tibor mastermind
29 Shares

Er zijn twee soorten mensen: Wijnschenkers & Wijndrinkers.

Wijndrinkers kennen we allemaal:

Ze kunnen prima nemen.
En er van genieten.

Opstaan en uit zichzelf iets aan anderen geven zullen ze niet snel doen.
Maar ontvangen kunnen ze prima.

Wijnschenkers zijn juist continu aan het geven.

Ze geven hun tijd.
Hun energie.
Vaak ook hun geld.

Sommigen omdat ze zich alleen dan goed genoeg voelen.
Anderen omdat ze hopen dat ze dan wat terug krijgen.

zo zag de ‘werktafel’ van de business retreat er vanochtend uit…

Wijnschenkers die ondernemer worden, werken voor de laagste tarieven.

  • ​Hebben totaal geen focus in hun business.
  • Doen van alles een beetje.
  • Zeggen nooit nee.
  • Zijn bang voor de mening van anderen.

Wijndrinkers die ondernemer worden, komen nooit los van de grond met hun business.

  • ​Kijken webinar na webinar
  • Gaan van training naar training
  • Maken nooit iets af
  • Bouwen zelden duurzame samenwerkingen op met andere ondernemers
  • Bouwen zelden duurzame relaties met hun klanten

Gelukkig groeit 5% van de wijndrinkers en wijnschenkers door.

Want voor een gezond en groeiend bedrijf heb je twee andere soorten mensen nodig.

Wijntelers en wijnverkopers

Zowel drinkers als schenkers creëren niks.

Drinkers consumeren.
Schenkers geven dat wat er al is.​

Wijntelers creëren.
En wijnverkopers, tja…die verkopen.

De grootste leugen die vooral wijnschenkers elkaar voor houden:
“Een goed product verkoopt zichzelf.”

Nope.

Een goede verkoper zorgt voor sales.

Kap met drinken.
Kap met schenken.

Start vandaag nog met telen.
Begin direct daarna met verkopen.

Daarvoor heb je niet de perfecte helling in Zuid-Frankrijk nodig.
Je hoeft niet uit te rekenen wat de ideale luchtvochtigheid is.

Je moet stekjes de grond in drukken, zorgen voor zon en water, en de boel dagelijks goed in de gaten houden.

Iets kan niet groeien in theorie.
Iets kan alleen groeien in de praktijk.

Trap ‘je stekjes’ dus voortaan zo snel mogelijk de praktijk in.

Een waardeloze ober

Weet je wanneer een ober waardeloos is?

Als ‘ie geen een keer aan je tafel komt om te controleren of alles naar wens is.

Jij hebt immers duidelijk aangegeven dat je geïnteresseerd bent in hun product:

Je hebt gereserveerd en zit aan je tafel.

Beetje dom als die ober zou denken: “Ja-maar als ze iets willen bestellen kunnen ze toch naar mij toe komen?”

En toch is dat exact de redenatie van veel ondernemers.

“Ik heb er toch één mail verstuurd over mijn aanbieding..”
“Ik heb het toch op Facebook gepost..”

“..dus als ik nu weer begin over mijn product dan vinden ze me vast opdringerig.”

Net zo opdringerig als een ober die beleefd aan je vraagt of je nog wat wilt drinken.

Zelfs de beste wijn is waardeloos als die ergens in een kelder ligt opgeslagen.
Wachtend tot er een horde wijndrinkers voorbij komt omdat “een goed product zichzelf verkoopt.”

Die wijn moet verkocht worden.

Onthou van dit hele artikel alleen deze zin:

Pas als je de verkoop hebt gesloten, heb je daadwerkelijk waarde gecreëerd.

Je moet verkopen.

Samenvattend

Kap met schenken.
Stop met geven omdat je hoopt uiteindelijk ‘vanzelf’ iets terug te krijgen.

Kap met drinken.
Stop met het consumeren van nog meer informatie zonder zelf wat te produceren.

Start met telen.
Start met verkopen.

En geniet van de wijn.

Geplaatst in:

Tibor Olgers

Ex-teamleider speciale eenheid. Schrijver. Spreker. 11 jaar ervaring als coach.

2 gedachtes op “Waarom je moet verkopen”

  1. Wauw. Wat vertel je dit mooi. Zo helder. En je hebt helemaal gelijk. Maar dat weet je natuurlijk zelf al lang. En uh, het aantal flessen valt best wel mee hoor.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top