Tactische bedrijfsvoering voor artiesten
0 Shares

In onze ondernemerscyclus doorloop je verschillende fasen als ondernemer. ZZP ondernemen

Eerst start je met een idee.

Zolang je daar niks mee doet, of geen resultaat mee haalt, ben je nog aan het dromen.

Niks mis mee, maar inschrijven bij de kvk is nutteloos. Je focus gaat uit naar het grote doel, zonder concreet aan de eerste stap te werken.

Kenmerken dromer: 

  • Veel ideeën
  • Kiest niet
  • Focust op het grote doel

Pas wanneer je de handen uit de mouwen steekt en aan de bak gaat met je idee, kom je in de artiestenfase.

Hier zie je mensen met passie werken aan hun idee. Zonder structuur.

Kenmerken van de artiestenfase: 

  • Alles zelf doen
  • Vooral goed in vak
  • Geen plan

Worstelende Artiesten weten dat er meer mogelijk is in hun bedrijf. En dat ze daarvoor de stap moeten maken naar ondernemer.

Kernmerken van een ondernemer:

  • werkt aan bedrijf, in plaats van erin
  • Heeft een concreet stappenplan
  • Delegeert, automatiseert en elimineert.

Dit artikel gaat over het verhogen van je business IQ, zodat je de stap kunt maken van artiest naar ondernemer. Ben je nog een dromer? Lees dan eerst dit artikel

Het is namelijk best raar: als je wilt ontspannen pak je een lesje yoga. Als je je Spaans wilt opvijzelen boek je een paar lessen. En als je een goede workout wilt pakken, loop je een CrossFit box binnen. Maar wat doe je als je je business kennis op peil en up to date wilt houden, zonder je direct vast te moeten leggen in een jaarprogramma? Dan lees je dit artikel en gaat vervolgens naar een van onze trainingen.

Een ondernemer weet een aantal dingen die een artiest óf niet weet, óf niet doet.

Kijk naar onderstaande ondernemerschecklist en tel het aantal vinkjes dat jij kunt zetten.

De ondernemerscheck

Ondernemerscheck : Alles aangevinkt? Jij bent ondernemer!

Het Manifest

Zonder doel, heeft het weinig nut om te mikken.

Daarom beginnen we met het bepalen van de stip aan de horizon en bijbehorende kaders.

Omdat zoveel bedrijven hier al de mist in gaan, licht ik hem toch nog even toe.
(Ja, ook voor de “ken ik al” mensen)

Manifest voor artikel ondernemerscheck Operatie Doorbraak

Missie

Je missie is simpel: waar sta je voor?

Zoals de beroemde filosofe Katy Perry ooit zong: “I stood for nothing, so I fell for everything,”

Dus zorg dat je ergens voor staat met je bedrijf.

Vind je het lastig om te bepalen waar je voor staat?

Maak het nog simpeler: bepaal waar je voor opstaat.
De reden dat je jouw bed uitkomt, ook als je geen zin hebt.
De reden, die alle tegenslagen (want die komen!) zinvol maakt.
Dát is je missie.

Visie

Je visie geeft antwoord op de vraag: Waar ga je voor?

Je visie is een beschrijving van hoe de wereld eruit ziet als je missie geslaagd is.

Voorbeeld: Missie van Tony Chocolonely’s is om 100% slaafvrije chocolade te maken.
De visie is “Een wereld, waarin slaafvrije chocolade de norm is”

Kernwaarden

Als laatste bepaal je jouw kernwaarden.
Wat vind jij het allerbelangrijkste om naar te handelen als bedrijf?

Is dat eerlijkheid, service, geduld, duurzaamheid, snelheid, innovatie, etc?

Kies er maximaal 4 en draag ze dagelijks uit.
Dat laatste is het belangrijkste gedeelte.

Bedrijven genoeg met een mooi verhaal, zonder de daadwerkelijke daad bij het woord te voegen.

Dus als je kernwaarden opstelt, koppel ze dan meteen aan concreet gedrag:

Welk gedrag vertoon jij als werknemer, eigenaar of klant, zodat deze kernwaarden worden nageleefd?

Als een kernwaarde niet nageleefd wordt, is ie waardeloos.

Waarden en principes doen namelijk altijd pijn en kosten meestal het bedrijf geld.

Precies de reden waarom zo weinig bedrijven het doen.

Een mooi voorbeeld van een bedrijf dat wel snapt hoe het hoort is Coolblue.

Duidelijke kernwaarden met concreet gedrag, prominent op hun website.

Zodat je klanten er je aan kunnen houden. Spannend, maar super waardevol.

Concreet plan op papier

Dromers hebben geen plan.

Artiesten hebben een plan, maar niemand die het ziet.

Ondernemers hebben een plan, uitgeschreven op papier. Ondernemers werken strategisch, methodisch en in ritme. Ze hebben plannen voor de komende 3 jaar (een 1000 dagen plan) Het komende jaar (jaarplan) het komende kwartaal (100 dagen plan) en voor de komende maand (30 dagen plan) Vervolgens gaan ze die 30 dagen inroosteren in hun agenda, zodat ze niets aan het toeval overlaten.

Waar ga je de komende 30 dagen op focussen? Kies 1 ding.
Welke acties zijn daarvoor nodig?
Wie gaat dat doen?

Bonus: Maak de sommetjes. Kijk naar wat dingen kosten en opleveren. Niet leuk, wel super belangrijk.

Verlies je niet in het hoe.

Wij werken met onze eigen methodiek (Tactische Bedrijfsvoering) en er zijn talloze goede tools beschikbaar, waaronder de Scaling Up methode.

Minimaal 1 verkoopbaar product

Een product is verkoopbaar als een klant het wil kopen.

Om het te kunnen kopen, moet er allereerst een product zijn. En (ook niet onbelangrijk) voldoende mensen moeten bereid zijn om het product te kopen.

Dat betekent dus dat je eerst moet weten wat je klanten willen, voordat je het gaat maken.

Hoe je weet wat je klanten willen?

Door het ze te vragen.
Dus eerst je publiek bouwen. (lees hier hoe)
Dan te vragen wat ze willen.
Om ze vervolgens te geven wat ze nodig hebben.

Je Pitch

Hier doet het pijn voor de artiest.

Die valt namelijk meteen door de mand als ie zijn pitch moet houden.

Ellenlange, blaartrekkende verhalen, waar niemand op zit te wachten.

Vol met inhoud.
Heel veel “ik”.

Een echte ondernemer kan in 10 seconden uitleggen wat ie doet.

En vooral: wat ie anders doet dan de rest.

Onderscheidend Vermogen

Goed nieuws: een van de dingen die jou gaat onderscheiden van je concurrentie, is dat je nadenkt over wat jou anders maakt dan de rest. Omdat de massa het simpelweg niet doet.

Het slechte nieuws: Wat artiesten in eerste instantie verzinnen als onderscheidend vermogen is om te janken. Laat staan dat het duurzaam is.

Alles dat begint met “Ik” kun je sowieso al schrappen.

Dus “Ik besteed meer aandacht aan mijn klanten” of “Ik heb meer diploma’s” vallen af.

Ondernemen is een teamsport. Dus begin sowieso met “wij”.

“Wij werken met een uniek gepatenteerde formule/methodiek, die [resultaat x] oplevert.” is een mooi voorbeeld.

Onderscheiden draait om kiezen. En da’s verdomde zeldzaam in een wereld waarin alles mogelijk lijkt. Wie goed kiest, wint. Wie niet kiest, verliest.

Casestudy: Burbn

Het vroegere instagram - artikel ondernemerscheck

Burbn was een app die nooit van de grond kwam. Omdat ze teveel wilden. (Ze kozen niet)

Met Burbn kon je:

  • Inchecken op locaties
  • Punten verdienen door af te spreken
  • Plannen voor de toekomst maken
  • Foto’s delen
  • etc.

