Als je iets wilt bereiken, kijk dan naar de massa en doe het tegenovergestelde.
Veel ondernemers voeren hetzelfde showtje op. Dezelfde trucjes op hetzelfde podium. Ze houden hetzelfde praatje. Hebben dezelfde doelen. Voor het publiek is het allemaal één pot nat.
Ga je in de rij staan naast honderd andere ondernemers, dan word je niet onthouden door het publiek. Om op te vallen, moet je van betere huizen komen.
Gooi jij het over een andere boeg? Geef jij een compleet andere show dan de massa ondernemers? Dan stap je uit de schaduw van deze massa en grijp je een plek in de spotlight. Geloof ons maar dat jij dan degene bent die in het hoofd van het publiek gaat zitten en blijft hangen.
Precies waarom personal branding zo belangrijk is.
Zet jezelf in de markt
Werp één blik op LinkedIn en je komt erachter: veel ondernemers praten elkaar na. Er zijn maar weinig ondernemers die een ander geluid laten horen of onderscheidend zijn van de rest.
Ronduit dom. Zo ga je namelijk nooit opvallen tussen de duizenden andere professionals in de markt.
De arbeidsmarkt van nu vraagt om onderscheidenheid. Unieke waarde om herkend te worden. Maar misschien nog belangrijker: om onthouden te worden en nieuwe klanten te trekken.
Personal branding zorgt hiervoor. Zie het als je een persoonlijk visitekaartje. Een visitekaartje waardoor mensen weten waar jij goed in bent, wat jouw drijfveren zijn, waar je voor staat en vooral wie je bent.
Hoe kun je personal branding creëren?
Je wilt opvallen in de grijze massa. Je onderscheiden van je concurrenten. Maar hoe ontwikkel je een personal brand? Dit bepaal je in een positionering.
Om jezelf als ‘merk’ te beschouwen, moet je goed weten waar je voor staat, wie je bent. Heb je geen idee wat jouw principes zijn, dan hoef je ook niet te beginnen met een ‘eigen merk’. Want dan heb je namelijk geen mening.
Nu je weet wie je bent (met een eigen mening), kun je in kaart brengen waar je goed in bent. Of beter gezegd: waar jij beter in bent dan de rest. Dit is namelijk wat je uniek maakt.
Jouw identiteit en kwaliteiten vormen uiteindelijk je unieke propositie. Het ‘verhaal’ dat je uiteindelijk naar buiten brengt.
Durf jezelf hierin te onderscheiden. Achter de massa aanlopen gaat je geen klap verder helpen. Kijk maar eens naar onze sociale media @tibor.nl. Onze posts zijn controversieel. Worden niet altijd door iedereen leuk gevonden. Maar het schuurt en dat valt op. Precies wat de personal branding zo sterk maakt en waarin Tibor zichzelf onderscheidt.
Wees authentiek
Belangrijk bij personal branding: voer geen toneelstukje op en doe jezelf al helemaal niet anders voor dan je bent. Daar prikken mensen snel genoeg doorheen. Wees echt. Je bent namelijk geen acteur. Anders kun je beter een auditie doen voor een film.
Ben je authentiek, dan blijf je dicht bij jezelf. En dat straalt wat uit. Zelfvertrouwen. Daadkracht.
Om weer terug te grijpen naar de sociale media van @tibor.nl: mensen zien hier de ‘echte’ Tibor. Geen poppenkast om mensen te strelen of een ego-boost te geven. Volgers zien hier duidelijke standpunten.
Dat komt soms hard aan. Wordt gezien als extreem. Maar het is authentiek. En dat schept een puur en betrouwbaar merk.
Blijf consistent in je uitingen
Vertel altijd hetzelfde verhaal. Het spreekt voor zich dat je niet in herhaling moet vallen, maar baseer je altijd op dezelfde principes. Spreek jezelf niet tegen, maar blijf dezelfde boodschap verkondigen.
In je personal branding moet een constante factor zitten die mensen kunnen herkennen. Dit schetst een professioneel beeld.
Bij Tibor zijn onze constante factoren de traditionele waarden en de principes van de special forces. Alle uitingen komen linksom of rechtsom op hetzelfde neer. Hierdoor weten onze klanten en bezoekers wat ze van ons kunnen verwachten. We draaien er niet omheen.
Coaching voor personal branding
Heb je moeite met het uitstralen van een personal brand? Krijg je niet op papier wat jouw waarden zijn of waar jij uniek in bent? Meld je dan aan voor de tactische meeting bij Tibor. In twee uur stellen we een unieke waardepropositie op. Met een helder merk. En een helder communicatieplan. Voor afwijkers die willen winnen.
BOEK WINST OP ALLE FRONTEN_
"Mijn team en vrienden denken dat ik super slim ben (ben ik niet). Dat komt door de emails van tibor (en ze hebben geen idee dat die bestaan)."
- Een subscriber van tibor.nl