Strategie, KPI en eenvoud - tibor.nl
0 Shares

Er bestaan geen geheimen als het gaat om ondernemen.

Waar de zoektocht naar geluk oneindig en warrig kan zijn,

bestaat succesvol ondernemen voornamelijk uit feiten en acties.

Dingen die al jarenlang bewezen werken. En dingen die overduidelijk ellende opleveren.

Complexiteit verkoopt

Wat vervelend is voor jou natuurlijk.

Want dat betekent dat je waarschijnlijk al die tijd al een bende van je bedrijf aan het maken bent.

Het goede nieuws: je kunt er (bijna) niks aan doen.

Ergens is het idee ontstaan dat wanneer we dingen heel moeilijk laten lijken,
dat we veel geld voor de oplossing voor het probleem kunnen vragen.

Want mensen geven nou eenmaal alleen kleingeld aan kleine problemen en andersom.

Dus iets simpels als een advertentie plaatsen op een social media kanaal wordt ineens zo lastig gepresenteerd, dat jij toch echt die online training van 3K nodig hebt, voordat je iemand anders in kunt gaan huren om die advertentie te maken. (omdat je er nog steeds geen reet van snapt)

Besef dat het allemaal gelul van de bovenste plank is en dat ondernemen niet makkelijk is, maar wel een stuk eenvoudiger kan.

Daarom focussen we op eenvoud in dit artikel.

Heb je geen dure cursussen nodig en kun je gelijk aan de bak.

Kun je daarna altijd nog besluiten om mee te liften op de jarenlange ervaring van een team van coaches en mentoren, met een bewezen trackrecord.

Klik op onderstaande afbeelding om naar de retreatpagina te gaan en doe de intake bij interesse.

Ondernemen zonder strategie: Kansloos

Er zijn maar weinig dingen zo kansloos, als een ondernemer ‘die maar wat doet’.

Als je een goedlopend bedrijf hebt en je hebt geen idee waarom, dan heb je (binnenkort) een probleem.

Of dacht je werkelijk dat je nog jaren automatisch klanten blijft krijgen, zonder plan?

Een goede ondernemer heeft een strategie. Punt.

Hij heeft een stip aan de horizon.

Totaal onbelangrijk is de afstand tot die stip.

Als jij een BHAG (Big Hairy Audacious Goal, ofwel: groot harig, bangmakend doel) hebt voor over 10 jaar: prima.

Als je niet verder over de schutting durft te kijken dan 1 jaar, doe je ding.

Zolang je maar terugrekent wat je vervolgens de komende 3 maanden gaat doen.

En dat vinden mensen lastig. Is het helemaal niet: Kiezen.

1 Thema
1 Kerncijfer
3 Kernprocessen
3 Mijlpalen
3 Feestjes

De rest is afleiding de komende 3 maanden.

Ritme

Vervolgens werk je dagelijks aan de kernprocessen.

En kijk je wekelijks naar het resultaat van je werk.
Heb je een team, overleg dan wekelijks op een vaste dag en tijd.

Bespreek alleen de KPI’s, het grootste succes, de grootste bottleneck
en de focus voor de komende week.

Bijsturen en doorgaan, tot de 3 maanden voorbij zijn.

Feestje vieren, nieuwe strategie opstellen en door.

KPI ?

Voordat we te hip gaan doen met business termen, die je niet snapt: de KPI.

KPI staat voor Key Performance Indicator,
wat staat voor belangrijke prestatie indicator.

Dit zijn de 3 belangrijkste cijfers die je monitort tijdens je strategie.
Je kerncijfer is het getal dat er aan het einde van de strategie toe doet.

Voorbeeld:

Een bedrijf verkoopt CBD pleisters.

Momenteel hebben ze veel verschillende doelstellingen, maar de belangrijkste is om marktaandeel te veroveren. Om dat te kunnen doen, hebben ze klanten nodig. Veel klanten.

Dus het thema voor het komende kwartaal is SALES.

Het kerncijfer is 200.000 (aantal verkochte CBD pleisters)

De kernprocessen zijn:

Dagelijks klanten bellen
Dagelijks webshops benaderen om reseller te worden
Dagelijks Influencers benaderen voor promotie

KPI’s:

Aantal klanten gebeld
Aantal webshops benaderd
Aantal influencers benaderd

Mijlpalen:

150.000 pleisters verkocht: MATIG
200.000 pleisters verkocht: GOED
250.000 pleisters verkocht: SUPER

Feestjes: 

Matig: Potje pingpong op kantoor met lauwe cola en knaks uit blik
Goed: Etentje in restaurant.
Super: Weekend naar Barcelona

kpi strategie businessplan

Zichtbaarheid

Je kunt alleen maar werken met wat je ziet.

Daarom hang je jouw strategie in het zicht op.

Zodat je er niet omheen kan.

Dus hang je briefing op een plek waar je hem dagelijks ziet.
Werk er iedere dag aan en deel de resultaten met je team.

Heb je geen team? Deel hem met een mentor, coach, partner of vriend.
Vertel ze wat je thema en doelstelling is. Laat ze er regelmatig naar vragen.

Tot het kwartaal voorbij is.

Maak de balans op, vier je feestje en begin weer opnieuw.

Is dat alles? Ja.

Is dat makkelijk? Nee.

Anders zou 96% van de ondernemers niet falen om voorbij de dampkring te komen met hun onderneming.

Maar als je tot hier gekomen bent met lezen, behoor je waarschijnlijk tot die 4% die slaagt.
De afwijker.

Dus is het de moeite waard om hiermee aan de slag te gaan.

Succes!

(Klaar voor een Doorbraak in je business? Klik op onderstaande afbeelding en doe de intake)

Geplaatst in:

Mark Soons

Operationeel Directeur en Businesscoach tibor.nl. Meer dan 12,5 jaar ervaring in trainen en coachen van ondernemers. Auteur boek "Stop met verkopen, start met helpen."

1 gedachte op “KPI, Strategie en eenvoud”

  1. Top artikel Mark!
    Aanrader voor alle ondernemers, groot en klein.
    Elk kwartaal focus op 3 kernprocessen. En dit vooral zichtbaar ophangen.
    Focus die zorgt voor duidelijke, dagelijks te nemen acties om elk kwartaal succesvol te zijn.
    Doorbraak!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top