Effectief communiceren: 5 tips om te werken aan je communicatie

Effectief communiceren, een mond vol. In deze blog lees je hoe jij effectief kan communiceren óf hoe jij jouw communicatie vaardigheden kan aanscherpen. Aan de hand van vijf praktische tips neem ik je mee in de wereld van effectief communiceren. Ook ontleden we de woorden communicatie en effectief, want wat betekent dit eigenlijk? Let’s go!

Inhoud

Wat is communicatie?

We doen het constant, communiceren, maar wat is het eigenlijk? Als ik kijk in de Dikke van Dale, op zoek naar de betekenis, lees ik:

com·mu·ni·ca·tie (de; v; meervoud: communicaties)
overdracht of uitwisseling van informatie; verbinding, verkeer

Oké, alles wat te maken heeft met het uitwisselen van informatie dus. Het gaat veel verder dan enkel een gesprek. Het is het reclamebord wat je buiten ziet, het boek dat je leest, een webinar dat je volgt. Het oogcontact dat je hebt met een tegenligger, de LinkedIn post, het appje dat je krijgt, alles wat je leest, ziet, hoort. En niet alleen dat, ook hoe je beweegt, hoe je kijkt en de toon van je stem. Alles telt mee. Het complete plaatje, kort samengevat verbale en non-verbale uitingen.

Wat is effectief communiceren?

Communiceren doen we allemaal, maar of we het ook effectief doen? Volgens van Dale is de betekenis van effectief:

ef·fec·tief (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
waardoor het beoogde doel bereikt wordt; = doeltreffend

Als we dit samenvoegen met de betekenis van communicatie komen we op: DOELTREFFENDE OVERDRACHT OF UITWISSELING VAN INFORMATIE

Wie wil dit nu niet?! Ik zie het helemaal voor me, dat alles wat je tot je neemt en krijgt, bijdraagt aan jouw doel. Hoe handig zou dit zijn? Vaarwel onnodige informatie. Hallo nuttige gesprekken! Maar hoe kom je daar? Hoe zorg je ervoor dat je effectief gaat communiceren en dat je gesprekken bijdragen aan de doelen die je hebt? Lees daarvoor de onderstaande tips. Geloof me, dit wil je.

Vijf praktische tips om effectiever te communiceren

  1. Twee oren, één mond (beter luisteren, minder praten).

    Ooit wel eens nagedacht waarom je twee oren hebt en één mond? Besef maar eens, hoe de wereld eruit zou zien als we twee monden hadden en één oor? Ik word al gek bij het idee. Vanuit de natuur wordt ons al subtiel meegedeeld dat we meer moeten luisteren en minder moeten praten. Of zoals Covey zou zeggen ‘eerst begrijpen, dan begrepen worden’. Luister naar wat de ander te vertellen heeft en zorg ervoor dat je begrijpt wat men zegt. Niet aanhoren, maar ook verwerken. Dat je gaat luisteren om de ander te gaan begrijpen in plaats van om op de ander te reageren. Zodra je weet wat de ander wil vertellen en waarom, worden je gesprekken effectiever. Je kan gelijk beoordelen of je elkaar daadwerkelijk verder kan brengen.
  1. Smeer NIVEA (niet meteen invullen voor een ander, sta open voor de ander)

    NIVEA is de afkorting van Niet Invullen Voor Een Ander. Ik betrap mezelf daar nogal eens op, dat ik ervanuit ga dat ik het wel weet wat de ander bedoelt. Maar in hoeverre weet je dat echt zeker? Je komt daar door jouw aanname bij de ander te checken. Denk aan vragen als: ‘Klopt het dat…’, ‘Bedoel je….’ zo krijgt de ander ook gelijk een beeld of hij duidelijk is geweest in de communicatie. Stel dat jouw aanname niet waar is, dan krijgt je gesprekspartner hierbij de kans om zichzelf te verduidelijken.

  2. Gebruik LSD (luisteren, samenvatten en doorvragen)

    Ik vertelde deze laatst tijdens een training zonder de afkorting uit te leggen en dat zorgde voor briljante gezichtsuitdrukkingen. Met LSD wordt in dit geval luisteren, samenvatten en doorvragen bedoeld. Door eerst naar de ander te luisteren, samenvatten wat je hebt begrepen en vragen stellen ter verduidelijking, voorkom je dat je langs elkaar heen gaat praten. Net zoals bij tip twee krijgt de ander de kans om zichzelf te verduidelijken omdat jij, tijdens het samenvatten, aangeeft wat je hebt begrepen.

  3. Weet wat het doel is van de communicatie

    Geef duidelijk aan wat je wilt met het gesprek, waarom je nu juist communiceert met je gesprekspartner. Zo creëer je een gesprek met een duidelijk doel. Laten we het een doelgericht gesprek noemen. Stel tijdens het gesprek, vragen die je leiden naar informatie die je nodig hebt voor het doel. Nu is het natuurlijk mooi als je deze kan verpakken in een subtiel jasje. Zodat je naast een effectief gesprek ook een fijn gesprek hebt. Stel dat je iemand voor het eerst spreekt dan is er vaak een introductie moment. Het helpt dan om, nadat je jezelf hebt voorgesteld, kort te vertellen waarom je er bent. Dit geeft voor de gesprekspartners ook gelijk aan met welke missie jij er bent. Als je iets schrijft, schrijf dan aan het begin van een stuk wat de lezer gaat leren, zodat de lezer gelijk kan bepalen; is dit relevant voor mij JA/NEE?

  4. Non-verbale versterking (werk aan lichaamstaal)

    Onder het kopje ‘wat is communicatie’ las je al dat alles wat je doet bijdraagt aan communiceren. Ook jouw non-verbale houding. Hoe je staat als je communiceert, jouw gezichtsuitdrukking, de toon van je stem. Het totale plaatje draagt bij aan communiceren. Bedenk daarom van tevoren goed waarom je een gesprek hebt en hoe jouw houding hierbij als versterking zou kunnen worden gebruikt. Zo werkt staan, altijd goed als je kennis gaat overdragen, helpt schuin tegenover elkaar zitten bij een coachgesprek, breng je meer emotie in het verhaal als je hard en zacht stemvolume afwisselt. Ook je gezichtsuitdrukking geeft de ander een hint; welke emoties er horen bij een bepaalde boodschap. Kortom gebruik jouw non-verbale krachten in het effectief communiceren, zo word je sneller begrepen en komt je boodschap beter over.

Wat jij en ik vandaag kunnen doen om effectiever te communiceren

Hup actie! Probeer de tips, leg ze eens naast de gesprekken die je afgelopen week hebt gehad. Wat gaat je vloeiend af? Waar zit ontwikkeling? En voor de aankomende gesprekken, pas ze toe! Probeer het, ga het #gewoondoen! 🙂

Of heb je nog wat extra hulp nodig? Mooi, ook daarvoor zijn wij er. Kijk gerust eens op Tibor.nl of schrijf je in voor de nieuwsbrief. Die nieuwsbrief is wel op eigen risico trouwens, want we kunnen nogal eens overtuigingen om ver schoppen. Wees voorbereid.

Wil je meer informatie over hoe wij jou kunnen helpen met een business coach, ondernemerscoach of een personal coach? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Lees hier ook meer over de kracht van coachend leiderschap.

[social_warfare]

BOEK WINST OP ALLE FRONTEN_

"Mijn team en vrienden denken dat ik super slim ben (ben ik niet). Dat komt door de emails van tibor (en ze hebben geen idee dat die bestaan)."
- Een subscriber van tibor.nl

*Je kunt je op elk moment uitschrijven met 1 klik als het je allemaal te veel wordt Powered by ConvertKit

2 gedachten over “Effectief communiceren: 5 tips om te werken aan je communicatie”

  1. Proficiat met je eerste blog-post Pauline!
    Het beste stuk? De één-na-laatste zin. Waarin je spreekt over WE. Dat is een goed teken.
    Haal eruit wat erin zit bij Tibor en consorten!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *