’ als hét doel in hun leven zien!


    1. Goed dat je inziet en aangeeft dat je het niet snapt.
      En dank voor je succeswensen!


  4. Martijn Jorritsma

    Ik ben opzoek naar een navi achtige training om mijn mindset te kunnen versterken en grenzen te verleggen. Is het mogelijk om deze bij jullie te volgen?


Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *