Een bedrijf zonder groeiplan is als voetballen zonder doelen.
Daarom in dit artikel een simpel stappenplan om jouw strategisch groeiplan te maken voor jouw onderneming.
Zodat jij kunt blijven floreren zonder op te branden.
Wat is een online groeiplan?
Een groeiplan is iets meer dan een paar A-4tjes vol geklad met algemene termen en wazige eindstrepen.
Het moet iets zijn waar jouw vuur en dat van je team harder van gaat branden. Iets waar we echt voor willen gaan. Daarom zijn vaak doelen die te maken hebben met euro’s of marktaandeel weinig inspirerend en gedoemd om te mislukken. Tenzij je marktleider wilt worden en de concurrentie weg wilt vagen. Je moet concurrentievoordeel realiseren en jezelf onderscheiden van de markt.
Mensen willen naast groei namelijk ook zingeving. Ze willen bijdragen aan iets groters dan alleen maar geld verdienen. Een goede missie is daarom belangrijk om te hebben als bedrijf. Daarnaast willen mensen duidelijkheid over hun doelen en willen ze meetbaar kunnen maken wanneer ze die bereikt hebben. Dat is exact wat je gaat vormgeven in een strategisch groeiplan voor je bedrijf.
Een groeiplan maken in 5 stappen
Je kunt in 5 stappen een logisch en uitdagend groeiplan opstellen.
Neem voor elke stap de tijd en bespreek het met anderen. Als je eenpitter bent, bespreek het met mede-ondernemers, als je een team hebt, vanzelfsprekend met je collega’s. Een goede voorbereiding is het halve werk, dus zorg voor die goede voorbereiding. Grotere kans dat je wedstrijd dan ook gaat winnen. Komt ie:
1. Wat is het doel?
Zonder doel is het lastig mikken. Daarom begin je altijd met het bepalen van de stip aan de horizon. Wat wil je bereiken met je bedrijf? Waar wil je naartoe? Waarom is dat zo belangrijk voor je? En waarom juist dat doel en niet iets anders? Dit is de eerste stormachtige fase. Ook wel brainstorm fase genoemd. Uiteindelijk stel je een doel op dat je over een jaar behaald wilt hebben.
Waarom een jaar? Omdat de veranderingen in deze wereld zo snel gaan, dat een 5 of 10 jaren plan zinloos is. Een jaar is lang genoeg om er goede plannen voor te maken en kort genoeg om ondanks alle veranderingen toch ervoor te blijven gaan.
2. Wat wordt het Thema?
Een groeiplan stellen we meestal op voor een kwartaal. Dat kwartaal staat dan volledig in teken van 1 thema. Dat thema stel je vast op basis van je jaardoel. Stel: je jaardoel is om 100 nieuwe klanten binnen te halen voor je kernproduct. Dan kun je dat jaardoel opdelen in 4 stappen. stap 1 is zorgen dat je meer publiek trekt, stap 2 is dat je die mensen gaat benaderen met je aanbod, stap 3 is dat je conversies gaat verbeteren, stap 4 is dat de marketingkraan opengaat om je fundering een boost te geven. In dit geval wordt het thema dus PUBLIEK. Je wilt meer mensen gaan bereiken die tot de nieuwe doelgroep horen.
3. Wat worden je kernprocessen?
Kernprocessen zijn terugkerende activiteiten, die bijdragen aan het bereiken van je doel. Waar je thema dus het WAT is, zijn de kernprocessen het HOE. Let wel: het gaat om processen, niet om activiteiten. Een proces werkt toe naar een doel, terwijl het proces niet verandert. Een activiteit verandert telkens. Voorbeeld: activiteit is afbeeldingen zoeken voor homepagina. Proces is dagelijks 30 minuten werken aan verbeteren website.
Bedenk er drie, die in de komende 3 maanden gaan bijdragen aan je thema en je jaardoel dichterbij gaan brengen.
4. Wat is je kerncijfer?
Een kerncijfer is de graadmeter voor je kwartaalthema. Die geeft aan of je jouw doel bereikt hebt. Wij geloven in 3 kerncijfers:
Een matig, goed en super cijfer. Met aan ieder een bijbehorend feestje gekoppeld. Daarover later meer.
Laten we kijken naar ons thema: publiek opbouwen.
Een goed kerncijfer zou zijn het aantal contactgevens van klanten dat je in deze periode erbij hebt gekregen. Denk aan namen en email/telefoonnummer van potentiele klanten.
Als je doel is om 100 nieuwe klanten te krijgen, wil je minstens 500 nieuwe leads krijgen. Dat is dus een goed cijfer.
Een super cijfer zou alles boven de 500 zijn.
Een matig cijfer zou alles eronder zijn.
5. Wat worden je feestjes?
Een van de grootste valkuilen voor ondernemers: ze vieren te weinig feestjes.
Ze gaan keihard voor hun doelen en als ze deze bereikt hebben, gaan ze weer door naar het volgende.
Niet doen.
Bepaal voor ieder kwartaal je mijlpalen (matig-goed-super) en bijbehorend feestje.
Een super doel behaald? Super feestje. Deel het met je collega’s en maak er echt wat van.
Een goed doel behaald? Mooi! Vier het met en zoals jij het wilt.
Een matig feestje? Die mag dan ook echt MATIG zijn. Denk aan: lauwe cola, oude chips, feesthoedje op en een toeter. Zodat je de volgende keer echt dat goed of super feest wilt gaan halen (of minder hoge doelen stelt).
Onze tips voor het opstellen van een groeiplan
Er zijn een aantal dingen die het opstellen van een groeiplan gemakkelijker maken.
Allereerst is het belangrijk om het niet alleen te doen.
Betrek je partners en je team erbij.
Ben je alleen of heb je meer input nodig? Huur dan iemand in met ervaring.
Zo wordt de kwaliteit van je doelen beter en is de kans groter dat je ze ook daadwerkelijk gaat halen.
Vervolgens is het belangrijk om te werken met thema’s. Zodat iedereen snapt waar de focus naartoe moet in dat kwartaal.
Als laatste helpt het om eerst het plan goed in klad uit te werken en dan het even te laten liggen. Vervolgens scherp je het plan aan en kun je er definitief een klap op geven.
Belangrijk: je wijkt vervolgens 100 dagen lang niet van het plan af. Evalueren en bijsturen doe je na de 100 dagen.
Groeien met jouw onderneming
De meeste ondernemers willen groeien met hun onderneming.
Wij helpen die mensen om daar te komen. Zonder corporate gedoe, driedelige pakken of dure consultants.
Meer weten? Kijk hier voor meer info