waarom je nooit korting moet geven
0 Shares

Als jij jezelf niks waard vindt, waarom denk je dat anderen geld aan je willen geven?

Dit artikel draait om waarde. Eigenwaarde en de waarde van wat je zou moeten verkopen.

Wat in ZZP land meestal niet gebeurd.

Die wachten op klanten.

Of verspillen gigantisch veel tijd aan funnels zonder waarde, die niks opleveren.

Meet Claire

Claire is coach. En een hele goede. Met diploma’s en ervaring.

Ze heeft 1 probleem. Klanten. Althans: het gebrek aan klanten.

Het lijkt wel alsof ze alleen maar mensen aantrekt die geen geld hebben.

Die graag met haar willen sparren.

Uren besteed ze aan afspraken met mensen die niet betalen,

die vervolgens óf geen klant worden.
Óf die een fooi betalen, vergeleken met de echte prijs.

Geef nooit korting

Jos Burgers heeft er een heel boek over geschreven, maar ik beperk me tot 3 woorden:

GEEF NOOIT KORTING!

Nooit niet. Als je korting geeft, dan klopt je prijs niet. Die moet staan voor waarde.

Niet een of ander vinger-in-de-lucht-bedrag.

Nooit korting doet ook iets heel anders:

Jij bent de prijs.

Als je korting geeft, zeg je eigenlijk tegen de klant: Ik vind jou meer waard dan wat ik te bieden heb.

En dat zorgt voor hele rare situaties.

Klanten die de rekeningen niet betalen,

te laat of helemaal niet op komen dagen op afspraken.

Die altijd om korting vragen.

En nooit tevreden zijn.

Dat is namelijk de echte reden dat Claire geen betalende klanten heeft:

Haar klanten zijn de prijs. Dus die bepalen.

Prijs vs waarde

Startende ondernemers focussen op prijs. (wat kost het?)

Succesvolle ondernemers op waarde. (wat levert het op?)

Geldt ook voor klanten.

Eikels focussen op prijs,

A-klanten op waarde.

Jij mag kiezen met wie jij wilt werken.

Voorbeeld:

Claire verkoopt een coachtraject voor €3000,- (prijs)

Na 3 maanden is de klant 40% gegroeid met zijn onderneming, wat hem een extra winst van €40.000,- heeft opgeleverd. (waarde)

Voor deze specifieke klant is de waarde van het coachtraject meer dan 13X groter dan de prijs.

Aan jou de taak om te leren denken en praten in waarde.
Daarmee wordt het makkelijker om je prijs te noemen.
En je nooit meer korting hoeft te geven.

Waarde lager dan prijs?

Er is 1 uitzondering: als je minder waarde levert dan je product kost.

Twee opties:

  1. Je prijs is te hoog
  2. Je levert te weinig waarde

Die eerste is makkelijk op te lossen, door de prijzen te verlagen. Maar dat is meestal geen duurzame manier van ondernemen.

Wanneer je focust op het creëren van betere producten en diensten, werk je aan de competentie van je bedrijf, zodat je iedere dag een stukje beter wordt. Daarmee wordt het makkelijker om je concurrentie achter je te laten en duurzaam succesvol te blijven ondernemen.

Je kunt altijd concurreren op prijs, maar tenzij je een supermarkt of budget warenhuis bent, zou ik er zover mogelijk van wegblijven.

Hoe creëer je meer waarde?

En nee, dan heb ik het niet over de mantra’s van de internet marketing gekkies…
(verhoog je prijzen en verbeter je mindset)

Ik heb het over echte waarde.

Daarvoor moet je HET WERK doen.

Beter worden.

Zodat je meer te bieden hebt.

Wij noemen dit de “3 stille jaren”.

Kop naar beneden en werken aan je competentie.

En over 3 jaar ben je “ineens” succesvol.

bulletproof competentie

Daarvoor moet je 3 dingen doen:

1. Studeren

Pak een boek. Bekijk een video. Volg een cursus. Doe het dagelijks. Doe het minimaal 30 minuten. Zodat je beter wordt.

2. Produceren (+Bonus)

Vergeet de inspiratieval: kennis uit boeken en trainingen aan elkaar rijgen,
zonder daadwerkelijk iets in de wereld te slingeren.

Pas wat je leert zo snel mogelijk toe. En deel het met de wereld. Want dat laatste, is essentieel.

Je hebt niks aan een boek dat niet verkocht wordt. Of een artikel dat niet gelezen wordt.

Meestal is dit het meeste werk.

Stelregel: Zet tegenover ieder halfuur studie 90 minuten productie.

3. Reflecteren

Kijk terug op je dag. Wat ging goed, wat kon beter? Wat ga je morgen anders doen?

Reflecteren doe je aan het einde van de dag. Alleen. Of met een coach.

Alleen produceren zorgt voor resultaat zonder intelligentie.

Word niet die harde werker met een bord voor zijn kop.

Maar bouw mooie producten voor mensen die erom geven.

Dan kun je het woord ‘korting’ uit je woordenboek schrappen,

en met je kop rechtop de prijzen vragen die jij en producten verdienen.

Geplaatst in: ,

Mark Soons

Operationeel Directeur en Businesscoach tibor.nl. Meer dan 12,5 jaar ervaring in trainen en coachen van ondernemers. Auteur boek "Stop met verkopen, start met helpen."

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top