De meeste ondernemers zijn goed in dingen bouwen, niet in dingen regelen. Of onderhouden.
Net zo goed als een aannemer geen beheer doet van je pand, moet je als ondernemer ook je eigen tent niet willen runnen.
Daar heb je een ander slag volk voor: managers.
Vaak trappen ondernemers in de klassieke valkuil om die onderneming op te zetten/te runnen samen met een manager.
Die geven ze dan evenveel zeggenschap (lees: aandelen) in het bedrijf. Niet doen.
Dan heb je of de verkeerde manager (die zelf ondernemertje wil spelen), óf geef je iemand meer, dan ie in werkelijkheid nodig heeft. Ten koste van jezelf.
Voordat we in de praktijk gaan duiken, eerst even het GROTE verschil tussen deze twee broodnodige krachten in ieder goedlopend bedrijf.
Ondernemer
Jij bent ondernemer. Althans, dat denk je.
Als je het na het lezen van dit artikel nog altijd denkt, zit je goed. Betekent meteen dat je een ding niet bent: een manager.
Die zul je dus in moeten gaan huren wanneer je toko “staat”. Wanneer dat is, is aan jou. Besef dat jij het meestal pas te laat vindt staan. Eerder een manager had in moeten huren dus.
Een ondernemer is iemand met talloze ideeën, die ook nog eens hard werkt om het beste idee werkelijkheid te maken. (Anders ben je een dromer) Met maar 1 doel: uitbesteden. Aan een manager of een koper. Zodat je vervolgens weer door kan naar het volgende idee.
Dit is de echte bedrading van een ondernemer. En als je heel eerlijk bent, dan weet je direct of jij zo iemand bent.
Heb je weinig ideeën? Dan ben je geen echte ondernemer.
Wil je lang blijven hangen in dat ene idee? Idem.
Niet erg. Wel goed om te weten van jezelf.
Waar ondernemers op aangaan:
- Visie en missie uitwerken
- Lange spurts werken
- Pieken
- Het gezicht van het bedrijf zijn
- Netwerken
- Samenwerkingen aangaan
- Plannen maken
Waar ondernemers energie lekken:
- Details uitwerken
- Mensen managen
- Iedere dag hetzelfde doen
- Klantenservice
- Administratie
- Producten/diensten leveren
Manager
Heel ander type dan de ondernemer.
Kan het goed vinden met ondernemers, omdat ze iets hebben wat zij niet hebben: visie.
Een beeld van hoe iets er in de toekomst uit moet zien.
Als ze die visie delen, willen managers hard en veel werken om die visie werkelijkheid te maken.
En daar hoeven ze veel minder voor terug dan jij als ondernemer vaak denkt.
Geen aandelen.
Geen winstdeling (mag wel)
Alleen een goede waardering, in de vorm van geld en erkenning.
Die erkenning is vaak nog belangrijker dan de beloning.
Als je manager ooit gaat wandelen, heeft het vrijwel altijd met een gebrek aan erkenning te maken.
Waar een manager energie van krijgt:
- Mensen
- Targets en deadlines
- Structuur
- Ritme
- Levering van diensten
- Sturen op cijfers
- Klanttevredenheid verhogen
Waar een manager energie op lekt:
- Continu in de picture staan
- Wollig taalgebruik
- Vage ideeën
- Gebrek aan richting
- Netwerken
- Stilstand
Hoe vind je een goede manager?
Nu je weet waar een goede manager aan voldoet en de conclusie hebt getrokken dat je als ondernemer geen managertje moet gaan spelen, komt de GROTE vraag:
Hoe vind ik in hemelsnaam zo’n goede manager?
Meestal niet intern.
Vaak zijn de mensen die je in de beginfase hebt aangenomen hetzelfde als jij.
Creatief, hardwerkend en goed in de grote lijnen.
En met een beetje geluk heb je iemand die goed is met cijfers en oog heeft voor detail.
Vaak wordt dat verward met een manager. Maar dat is gewoon een assistent.
Die heb je ook nodig, maar die kan (en wil!) geen toko leiden.
Het enige goede antwoord: jatten.
Kijk naar andere bedrijven, die een goede manager hebben. En ga met die manager in gesprek.
Vertel waar je naar op zoek bent en wellicht is ie bereid om over te stappen.
Nogmaals: veel managers krijgen een prima vergoeding, maar te weinig erkenning. Maak daar gebruik van.
Ja, je kunt een advertentie plaatsen of een recruiter inhuren.
Maar meestal kom je dan uit op mensen die nu geen werk hebben. En da’s voor een manager geen goed teken.
Dus ogen en oren open en trek de stoute schoenen aan.