Groei realiseren door Tibor

Je bedrijf laten groeien: ga terug naar de kern

Je wil groeien met je bedrijf, maar hebt te dealen met van die groeiremmers die je laten stilstaan. Die je laten vallen in je eigen gegraven kuil. En die het zweet op je voorhoofd laten staan. Wat moet je ermee?

Snoeihard de prullenbak ingooien en doorgaan waarmee je bezig bent. Dat is het makkelijke antwoord. De succesvollere weg: ze opsporen en ombuigen naar groeimiddelen.

Teruggaan naar de kern dus. Dat staat je te doen.  

De kern als startpunt van groei

Zie het als een sessie bij een medische hulpinstantie. Jij hebt last van je nek en geeft blindelings je slaap- of werkhouding de schuld. Na een bezoek aan de dokter blijkt dat daar niks mis mee is. Je moet dieper graven. Verder zoeken. De oorzaak is mentaal. Je nek heeft te lijden onder je trauma en stress uit het verleden. En pak je dát aan, dan kom je er sterker uit dan ooit.

Net zo werkt dit bij je bedrijf. Waar je die slechte omzetcijfers van de afgelopen maanden misschien al snel wijt aan het marketingteam dat zijn werk niet goed deed, doe je er verstandig aan de onderliggende laag onder het vergrootglas te leggen.   

Waarom presteert jouw marketingteam minder goed? Ligt het probleem wel echt daar, of valt de boel ergens anders uit elkaar? Of, nog dieper: sluit je product of dienst nog wel aan bij de behoefte van je klant?

Doe die oogkleppen dus als de wiedeweerga af. Pak een schep. En graaf net zo lang tot je bij de kern bent. Vanaf daar kun je groeien. De kern is het startpunt.

Competentie is het toverwoord

De basis moet ijzersterk zijn dus. Jouw propositie, doelgroepsegmentatie en strategie moeten staan als een huis. En tot in de puntjes kloppen.

Ben je er dan? Nee, natuurlijk niet. Groeien is namelijk hard werken. En je doelgroep, belofte en bewijs glashelder op papier zetten, is geen garantie voor een volle portemonnee.

Wat dan wel? Competentie. Dat is het toverwoord.

De sleutel tot zichtbare competentie

Competentie dus. Of beter gezegd: zichtbare competentie. Laten zien dat je goed bent in wat je doet. En dat jij dé oplossing hebt waarnaar je doelgroep zo snakt. Dat brengt je bedrijf pas echt naar de top.

Jouw competentie tentoonstellen doe je door te publiceren. Iedere dag opnieuw deel je op sociale media iets over jouw bedrijf of branche. Iets dat laat zien dat je verstand van zaken hebt. Elke keer dat jij nadenkt over jouw missie, werkwijze of methodiek, bouw je aan je eigen competentie. 

Hoewel het aantal likes en reacties de eerste maanden misschien ietwat sneu is, is het belangrijk om door te zetten. Om consequent te blijven publiceren. Want nogmaals: die top bereiken, dat doe je niet met onderuitgezakt op je stoel zitten. Het is verdomde hard werken.

De dag dat je bij de top hoort

Je hebt je basisshit op orde en bent consequent zichtbaar competent. De dag dat jouw bedrijf bij de top in jouw branche hoort komt eraan. Het kan een jaar op zich laten wachten, misschien twee of zelfs drie. Maar je bent op de goede weg.

Een feit om in je oren te knopen: de top 20% in jouw industrie pakt 80% van de omzet in jouw industrie.

Nu hoor je nog bij de 80% die een karige 20% omzet moet verdelen. Maar ooit stijg je die 20%-lijn over. Waar een wil is is een weg. En te snel willen groeien is ongezond.

Tibor als jouw business coach

Lijken die oogkleppen vastgelijmd te zitten op je hoofd? Is je schep al eeuwig zoek? Of staat consequentie niet in jouw woordenboek? Tibor drukt je met de neus op de feiten. Bikkelhard. En zonder excuses. Jouw bedrijfsgroei begint hier. Ontdek direct hoe een business coach-traject jou bedrijf laat groeien.

Meer weten of meer leren van Tibor? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief:

BOEK WINST OP ALLE FRONTEN_

"Mijn team en vrienden denken dat ik super slim ben (ben ik niet). Dat komt door de emails van tibor (en ze hebben geen idee dat die bestaan)."
- Een subscriber van tibor.nl

*Je kunt je op elk moment uitschrijven met 1 klik als het je allemaal te veel wordt Powered by Kit

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *