vermijdingsgedrag vermijden

Hoe vermijd je vermijdingsgedrag?

Mailtjes beantwoorden en meetings bijwonen.
Cursussen doorlopen en coaching trajecten afleggen.

Dat is wat ons reptielenbrein wil, gemak.
Zo veel mogelijk taken voltooien die voor afleiding zorgen.

Afleiden van die ene ongemakkelijke taak.
Dat ene ding dat nu al weken op je bureau ligt en waar je zo tegenop kijkt.

Vermijdingsgedrag: het is begrijpelijk en we hebben er allemaal mee te maken.
Maar hoe ga je er mee om? In dit artikel vertel ik je de 5 stappen om d’r effectief vanaf te komen.

1. Ontdek de oorzaak

Wat is het nu exact wat je aan het ontlopen bent? Om bijvoorbeeld de confrontatie met je
medewerker aan te gaan, waarom vind je dat zo lastig? Zijn er andere gebieden in je leven
waar je er ook moeite mee hebt om zo’n confrontatie aan te gaan?

In de coaching wereld is er een bekende kreet: de klacht is zelden het probleem.
Net zoals je bij de fysio voor je knie behandeld werd en het aan je onderrug bleek te liggen.

De echte oorzaak kun je vinden door veel na te denken en te reflecteren.
Of boek een sessie met een goede coach of therapeut, dat zal je ook gigantisch helpen.

2. Vermijd alle verleidingen


Ons brein is niet gemaakt voor de overvloed aan prikkels en verleidingen van nu.
We leven in een wereld die niet meer matcht met onze oorspronkelijke blauwdruk.

Dus voordat je begint met werken: optimaliseer je omgeving.
Zorg dat je zo min mogelijk afleidingen en prikkels in je werkruimte hebt.

Leg je telefoon in een andere ruimte.
Zet alle notificaties uit van je mail box.
Laat medewerkers of collega’s weten dat ze je ff niet storen.

Het snelste pad naar focus is om alle afleidingen te verwijderen.
Want dan is er nog maar 1 optie over voor je: om je te focussen.

3. Start ’s ochtends


De schrijver Brian Tracy heeft hier een mooie uitspraak voor.
Eat that frog: Eet de kikker (niet letterlijk, voordat ik een paar gekkies achter me aan heb).

In de ochtend heb je de meeste wilskracht, wat geleidelijk door de dag heen afneemt.
Door direct als eerste taak van je werkdag het ding te doen wat je uitstelde, ben je er van af.

4. Maak het minimaal


Grote kans dat die ene taak die jij moest doen een berg aan werk is.
En daar heb ik een oplossing voor.

Verdeel die ene taak van je in kleinere taken en begin.
Zeg tegen jezelf: Ik ga nu voor 10 minuutjes hieraan zitten.

Die taak die eerst gigantisch leek, stelt nu niets meer voor.
En zo maak je het voor jezelf een stuk gemakkelijker om te beginnen.

Heb je die 10 minuutjes voltooid?
Stop en ga morgen verder of blijf doorgaan als je er nu lekker in zit.

5. Bedenk een beloning


We geven de hond na afloop een koekje als hij iets goeds heeft gedaan.
En jij en ik zijn eerlijk gezegd op dat gebied niet heel veel anders.

Dus verzin van te voren een beloning voor jezelf waar jij enorm blij van wordt.
Bij ons team van tibor.nl hebben we elk kwartaal een doel die we nastreven.

Halen we het doel? Een super feestje.
Dan gaan we met heel het team naar Noorwegen toe.

Halen we het doel niet? Een matig feestje.
Dan gaan we verplicht met hoedjes op naar de McDonalds voor een McFlurry…

Heb jij bijvoorbeeld je belasting aangifte gedaan wat je aan het uitstellen was?
Laat bijvoorbeeld thuis eten bezorgen van je favoriete restaurant.

Heb je dat lastige gesprek gehad met die freelancer van je?
Beloon jezelf bijvoorbeeld ’s avonds met een goede film en een biertje.

Tijd voor actie

Na deze 5 stappen zul jij gegarandeerd je vermijdingsgedrag gaan vermijden.
Zou je ook meer structuur in je dagen willen hebben? Start nu met Project Hemera

Geplaatst in:

Jeff Jeroense

Coach, mentee Tibor.nl en mede-oprichter bij De Nieuwe Lichting.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top
0 Shares
Share
Share
WhatsApp