Al snel kwamen de oprichters tot de conclusie dat hun klanten maar een klein deel van de functionaliteiten écht gebruikten. Door goed te luisteren naar hun doelgroep en heel goed te kijken naar hoe ze zich konden onderscheiden van het huidige aanbod op social media, kwamen ze tot de conclusie dat ze eigenlijk maar op 1 functionaliteit gingen focussen en daar marktleider in te worden: foto’s delen.

Om marktleider te worden, moesten de foto’s snel mooier gemaakt kunnen worden dan ze eigenlijk waren, moest de gebruiker snel foto’s kunnen maken en uploaden en zonder problemen kunnen delen, liefst op meerdere platformen.

Door te kiezen, werd er ook voor hun gekozen: de eerste dag van hun herlancering, onder een nieuwe naam, werd de app 25.000 keer gedownload. Twee jaar later werd het bedrijf voor 1 miljard verkocht aan Facebook.

En inmiddels kunnen we Instagram niet meer wegdenken in het social media klimaat.

Het onderscheidende vermogen van Instagram

Concurrentievoordeel

Een concurrentievoordeel is meer dan alleen anders of beter zijn. (Onderscheidend zijn is leuk, maar levert niks op)
Arme gekkies en harde werkers zijn er al genoeg.

Een goed onderscheidend vermogen is duurzaam onderscheidend van je concurrentie.
Een goed concurrentievoordeel geeft je oneerlijke voorsprong op je concurrentie.

En volgt de volgende 3 stappen:

  1. Luisteren
  2. Kiezen
  3. Schalen

Case: Uber.

Als Uber alleen had gefocust op anders zijn, dan waren ze gekke taxichauffeurs gaan aannemen.
Als ze beter wilden zijn dan de concurrentie, dan hadden ze de beste taxichauffeurs weggekocht van hun concurrenten en daar de markt mee bestormd. Dat werkt, tot er iemand komt met een grotere zak geld.

Stap 1 is heel goed luisteren naar de klanten in de branche. Naar hun frustraties over de branche. Een van de antwoorden, waar het goud altijd zit: “Ja, maar dat is nou eenmaal zo in deze branche.”

In het geval van Uber: “Ja, maar het is nou eenmaal zo dat taxichauffeurs je oplichten en je van tevoren niet weet wie je krijgt.”

Stap 2 is kiezen welke frustratie je gaat oplossen. Hint: de GROOTSTE frustratie, die momenteel niet opgelost wordt door wie dan ook in de branche. Daar zit het goud en jouw onderscheidend vermogen.

Om er daadwerkelijk een concurrentievoordeel van te maken, moet je de frustratie oplossen op een manier, die niet makkelijk te kopieren is. En daar is stap 3 voor nodig.

Stap 3 is enorm hard je unieke oplossing voor het grote probleem te schalen. In het geval van Uber wisten ze dat de oplossing voor de grootste frustratie zat in betrouwbaarheid. Klanten die van tevoren weten wie ze als chauffeur krijgen, hoe lang het duurt voordat de taxi er is en wat de rit gaat kosten.

Wat maakte de voorsprong van Uber op de concurrentie zo oneerlijk?
Hun app? De prijzen? De beoordeling van iedere chauffeur? Nope.

Het echte concurrentievoordeel zit hem in het businessmodel. In het vakje “kosten” om precies te zijn. Geen eigen auto’s, geen personeel, geen onderhoud. En dat maakt het makkelijk en goedkoop schalen. Sneller dan Taxicentrale Amsterdam ooit kan doen.

Aantoonbare autoriteit

Klanten kopen van bedrijven die ze vertrouwen.

De beste manier om dat vertrouwen te krijgen, is door goed te presteren en dat te laten zien.

Dus stap 1 is competent worden.

Goede kwaliteit te leveren en dat zichtbaar maken op de juiste plekken.

De juiste plekken zijn onder andere:

Google

  1. SEO Zoekmachine Optimalisatie (vindbaarheid van je site op zoektermen)
  2. Google Bedrijfspagina. Als je er nog geen hebt, maak er hier een aan. En ga meteen reviews verzamelen bij je huidige klanten.

Facebook

  1. Facebook Bedrijfspagina. Maak er hier een aan en deel je blogs/updates. Ook hier kun je reviews verzamelen (laat ze kopieren en plakken, wanneer ze een review op Google achterlaten.)

Linkedin

  1. Zwaar onderschat en verkeerd gebruikt medium. Gebruik video en wijk af van het geijkte (Saaie!) aanbod.
  2. Deel wekelijks artikelen en video’s, die je upload op het platform. (Dus geen youtube en blog links delen)

Youtube

Nederlandse aanbod is nog altijd om te huilen, dus grote kans dat je in jouw branche de eerste goede contentdeler wordt. Focus op ritme, goede vindbaarheid en onderwerpen die jouw doelgroep echt belangrijk vindt.

Duurzame ketenpartners

Als onze klanten een goede website nodig hebben, verwijzen we ze met alle plezier en vertrouwen door naar https://onlineprecision.nl/

Als mensen beter gevonden willen worden in Google, dan adviseren we altijd om samen te werken met https://www.doublesmart.nl/

Als onze klanten willen werken aan hun gezondheid, laten we deze eerst altijd een check doen bij Richard de Leth van https://oersterk.nu

En dat doen we al jaren. Andersom sturen ze hun klanten naar ons door als ze op zoek zijn naar een businesscoach. Geen provisie, alleen maar winst voor de klanten. En daarmee voor ons allemaal.

Ga op zoek naar minimaal 1 duurzame ketenpartner. Iemand die niet in jouw branche zit, maar die jou structureel klanten kan doorverwijzen en jij hem.

Website

Dit is een opleiding op zich, dus ik zal het kort houden.

Binnen 2 seconden heeft een bezoeker van je site besloten of ie wegklikt, of dat ie nog even blijft.

Zorg dat je doelgroep in ieder geval dat laatste doet.

Dat kan op twee manieren:

  1. Glasheldere communicatie.
  2. Boekdelen sprekende visuals.

Kijk naar onderstaande homepage en beantwoord de vraag: Voor wie? 

swapfiets header

Bedenk ook wat het antwoord het meest duidelijk maakte. De tekst of de afbeelding. Juist.

Kijk nu naar onderstaand voorbeeld en geef jezelf 3 seconden om te bedenken WAT ze verkopen.

convertkit email marketing

Wat maakte je antwoord direct duidelijk? Tekst, beeld of beiden?

En de 3e: Probeer of je in 1 oogopslag kunt zien wat je moet doen op deze site.

call to action Friedlance

Geen schreeuwerige knop. Toch duidelijk. In tegenstelling tot de meeste bedrijven die geen Call to action in hun header hebben en klanten verliezen bij de vleet.

En nu jij. Ga naar je eigen homepage en probeer op dezelfde manier antwoord te geven op bovenstaande drie vragen en ontdek dat er werk aan de winkel is.

Landingspagina’s

Websites zijn dood. Je homepage (en dan vooral je header) is de enige uitzondering.

Dus doe niet zo hard je best om een uitgebreide, mooie website in elkaar te (laten) zetten, maar zet in op een homepage die converteert in woord en beeld. En besteed de rest van de tijd aan het bouwen van goede landingspagina’s.

Landingspagina’s zijn pagina’s waar je (potentiele) klanten op terechtkomen als ze via een ander kanaal naar je site doorgestuurd worden.

Een goede landingspagina heeft maar 1 doel: van een bezoeker een lead maken. Of van een lead een klant. Daarom is het belangrijk dat ze goed opgezet zijn en zo weinig mogelijk afleiding bevatten.

gratis online training voor ondernemers

0% Afleiding, 1 doel, duidelijke call to action.

Verkeer

Vervolgens wil je natuurlijk zoveel mogelijk mensen op die landingspagina’s krijgen. En vandaag de dag doe je dat het snelst door online te adverteren.

Facebook en Google Advertenties

Facebook en Instagram zijn nu nog relatief goedkoop. En ja, ook jouw doelgroep bevindt zich daar.

advertentie tactische bedrijfsvoering

Google en Linkedin ads zijn heel effectief, maar duur. En bij alle platforms geldt: als je niet weet wat je doet, is het sowieso duur. Dus huur iemand in als je er geen verstand van hebt.

Organisch verkeer

Da’s een moeilijk woord voor gratis.

Je post iets op je eigen social media accounts en linkt dat door naar je landingspagina. Gratis verkeer.

Je zorgt ervoor dat de landingspagina geoptimaliseerd is, zodat ie goed gevonden wordt in de zoekmachines, op de voor die pagina relevante zoektermen. Gratis verkeer.

Niet moeilijk en voor de mensen zonder budget de enige optie, maar wel een spel met de lange adem. Verwacht geen gouden bergen met een nieuw account of met een paar volgers. Deel regelmatig en wat je deelt moet hout snijden en positie innemen.

Systemen: recensies en referenties

De afgelopen jaren hebben we duizenden euro’s uitgegeven aan bijeenkomsten van de  beste marketeers, die deze aardbol rijk is. Hun boodschap is simpel: koester je klanten en maak ze ambassadeur voor nieuwe klanten.

Daarom heeft iedere goede ondernemer twee systemen opgezet om dit te borgen.

1. Systeem voor recensies

Heeft je klant een product of dienst bij je afgenomen? En is ie tevreden? Laat hem een recensie schrijven. Bij voorkeur op je Google bedrijfspagina, omdat dit naast je autoriteit ook je vindbaarheid verhoogt.

Ben je alleen? Vraag sowieso iedere (oud-) klant om een recensie en maak er een gewoonte van om dit voor het einde van het (koop)traject te vragen. Maak het de klant zo makkelijk mogelijk: stuur een link of leg een tablet in je kantoor, waar ze direct een review achter kunnen laten.

Heb je een team? Stel een protocol op wanneer er om een review gevraagd wordt, hoe dat gevraagd wordt en wat je van je personeel verwacht. Gaan ze de klant een mail sturen, verwijzen naar de secretaresse, sturen ze herinnering etc.? Hoe beter je dit regelt in je bedrijf, des te groter de respons.

2. Systeem van referenties

Maak gebruik van het enthousiasme en het netwerk van je huidige klanten. Vraag ze of ze nog meer mensen kennen, die gebruik zouden willen maken van jouw product of dienst.

Twee voorwaarden om dit tot een succes te maken:

  1. Ben concreet. Geef heel duidelijk aan je klant aan, wat je van hem verwacht. Hoeveel mensen wil je dat hij je aanbeveelt? Wat gaat ie zeggen? Waar stuurt ie ze naartoe? Bouw een systeem dat het belachelijk simpel en logisch maakt voor de klant om zijn vrienden en bekenden naartoe te sturen. Denk aan een landingspagina met een gratis training, download of sample.
  2. Beloon de klant. Geef korting of een bedankje aan de klant als ie iemand aanbeveelt. En nog iets extra’s als die persoon ook klant wordt.

Hou de score bij

Hoeveel vinkjes kun je nu zetten op de doorbraak checklist?

Ben eerlijk en hou jezelf scherp. Dit artikel geeft je de basis om te kijken wat er ontbreekt en hoe je die doorbraak kunt gaan forceren.

Onze retreats zorgen ervoor dat je die doorbraak daadwerkelijk maakt.

Voor meer info, check deze pagina en doe de intake bij interesse.

0 Shares
Geplaatst in:

Mark Soons

Operationeel Directeur en Businesscoach tibor.nl. Meer dan 12,5 jaar ervaring in trainen en coachen van ondernemers. Auteur boek "Stop met verkopen, start met helpen."

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top