coachingsvaardigheden in een groep

Basistechnieken om jouw coachingsvaardigheden te verbeteren 

Een wijs man sprak ooit de woorden: “Een goede leider inspireert mensen om vertrouwen te hebben in een leider, een geweldige leider inspireert mensen om vertrouwen te hebben in zichzelf.” 

Eleanor Roosevelt was die man. Iemand waar de meeste leiders nog wat van kunnen leren. Ga maar eens eerlijk bij jezelf na. Ben jij een leider die vooral veel met het vingertje wijst naar anderen? Of probeer je jouw team actief te coachen?  

Helaas zien we leiders nog (te) vaak autoritair gedrag vertonen. Op de schop ermee? Ja. Maar dat gaat niet vanzelf. Met deze simpele basistechnieken kun jij je coachingsvaardigheden verbeteren. Eén disclaimer: deze basistechnieken gaan je niet helpen als je ze niet uiterst serieus neemt.  

De kunst van het coachen 

Door een bal perfect in iemands voeten te pasen, leer je een speler niet persé om beter te voetballen. Ze kunnen enkel schieten als ze een bal exact aangeworpen krijgen. Het creatieve spel ontbreekt.  

Zo werkt het ook voor coachen. Je kunt alle taken voor jouw werknemers wel exact uitstippelen, maar zo leert iemand nooit om eigen initiatief te tonen. Je medewerkers zijn er enkel voor het uitvoerende werk.  

Niet persé een toegevoegde waarde voor een organisatie dus. Coachen betekent dat je af en toe de touwtjes los moet kunnen laten. En daar is Roosevelt weer: dat je mensen inspireert om vertrouwen te krijgen in zichzelf. Om het beste in je werknemers naar boven te halen. 

We gaan je niet aan de hand nemen hoe je het beste kunt coachen. We vertellen je gewoon wat een goede coach in zich moet hebben. Het is aan jou of je er iets mee doet. 

Stap 1: Luister

Als je nooit luistert, denk je dat niemand je wat vertelt. Wil je iemand leren coachen, dan is luisteren het sleutelwoord. Niet luisteren met oordelen. Niet luisteren terwijl je je woordje al klaar hebt staan. Sta open voor het verhaal van jouw werknemers. Luister naar hun mening, maar ook naar hun gevoel.  

Luisteren kan zoveel zeggen. Als je ervoor openstaat.   

Stap 2: Leef je in

Als je altijd in jouw leidersbubbel blijft zweven, weet je niet wat er op de vloer gebeurt. Een coach weet wat er speelt bij de medewerkers. Niet alleen op werkgebied, maar ook bij belangrijke zaken op privégebied. Kijk door je medewerkers heen. Voel aan als ze niet goed in hun vel zitten.  

Lastig? Dat is het ook. Niemand zei dat het makkelijk ging worden. Maar begin bij stap 1. Luister eerst goed en leef je vervolgens in. Grote kans dat je beter begrijpt in welke positie hij of zij staat.  

Stap 3: Laat los 

Er is een verschil tussen aansturen en bijsturen. Laat af en toe los. Geef je medewerkers de ruimte om taken op te pakken. Om kansen te zien. Zie je dat ze vastlopen? Of is er ruimte voor meer inzicht? Trek dan de touwtjes weer wat aan. Stuur bij.  

Coachen is vallen en opstaan. Altijd iemands handje vasthouden gaat niet werken. Continu iemand laten vallen ook niet. Weet wanneer je moet ingrijpen, maar weet ook wanneer je vanaf de zijlijn mee moet kijken.  

Stap 4: Verbind 

Mensen zijn gemaakt om emoties te tonen. Gebruik deze gave dan ook.  

In een wereld waarin de technologie op volle toeren draait, is verbinding niet langer vanzelfsprekend. We raken gewend aan digitale communicatie. Bevinden ons op afstand van onze gesprekspartner. Verbinding is dus belangrijker dan ooit.  

En nee, niet alleen verbinden met de WiFi. Verbinden met elkaar. Zoek aspecten waarop jij en je werknemer matchen. Niet alleen zal dit zorgen voor meer raakvlakken, je medewerker zal zich veilig voelen om eerder op je af te stappen. Het gevoel hebben dat jij hem of haar begrijpt.  

Stap 5: Verdiep

Een coach daagt je uit om verder te gaan. Meer uit jezelf te halen dan je bij voorbaat dacht. Om te verdiepen.  

Heb je bij stap 1 goed geluisterd? Dan weet je wat de doelen en ambities zijn van jouw medewerkers. Tijd om die te verdiepen.  

Zet deze doelen om tot meetbare stappen en bouw samen aan een mooie vooruitgang. Plan momenten om de progressie te bespreken. Kies voor opbouwende kritiek, maar help je medewerkers een stap vooruit. Niet achteruit door hen af te schrikken. 

Leren coachen bij Tibor: durf je het aan?  

Je antwoord hierop is waarschijnlijk ja. Natuurlijk durf je het aan om te leren coachen. Maar ben je er ook klaar voor om met jezelf geconfronteerd te worden? Eerlijk voor de spiegel te gaan staan?  

Spring in het diepe. Ga de uitdaging aan. Maar schrik niet als je af en toe hard op je plaat gaat. Dan heten wij je graag welkom bij de club.  

BOEK WINST OP ALLE FRONTEN_

"Mijn team en vrienden denken dat ik super slim ben (ben ik niet). Dat komt door de emails van tibor (en ze hebben geen idee dat die bestaan)."
- Een subscriber van tibor.nl

*Je kunt je op elk moment uitschrijven met 1 klik als het je allemaal te veel wordt Powered by ConvertKit

1 gedachte over “Basistechnieken om jouw coachingsvaardigheden te verbeteren ”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *