Wees slim, werk met SMART

Nieuwe maand, nieuwe kansen. Of nieuw kwartaal, nieuwe kansen. Of nieuw jaar, nieuwe kansen. Alleen hoe zorg je ervoor dat je niet verzuipt in de kansen? Hoe zorg je voor richting? Hoe kies je de juiste focus?

Je raadt het waarschijnlijk al, door een doel te stellen. Een slim doel. Een SMART doel.

In deze blog word je meegenomen in de wereld van SMART doelen. Er word uitgelegd wat een SMART doel is, hoe het jou gaat helpen en aan het einde van deze blog vind je een handig format die jouw doelen SMART gaat maken.

Succes en geniet!

SMART doel; wat en waarom?

Je kent ze wel van die ondernemers die zeggen, dit jaar wil ik meer omzet draaien. Je geeft ze een euro meer dan de omzet die ze afgelopen jaar hebben behaald en whoppa de ondernemer heeft meer omzet. Toch? Of was dit niet wat ze bedoelden? Maar wat bedoelden ze dan wel?

De situatie hierboven geeft een niet SMART doel weer. Waarschijnlijk kan je zelf ook wel een paar van dit soort doelen bedenken, doelen die algemeen zijn, die niet zo heel veel zeggen en die niet precies aangeven wat je gaat behalen.

Een SMART doel tackelt het bovenstaande. Een SMART doel maakt je doel Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden. Hieronder wordt elke onderdeel van SMART toegelicht.

SpecifiekSpecifiek geeft antwoord op de vraag wat je precies wilt. Het geeft duidelijk weer wat je krijgt als je het doel hebt behaald. Daarnaast geeft het aan wie er betrokken zijn bij jouw doel, waar je wat gaat doen en de waarom.
MeetbaarMeetbaar geeft de momenten weer waarop je aan je doel werkt, het ritme dat je doel vereist en daarnaast wat heb je bereikt als je jouw doel hebt behaald.
AcceptabelIs er draagvlak voor wat je wilt bereiken? Is het acceptabel in de maatschappij waarin we leven? Is het acceptabel voor wie je bent als ondernemer en waar jouw onderneming voor staat? Dat zijn de vragen die je beantwoord bij de letter A van acceptabel.
RealistischBij realistisch gaat het erom of dat wat je wilt te bereiken ook te bereiken valt met datgene wat je in je hebt en tot je beschikking hebt.
TijdsgebondenTijdsgebonden gaat over in welk tijdsbestek vindt het proces van het behalen van jouw doel plaats. Denk aan dagen, weken, maanden, jaren.

Hieronder zie je het doel uit de introductie nogmaals terug, maar dan SMART:

SpecifiekIn 2021 wil ik met 50% groeien in omzet, dit houdt in dat ik van €10.000 per maand, ga groeien naar €15.000 per maand. Dit doe ik door 125 ondernemers een online abonnement te geven voor €40 per maand waarin je elke maand een masterclass krijgt over bedrijfsvoering.
MeetbaarHiervoor maak ik elke maand een masterclass die één onderwerp uitlicht die te maken heeft met bedrijfsvoering.
AcceptabelIn 2020 heb ik 500 ondernemers getraind, daarvan was 93% tevreden en 80% gaf aan verder te willen met mij, ik ga ervan uit dat 25% van deze ondernemers zich inschrijft voor de maandelijkse masterclass.
RealistischJazeker, het draagvlak is er en het past bij de middelen die ik binnen bereik heb.
TijdsgebondenElke maand een masterclass, een jaar lang.

Concreet: In 2021 ga ik met 50% groeien in omzet door maandelijks een masterclass te geven over een onderwerp dat gerelateerd is aan bedrijfsvoering, deze wordt gepubliceerd in de digitale academie, hiervoor neem ik op de eerste maandag van de maand een video op waarin de masterclass wordt gegeven, de prijs voor het abonnement van deze academie is €40 per persoon per maand, de leden zijn oud-klanten.

Zie je het verschil? Juist omdat je het doel super concreet maakt, is het veel makkelijker te behalen. Naast dat je nu duidelijk weet waar je naar toe wilt, weet je ook hoe je het gaat doen en wat je per maand doet om het doel te bereiken.

Dus wil jij je doelen behalen, wil je weten welke acties er nodig zijn om het doel te realiseren en wil je weten hoeveel tijd het in bestek neemt? Werk smart, werk met een SMART doel!

SMART doel: nu jij!

In de het onderstaande format vind je per onderdeel vragen die jij kan beantwoorden om jouw doel SMART te maken. Doe dit voor elk doel dat je hebt,  zodat je voor jezelf heel duidelijk hebt wat je gaat doen en wat het resultaat gaat zijn.

Specifiek
  • Wat wil je bereiken?
  • Welke acties horen hierbij?
  • Wie zijn hierbij betrokken?
  • Wat is hiervoor nodig?
  • Waarom wil je dit doel bereiken?
  • Meetbaar
  • Wat heb je bereikt als je het doel hebt behaald?
  • Welke actie ga je in een bepaald ritme uitvoeren om je doel te bereiken?
  • Op welke momenten werk je aan je doel?
  • Acceptabel
  • Is er draagvlak voor je doel?
  • Is het realistisch?
  • Heb je de middelen in huis om het doel te behalen?
  • Op welke manier past het doel bij jou als ondernemer en jouw onderneming?
  • Realistisch
  • Waarom is het realistisch dat jij dit doel gaat behalen?
  • Tijdsgebonden
  • In welk tijdbestek is het doel behaald?
  • Wanneer loop je doel af?
  • Meer weten over doelen behalen? Check dat de data voor onze tactische meetings en krijg inzicht welke doelen jouw bedrijf nodig heeft om slimmer te worden.

    [social_warfare]

    tibor.nl is gelukkig Corona-proof.
    Al onze ‘assets’ zijn digitaal en onze sessies doen we al jaren digitaal.

    Zou je wekelijks video’s van Tibor willen ontvangen?
    Klik hier om op Tibors YouTube kanaal te abonneren.

    BOEK WINST OP ALLE FRONTEN_

    "Mijn team en vrienden denken dat ik super slim ben (ben ik niet). Dat komt door de emails van tibor (en ze hebben geen idee dat die bestaan)."
    - Een subscriber van tibor.nl

    *Je kunt je op elk moment uitschrijven met 1 klik als het je allemaal te veel wordt Powered by Kit

    Laat een reactie achter

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *