[astra_woo_mini_cart]
4 principes om kansen te blijven zien
0 Shares

Corona Crisisgids voor ondernemers: 4 principes om kansen te blijven zien

Nu het Corona virus wereldwijd wild om zich heen aan het slaan is,
en de beurzen een ongekende duikvlucht maken,
zitten veel ondernemers met hun handen in het haar,
zich afvragend waar dit gaat eindigen.

Horecazaken, sportscholen en evenementen moeten dicht.
Contact met je klanten wordt ontzegd.

We worden overspoeld met vragen van ondernemers.
De meeste willen weten hoe ze dit in hemelsnaam moeten gaan overleven.

Daarom willen we in dit artikel je laten zien, welke kansen deze crisis met zich meebrengt.

En vooral: hoe jij daar op in kunt springen als ondernemer.

Tip: Lees ook dit artikel van Tibor 

Echt

Het mooie van een crisis: alle maskers gaan af.

Alle Instagram filters en facades werken niet meer.

Als mensen paniek hebben, worden ze opeens bang makend echt.
Voor anderen is dit eindelijk dé kans om te laten zien wie ze werkelijk zijn.

Om op te staan, waar anderen het liefst wegkruipen onder de dekens.

Om weerbaar te zijn, waar anderen sterven van de angst en kiezen voor veiligheid.
(en toiletpapier, veel toiletpapier)

Een van de meest gestelde vragen aan ons op dit moment: “Hoe kan ik toch geld verdienen tijdens deze crisis, zonder mensen voor het hoofd te stoten?”

Om te beginnen de verkeerde vraag om tegen jezelf te stellen.

Er zijn twee manieren om door het leven te gaan:

  1. Echt.
  2. Aangepast.

De eerste manier zorgt ervoor dat ondernemers delen wat ze vanuit hun tenen willen delen met hun publiek. Echt. Zonder filter of blad voor de mond. Onaangepast. En, ja daarmee stoot je mensen waarschijnlijk mee voor hun hoofd. En da’s dan meteen niet je doelgroep. Weerstand zorgt voor groei. Groei in jezelf en in je bedrijf.

De 2e manier gaat ten koste van de belangrijkste persoon op aarde: jijzelf. Aanpassen aan wat je denkt dat andere mensen willen horen, is een recept voor veel leed en weinig euro’s.

Actie: Deel je beste werk aan mensen die erom geven. Sta voor de dingen waar je in gelooft. En vraag er geld voor. Ook nu. Juist nu.

Online

Iedereen die kennis deelt of instructie geeft, kan zijn werk overdragen via de digitale snelweg.

Ook al deed je het voorheen nooit.
Ook al heeft het niet je voorkeur.
Ook al heb je geen idee hoe dat moet.

Nood breekt wetten.
Jij bepaalt de regels.

Dus kijk naar wat jij altijd al deed, maar wat je nu digitaal kunt brengen naar je klanten.

Hier kun je twee kanten opgaan: de “easy” route en de “creative” route.

“easy” : 

Personal trainer – Online workouts

Fysiotherapeut – online oefeningen per blessure

Onderwijs – Online videolessen / webinars

Kok – receptenboek

Detailhandel – webshop

“creative” :

Personal Trainer: Dagelijks Live video training met uitleg op 3 niveaus, samenwerking met Paleo specialist voor recepten en maaltijden van de dag en live yoga/meditatie klas.

online oplossen van lockdown problemen
Onze klant Bas van Beest schakelt meteen over op online oplossingen

Fysiotherapeut: Skypecall consulten en gepersonaliseerde oefeningen opnemen per consult. App voor invullen van voortgang. Webshop voor hulpmiddelen voor thuis.

Onderwijs: Live online lessen geven via zoom of whereby. Chatfunctie gebruiken voor vragen. Dagelijks live online gymles voor thuis. Samen fruit eten en kids om beurten in beeld om te vertellen hoe het met ze gaat.

Kok – Bezorgservice via website inrichten – Recepten opnemen op video – Live online kookworkshops geven. Telefonisch consult voor startende koks.

Detailhandel: Neem video’s op over de meest gestelde vragen over jouw product. Zet die video’s op youtube (verborgen) en geef mensen dagelijks toegang tot 1 video tegen betaling. Wanneer je gestopt bent met montage, maak doe-het-zelf video’s voor je klanten.

De boodschap: ga verder. Lever meer waarde. Los meer problemen op van je klanten. En je wint van de concurrentie. 

Verbinding

Een mooie ontwikkeling die telkens terug komt in tijden van oorlog en crisis: verbinding.

Waar er een groot deel van de wereld gelooft in de kwaadaardigheid van de mens,

zie je keer op keer terug in de historie dat er in barre tijden meer initiatieven van verbinding ontstaan.

Mensen zoeken elkaar op, wanneer ze voldoende pijn ervaren. Zelfs wanneer dat niet verstandig is.

Je ziet mensen elkaar belangeloos helpen.

Gratis producten en waarde delen aan mensen die het nodig hebben.

Zo zie je dat Richard de Leth van Oersterk.nu gratis zijn boeken en cursussen deelt, om mensen weerbaarder en gezonder door de crisis heen te loodsen.

gratis crisisgids en cursussen

En wij hebben een speciale Facebookgroep opgericht voor ondernemers die weerbaar door deze crisis heen willen komen, waar duizenden ondernemers dankbaar gebruik van maken.

weerbaar: crisisgroep voor ondernemers zzp'ers en mkb'ers
In onze Facebookgroep gaan we dagelijks live met onderwerpen om ondernemers weerbaar te maken tegen deze crisis.

Zo kun je jouw boodschap over blijven brengen en blijf je bovendien top of mind, voor als ze dadelijk wel weer bereid zijn om geld uit te geven.

Kern

Deze tijd is de perfecte reden om eens terug te gaan naar de reden waarom je bestaat als bedrijf.

Wat is je missie? Waarom doe je dit eigenlijk?

Welke boodschap heb je? En welke producten/diensten zou je verzinnen als je vandaag zou beginnen?

Het doel is niet om jezelf opnieuw uit te vinden, maar terug te gaan naar je oorspronkelijke missie. En met die missie ga je kijken hoe jij nu je klanten het beste kunt bedienen.

Onze missie: Ondernemers laten winnen op alle fronten. Zodat ze gezonde groei kunnen ervaren.

Dat kan online, offline, met verbinding, betaald of gratis. En altijd echt.


Geplaatst in:

Mark Soons

Operationeel Directeur en Businesscoach tibor.nl. Meer dan 12,5 jaar ervaring in trainen en coachen van ondernemers. Auteur boek "Stop met verkopen, start met helpen."

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0 Shares
Share
Share